
RÕÕMUS HETK: Tallinna Sadama juht Valdo Kalm ja majandusminister Kadri Simson eelmise aasta jaanuaris Tõllu ristimisel.
Maanus Masing
Väinamere parvlaevaliiklust korraldava TS Laevad OÜ juhtkond andis oktoobri lõpul laevade juhtkondadele teada, et tekimeeste palganõudmistele vastutulemiseks on üks võimalus parvlaevadel mehaanikute arvu vähendamine.
Saarte Hääl kirjutas 18. oktoobril, et Väinamere liinidel tekkis juba tänavu kevadel palgavaidlus laevamehi koondava ametiühingu ja TS Laevade juhtkonna vahel. Madrused soovivad tunnis juurde 50 senti, laevafirma on lubanud nõustuda 10-sendise palgatõusuga.
TS Laevade juhatuse liige Jaak Kaabel selgitas oktoobris, et laevameeste nõudmistele on raske vastu tulla, kuna ettevõtte tulu on fikseeritud riigiga sõlmitud liinilepingus. “Veo kasumimarginaalile on seatud piirid, mida ületada ei tohi,” tõdes Kaabel. Lepet ei ole seni sündinud ja vaidlus on antud riikliku lepitaja kätte. Madrused on lubanud vajadusel korraldada tööseisakuid.
“Kui peaks tulema streik, on see kohe poliitiline küsimus, mida börsil noteeritud firma ei saa endale lubada,” ütles Saarte Häälega vestelnud meremees.
Lahendus: koondamine
25. oktoobril kohtusid Tõllu peal laevade kaptenid ja TS Laevade juhtkond, et arutada võimalusi palgafondi kokkuhoiuks ja tekimeeste palkade tõstmiseks. Väidetavalt oli parvlaeva Tiiu kapteni Guldar Kivro ettepanek tõmmata koomale laevamehaanikute poole pealt. Virulane Kivro asub detsembri alguses tööle TS Laevade juhatuse liikmena, vahetades seal välja Saaremaa mehe Mart Loigu.
TS Laevade juhatuse liige Pille Kauber ei soovinud Saarte Häälele lepitusprotsessi ajal kommentaare anda, et mitte hiljem saada süüdistusi protsessi mõjutamise osas.
“See, et TS Laevad ise riikliku lepitaja poole pöördus, näitab ettevõtte-poolset tahet sõlmida mõistlik kokkulepe ettevõtte ja EMSA vahel,” selgitas Kauber. Kui kaua lepitusprotsess aega võib võtta, ei osanud ta praktika puudumise tõttu ennustada. EMSA on Eesti meremeeste sõltumatu ametiühing, mis koondab TS Laevade andmeil 14 protsenti nende töötajatest.
TS Laevad on Tallinna börsil noteeritud Tallinna Sadama tütarettevõte, kes läks Kuivastu–Virtsu ja Rohuküla–Heltermaa parvlaevaliinide riigihankele lubadusega hoida kümne aastaga kokku 60 miljonit eurot maksumaksja raha. 2017. aasta majandusaasta aruandes kirjutas TS Laevad, et aasta müügitulu oli 27,1 miljonit eurot, millest on piletimüügi osa ligi 10,8 miljonit ja riigi antav dotatsioon 15,8 miljonit eurot. Firma tööjõukulu oli aruande järgi 5,3 miljonit eurot ja aasta lõpuga töötas ettevõttes 129 inimest.
“Kuna ettevõtja tulubaas on olulises osas seotud avaliku teenindamise lepinguga (ATL) ning tasusid korrigeeritakse vastavalt ATL-le, on pikaajalise äriplaani täitmiseks oluline hoida tegevuskulud plaanitud tasemel,” kirjutas TS Laevade juhtkond majandusaasta aruandes.
Riik tahab tulu
Pärast tulude-kulude kokkulöömist teenis firma 2,4 miljonit eurot puhaskasumit. Tegemist on äriühinguga ja kasumi teenimine on seega loomulik. Ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis koostatud dokument “Riigi peamised eesmärgid seoses osalusega AS-is Tallinna Sadam” ütleb, et AS-is Tallinna Sadam osaluse omamise ja valitsemise peamine eesmärk riigivara seaduse alusel on tulu saamine.
Pärast sel suvel toimunud Tallinna Sadama aktsiaemissiooni võib täpselt sama öelda iga Tallinna Sadama aktsiaid omav investor, mis tähendab TS Laevadele senisest veelgi suuremat survet hoida kulud madalal ja teenida selle kõrval võimalikult suurt kasumit.
Saarte Häälega vestelnud laevafirma töötaja sõnul on see skisofreeniline olukord. Ühelt poolt on laevaliikluse korraldamine riigi kohus ja poliitikute tahtel tegeleb sellega pärast SLK tõrjumist riigile kuuluv ettevõte. Meremees rääkis, et tegelikult ei peaks sellises olukorras mõtlema võimalikult suure kasumi peale, vaid keskenduma kvaliteetsema teenuse pakkumisele. See ei ole aga alati võimalik, sest uued laevad on ehitatud nii, et pealelaadimisel jäävad väga tihti palju autod kaile maha, autotekil on samal ajal tühjad augud.
Lubage veel tüürimehi kah koondada selle madruste viiekümne sendi pärast, saate veel parema sisekliima oma laevadel.
Ikka kaptenid ka- saab veelgi suurema kokkuhoiu!
Kui see ei ole lasteaed, siis mis asi see on?
mingi aeg tagasi koondati hoogsalt politseinikke ja milleni on tänaseks jõutud!
Üleskutse TS Laevade mehaanikutele – tulge sealt üldse ära- Las siis madrused sõidavad. Ainult nemad teevad tööd ju. mehaanikud joovad ainult kohvi, eks.
Mehaanikud leiavad alati tööd. Olge mureta
kogu see seltskond tuleks koondada ja Urve pealikuks panna,kes selle süsteemi pers…ekeeras.Paneks Urve kai madruseks ehk siis saab aru mis tegi.
Riigifirma unistus on muidugi, et töö teeks ära vabatahtlikud meremehed nagu meil on abipolitseinikud ja vabatahtlikud päästjad.
Oletame , et TS laevadel on 100 madrust. Kõik teevad kuus 200 tundi tööd (koos ületundidega). Palka pannakse juurde 0,5 eurot tunnis, tööandjale teeb see lisakulu 1 euro tunnis st. 200 eurot “per nase” kuus. See on siis kokku 20 tuhat eurot kuus. Kümne kuuga 200 tuhat eurot. Mille üle siin vaieldakse?
Kogu see jama hakkas peale reformikate kasuahnusest ning väljapressimisest. Nii et – teenuse kasutajad – valige ikka edasi reformikaid ja te ei te mis üllatused teil veel ees seisavad
Maksud ka juurde e. 300 tuh aastas, e. ca 3 % piletihinna tõusu!?!. Ilmselt kütusehinna tõus on suurem mats. Kes küll sellised firmat juhtima on pannud?
Esimene, kes tuleks koondada on endine Orisaare vallavenem Suurhärra Vello kadajumpsik-von Runthal.
See mehaanikute koondamise jutt oli kõvasti enne seda kui madrused palka juurde küsisid. Mis jutt see on, et sellepärast. Kas selleks et kelleski süütunnet tekitada?
Mis koondamisest jutt käib, mehaanikud lastakse lihtsalt lahti, nii tuleb veelgi odavam, juba teevadki nii. Väga ebaõiglane ja kurb.
Oot võtame nüüd algusesse tagasi! Riigi ettevõtte, mis teenindab Eesti kodanikke peab olema omadega kasumis mitme miljoniga??? Lubage naerda! Nad tegutsevad niigi maksumaksja raha eest ja ajavad veel kasumit taga??? Sama rahva röövimine käib Eesti energias jne riigi osalusega ettevõtetes! …ja siis ettevõtte juhid pluss sada nõunikku kirjutavad endale kõigi hüvedega koos ca 10000 kuus palgaks! Vot see on koht kus riik peaks raha kokku hoidma, mitte mingeid idiootseid raha raiskamise haldusreformi kampaaniaid läbi viima ja tegema nägu, et midagi paranes! Jobu kari on need poliitikud!
Enne hr Kaabli juhatamisaega oli ju kommi- ja koogipakkumise
aeg. Seisma jäänud laevad tegid meie elu mõnusamaks armsal moel – tippjuht tuli ja andis autos ootajale ise kommi. Nüüd
võiks sellise tujuparandamise juba ette avada Virtsu kai peal ja Kuivastus või koguni Liival, kus Coop teeks ära.
Kommi saaksid laevaootajad reedeti ja laupäeviti, koondatud
meremehed ja abimehed kolmapäeviti. Las omavalitsused otsustavad, kuidas parem saab!
Rein Roovik
See mees lasti asja eest lahti iseenesest. Kurb küll
Ah jah! Tujuparandajate töögraafikud ja parandatava tuju liigid tuleb avaldada ajalehes poole kuu kaupa ette!
Rooviku Rein
Aga milleks seal neid mehaanikuid hoida? tööd nad tegema ei pea, hooldused ja remondid teevad ettevõtted. Vanemmehaanikust sellise väikse laeva jaoks küll ja veel.
Palju need kontori inimesed ise palka saavad? Jõulupreemia kataks laialt madruste palgatõusu.
Ennekõike koondage kontoritibid! Nende teenused saab mitme kontori peale ühitada ja vajadusel ka odavalt sisse osta! Ja muidugi, igasugustest kontorirahva preemiatest tuleb loobuda!
“Nonii” vaata uuesti Reinu arvestust, seal on juba maksud arvesse võetud ja peoga lisakski pandud.
Mis maksud?
See on ju riigifirma, raha lihtsalt tõstetakse edasi-tagasi.Ei maksa õpetaja maksu, ei maksa politseinik ega ka siin laevamees.
anti teab ja teeb.. aahahahahahaaa
oot, oot – kas reffid ikka veel pukis?
Mäletan veel selgesti neid kiidulaule uue vedaja ülistamiseks – saame kapitalistist vereimejast lahti, ülevedu hakkab korraldama riik. Siis läheb kõik “õiglaseks”, kõik läheb paremaks. Tulevad uued laevad jne jne.
Saite oma uue. Mis paremaks läks? Millist raha kokku hoitakse?
Loll saab kirikus ka peksa. Valitsus on rahavale valetanud silmagi pilkumata ja jätkab seda tegevust edasi. Keda huvitab käputäis saarlasi ja nende liikumisvõimalused? Ei kedagi. Neid on vaja vaid valimispäeval kasti juurde “õigeid” valima. Ja võib vana mütsi ära süüa, et enamik valib samu tegelasi uuesti.
Nii et, ärge virisege. Saite, mida tahtsite.
Paistab, et anti`l õigus! Ega neid mehaanikud tavaolukorras ju vaja pole. Ehk ainult siis kui mootorid nahkas ja keegi peaks nagu pea pakule panema!
Sa tead jah täpselt, meremees! Põhjuse leiab alati !
Kokkuhoiu saaks siis kui asi erakätesse anda!
Eelmise vedajaga said madrused 670 kätte.Iga ilmaga väljas,tõmbetuul,lausvihm jne.Tervise ravimine sõid selle väeti palga.Pole madruste tööd kunagi väärtustatud.
Kui laev kai ääres seisab ja rikke tõttu ei välju on suur häda..aga et ennetada olukkrda ja hoida oma laeva töötajaid,seda ei suudeta.. Riik näitab sirgelt oma suhtumist..tööline on suva null kellest saab lihtsalt lahti ja kui teised julgevad kisada siis pole ka neid vaja.. suht kahju ikka lugeda sellist asja.. ebaõiglane
Tegemist on mõne asjapulga rumaluse ja saamatusega, vahetage nad kohe välja! Meremeestele tuleb maksta normaalset palka ja lasta neil rahulikult teha oma tööd!
Minu teada peaks igale laevale kehtima talle kehtestatud minimaalne mehitatus, mis tagab ohutu navigeerimise, avarii olukordade lahendamise nagu tulekahju või siis inimeste merest päästmine.
Parem koondage need kai peal olevad mõtetud tegelased, kes seal tahvelarvutitega ringi asjatavad ning paigaldage parem radade eraldamiseks vajalikud vahepiirded.
Võtke rahulikult! Kui mingitele nõukogu liikmetele ja juhtkonnale vaja preemiaid “hea töö” eest välja kirjutada, siis selleks on paarkümmentuhat kohe maast leitud ;) Suva need madrused! Toome Ukrainast pagulaskvoodi täiteks odavad umbkeelsed sisse nii, et kellegil ei ole miskit kobiseda! Riik maksab nende elamise ja pool palka ka välja, ning meie höörume käsi – TEHTUD!!!
Hhah, lubage naerda. Kui laeva eluga vähegi kursis oled siis tegemist küll ja veel… kas vanemeh peab musta tööd ka tegema ja lisaks 24/7 valmis olema igaks juhtumiks? kui lahkub meh siis teistel.koormus töuseb ja palka tahetakse ikka.. surnud ring..möelge ja ärge tootke jama, kes arvutist kaugemalegi ei saa ;)
Kuidas palgatõusuks raha leida, seda teab kindlasti Enn Eesma – meie suur esindaja. Küsige tema käest vajaminev summa. Ta pakkus saarlastele isegi tasuta ülesõitu, kust see raha siis tuleb – vot sealt kassast võtkugi.
Silda oleks vaja!