Saaremaa vallavalitsuse tugiteenuste osakonna juhataja, endine vabariigi valimiskomisjoni esimees Alo Heinsalu laialt levinud arvamusega “vahet pole, keda valin, riigikokku pääsevad ikka erakonnas kokkulepitud kandidaadid” ei nõustu.
Riigikogusse on võimalik saada kolmel teel ehk on kolme liiki mandaate: isikumandaadid, ringkonnamandaadid ja kompensatsioonimandaadid.
Nii isiku- kui ka ringkonnamandaadid jaotatakse välja ringkonnas. Ehk see valimistulemus, mis nüüd 5. ringkonnas, kuhu kuuluvad Saare-, Hiiu- ja Läänemaa, valijate häälte järgi välja joonistub, jaotatakse ka nende kandidaatide vahel, kes siin kandideerivad. Kompensatsioonimandaadid lähevad aga jaotamisele üleriigiliselt. Miks neid kompensatsioonimandaate tarvis on? Ikka selleks, et erakond, kes on saanud x protsenti hääli, saaks ligilähedaselt sama protsendi kohtadest riigikogus.
Enamik kohti riigikogus jaotatakse välja ringkonnas. Eelmistel valimistel jaotati ringkonnas ehk siis kohapeal välja 79 mandaati, 22 parlamendikohta läks aga jaotamisele kompensatsioonimandaatidele.
Isiku- ja ringkonnamandaadid
Kui palju hääli peab kandidaat riigikokku pääsemiseks saama?
Kui võtta aluseks meie ringkond (kus 1. veebruari seisuga oli 50 718 valijat) ja sama valimisaktiivsus nagu eelmisel korral (kui valima tuli 60% valimisõiguslikest elanikest), peab kandidaat selleks, et pääseda riigikogusse isikumandaadiga, saama pisut üle 5000 hääle. Seega igaüks, kes meie ringkonnas kandideerib ja üle viie tuhande hääle saab, pääseb riigikokku isikumandaadiga.
Olgu märgitud, et eelmine kord siin ringkonnas ühtegi seesugust häältemagnetit ei olnud.
Ringkonnamandaadid, nagu öeldud, jaotuvad samuti ringkonnas. Siin kehtib aga kaheastmeline süsteem: kõigepealt vaadatakse, kui palju hääli üks erakond selles ringkonnas kogub ja siis antakse need hääled selle erakonna kõige edukama(te)le.
See künnis on meie näitel – kui võtame praeguse valijate arvu ja 60-protsendilise osalemise – 3800 häält. Seega kui nimekiri saab vähemalt 3800 häält, saab ta ühe ringkonnamandaadi, mis antakse selle ringkonna kõige edukamale. Seda sõltumata sellest, millisel kohal ta selles nimekirjas parasjagu on. Need kohad või positsioonid nimekirjas jaotatakse ringi vastavalt saadud häälte arvule. Seega – selle mandaadi jaotamise viisi puhul ei loe, kuidas erakond kandidaatide kohad nimekirjas asetanud on. Loeb see, kui palju kandidaat valijatelt toetust saab. Kui näiteks viiendal kohal olev kandidaat saab rohkem hääli kui neli nimekirjas temast ettepoole paigutatud kandidaati, läheb ta oma häältesaagiga nendest mööda.
Selleks, et saada ringkonnast kaks mandaati, peab erakond meie ringkonna näitel kokku saama ligi üheksa tuhat häält. Siis pääseb riigikogusse kaks kõige edukamat kandidaati. Tõsi küll, siin mängib rolli ka personaalne kvoot – kui oled küll kõige edukam kandidaat ja sinu nimekiri on selle välja teeninud, pead isiklikult saama – meie näitel – vähemalt viissada häält. Ehk siis 10% viiest tuhandest.
Meie ringkonnal kuus mandaati
Eelmistel riigikogu valimistel oli – ja ka seekord on – meil ringkonnas jaotada kuus mandaati.
Sellisel moel jaotatakse need mandaadid ära kõigis kaheteistkümnes Eesti ringkonnas.
See osa, mis jääb jaotamata – kui meie näite puhul saab erakond näiteks 3800 hääle asemel 3600 häält, siis ta siit ju mandaati välja ei teeni –, läheb üleriigiliselt jaotamisele kompensatsioonimandaatidena. Eelmise korra näitel oli selliseid mandaate üle riigi 22. Edasi hakkab pihta veidi keerulisem matemaatika, kus erakonnad võistlevad teatud matemaatilise mudeli alusel, mida ma siinkohal pikemalt lahti seletama ei hakka.
Kui meil, ütleme, pääseb riigikokku näiteks kuus erakonda, siis need 22 kohta lähevadki nende erakondade vahel jaotamisele. Iga erakond saab seega kolm või neli kohta, ent see arv võib ka varieeruda. Siis jaotatakse need kohad tõesti selle järgi, kuidas parteid üleriigilises nimekirjas oma liikmed järjestanud on.
Eelmistel riigikogu valimistel, nagu juba märkisin, ühtegi isikumandaati polnud. Meil oli jaotada kuus mandaati, mis kõik jagati ringkonnamandaatidena. Reformierakond sai kaks mandaati (Kalle Laanet ja Urve Tiidus). Ühe mandaadi said SDE (Hannes Hanso), IRL (Raivo Aeg), Vabaerakond (Andres Ammas) ja Keskerakond (Enn Eesmaa).
Eelhääletamine ja hääletamine valimispäeval
E-hääletamine algab täna, 21. veebruaril kell 9 ja lõpeb 27. veebruaril kell 18.
Tänasest 24. veebruarini saab kell 12–20 eelhääletada maakonnakeskuse valimisjaoskonnas Kuressaare kultuurikeskuses Tallinna tn 6.
25.–27. veebruarini toimub eelhääletamine kõigis valimisjaoskondades.
3. märtsil on valimispäev.
Kes pääseb parlamenti? Mis küsimus see selline on? On juba ammugi teada, et parlamenti pääseb EKRE ja moodustab ka valitsuse.
Vaat just sellepärast ei tohigi valida EKREt, et tegelikult läheb riigikokku perepartei perenaine kel pole Saaremaaga mingit pistmist ja täiesti pohh.
Ennem olgu seal mõni perekond kui kari endisi miilitsaid.
Saame näha, kui palju see ilma igasugu mõõdutundeta katteta lubadusi andnud ekre inimesi ära lollitanud on. Lisaks pole seal nimekirjas inimesi, keda kõlbaks ministritoolile panna.
EKRE on parim valik mida valijad teha saavad. Kõik EKRE lubadused on ka teostatavad ja rahaliselt on ka kõikide lubaduste elluviimiseks kate olemas. Mis puutub oravate, kesikute ja sotside lubadustesse, siis on need lihtsalt tuulestvõetud õhumullid ning neid ei viida mitte iialgi täide. Need kolm erakonda on tõelised meistrid katteta lubaduste andmises ja rahvale valetamises.
Valige kõiki teisi peale sotside. Kas riigikokku on meil sellist häbiplekki vaja kui on meile Madis osutunud?
Kõige hullem valik eesti rahva ja riigi seisukohalt oleks Sotsid või Eesti 200.
Sotsid on turvarisk meie riigile ja rahvale.
Esinumber ei pruugi Riigikogusse pääseda, kui näiteks nimekirjas nr. 2 v. 3 v. 4 saavad rohkem hääli (ringkonnamandaat).
Elu on näidanud, et ükskõik kes kui suurte ideede, aadete ja lubadustega Riigikokku valituks saab, on lõpptulemuseks ikka ümmargune jutt, “munadeta” poliitika ja tagatubade niiditõmbajate poolt etteantud käskude vastuvaidlematu täitmine, ehk esiplaanile tõuseb oma isikliku heaolu kindlustamine, soovitavalt ka järgmisteks valimisperioodideks…
Kuna senini on nii käitunud kesikud, sotsid, oravad ja endine IRL/Isamaa, siis neisse erakondadesse kuuluvaid inimesi ei tohikski enam valida. Kuna mitte kedagi ette karistada või halvustada ei ole normaalne, siis ei ole eetiline ka EKRE-t nende valevorstidega ühte patta panna. EKRE too uue hingamise ja läbipaistva poliitika meie poliitmaastikule. Valige EKRE!
Mariale:
Laku panni, EKRE troll!
Võin kihla vedada, et ei tule need valituks osutunud EKRE-lased millegipoolest erinema kõigist teistest elukutselistest poliitikutest ja kui see seltskond nüüd piisavalt hääli saab, on meil nelja aasta pärast võimalik järjekordset kartellierakonda valida. Kõik eeldused selleks on ju olemas, vaadates kasvõi seda “demokraatiat” EKRE sees… Sarnaseid näiteid on ajaloos ju palju nii kodu- kui välismaalt.
Ega siis EKRE üksi valitsust moodusta, ikka kellegi teisega ning küll siis ka lubadused maalähedaseks muutuvad.
Praegusi pidulisi küll valima ei hakka!!!
EKRE lubadused rahaliselt kaetud? Lubage naerda – tõstavad paari miljardi eest jooksvaid kulusid, langetavad sama palju jooksvaid tulusid ja maksavad selle kinni ühekordse laenuga, mis ei kata päriselt kumbagi poolt? See on täiesti ebakompetentne vaimusünnitis, mida EKRE majandusprogrammi nime all reklaamib.
Naera, aga naera! Kes naerab viimasea, see naerab psaremini. Elagu EKRE!
EKRE päästab nii päeva, kuu, aasta kui ka Eesti riigi.
Raivo, EKRE seas (ka Saaremaal) on rohkem inimesi valida, kui ainult Helmesid. Loe antud isikute kohta ja leia omale see kõige õigem.
Helmesid on ju Eesti peale kokku 3 tükki, riigikokku pääseb aga 101 liiget.
Ära liialda!
Valida erakonda valimislubaduste alusel on üks kõige naiivsem ja lollim tegu mida üldse tänapäeva inimesed teha saavad.
Erakonda tuleb valida nende põhimõtete, sihtide ja arusaamade pärast ja mitte ainult selle perioodi kohta, mis jääb 2-3 kuud enne valimisi, kus meeletut kampaaniat tehakse, vaid tavainimestel võiks olla ka mingisugune ajumaht, mis kõike seda infot säilitab, mis ka näiteks aasta tagasi kokku keerati.
Seega ei saa ka meie vallavanem siin head nägu teha. Praegu on liikvel küll jutud, mida kõike toredat ta ära on teinud. Aga see jama, mis ta kokku keeranud on, sellest ei mäleta enam keegi midagi. Pealegi tore nägu ju naeratab reklaamlehe pealt vastu, kena saaremaine mees — ikka valime tema riigikokku.
Ärge olge pimedad inimesed ja mitte kunagi ärge tehke oma valikut valimislubaduste pärast.
seda valimisseadust tuleb muuta, et saaks valida inimest ja et “hääled ei kanduks kellelegi üle”
praegu ei ole demokraatlik valimine
kohtade jagunemine on paigas:
RE -2, KE-2, EKRE-1, SD-1
kahju küll aga rohkematele ei jätku!
vali rahva vaenulikke kaabakaid enam tagasi, annan hääle sedakorda ekrele.Ehk midagigi muutub paremuse poole.
Kui soovid, et midagi muutuks poliitilises elus paremuse poole, siis vali Eesti 200! Me teame, et sulle ei meeldi tühjad lubadused vaid sinu ja kogukonna vajaduste täitmine. Meie võtame Sind kuulda!
Eesti 200 on küll see viimane mida valida tasub. Ei ole seal ühtegi usaldusväärset inimest.
Mina ka!
Kirjatüki autor on nagu Kuu pealt kukkunud ja tunda annab, et ei ole pikemalt Saaremaal elanud. Kelle käes on tegelik ja reaalne võim ja millel see püsib? Kartellierakondade ajastul on kama kaks keda valida, sest valimiste tulemused pannakse paika juba aastaid varem. Mõni nägu siia- sinna on vaid paikapanijate halb unenägu. Praegu on küll nii, et võta üks ja viska teist. Parlamenti pääsevad ikka omad (KGB/FSB filiaal).
VALIGE EKRE .
Miks ekre kardab nii hirmsasti sotse ja Eesti200-t? Ilmselt tunnevad ette, et keegi ekre-t punti võtta ei taha ja suuremad eelistavad just sotse ja Eesti200-t. Nii see tegelikult on ja ekre oma lauslollustega jääbki käsi laiutama.
Mõtleme nüüd korra. Võtame olukorra kus erakonnas A saaks üks kandidaat 10,000 häält ja 9 kandidaati 100 häält, ning erakonnas B saaksid 10 kandidaati igaüks 5000 häält. Ja ütleme et meil on 5 mandaati. Kui “hääled ei kanduks üle” siis saaks erakond A 1 koha ja erakond B 4 kohta, kuigi erakond A sai kokku 69% häältest. Kas see oleks demorkaatlik süsteem? Päris elus nii selgeid näiteid vast ei ole aga mõte jääb.
Mitte EKRE ei karda neid vaid nemad kardavad EKRE’t
ekre-lembeliste kommide suur hulk kipub kinnitama tõsiasja netikommentaatorite madala-vollilisusest olevaitlusest
Kirjatüki autor selgitab rahvale valimisseadust ja seda tunneb ta hästi. Kõik, Saaremaal elamine ja muu fantaasiamaailm, millest räägid, ei oma siin mingit tähtsust
Toomas anonüümses kommentaariumis ei ole viisakas oma nime alt purjus peaga kirjutada.
Sealt tuleb sel juhul igasugust solki nagu ka kell 12:18 näitas. Huvitav, et nii vara mõnel mehel juba lõhnad küljes. Ma mõtlesin, et mina olen tegija.
Sotse ei saa ju terve mõistusega inimene eelistada. Selleks peab ikka homo või feminist olema või vähemalt paar korda peaga jää peale kukkunud olema.
Minu nime ära küll niisama suhu võta. Küll varsti sulle alles köetakse.
Võid mu varbaid 4nda märtsi hommikul suudelda.
Valige keda tahate, peaasi, et valima lähete. Mille pagana pärast lihtrahvas üle 100 aasta võitles, et valimisõigust saada, kui pooled inimesed seda õigust ei kasuta. Kas võtame jälle valimisõiguse ära ja laseme ainult rikastel omanikel valida?
Mis valimisseadus? See on tehtud samade kartellikate poolt. Riigi raha pumbatakse erakondadele, kes oma aluskapitali said nende käest, kelle käest sai kunagi kuulda:”… sinna kuhu vaja (tuda kuda nado).”Saaremaal on võim algusest peale olnud teatud seltskonna käes ja pole vahet, millise kannika peal parajasti istutakse- kas reformi või keski nimelisel. Veidi lahtiseks jääb vaid see, kes pistab oma pea välja august nende kannikate keskel.Demokraatiast on kõik see jant sama kaugel kui siga apelsiinist.
Ekre ei korja siit mandaati . Kuna kaabu pani oma moori siia ,siis peab siit suu puhtaks pühkima . Küll arvan et isamaa korjab selle ühe koha
Kas eesmaa on kuidagi seotud Saaremaaga või ? Aga näe kandideerib ja on esinumber. Muide Tallinnas teda ju ei valitaks.
Mina
ja kogu Eesti rahvas valiks need mehed ehk naised, kes sellele mõttele tulevad,et äkki valiks Riigikokku väiksema arvu tegelasi, näiteks 71. Paneks need vastutama oma tegemiste ja mittetegemiste eest. Ka on täiesti vale lahkuvatele kompensatsiooni maksmine- seda on telerist näha, mida Riigikogu saalis tehakse, paljusid pole kohalgi, mõned lahendavad ristakaid. Kui see raha, mis sinna kulub, Eesti riigile jääks- ei siis suletaks koole ega maapoode. Mõelgem sellele!
Pahempoolsed töölised ja kehvikud on õige valik.