REPORTAAŽ: Nutipatrull distsiplineerib, aga ka karistab (8)

AKTSIOONIS: Andres Brõsov, Janis Aksiim ja Arvet Kallas on valmis iga järjekordse patustaja vahele võtma. Taamal ka Alver Kivi.
FOTOD: MAANUS MASING, IRINA MÄGI

Telefoniga rääkimine või uudiste lugemine autoroolis on saanud tänapäeva reaalsuseks, aga ka probleemiks. Sellise käitumisega seatakse liikluses ohtu mitte ainult ennast, vaid ka kõiki teisi. Nii on politsei sunnitud lisaks senistele tavapärastele toimingutele korraldama üha enam nutireide.

Kui politseipatrull alustab ühel tavalisel argipäeval Nasva aleviku vahel operatsiooni autoroolis nutiseadmeid kasutavate inimeste avastamiseks, on liiklus teel päris tihe. Autosid voorib politseiametnike valvsa pilgu all nii Kuressaare kui ka Sõrve poole.

Möödub 10, 20 ja 30 minutit, kuid ühtegi rikkumist pole seni tuvastatud. Peagi saab ka näha, kuidas autojuhid vastusõitvatele sohvritele hoiatuseks tulesid vilgutavad. Sõnum roolis istujatele on selge – oht põõsas!

Politsei on võtnud ette reidi, kuna nutiseadmete kasutamine autoroolis on laialt levinud ning maanteeameti tehtud uuringu järgi kasutab ligi kolmveerand autojuhtidest roolis olles mobiiltelefoni.

Tegu on kiirelt kasvava probleemiga, sest kui 2014. aastal sai üle Eesti selle rikkumise eest karistada 810 autojuhti, siis 2017. aastal oli selliseid juhte juba 2518.

“Seda on igapäevaselt näha, et telefoni kasutus autoroolis on väga suur,” räägib reidi juhtiv Kuressaare politseijaoskonna juht Rainer Antsaar, lisades, et kui autojuhil on telefon sõidu ajal käes, siis on see juba rikkumine. “Eks see teema on saanud aktuaalseks pärast suuremaid õnnetusi ja on jõutud jälile, et paljude avariide põhjuseks on kõrvalised tegevused roolis. Inimesed peaksid aru saama, et see on ohtlik tegevus, mis ei pruugi hästi lõppeda.”

PROBLEEM ON OLEMAS: Rainer Antsaare sõnul näeb seda iga päev, kuis juhid roolis telefoni kasutavad.

Reidile on kaasatud kolm politseiautot. Rainer Antsaare sõnul on seekord välja valitud Nasva, kuid seda ilma konkreetse põhjuseta. “Tee on siin suhteliselt kitsas ja hästi tiheda liiklusega ning kui sa siin juhtimise kõrvalt veel oma telefoni näpid, siis on suhteliselt keeruline tähele panna, mis ümberringi toimub,” selgitab ta.

Umbes pooletunnise kontrollimise järel on esimene rikkuja tuvastatud. Toyotaga sõitnud naisterahvas peetakse patrulli poolt kinni ja palutakse trahvi vormistama. Juhi näost võib lugeda pettumust ja pisut ka üllatust.

40 euro suuruse trahviga tuleb siiski leppida. “Töökõne,” selgitab ta. “Ega ma ei räägi roolis telefoniga tihti ja oleks ka seekord saanud seda mitte teha. Tunnistan, et eksisin ja olen süüdi, enam seda ei juhtu.”

Kuressaare politseijaoskonna piirkonnapolitseiniku Žanna Kreštsenko sõnul teavad inimesed väga hästi, et roolis on telefoniga rääkimine keelatud. “Veel hullem on, kui seejuures ületatakse veel ka kiirust. Eks inimesed on oma käitumises lohakad, sest need, kellega oleme rääkinud, on olnud sellest teemast tegelikult hästi informeeritud,” tõdeb ta.

Reidid toimuvad regulaarselt

Vahepeal möödub politseinikest veel kümmekond autot, kuid rikkumist ei tuvastata. Kas juhid on tõesti seaduskuulekad või on mõju avaldanud tulede vilgutamisega edastatud hoiatused. Kas võib teha järelduse, et nutitelefoni näppimine roolis ei olegi Saaremaal tegelikult nii suur probleem?

Reidil fotograafi tööd tegev piirkonnapolitseinik Ahto Aulik nii optimistlik siiski ei ole ja toob näitena ühe varasema nutireidi, kus tunni ajaga tuvastati 13 rikkujat.

“Kui Kuressaares läbib selle aja jooksul kontrollitud lõigu mõnisada sõidukit, siis on see tegelikult üsna suur number,” leiab ta. “Kui võtta seda, et üks seadust rikkunud juhtidest võib põhjustada liiklusõnnetuse, siis ei ole siin kuidagi rahuloluks põhjust, pigem teeb seis kokkuvõttes ikkagi murelikuks. Ja mulle tundub, et see on üha süvenev probleem.”

PIILUKAAMERA: Ahto Aulik tegutseb veidi varjatumalt.

2011. aasta jaanuarist jõustunud uus liiklusseadus keelab juhtidel sõiduki liikumise ajal telefoni käes hoida. Telefoni käes hoidmise keeld lihtsustab ka politsei menetlustegevust, kuna seni vaidlesid mitmed rikkujad ametnikele vastu, et tegelikult nad ei rääkinudki autoroolis telefoniga, vaid lihtsalt hoidsid seda käes.

Uus päev ja uus koht. Seekord on välja valitud üks Kuressaare linna tihedama liiklusega tänav ja patrull võtab koha sisse Smuulis. Nüüd keskendutakse lisaks roolis nutiseadmete kasutamisele ka turvavööde kasutamisele ja kiiruse ületamisele, sest kohati kipuvad autojuhid sellel sirgel lõigul sõitma isegi kiiremini kui 60 km/h.

Kordub sama, mis Nasval. Sõitjaid on mõlemas suunas palju, kuid peale ühe tuledeta sõitva auto rikkumisi ei täheldata. “Tegelikult meile meeldib, kui ei ole ühtegi juhti, kes seadust rikub,” räägib nutiseadmete kasutamise kontrollile keskendunud Arvet Kallas. “Oleks ju jama, kui me peaks iga teise auto kinni pidama, sest juht on roolis midagi valesti teinud. Ka meie eelmisel reidil olid asjad päris korras, sest me ei tuvastanud ühtegi lahtist turvavööd ega roolis telefoniga rääkijat.”

KLÕPS JA VALMIS: Arvet Kallas on jäädvustanud järjekordse liikleja.

Pärast pisut enam kui pooletunnist kontrollimist saavad politseinikud aru, et info nende tegutsemisest on juba levinud ja kui mõni juht olekski pisut kiiremini sõitnud või muul viisil seadust rikkunud, siis nüüd on tal kõik korras või võetud sõitmiseks mõni teine marsruut.

“Vahel levib info kiiremini, vahel aeglasemalt,” märgib Janis Aksiim. “Waze ja Facebooki grupp Märgatud Saaremaal on selles osas ikka väga operatiivsed. Aga ega me olegi siin väljas kellegi hirmutamiseks või karistamiseks.”

PATRULLIS: Janis Aksiimil on olukord kontrolli all.

Peagi saavad mehed ka info, et Smuuli tänav on tulesid vilgutavate autode tõttu lausa valgeks muutunud. Reidil osalev Tambet Oll autojuhtide sellist käitumist paraku heaks ei kiida. “Kunagi ei tea, kellele sa vilgutad,” räägib ta. “Vastusõitva auto roolis võib olla lubadeta purjus juht või krooniline kihutaja, kes mingil hetkel on kaasliiklejatele ohu allikas, ja mine tea, võib-olla satud ohvriks ise või on selleks mõni su pereliige. Nii et see on kindlasti kõigile mõtlemise koht.”

NURGATAGA: Tambet Oll ja Arvet Kallas on leidnud sobiva koha pildistamiseks.

Aga sumisema ja kihisema löödud Smuuli tänava liikluses on kord majas ja politseinikud otsustavad taas kohta vahetada. Nii kolitakse pargi äärde ja võetakse positsioonid sisse. Ent suuri korrarikkumisi ei tuvastata siingi. Vähemalt sel ajahetkel on Saaremaa ja Kuressaare liiklusega kõik korras.

Vastuvaidlemist ei ole

Juhipoolne rikkumine tuvastatakse ja fikseeritakse fotoaparaadiga tehtud pildiga ning failid lisatakse rikkuja materjali juurde. Nii on Ahto Aulikul reidi ajal tööd palju ja ükski auto, mis mööda sõidab, ei jää jäädvustamata.

“Rikkumine on meie poolt sellega fikseeritud ja teised ametnikud, kes rikkuja kinni peavad, menetlevad seda juba edasi,” selgitab Aulik. “Soovi korral on võimalus oma rikkumises ka ise veenduda. Üldiselt on aga nii, et kui rikkujad jõuavad politsei autoni, saavad nad väga hästi aru, millega on hakkama saanud ning üldiselt on selleks hetkeks telefon juba ära pandud.”

Reid autoroolis nutiseadmeid kasutavate juhtide tuvastamiseks korraldatakse iga paari nädala tagant, aga kui patrullid leiavad ühise võimaluse, teevad nad ka seda. Kui keegi sõidab patrullile vastu roolis telefoniga toimetades, siis reageeritakse ka sellele, sest autodes on kõik videosalvestuse võimalused olemas ja seega ei saa vaidlusmomenti tekkida.

Vahepeal teeb Ahto Aulik järjekordse foto ja veendunud, et juht seadust ei riku, tõdeb, et ei saa aru, miks ikkagi kiputakse roolis nutiseadmeid kasutama, kuigi vahendid ohutuks toimetamiseks on olemas. “Aga eks käed-vabad-süsteem tahab ühendamist ja kui sul on telefonis Bluetooth sisse lülitatud, saab aku kiiremini tühjaks. Eks ta on mugavuse asi…” arvab ta.

PILK PEAL: Kaamerapilt näitab, kas kõik on korras.

Rainer Antsaare sõnul on tegelikult probleemiks ka jalgratturid ja jalakäijad. “Jalakäijal ei ole keelatud kõndides nutiseadmeid kasutada, aga kui ta hakkab oma ohutuses veendumata üle tee minema, aga samal ajal autode pidurid kriuksuvad, siis on see rikkumine. Kui politsei märkab sellist ohtlikku üle tee minemist, siis kindlasti reageerime. Ka jalgratturil peab olema sõidu ajal kaks kätt sarvede küljes,” selgitab ta.

Kõik reidil osalenud politseiametnikud tõdevad, et tegelikult on autojuhid oma rikkumistele erinevate põhjenduste leidmisel päris leidlikud, kuid üldiselt läbinähtavad. Nii on näiteks Kuressaare linnas enam kui 20 km/h lubatust kiiremini sõitmist põhjendatud sellega, et tekkis soov oma uue auto kiirust katsetada. Kontrollimisel selgus aga, et auto kuulub omanikule juba enam kui aasta.
Rainer Antsaar märgib, et vabanduse leiab ju soovi korral alati. “Tegelikult ju kõik teavad, et selline käitumine on rikkumine, ja siin ei saa rääkida kogemata käitumisest,” rõhutab ta. “Näiteks on arusaadav, kui inimesel on mingi vana auto ja ta unustas sellel tuled põlema panna. Aga kui sa ikka roolis telefoniga räägid ja toimetad, siis pole siin midagi juhuslikku. Rääkimisest veel hullem on sõnumite saatmine või isegi uudiste lugemine.”

PÕNEV! Ristiku lasteaia lapsed Ron Sebastian Kuusk ja Neleliis Dolgovski (Rukkilille rühmast) jälgivad suure huviga politseitööd.

Antsaare sõnul rikkumiste osas vanuselist vahet ja soolist erinevust veel välja tuua ei saa, sest selleks on andmeid esialgu veel vähe kogutud. Karistus rikkumise eest on kuni 80 eurot. “Raskendavate asjaolude korral läheb summa keskmisest üles-, pehmendavatel asjaoludel allapoole. Oleneb ka toimumise kohast, sest kui mobiiliga rääkides ületad veel kiirust ka, siis on asi hullem,” tõdeb Antsaar. “Paraku on trahv nutiseadme kasutamise eest roolis väiksem kui lahtise turvavööga sõitmise eest. Ühel puhul paned ohtu teised, aga teisel juhul ainult enda.”

Kuigi seekord oli nutireidil kord majas ja patrull rikkumisi ei tuvastanud, ei tähenda see, et probleemi pole. Ent kõik sõltub siin ikkagi rooli istuvate inimeste teadlikkusest. Ärme seame ohtu ennast ja kaasliiklejaid ning siis saavad politseiametnikud ka järgmistel reididel tõdeda: kõik oli korras ja rikkumisi ei tuvastatud.

Print Friendly, PDF & Email