“Kui veel eelmisel aastal saatis Orissaare elamusfestivali I Land Sound valdavalt kiidukoor, siis tänavu tõuseb märksa häälekamalt esile tõrksat meelsust,” kirjutab Muhu krimikirjanik Katrin Pauts. “Orissaare rahvas on hakanud järele mõtlema, mida neljaks päevaks alevikku sisse vajuv mitme tuhande pealine rahvamass õieti kaasa toob.”
Rahvasuus on võõrapärase nimega festival juba mugandunud “Ei läind saundiks” ja kui teistsuguseid arvamusi austama ei õpita, võib ehk vabalt nii minnagi.
Eelmisel aastal torkisin herilasepesa, kui julgesin Facebookis iitsatada, et festivalimüral detsibelle maha keerataks, sest mulle ei tundunud päris normaalne, et pean 7 km kaugusel Muhus ehast koiduni mingit Saaremaa tümakat taluma.
Mu esimene palve oli väga viisakas, aga sellele enam viisakalt ei vastatud. Mind kukuti mõnitama ja alandama, nii et muutsin ka ise tooni. Külafolklooris Orissaare krahvideks ristitud võimukas ringkond jäigi mu peale kauna kandma ja aasta läbi leidsin siit ja sealt tigedaid väiteid, nagu üritaks ma festivali üldse ära keelata ning õõnestaks pahatahtlikult püha üritust, mis toovat Orissaarde ainult õnne ja õitsengut. Üks proua läks koguni nii hoogu, et kukkus sappi pritsima mu kirjastuse lehel.
Olen Muhu elanik, viibin Orissaarest füüsiliselt ohutus kauguses. Ma ei tihka mõeldagi, mis toimub kohapeal. Kohalik linnuke siristas mulle kõrva, et kui vallavalitsuses toimus festivali teemal arupidamine, olevat korraldajate tiimi liige vastastele nähvanud: kui festival ei meeldi, saab selleks ajaks ju Orissaarest ära sõita.
Ise olen katsetest tsiviliseeritult arutleda ammuilma loobunud ja räägin keelt, mida, nagu näib, paremini mõigatakse – olen sarkastiline ja nähvan vastu. Ega see ilus ole, küll aga on see õpetlik näide, milleni ülbus viia võib. Kindlasti mitte leppimise ja positiivse suhtumiseni.
Festival paisus liiga suureks?
Sel aastal tõmbasid korraldajad endale pangetäie külma vett kaela ning peavad tagasisidest ilmselt palju järeldusi tegema. Kiidulaulust hoogu ja julgust ammutanult toodi Orissaarde kohale mitu tuhat külalist rohkem kui mullu. Väike vaikne Orissaare sai alles tänavu tõeliselt tunda, mida suurürituse tallermaaks olek inimeste argiellu kaasa toob.
Festivalipublik olevat ummistanud randa viiva tee. Põõsaalused olnud lamavaid hipstereid ning nende telke ja autosid täis. Kõlarid toodud Illikult alevi keskele ja lärmi eest polevat saanud enam kuhugi peitu minna.
Facebooki-grupis palub end kohalike eakate esindajaks nimetanu korraldajatel arvestada, et alevikus siiski ka elatakse. Kellelgi ei ole õigust võtta inimestelt kodurahu. “Ainult neli päeva” ei ole õigustus, nii kaua järjest magamata olla ei luba mõne inimese terviski.
Mu tuttavaid käis sel üritusel palju, kõik nad tulid Tallinnast. Nemad on rõõsad ja rahul, nende vaatevinklist oli pidu tore, kuigi mõni ehk ei teagi, kus ta täpsemini käis – sõitis vist üle mere kuhugi Saaremaale. Pole tema asi, mida kohalik talus ja tundis.
Mida festival Orissaarele pikemas plaanis tähendab, peab aeg alles näitama. Orissaare on mulle vana tuttav. Seal lõpetasin gümnaasiumi. Seal käin paar korda nädalas pakiautomaadist saadetisi toomas ning kaupluses – käin seetõttu, et Orissaarde on mugavam minna kui Liivale, poole teekonna eest kannab hoolt liinibuss. Kas sinna aga muidu jalga tõstaksin? Vaevalt.
Teha ega vaadata ei ole võõral Orissaares endiselt midagi. Koolivaheajal liigub rahvast imevähe, ükski äri ei näi eriliselt õitsevat. Kinnisvaraportaalides tuulates näen, et suur osa kunagisi teenindus- ja kaubandushooneid on müüki pandud.
Millal me räägime argipäevast?
Muidugi oleks narr asetada kogu vastutus piirkonna arengu eest ainult ühele meelelahutusüritusele ja ma ei teekski seda, kui ei kuuleks korraldustiimi andunud jüngrite hulgast pidevalt hõikeid “õitsengust”, mida festival olevat kaasa toonud. Selle eest tuleks justkui lõpmatut tänumeelt üles näidata ja kõik ebamugavused virisemata välja kannatada. Milles väljendub õitseng sinisel esmaspäeval, kui hipsterid end puu alt püsti ajavad, magamiskotid kokku pakivad ja Tallinna bussi peale lähevad? Kas tühjade silmaavadega hooned saavad nüüd maagilisel moel uue elu? Noored leiavad nelja juulipäeva näol piisavalt motivatsiooni Orissaarde paigale jääda? Kas jutud “õitsengust” pole ehk ennatlikud ja suurelised? Maagilist võtit, mis Orissaare argipäeva uue elu sisse puhuks, ei ole ju veel leitud, neljapäevased festivalid ja lauamänguõhtud endises internaatkoolis on kosmeetika, mitte ravim.
Ehk tõesti teatakse Orissaaret tänu festivalile veidi rohkem, kuigi siin tegi asulale poolkogemata suurema teene teletäht Hannes Võrno – tema juurutatud “Orissaare seenelist” teab iga eestlane. Kui tahtmine kodukanti kaardile tuua on tõesti nii suur, oleks ehk festivali nimest alustada võinud? Miks mitte järgida Hiiumaa tuntuima festivali “Kalana saund” eeskuju?
Mulle annab ingliskeelne peenutsev nimi selge signaali, kuhu on üritus tegelikult sihitud – Orissaarest välja, kohalikust rahvast mööda. Saan mõnes mõttes aru Orissaare esialgsest vaimustusest. On meelitav küll, kui rikas trendirahvas, kes tavaliselt sellise jumalast hüljatud paiga poolegi ei vaata, Orissaares peatuse teha suvatseb. Teise külje pealt vaadates on ajutiselt kõrgenenud huvi asula vastu enesepettus, kui selle jaoks peab ajutiselt kohale tassima kaupu ja teenuseid, millest Orissaares argipäeviti vaid und näha võib. Sama teeks välja, kui ootaksin Ameerikast jõukat onupoega ja laenaksin tema visiidi ajaks paremat mööblit kokku ning võõpaksin koitanud fassaadi üle, et korraks muljet avaldada. Kui homme ainsa reisijana bussis Orissaarde sõidan, valitseb seal kindlasti jälle vana tuttav rauge tühjus.
Silmad on tal kurvad, mitte kurjad. Ja jutt jumala õige, Orissaare ju selle üritusega midagi sisuliselt ei võida, ainult hetkeline meediatähelepanu.
Üritus ei seganud kedagi. Mitu nädalat on meil elu käinud, mis tõesti võiks olla aastaringi. Muusika oli paraja valjusega ja külastajad viisakad. Hea oli vaadata metsa alla korralikult rivistunud telke ja vagunelamuid. Ei ole mina küll enda kohalikelt tuttavatelt kuulnud festivali kohta midagi negatiivset. Samuti jäid rahule külastajad. Tänud tublidele tegijatele!
Ära tuli ! Seda kiunu oligi oodata . Lumehelbekese rahu sai häiritud . Oli jälle põhjust ving ülesse kruttida .
Põnev on näha, kuidas Katrin Pauts üritab teemat üles kruttida. Orissaare facebooki grupis oli tõepoolest kriitikat ja õigustatud kriitikat, kuid mitte sellist, mis paluks ürituse ära jätta vms. Katrin on mugavalt paari inimese kriitika aluseks võtnud ja laiendab seda suhtumiseks tervele alevi elanikkonnale. Katrini enda postitus FB Orissaare grupis oli see, mis aga ülimalt veider tundus. See oli provotseeriv jama. Mis valu on ühel inimesel nii kibestunud olla. Muhulasena ei saa ta rääkida Orissaare elanike nimel. Seda ei ole tal lihtsalt vaja teha, sest asjad ei ole nii hullud nagu ta kirjutab. Võtku siis ka ette Lasnamäe elanike aitamine ning kirjutagu sellest, kuidas lauluväljakul toimuvad üritused segavad lasnamäelaste rahulikku elurütmi. Te ei kujuta ette, mis toimub laulupidude aegu Lasnamäel. Eestikeelne vali laul kostab poole ööni, hoovid pargitakse kinni, tänavatel kolavad äraseletatud pilkudega kodanikud, kes kannavad fašistliku sini-must-valget sümboolikat ning räägivad arusaamatut keelt. Pautsi abi kriitika näol langeks seal ilmselt viljakamale pinnasele, kui seda on Orissaares.
Jah, I Lond Soundi korraldamisega võib olla probleeme ja ongi, kuid need on lahendatavad. Pauts läheb aga oma kriitikaga liialt kaugele ning pigem pöörab kohalikud kriitikud ürituse mõõdukateks toetajateks.
No ja mis häda Pautsil selle üritusega üldse on? Miks see teda nii väga häirib? Ei saa aru!
Mina hoolin Orissaarest ning seda ikka kohe tõsiselt ning kogu hingest.
Sina Orisaarest, kas oled kunagi viibinud laulupeol, et võrrelda võrreldamatut!
Hari ennast.
Võtaks ette asjad millega poutsil probleeme pole -nimekiri tuleks ju hoopis lühem
See on täitsa naljakas, et kui pole inimese puhul millestki nagu kinni hakata, siis kibestunuks võib ju ikka tituleerida, inimest üldse isiklikult tundmata. Fotolt vaatab vastu väga kaunis noor naine, selline inimene otsustab ise oma elu üle, igasugu vinguviiulite meelehärmiks.
Nagu meil ikka, läheb isiku materdamiseks, mitte esitatud argumentide ümberlükkamiseks või teemakohaseks aruteluks.
Seda juttu ei usu isegi mu surnud siga mitte.
Kollane kaart kommenteerijatele, kes teema käsitlemise asemel ründavad loo autorit!
Katrin- sina vä ?
Igal inimesel on õigus OMA arvamusele. Vaevalt on asja, mille kõik eestlased ühe korraga heaks kiidavad – ikka mõnele ei meeldi.
Aga kui su arvamus on kui räpane nõudepesukalts, siis sellega teiste nina ees lehvitada ja imestada, et miks neile ei meeldi? Ja kui sellest ei piisa, topime krae vahele ja näkku.. Ja jälle üllatuda, et ei olda rõõmsad selle üle. Tundub kohtlane.
Kulla Katrin, sa kirjutad häid raamatuid ja tagasiside on positiivne, miks sa sellega ei rahuldu?
Kahju, et ei ole enam ise noor. Oleks ehk ka läinud, aga kartsin, et tunnen end seal nagu valge vares, paljud osalejad võiksid mu lapselapsed olla. Aga mina imetlen kõike seda, mis Illikul nüüd on ja nii lühikese ajaga. Oleks hea kui mõnigi ehitis sinna silmailuks jääks. Tõeliselt ilusad ja kunstimeelega valmistatud! Müts maha suure töö tegijate ees! Kuigi neli päeva aastast on imeväike osa, siiski oli hea tunda, et vähemalt korrakski sai Orissaare elu sisse. Kas siis vaikelu on parem???
Elan keset alevt, olen 50+ ja väga naudin, et suvel siin midagi sellist toimub. Tublid korraldajad ja toredad noored, jätkake samas vaimus! Olete suurepärased, see kõik on tegelikult ainult hea (osa ei saa sellest lihtsalt veel aru)!
Mina ei saanud minna, sest mul pole uut autot ja Armani särki.
Argumendid? Millistest argumentidest käib jutt? Kas see on argument, et kirjaneitsi loeb midagi FB grupist ja üritab selle põhjal puhuda kriitikat suuremaks kui see tegelikult on? Miks ta seda üldse tegema peaks? Ta ei ela Orissaares, tal ei ole Orissaarega mingit pistimist ning Orissaarel ei ole temaga pistmist. Mis ristiretke ta Orissaare vastu peab? Milleks? Katrin Pautsi artikkel on orissaarlastele solvav, üleolev ja mõnitav.
Miks Orissaare ei tee endale korralikku supelranda?Suur alevik ja elatakse mere ääres,aga randa pole.
Hästi organiseeritud, viisakas üritus. Elan Orissaares, hea oli näha nii palju noori alevis liikumas.
Inimesed on varmad oma arvamust avaldama, aga Kui keegi teine seda teeb siis on kohe hädakisa taevani. Küll on inimene kurja näoga, küll kibestunud jne. Teeks nii, et kasutsks oma sõnavabadust ilma teist inimest materdamata. Kiitke või laitke üritust, aga ärge laske maha klaverimängijat
Aga mida külvad seda lõikad .
Sellele kibestunud tädile jäi ette ju algul üks üritus ,nüüd teine . Alles solvas tervet muhu saare rahvast ,oma osa solgiämbrist said ka tema enda tuttavad (jultumus tema juurest läbi astuda ). Häda olnud tal teiste asjadegagi . Nii ongi et iga tema hüüatus põrkub vastu betoonmüüri
Orissaare on väljasurev kolgas. Ja mingi lärmifestival võib agooniat vaid pikendada. Kui tahate kolkale elu sisse puhuda, mõelge midagi paremat välja.
Ei tunne Pautsi, aga hästi kirjutab.Kes autorit kiruvad,
need pooldavad alkoholi ja narkotsi.
Võta järjekorda -kiunu tema käest on saanud ka muud ütitused ,muhulased ja isegi tema tuttavad
Oot, kui palju teil seal Orissaares siukseid üritusi toimub, et siin hädaldada? :D
Miks Pauts kõrvaklapid peast ära võttis, ta ütles, et Muhus võib elada vaid kõrvaklappidega, et rumalare muhulaste juttu mitte kuulata. Oleks klapid peas, polekski Illiku muusikat kuulnud
Kord on kärss kärnas, kord on maa külmund.
See tema noorepõlve pilt. Ja eks ta ole kujundi endast ise loonud :kõik ümberringi vastikud ,kogu tegevus tema ümber vale -eks toimib vanasõna :kuidas sina külale ,nõnda küla sinule
Jah, “suvesaarlane”, tõsi ta on, Orissaare on pikalt kõrvale jäänud aga just nii see elu sissepuhumine ju käibki..pisitasa, ürituse haaval. Kohanimi tuleb taas nö. kaardile tuua ja sealt juba edasi liikuda. Ja iroonitseda või artikli autori kombel vinguda selle kallal, et keegi seal “väljasurevas kolkas” üldse midagi korraldab on pehmelt öeldes pisut lühinägelik.
Tema raamatutele on Kuressaare raamatukogus pikk järjekord. Vanatüdrukuks sõimamise kohta julgen küll nii kauni naise puhul arvata, et see on tema teadlik valik. Üllatus, üllatus, aga kõik naised tõesti ei taha mehele minna, ja pole nad ka lesbid. Iga inimese elu on ainult tema elu ning igaühel on õigus elada oma ainsamat elu nii nagu õigeks peab!
Aga ehk on talle hoopis makstud sellise reklaami tegemise eest? Sest nagu näha, siis on see negatiivne reklaam pälvinud väga palju tähelepanu ning selle kaja jõuab kaugele. Iseasi on tema kummalised avaldused Muhu elanike ja eluolu kohta. Aga I Land Sound on nüüd küll tänu talle kõva kajastuse saanud.
Kuid kui jätta kõrvale nähvav ja kritiseeriv toon, siis on Pautsi jutul ju jumet ka. Asju, mille üle kainelt mõtiskleda on selles tekstis siis olemas. Kasvõi see, et kas selle lühiajalisel kasu saamisel ka Orissaare alevikule mingi pikaajaline efekt on? Kas Orissaare olukord muutub sellest reaalselt paremaks? Ma pean silmas konkreetseid analüüse ja arvutusi, mitte naiivseid ja kitsaid õhkuvisatud repliike.
Ei ole ma isiklikult selliste ürituste range vastaline, las pidutsevad, kuid ma ei saa ka rahulikult mööda vaadata, kui ühed naudivad elu teiste heaolu hinnaga. Kindlasti oleks võimalik leida viisakas ja kohalikke arvestav kompromiss, kui seda väga tahta. Elus peab ikka kaasinimesi austama ja lugupidavalt kohtlema, eriti siis, kui seda enda suhtes teiste käest oodatakse.
Pangu ikka praegusaegne pilt kah autorist – see ütleks ikka paljutki . Huvilistel on võimalik vaadata videot kanal kahest – saab paljutki selgemaks
Tegelik põhjus oli selles et katrinal said stoki kilekotid otsa ja ta ei saa poodi minna , muidu kõik vaatavad et milline näljarott ta on . Liivale ta ei julge juba ammu poodi minna ( teadagi miks )
Paku ise midagi välja peale vingumise.
Ei tea midagi mida ta raamatutes kirjutab , tema muud kirjatükid on küll kõike muud kui tema teoseid lugemakutsuvad . Häda ja virisemine on olnud ju ju jääbi kohta ( mistõttu see asupaika vahetas ) , nüüd orissaare festival , alles said solgiämbri kaela kõik muhulased ja oma osa said tema isiklikud tuttavadki ( julgevad tulla suvel saarele ja veel tema juurest läbi astuda – ennekuulmata )
Nii et negativismi enda suhtes on ta ise ülesse ehitanud ja kindlalt tsementeerinud
kas Orissaare just aastaringi välja surnud on, julgen siiralt kahelda!Kas just ainult see sündmus Orissaare pildile toob,julgen topelt kahelda!!
Kultuurimaja , Spordihoone ja teised üritusi korraldavad asutused-ettevõtted tegutsevad aastaringselt ja kes vähegi viitsivad kodust välja minna, neil on igal ajal miskit tegevust kodukandist leida.
Viriseda võib aga ikka, jah mõned asjad tuleb veel kindlasti korraldajatel poistel natuke ringi mõelda,mõni asi ära jätta, mõni sündmus lihtsalt ringi organiseerida, eks ka nemad jälle õppisid, mis valesti, eks meie kohalikena avastasime, mis tuleks teha teisiti.
Anname sellest siis viisakalt, valehäbi tundmata ja kiusuta korraldajatele teada. Selge on see, et festival oli vahva, muusika valjus oli normaalne, ühe vahva taksojuhi sõnu kasutades, mida kogemata pealt kuulasin: Vot sellistel üritustel on rõõm olla taksoga tööl- Inimesed sõbralikud, ülipurjus kliente pole, kalkust alusta või vägisi, mida Kuressaares aga suvel igaõhtuselt ette tuleb!
Tore oli kõrvalt kuulata,sest seda ta lausus just autos ootavatele noortele, kes hommikul koju viimist ootasid.
Uue festivalini, aga sinnamaale on Orissaares oi kui palju sündmusi, kuhu tulge virisejad ja mitte virisejad, need on kõik just teie jaoks korraldatud .
Juba vanasõna ütleb : Las koerad hauguvad ,karavan läheb edasi !
Ma ei ole tänaseni aru saanud, mis asi see seal üldse on :) Tundub, et nimeta hunti kuidas tahad, ikkagi on ta tavaline hunt. Saaremaa elaks täitsa kenasti ka ilma suvitse sündmusteta. Täiesti chill elu ja turisti tuleks ilma mureta. See, mis probleeme valmistab on ülejäänud aeg aastast. I land elab oma aja paari aastaga ära. Seda on nähtud enne ja seda näeb ka tulevikus.
Kus volli HUMOORIKAS kommentaar antud teema kohta on?
loob endale imagot. Muud midagi. See müüb.
Mis imagot ? Virisev vanamutt , kellele kõik asjad ette jäävad ?
Vingujateks on ju vanamutid kel parem enne möödas või keda keegi ka niisama ei taha
Gunn jooksis paljalt saunast välja. Ihihihiii– naera nüüd!
Soomes on väikeses kohas iga-aastane rahvusvaheline kirjansusfestival, mida riik ja kunta toetavad.Kohal on tuntud kirjanikud kogu maailmast,raamatukogu töötajad, lugejad. On huvitavad loengud, kontserdid. Läbu ja lärmi ei ole. Orissaare sellega hakkama ei saa. Läbustamine on jõukohasem. Näidake, et olete vaimsed! Aga te ei suuda ju.
Soome on ka 5 korda suurem ja 50 x rikkam kui eesti – neil on seda raha kulutada ( nagu mainisid – sealne labrakas toimub riigi kulul )
Meil on tore kui väieses kohas keegi teeb midagi mis selle koha ka tuntumaks teeb – 4000 külalist ongi ju esmane magnet . Kui kirjanikuproua kurtis et seal vahivad vaid tühjad aknad , siis järsku keegi külastajatest avastab seal mõne maja ja omandab selle , võib olla tärkab kellegil külastajatest kohta vaadates ka mingi suurem idee ja lõpuks puhub see depressiivsele väikeasulale elugi sisse . Üks on aga kindel – kui seal midagi ei toimu on asula hääbumine 100 % kindel
Kas orissaare olukord muutub sellest üritusest paremaks ? Ei tea , aga halvemaks kindlasti ei muuda . Pigem pikendab väljasuremiseks minevat aega . Aga võib olla ka tõukeks uuele tõusule . Seda pidu võrreldes näiteks pärnus ja haapsalus toimuvate iganädalavahetuse tingel-tangeliga ei anna võrreldagi – vastupid : siht peaks olema sellel et see melu toimuks kasvõi terve suve . Kindlasti tõstaks see kinnisvara hindasid seal ja pakuks ka üldist kaubanduse kasvu ja pakuks ka kohalikele tööd . Näiteks väikelinnas antslas seisatakse ju üheks nädalavahetuseks kogu asula elu – isegi tukiloputajad küüditatakse linnast välja – aga nad oskavad ka ennast maha müüa ja pisikest kasugi teenida
Läbu ta oli ja suureks läbuks ta kasvab.
Ilmselgelt see üritus Orissaaret ei päästa ja säästa. Pole mõtet liua mingeid illusioone, et mingi hipsterparty suudab elu sinna nurka tagasi tuua. See, mis loeb on ikkagi need teod ja inimesed, kes seal rabavad off season tööd teha. Aamen!
Loomulikult ei suuda üks üritus koheselt ja kõiki ühe ääremaa muresid kõrvaldada. Aga mittemidagi tegemisest ja riigi või ma ei tea kelle veel, peale lootmisest, ei sünni kohe kindlasti mitte midagi.Neid, kes on ettevõtlikud, peab toetama, mitte materdama. Paar päeva igapäevasest rutiinist väljas peaks inimene suutma ikka üle elada. Üritusi on erinevaid, autorallid, rattasõiduvõistlused, kontserdid jne., ühele meeldib üks, teise teine.võibolla on siiski ka mõni üritus, mis kritiseerijat just huvitab ja kurb on siis seda hädakisa kuulata.Katrin Pautsi kirjatükid on alati stiilis, et keegi kuskil ràäkis, keegi siristas kõrva, nii ja naa pidavat olema aga tuleks ise kohale minna, oma silmaga kaema, ilma eelarvamusteta, et nagunii üks narko ja läbupidu, võibolla ei olegi nii jube…
Ei ole Katrin. Ah et Soome on suurem. Aga Horvaatia on Soomest väiksem ja vaesem. Jalgpallimaa! Island on hoopis väike. Joomine on seal hukkamõistetav.Teie aga virisege edasi ja korraldage lärmipidusid ning jooge ajusid umbe ja soiguge,et ideesid pole.
Päeva parim nali -island alkovaba maa. Käi seal ära ju arvamus muutub . Muidugi samakas oli neil jube ,aga sakkis küll.
Muhu Katrin ja Orissaare Katrin võiksid kohtumisõhtu korraldada ja proovida , kumb paremini viriseb. Huvitav oleks teada ,mitut vanainimest Orissaare Katrin esindas, et Muhu Katrin selle põhjapaneva argumendina oma loose sisse smuugeldas.
Autor on küll kibestunud ja lapsik
To laks nimetamine sind paremaks ei tee. Ja mis Islandi samakasse ja joomisse puutub, siis siga leiab ikka pori.Käisid seal vist möödunud aastatuhandel?
No sotside ajupesu ikka osaliselt töötab . Kuigi islandil ranged alkopiirangud toimub joomine seal ikka . Nädalavahetuse põhitegevus on neil maalesõit ja kooma joomine . Eelmisel aastal oli oktoberfestil meie grupi kõrval grupp island8lt -need lakkusid end tunniga laua alla
Vaadakem sellele probleemile(lärm,labrakas,meeletu mass rahvast väikeses kohas j.n.e).Kas ja kui palju te saate nimetada üritusi kontserte festivale mis toimuvad saare või siis muhumaal ja pakuvad huvi ka ülejäänud eesti rahvale.Ehk siis toob inimesi kokku lähemalt ja kaugemalt.Peab ütlema,et ega neid just palju pole.Suvised kontsert tuurid kuulutavad meedias toimumist üle eestimaa.Aga võta näpust saare ja muhumaa kogu eesti alla ei kuulu.Katrin,miks see on nii.Jah just üks põhjustest,on et me oleme igavesed virisejad.Mõiste suvi on saarte jaoks niigi lühike mõiste,algab see umbes jaanidest ja lõpeb enamvähem augusti kuus merepäevadega.Me saame siin niigi nautida sügis talvist vaikelu,kus mitte kui midagi ei toimu.Palun ärgem nii palju viriseme ja pigem soosime kõikvõimalike ürituste toimumist siin meie väikestel saartel.Olgu need paar kuudki kaupmeestele,toidlustajatele,majutust pakkujatele tulusad.Edu ja jõudu inimestele kes veel viitsivad tänu meile siin midagi üldse korraldada.
Ausalt, koli mujale. Seda vingu ei jõua ära kuulata!!!
Pauts on kade, et ei saa ise ürituse kasumist ampsu. Samas kasumit saab kogukond ja ehk tänu sellele üritusele jääb püsima külapood ja toidukohad, kuna teenitakse senise 2 aasta kasum.
Meenutab see niiöelda “diskussioon” mulle väga kohalike elurütmi mittemõistmist, üldse mitte mõistmist. Huvitav on see, et sarnaseid olukordi on ikka ja jälle ette tulnud ja tuleb ilmselt ka edaspidi. Kes omale Saarde või Muhusse ( või kusagile mujale maakohta) suvekodu soetanud, tahaksid kohe kangesti oma äranägemise järgi piirkonna elu ja olu korraldama hakata, arvestamata, et need, kes aastaringi paigas elavad, teavad oma eluolust tunduvalt rohkem. Just elurütm on see, mis igas paigas on seotud kohalikega, mitte sisserännanutega. Ja kohalikel on oma tõekspidamised, väärikus, iseloom. Kui siis keegi nii väga tahab oma arusaamasid peale suruda, tekib sellest tavaliset konflikt ja sissetungija üldiset pannakse paika ja teinekord päris jõuliselt. Minu meelest näitab see saarerahva selgroogu ja soovi elada oma rütmi järele. Kujutate siis ette, kui keegi maadam mandrilt tuleb sinu pisikesse külla ja tahab seal väga eestvedajaks ja arvamusliidriks saada. Teeb maha külarahva ühised üritused ja annab mõista, kui rumalad te ikka olete. Minul on haridus ja tuntus ja mina tean paremini. See ajab ju külamehel- naisel harja punaseks küll, sest lollid pole ka külas elavd inimesed. Seal on tegusaid ja toredaid inimesi, seal on rõõme ja kurbust, seal leidub kõike, mida elu pakub ja vahest ehedat inimlikkust rohkemgi, kui suurlinnades. Kui suvitaja ei suuda või ei taha tabada seda rütmi, siis jääb ta paljust heast ilma ja kogukond teda omaks lihtsalt ei võta, vähemalt niikaua, kuni ta tasandab oma suurilma maneerid ja kõrkuse ja hakkab ka seda külaelanikku lugupidamisega kohtlema. Sina tuled ju maaelust ” osa saama”, mitte siia “peremehetsema”. Peremehed on siin juba olemas. Aga mis puutub loo autorisse, siis on konfliktilembus temal ilmselt nii öelda positiivne nähtus, sest muidu poleks ta krimikirjanik.
Kas kõik need Orissaare inimesed ja ka muu maailm, kes ei saa “ürituse kasumist ampsu” on kadedad?
Ja mis mõttes saab kasumit kogukond – täpsemalt kogukond kes ei ole seotud MTÜ”Piidivabrik” tegelastega?
Külapood?”COOP”?Minu meelest töötab selles poes väga palju tublisid ja väga tublisid kogukonna liikmeid.
Julgen arvata,et enamus “ILS” külastajaid jättis mõne euro sinna.Ilmselt saab igaüks aru,et ca 4000 peokülastajat lisavad töökoormust.Ja mitte vähe.
Kas “külapoe” töötajate palk seoses “ILS” toimumisega tõusis,või maksti seoses meeletu töökoormuse tõusuga ehk preemiat?Eitea,aga ei usu.Loodan,et eksin.
Toidukohad.Ilmselgelt tuleb ise ka 4 päevaks aastas kohvik avada ja kui kasumit arvestada,siis üle aasta 4 päevaks.Ja kogukond kosub.
KOGUKOND on enamasti territoriaalselt määratletud inimeste kooslus,keda ühendavad näiteks ajalugu,sugulussidemed,ühistegevus,ühesugused väärtused ja eluviis.(Vikipedia)
Ja pole vaja selgeltnägija olla,et aru saada milline “kogukond” täpsemalt kasu saab.
Edu ja tervist.
Õõõõu Pauts kuule, eile oli ka üritus. kus halakiri on?
kohalikud olid vastu jälle kindlasti?
muhusse kostis jälle saaremaa muusikat?
Jäid ikka terveks eile?
Täitsa mures su pärast!?