PERSOON: Kuidas ära tunda head reklaami?

DIGITAALNE KIIRTEE: Sander Maasik tõdeb, et veebireklaam muutub üha mitmekihilisemaks.
EGON LIGI

Internetihiid Google loob praegu algoritmi, mis hakkab hindama, millised reklaamid on häirivad, hüppavad, vilkuvad, üle veebilehekülje sõitvad. Kui veebileht ei käitu otsingumootori reeglite järgi, siis hakatakse selle kuvamist otsingusüsteemis piirama.

“See on märk vajadusest ajaga kaasas käia. Ja eks ajad ise on ka muutunud,” nendib Eks-press Meedia veebireklaami osakonna juht Sander Maasik. Ta lisab, et näiteks mingid vilkuvad bännerid ei toimigi enam nii hästi kui mõni sisuturundusformaat, kuhu inimesi nutikalt kaasatakse ja neile ka lisaväärtust pakutakse. Aga esmajoones sõltub kõik kliendi soovidest. Igal kliendil on oma eesmärk ja sellest lähtudes mõeldakse välja ka erinevad kampaaniad.

Sander Maasik on läbi ja lõhki Kuressaare poiss, aga ka maaelu ei ole talle võõras. Poisipõlves veetis ta palju aega vanavanemate kodus Kärdu külas, kus käib vanaemal abiks tänaseni. Kuna loomi seal enam ei peeta, pole vaja teha ka heinatööd, kuid muruniitmine, trimmerdamine ja õunapuude lõikamine on iga-aastased tegevused.

Kooli ajal tegeles Sander palju enda füüsilise arendamisega, proovis erinevaid trenne. Lõpuks jäi rulluisutamise ja jõusaali juurde. “Mulle pallimängud ja kontaktalad eriti ei sobinud, pigem istus selline individuaalne tegutsemine rohkem,” lausub ta. Seepärast ei tikkunud ta ka teistega võistlema. “Läksin lihtsalt sõitma, tuulutasin mõtteid ja olin nagu teises tsoonis,” selgitab Sander.

Massööritöö ei köitnud

Kuna gümnaasiumi ajal kujunesid noormehe suureks huviks inimese anatoomia ja bioloogia, siis tundus üpris loogiline, et ta pärast kooli siirdus massööriametit õppima. Kutse sai omandatud Tallinnas MI massaažikoolis ja pool aastat ka massöörina tööd tehtud. Kuid sisetunne ütles, et õige tee on mujal.

Juba massaažikooli ajal hakkas Sander uurima kõikvõimalikke veebi ja turundusega seotud teemasid. Tegi endale selgeks, kuidas toimivad Facebook, Google ja Youtube, õppis veebilehtede tegemist, reklaami suunamist ja laiemalt veebimeetrikat. Valdkond oli huvitav ja muutus aina köitvamaks.

Pärast ajateenistust kaitseväes oligi otsustamise koht. Juhuse tahtel kutsus üks tuttav noormehe Delfisse, kus talle pakuti tööd reklaamimüügi projektijuhina. Sander on hea suhtleja ja saavutab inimestega kergesti klapi. “Müük mulle meeldib, see on natuke nagu mu elustiil isegi,” lausub ta. “Hakkas meeldima ja jäingi.”

Mida aeg edasi, seda rohkem asju talle usaldati. Ühel hetkel pakuti osakonna juhi vabanenud kohta ja Sander võttis selle vastu. Nüüd on tema alluvuses 14 projektijuhti ja reklaamitoimetajat. Kuid lisaks tuleb suhelda kõikide teiste Ekspress Meedia osakondadega – IT, levi, TV, printreklaam, ajakirjade reklaam, ürituste reklaam, siis veel toimetuse erinevad üksused. Pidevalt on vaja midagi kooskõlastada paljude inimestega finants-, personali- või ärianalüütika osakondades. Kõige selle juures tuleb ka veel olulisemate klientidega kohtuda.

Hea on maitsekas

Aastatega omandatud kogemus lubab Sanderil üsna lihtsasti eristada head ja halba veebireklaami.

“Minule meeldib reklaam, mis on imagoloogiliselt ilusasti üles ehitatud. Ilusa kujundusega bännerid on head ja sisuturundus on aga siis hea, kui tootja ei räägi otseselt oma tootest, vaid kolmas osapool vahendab oma tundeid ja muljeid, miks see toode talle kasulik on. Ehk siis, kui asi on maitsekalt tehtud,” räägib ta.

Veebireklaam on iseenesest ääretult lai mõiste. Igapäevaselt puutub Sander oma töös kokku põhiliselt uudiskeskkonnas levitatava reklaamiga. Laias laastus jaguneb see kaheks – bänneriteks ja sisuturunduseks. Esimesed on need vilkuvad ja vigureid tegevad reklaamaknad või -taustad, mida veebikülgedel tekstide ümber ja vahele põimitakse, teised aga tekstid või videod, mis mingit toodet või teenust tutvustavad. Täiesti omaette valdkond on reklaam sotsiaalmeedias, Google’i otsingusüsteemis ja erinevates võrgustikes. “Veebireklaam on täna muutunud väga mitmekihiliseks,” tõdeb Sander.

Kuidas suhtub veebireklaami müüja reklaame blokeerivatesse rakendustesse, mida on võimalik oma arvutitele ja nutitelefonidele paigaldada?

Reklaam liigub veebi

“Ma saan neist inimestest täiesti aru,” sõnab Sander, kes on isegi AdBlock´i kasutanud. “See võib olla tõesti frustreeriv, kui veebileht on reklaame täis, kõik hüppab ja vilgub.” See probleem on tihti ka Ekspress Meedia reklaamitöötajate laual ehk püütakse otsida lahendusi, kuidas pakkuda kasutajatele veebikeskkonda, kus ühelt poolt on sisu kasutajale hästi näha, aga samas suudetakse ka reklaamitulu teenida.

“Küsimus on, kuidas leida kesktee. Aastate jooksul oleme juba teinud päris palju muudatusi, mille käigus on reklaamide hulka vähendatud, neid on muudetud vähem agressiivseteks,” nendib Sander.

Tehnoloogia areng on loonud üha uusi reklaamikanaleid. Oma spetsiifika on nii tele-, raadio- kui ka veebireklaamil, uue asjana on nutitelefon muutumas põhiliseks kohaks, mille kaudu inimene digimaailma siseneb.

Sander on eelneva kuue aasta jooksul oma silmaga näinud, kuidas reklaami maht veebis on kasvanud. “Aga praegune trend on pigem selline, et veebis mahtu kasvatav reklaam ja reklaamiraha liiguvad välismaiste ettevõtete nagu Google ja Facebook kätte. Noorem põlvkond ei tarbi nii palju enam tavapärast uudismeediat, vaid pigem sotsiaalmeedia äppide kaudu muud sisu. Ja just nende kanalite reklaamimaht on tõusvas trendis,” selgitab ta.

Kokkuvõttes taandub siiski kõik ju sellele, missugune kanal suudab pakkuda kliendi jaoks paremat tulemust ja paremat kontakti hinda. Sotsiaalmeedia kanalite kasutajate hulk on aga sedavõrd suur, et hind on võimalik väga soodsaks ajada.

“Tõsiasi on see, et reklaamimaailmas konkureerivad kõik kõigiga, olgu siis tegu veebi-, print-, tele-, raadio- või välireklaamiga,” nendib Sander.

Ka abikaasa töötab netis

Internet on ka Sandri abikaasa Triinu töökeskkond ja sissetulekuallikas. Nimelt on väljaõppinud moedisainer Triinu täiskohaga blogija. Tema ingliskeelne elustiiliblogi Fashion notes by Triinu keskendub moele ja reisimisele.

Sander tunnistab, et teineteisele antakse tööalast nõu üsna tihti. Ja tehakse ka kriitikat. “Me oleme partnerid igal tasandil,” muigab mees. “Hea on koos asju arutada ja lahendusi leida.”

Töövälise aja sisustab Sander endiselt sportlikult – ujumine, jooksmine, jõusaal ja koeraga jalutamine. Tubaste tegevuste hulka käib aga vabal ajal audioraamatute kuulamine. Põhiliselt on need erialased – küll digiturundusest, küll edukate juhtide autobiograafiad.

Sander ei välista, et mõne aja pärast Saaremaale tagasi kolib. “Mõtted on liikunud selles suunas. Et võtta ette midagi sellist, mida saab teha ükskõik kus olles. Triinul on ju see võimalus täna olemas. On küll aeg-ajalt tarvis käia Tallinnas kohtumas koostööpartneritega, aga üldiselt võib ta oma arvutiga olla ju kus iganes,” arutleb ta.

Praegu käib Sander Saaremaal kaks korda kuus. Sel nädalavahetusel on ees kartulivõtt vanaema juures.


Sander Maasik
Sündinud Kuressaares 8.12.1989

Haridus
Kuressaare Vanalinna Kool 1997–2004
Kuressaare Gümnaasium 2004–2009
MI massaažikool 2009–2011

Karjäär
Delfi, Ekspress Meedia 2013–2018

Pere
abikaasa Triinu, koer Coco

Hobid
sport, lugemine

Print Friendly, PDF & Email