
ROHKEM SÕITMA: Õpetaja Priit Kald, kes eile Jade Maria Laidoga õppesõidult tuli, kiitis tundide arvu suurendamise plaani heaks.
RAUL VINNI
Saaremaa sõiduõpetajad on plaanitavast seadusemuudatusest, mis kohustaks juhilubade saamiseks tegema 30 sõidutundi senise 21 asemel, kahetisel arvamusel. See tähendaks ka autokooli kallinemist.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium kavatseb uuest aastast muuta määrust, millega on kehtestatud juhiloa taotlemise kord. Lisaks plaanitavale lisanduvate sõidutundide arvule on kavas mitmeid muudatusi, mis juhiloa taotlemise kergemaks muudavad.
Autoõpetaja Taavo Tenno omanimelisest autokoolist ütles, et jutu tasandil on muudatustest tõesti räägitud. Ametlikke eelnõusid ta näinud ei ole. Plaanitava sõidutundide arvu suurenemise kohta märkis Tenno, et ka praegu teevad paljud lisatunde. “Kes on soovinud, on tunde juurde võtnud,” kinnitas ta. Tema sõnul proovitakse sõit selgeks saada võimalikult väheste nõutud tundidega. Tenno sõnul maksab neil lisatund 20 eurot, kuid palju juhiloa taotlemine kallineda võiks, ta enne seadusemuudatust arvama ei kippunud.
Kuressaare ametikooli sõiduõpetaja Priit Kald ütles, et sõidutundide arvu kasv on kindlasti paljudele kasuks. Tema sõnul on üsna tihti küsinud just lapsevanemad, miks on sõidutunde nii vähe, et noor peab neid juurde ostma. Nüüd kaob see küsimus ära.
Sama kooli koolitusjuht Ade Sepp rääkis, et ametikoolis on praegu juba 23 tundi. Sealhulgas on juba kohustuslikud libeda- ja pimedasõidud. “Mandri autokoolides on libeda- ja pimedasõidud põhihinnast väljas. Samas autokooli nendeta lõpetada ei saa. Seega kui kohustuslike sõidutundide arv tõuseb 30-ni, tuleb ametikooli autokoolis lisaks juurde seitse sõidutundi,” selgitas Sepp.
Ametikoolis on ühe sõidutunni hind 17 eurot, seega kallineks baaspakett ainuüksi sõidutundide arvelt 119 eurot. Praegu on ametikoolis B-kategooria kursuse hind 500 eurot. Sepa sõnul pole õppekava mahu suurenemist riiklikult veel kinnitatud ja seega ei saa kallinemisest arvudes veel rääkida.
Sõidutundide vajadus on õpilaseti tema sõnul väga erinev. “On neid, kellel on autokooli tulles juba sõiduvilumus olemas ja praegusest tundide arvust piisab. Teised ostavad ka praegu sõidutunde juurde. Juurde võetakse ühest kuni kahekümne tunnini,” tõdes Sepp.
Enamasti ostavad tunde juurde just vanemad inimesed. “Üle poolte õppijaist on sellised, kellel vanemad võtavad maanteeametist juhendaja tunnistuse ja kes niikuinii sõidavad oma autoga lisaks. Ametlikke sõidutunde see küll ei anna, aga vilumust ikka.”
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete nõunik Kadri Peetersoo kinnitas, et muudatused olid vajalikud, kaasajastamaks nii eksami kui ka õppetöö läbiviimise põhimõtteid, et valmistada noori juhte paremini ette liikluses osalema. Lisaks õppesõidutundide mahu suurendamisele on määruses ka muid muudatusi, näiteks millal pääseb teooriaeksamile, kuidas toimub nii teooria- kui ka sõidueksamite vastuvõtmine ja hindamine, milliseid harjutusi sõidueksamil sooritatakse ning sõidueksami sooritamise võimaldamine autokooli autoga.
Ma ei leia, et see mõte hea on, sest õpilased on erinevad. On väga palju neid, kes lähevad autokooli ja kel juba on mingisugune sõidukogemus. Samas on ka neid, kes ei tea kummal pool sidur asub.
Seega võiks pigem nende lisatundide hinda natukene üle vaadata. Kogenumad õpilased ei pea seevastu kallimat autokoolimaksu maksma, kuna on osasid, kes sõitma nii kiiresti ei õpi.
Aga teisalt soovitaks ma siiralt Kuressaare autokoolidel peeglisse vaadata ja võrrelda korra autokooli hindasid siin ja Tallinnas. See on ikka meeletu ahnus, mis Saaremaal toimub. Tallinnas on konkurents muidugi suurem aga lube saab ikka tunduvalt odavamalt teha ja see ei tähenda isegi kehvemaid õpetajaid.
Olen näinud mitu korda ristmikul tagurdavaid õppesõiduautosid. Liikluseeskirja järgi ei tohi ristmikul tagurdada!
Mina soovitan noortel õppimaasujatel maha rahuneda.
Kui ei aita teid autokool ega ARK, siis aitan teid mina. Korraldan oma Žigulliga igasuguses Saaremaa otsas õppesõite — saame nalja teha, daamidele järgi sõita ja õhtu lõpuks ka sõitmise selgeks.
Lisaks, kui õpid sõitma minu Žigulliga, siis on hiljem ükstaspuha millise auto rooli istumine käkitegu.
Mullu õpetasin ühe maapoisi autoga sõitma. Too kurtis, et autokoolis on läbitud juba 40-tundi aga ikka ei julge sõita. Samas kartis ka sõiduõpetajale seda tunnistada.
Mina viisin poisi esmalt sauna ja seal rääkisime asjad selgeks. Pärast tegime paar tundi õppesõitu ja sel aastal sõitis noormees juba Saaremaal Rallyl — minu au ja uhkus!
Meil on liiklusseadus. Eeskiri ei kehti juba aastaid. Ja selle tagurdamise kohta pole seal küll sõnagi.
Langenud ingel
§ 49. Tagurdamine ja tagasipööre
(1) Tagurdades ei tohi juht ohustada ega takistada teist liiklejat, vajaduse korral tuleb kasutada teise isiku abi.
(2) Ühesuunalisel teel tohib juht vastassuunas tagurdada ainult manöövriks, kuid ei tohi tagurdada ristmikule.
(3) Juht ei tohi tagasi pöörata:
1) ülekäigurajal;
2) raudteeülesõidukohal;
3) piiratud nähtavusega kohas.
Kurb, kui nii endast arvad. Aga sinu jaoks on eluliin.ee välja mõelnud emotsionaalse toe tel. numbri 655 8088.
Edu!
Jah, ühesuunaliselt teelt ei tohi ristmikule välja tagurdada.
Aga mis su etteheide on?
Vollile
Lisatud: 23.10.2018 / 13:59
Milles probleem on hetkel?
Lase edasi, Volli, nii põnev on.
Kuidas teil ARK eksamineerijasse suhtute? On õiglaslik või kukutab osad nägude järgi läbi?
Usun, et ei käsitleta kunagi nii ja sedasi küsida on veider, nagu mis mõttes kukutab?
Pigem pead vist silmas eksamilt läbilaskmist ilma sõiduoskuseta. Sõita peab oskama. Aga sa pole ju Tamm ka, Volli oled.