Saaremaa vallavalitsuse tellimusel maakonna ühistranspordiuuringu koostanud firma esitas töö, mis tellija hinnangul ei kõlba.
Vallavalitsus sõlmis OÜ-ga Stratum lepingu juba märtsikuus ja analüüs tuli esitada 22. juunil. Mõned päevad hiljem teatas firma esindaja Imre Antso, et “ettenägematu olukorra tõttu ja sooviga töö koostada parimal võimalikul viisil, ei ole võimalik tööd esitada ettenähtud tähtajaks”. Antso palus ajapikendust 13. juulini. Vallavalitsus oli nõus.
Kui aga valla transpordinõunik Karl Tiitson 13. juulil laekunud uuringu läbi oli lugenud, selgus, et see ei vasta väga mitmes osas nõuetele, mille vallavalitsus oli esitanud.
Sestap saatsid Tiitson ja abivallavanem Jüri Linde firmale üleeile kirja ja teatasid, et ei aktsepteeri tööd. Uuring pidi sisaldama olemasoleva liinivõrgu, õpilasliinide ja muude ühenduste analüüsi, kajastama olemasolevate bussiliinide täituvust, bussipeatuste kasutatavust jms. Kõike seda vallaametnikud tööst sugugi ei leidnud.
“Töö on tehtud poolikult ainult maakonnaliinide liinigrupp II teise osa kohta ning ka selle kohta võib öelda, et ainult ühe kolmapäeva põhjal tehtud analüüsi ei saa nimetada analüüsiks,” märgib abivallavanem Jüri Linde kirjas uuringufirmale.
Oma pakkumises oli firma kirjeldanud, et piletimüügiandmetele tuginedes analüüsitakse busside täituvust sõltuvalt liinist, väljumistest, päevasest perioodist, nädalapäevast ja määratakse hooajalisus. “Elanike liikumised varieeruvad nii päeva, nädala kui ka aastaaegade lõikes, mistõttu on vajalik analüüsida liinivõrku erinevatel perioodidel,” pakkus Stratum.
Jüri Linde märkis, et 2. liinigrupi osa andmete puudumine ei saanud olla põhjuseks pooliku töö tegemisel, samuti ei teatanud firma ise, et on probleeme andmete kättesaamisel.
Analüüsist ei leidnud vallavalitsuse töötajad vastuseid veel mitmele teisele küsimusele. Näiteks puudusid ettepanekud optimaalse veeremi kohta või kuidas saaks maakonnaliine ja õpilastransporti ühildada. Uuring sisaldas küll peatükki Kuressaare linnaliinide kohta, kuid läbivalt ei ole vaadeldud linnaliine ja maakonna liine ühtse tervikuna.
Miks sellist uuringut peab üldse erafirmalt tellima, kas vallaviletsuse tuhandetest ametnikest, nõunikest või nõunike nõunikest kellegil ei ole mõistust see valmis teha?
Pigem mitte.
Aga mina ei jää jälle vallavalitsuse tegevusega rahule.
Palju uuring maksis?
Tänane üllatus asja juures ongi see, et nüüd uuring telliti erafirmalt.
Aprillis puhusid veel teised tuuled — Saaremaa vald korraldab koostöös uuringufirmaga Stratum OÜ ühistranspordi küsitluse, et jõuda selgusele, millised on maakonna bussisõitjate objektiivsed vajadused….
https://arhiiv.saartehaal.ee/2018/04/12/vald-kusib-elanikelt-uhistranspordi-kohta/#comment-796409
Selle uuringu jaoks andis vallale raha maanteeamet ja maavalitsuse funktsioonid makonna ühistranspordi korraldamisel anti Saaremaa vallale. See tähendab seda, et vedajad on aruandekohuslased Saaremaa vallale. Uuringus puuduvad osad (olemasoleva liinivõrgu, õpilasliinide ja muude ühenduste analüüsi, kajastama olemasolevate bussiliinide täituvust, bussipeatuste kasutatavust jms) on kõik need andmed, mis peaksid olemas olema Saaremaa vallal jooksvalt, mitte uuringufirma ei pea ära tegema vallalametnike tööd.
Ei saanud Saaremaa vald hakkama maanteameti eraldatud sihtotstarbelise raha kasutamisega. Kui minister poleks edasisi ühistranspordi rahasid eraldanud kolmes osas, (“vanad rahad”, tasuta ühistranspordi lisarahad ja liinivõrgu kaasjastamise lisarahad), vaid ühe suure rahahunnikuna, siis poleks Saaremaa valla praegust asjajamist vaadates suudetud isegi “TASUTA” silte bussidele kleepida — ikka otsitaks kohti, kus maa kärnas või kärss külmand!
Kogu probleem taandub aga ühele suurele nüansile ka ühistranspordi korraldamise juures Saaremaa vallas — kas jätkatakse Kuressaarekeskse tsentraliseeritud omavalitsuse ülesehitamist või minnakse vastupidises suunas, kuhu suunduvad teised suuremaks ühinenud omavalitsused — tasakaalustatud ja hajutatud areng (IRLi “tõmbekeskuste” haldusreformi vastand). See on ka ühistranspordi korraldamise juures põhiküsimus ning vallavalitsuse tegemat töö on tegelikult pall volikogu käes, kes pole suutnud suunda paika panna. Asendustegevus on igasugu bussiuberitest ja WiFidest jahumine, kui põhiküsimus on lahenduseta.
Jõudu tööle!
Mingi soodustus peaks ju olema neile ka kes ei saa bussiliinide puudumise tõttu tasuta trantsporti kasutada. Lubati ju kõigile lõppude-lõpuks!
Kustutati ära, kirjutan siis teisiti.
See on nagu alkoholiaktsiisiga – teeme ära ja siis hakkame analüüsima, miks asi “tagumisse otsa” läks.
Ja mida selle analüüsiga võiks peale hakata, kui “heledate juustega” minister endale kindlaks jääb.
Teete “head võimulolijad” just nii nagu kästakse, mitte nii nagu mõistlik oleks.
Tõepoolest, mille paganaga tegelevad valla “tippspetsialistid”, kui oma töövaldkondi absoluutselt ei tunne ning nii elementaarset infot peab uuringuna sisse ostma.
mis erilist uuringufirmat siin vaja palgata? Tiitson saaks sellega ise väga hästi hakkama. Arvutiajastul peaks ju iga väiksemgi tegevus exeli tabelis kajastuma. Vaja ainult üldpilt kokku panna. Tööd on vaja teha, seltsimehed!
Paraku selles Saaremaa vallavalitsuses ju ainult “tippspetsialistid” ametis ongi, ei jaga sellised valla või maakonna majandamisest ei ööd ega mütsi.
Vötku vene aegsed bussi liinid ette ja sealt hakaku maha kärpima mida tänapäeval enam vaja ei lähe.Vanasti toimis köik väga hästi.
No kuulge,daamid ja härrased,kuidas seda nii raske on mõista- jagavad omad poisid vallas ameteid ja küllap nad ameti pidamiseks ka mõistuse annavad.Nii see on olnud läbi aegade ja küllap seda tehakse ka pärast meid.
Uuriks parem miks auriga juures karuputk vohab….. Kõik kollane
varsti hakkab kool pihta aga minu laps peab ikka hakkama sõitma iga päev linnastTagaverele 5 euri ots… tasuta trantsport, lubage naerda ! Tehke uuring nendest kes tahaks sõita aga pole võimalik…
Kindel on, et mitusada valla kontoritöötajat ei ole mingi sisulise tööga üldse koormatud. Seetõttu tundub igasuguste uuringute ja muude väljastpoolt tellimine väga imelik! Kui need kontoritöötajad ei ole sisulist tööd võimelised tegema, tuleb nad vallandada. Siis aga otsustada, kas võtta tööle personal, kes on võimeline võimeline, või vähendada otsustavalt ametnike arvu ja sisulisi töid tellida tõesti väljastpoolt!!