Värskelt välja kuulutatud lennuhankel osalemast on huvitatud nii kodumaine lennufirma Nordica kui ka lätlaste riiklik uhkus airBaltic.
Nordica äriarendusjuht Sven Kukemelk kinnitas Saarte Häälele, et nemad on kahtlemata huvitatud hankel osalemisest. “Kuna dokumente on palju, tutvume tingimustega ja suure tõenäosusega osaleme,” sõnas Kukemelk.
AirBalticu meediakontakt Eestis Julia Piilmann tõdes, et avaldatud konkurss tuli nende jaoks mõningase üllatusena. Ometi on neil huvi asja vastu täiesti olemas. Nõnda asus lätlaste lennufirma tema sõnul lennuhanke tingimustega tutvuma, et teha neile esmane analüüs. “Seni aga kinnitame, et airBaltic on potentsiaalselt huvitatud Tallinn-Kuressaare lennuliinil opereerimisest,” kinnitas lennufirma esindaja.
Saarte Hääl kirjutas nädala algul, et 1. juulil välja kuulutatud hanke kohaselt on suurimad võimalused võitjaks tulla lennufirmadel, kes laovad letti kõige suurema ja uuema lennuki selle eest kõige väiksemat hinda küsides.
Hankedokumentides märgib hanke välja kuulutanud maanteeamet, et hindab pakkumusi soodsuse alusel. Hindamisel on kriteeriume neli: olulisim neist ongi maksumus, ent arvestatakse ka lennukite vanust, nende CO2 emissiooni lennule ning kõige vähem, ent siiski, mängib otsustamise juures rolli kohtade arv lennukis. Liinile oodatakse minimaalselt 33-kohalist lennukit, maksimaalsuse osas piiranguid pole, lennuk võib olla ka 50- ja enamakohaline.
Aega on lennufirmadel pakkumuste esitamiseks terve juulikuu. Lennuliinide teenindajat otsitakse perioodiks 1. juuni 2019 kuni 31. mai 2024.
Eelistaks airbalticut, kodumaine on liiga kallis :)
LOT aka Nordica ju hilineb vöi tühistataks eüldse 80% lendudest.
Palun mitte Nordica
AB meediajuht eestis küll ei tundu asjapulk olevat, kui selline hange talle mõningase üllatusena tuleb. Hankest on räägitud juba üle aasta ja sellistel asjadel peaks lennufirma silma peal hoidma.
Igatahes…süviti mõeldes oleks AB kindlasti parem, kuna on soodsam ja Riiast on tunduvalt rohkem edasilennuvõimalusi kui Tallinnast (kuressaarest lendajale tuleb küll üks ümberistumine rohkem kuid see ajavahe on vast marginaalne)
olid ajad kui Kurest sa Riiga lennukiga…
AB võiks siis tõesti ka juba Kure- Riga liini peale mõelda. See võib kasvõi 2- 3 korda nädalas toimuda esialgu. Ma arvan, et väiksema lennuga ja arvestades AB hindu, siis oleksid lennukid pidevalt täis. Nagu ise mainisid saab Riiast otselennuga juba näiteks kasvõi Sitsiiliasse puhkama, samas autoga reisijad pole sama ajaga ehk isegi Tallinna jõudnud :D
Ja Helsingi ja Stockolmi…
Tõepoolest ei ole AB poolt välistatud selline lüke, et mõningatel päevadel on lend hommikuti ja õhtuti Riia-Kure-Tallinn-Kure-Riia…see oleks mõeldav mitme argumendiga:
1) Lennuki hoidmine Riias on AB-le kindlasti kasulikum ja soodsam kui Tallinnas
2) sellisel liinil ei reisi keegi tall-riia (läbi kuressaare) ja vastupidi, seega selle lükkega saaks AB omale kaks uut liini, Riia Kure ja Kure-Tall, millest üks pool on doteeritud
Üldse ei imestaks kui nii läkekski. Estonian Air lendas mingi aja Stocki liini nõnda et Tallinn-Kuressaare-Stockholm-Kuressaare-tallinn
Ainult pealkirjast lähtuvalt — huvi aga kaob, kui hanget ei võida.
Tegemist on suletud ringiga. See hange on ELi silmis riigiabi ja piir keelatud riigiabi vahel ongi seal, kus tekib konkurents. St kui on konkurents, siis riigiabi anda (ühte vedajat doteerida) ei tohi. Kui Riik võttis seaduse tasandil endale kohustuseks lennu- ja laevaühenduse tagamise saartega, siis kogu see asi tuligi esmalt ära tõestada, et tegu ei ole keelatud riigiabiga. Isegi Vilsandi ja Abrukaga ühenduse pidamiseks Saaremaa vallale raha eraldamine mahtus ühte lõiku aga sellel järgnes tõestus, et Vilsandi ja Abruka on nii mõttetud kohad, et kui Riik ei doteeri siis sinna keegi ei sõida ka — kohustuslik asi, et tõestada keelatud riigiabi puudumine. Vahepeal oli isegi plaan seadusesse kirjutada konkurentsikeeld riiklikult doteeritavate vedajate kõrvale (et kaitsta Riigi investeeringuid — teised ei saaks näpata kundesid) aga see absurdsus õnneks seadusesse ei läinud nii rangelt, lihtsalt võib liiniloast keelduda, kui samal liinil on riiklikult doteeritud vedaja juba olemas. Selles asjast saab muidugi mööda “tellimusveona” või “juhuveona” või fantaasial pole ju piire. :)
Lihtsustatult on asi väga lihtne — üht vedajat doteerida võib, kui ei ole konkurentsi. Medali teine külg on aga üsna karvane — kui midagi doteeritakse, siis ei saa tekkida ka konkurentsi ehk kommetaari esimese lause lõpp — huvi aga kaob, kui hanget ei võida.
Suur lennuk Tallinna on kena küll aga kui see asi on riigiabina, siis pole lootustki, et keegi hakkaks Kuressaarest “dopingusaaja” kõrval lendama Tallinna või kuhugi mujale.
Gotland on umbes sama suur saar, kui Saaremaa, elanikke Saaremaast ligi 2x rohkem aga homme (6.juuli 2018) väljuvad Gotlandilt lennukid:
07:00 Stockholm BMA
07:20 Stockholm ARN
09:15 Stockholm BMA
09:40 Stockholm BMA
10:15 Stockholm BMA
10:25 Malmö
10:45 Stockholm ARN
11:40 Stockholm BMA
11:45 Stockholm ARN
12:40 Ängelholm
12:45 Stockholm BMA
13:00 Åre Östersund
13:10 Stockholm ARN
13:10 Stockholm BMA
13:20 Göteborg
13:20 Sundsvall
13:40 Stockholm BMA
14:00 Stockholm BMA
14:15 Stockholm ARN
15:45 Stockholm BMA
16:05 Malmö
16:10 Stockholm BMA
17:00 Stockholm ARN
17:00 Stockholm BMA
17:15 Stockholm ARN
17:30 Stockholm BMA
18:20 Stockholm BMA
19:20 Stockholm ARN
19:40 Stockholm BMA
19:45 Göteborg
20:20 Helsinki
20:20 Stockholm ARN
21:00 Skövde
Saaremaal on kõrvale panna (rasvaselt ja suurelt, et midagigi välja paistaks):
08:35 TALLINN
18:35 TALLINN
Euroopa kultuuripealinn Kuressaare! ;)
Ja see ei muutu, kui “saame suure lennuki”, sest riigiabi ei võimalda konkurentsi.
AB on ju ikkagi Tallinnas. Päris mitu TLL-RIX lendu toimub päevas ja pluss Amsterdam ja kuhu ta veel otse läheb. Ma ei usu, et nad kõik lennukid Riiga õhtu lõpuks paigutavad. Mingi lennupark on neil niikuinii Tallinnas olemas, seega 1 ees või taga ei mõjuta midagi nii suurte käibenumbritega ettevõtet, kus lausa miljardite eest uusi lennukeid ostetakse.
Tahaks jubedalt kasvõi kevad suvi sügis Tartust Saaremaale lennukiga lennata Buss hullumeelsus kuubis Terve Lõuna-Eesti mõtleb nii