Väinamerel reisijaid teenindavate laevade autotekil asetsev küür tekitas treilervedudega tegelevale ettevõttele pelgalt pealesõiduga 2300-eurose kahju.
Internetti postitatud videotest on näha, kuidas pikk ja madal veos on tõsises hädas Virtsus laevale pääsemisega. Mitmekordsel proovimisel käib viimaks korralik kõmakas ja treiler on tekil asuva küüru küljes kõhtupidi kinni. Tegemist on kaldega, mis asub otse autoteki alguses, kus esmalt sõidad veidi kaldest üles ja seejärel alla. Videoseeria näitab, kuidas laeva personal üritab küll abiks olla, kuid samas on tarvis treiler kiiresti laevale saada.
Kui pärast suuremat ponnistamist ja kokkupõrget küüruga on sõiduk viimaks tekil, ootab uus katsumus Kuivastus. Treileril ei jää suurt muud üle, kui rammida end hooga laevalt maha, pilpad ja tolmupilv taga.
Lihtsalt liiga järsk
Õnnetusse olukorda sattunud veofirma Alliku Grupp OÜ tegevjuht Neeme Gross nentis, et laevale peale- ja mahasõit on madalate treilerite jaoks lihtsalt liiga järsk. Tänu sellele läheb kogu koorma koormus ühele sillale ja see lõhubki masinaid. “Nii juhtus ka meil,” ütles Gross. “Kahju firmale on umbes 2300 eurot,” tunnistas ta.
Laevale sõidu kadalipu filmis üles graniitkillustiku veo ja ehitusmasinate rendiga tegeleva ettevõtte Ruu Kivi töötaja, kes samal reisil oli. Seda puhtisiklikust huvist, et sama saatus ei tabaks ka neid.
Ruu Kivi juhatuse liige Allar Leedu tõdes, et tegemist on n-ö õppevideotega. Ta märkis, et neilgi on sarnane tehnika ja tuleb käia ka saarte vahet.
Leedu sõnul on selge, et laeva konstruktsioon on ebamõistlik. “Sisuliselt on laevale peale- ja mahasõidul kaks lamavat politseinikku ning nii juhtubki see, mis nüüd juhtus – auto sõitis peale, jäi kinni, misjärel üritati seda vedrustusega üles tõsta, aga kogu raskus läks seepeale ainult ühele teljele ja õhkvedrustus purunes,” rääkis Leedu. Maha tuli masin laevalt juba suure vihaga, sest päästa polnud enam midagi.
Leedu hinnangul pärsib laeva ebamõistlikult vale konstruktsioon tegelikult igasugust tegevust saarel. “Kõige suuremad probleemid on tõenäoliselt jahtidega pealesõitmisega, sest neidki veetakse ju madalate treileritega,” arutles ta.
Varem ei ole probleemile suuremat tähelepanu pööratud, seega pole seni ka laiemalt levinud ükski olukorda leevendav tegutsemisviis. Mõnevõrra aitaks ehk see, kui madala treileriga veod toimuksid hommikul vara või õhtul hilja, kui laadimiseks on ehk rohkem aega, ning läheneda võiks sedapidi, et asetada midagi rataste alla, silumaks küüru kaldenurka, pakkus Leedu.
“Aitaks ka, kui kaldaramp oleks teistsuguse ehitusega, aga kuna infrastruktuur on valmis, siis tundub absurd teha infra praami järgi ringi,” leidis ta. “Pigem tulebki laadimisel aega varuda ja leida lahendus, kuidas madalaid treilereid kõrgemaks saada, on see siis vedrustusega või midagi rataste alla pannes.”
Pole nõus lõhkuma
Tülikas on see nii või teisiti. “Tuleme kahe nädala jooksul samasuguse masinaga saarele ja meil on nüüd ekstra meeskond kaasas, sest me pole nõus sellega, et meie tehnika niimoodi katki läheb,” rääkis Allar Leedu. “See on üks asi, millele pole tahetud või osatud mõelda, aga just sellised probleemid on nende praamidega.”
Tallinna Sadama turundus- ja kommunikatsioonijuht Sirle Arro ütles, et neile teadaolevalt purunes kõnealusel sõidukil treileri hüdrosüsteem ja seetõttu vajus sõiduk põhjaga vastu rampi. Et süsteemi oleks purustanud tekil olev küür, ta ei öelnud.
“Hüdrosüsteemi purunemise põhjused ei ole meile teada,” nentis Arro, soovitades kõikidel laevale sõitvatel sõidukijuhtidel järgida ikkagi alati kalda- ja laevameeskonna juhiseid. “Autotekil sõites peab sõiduki kiirus jääma alla 5 km/h,” toonitas ta.
Hüdrosüsteem?
Stamplause jõudis praamindusse. Treiler sai kahjustusi valesti valitud sõidukiiruse tõttu!! Oleks pidanud sõitma 5km/h aga pagan küll tema seisab küüru otsas.
Hüdrosüsteem jah. Rattad keeravad ja saab liigutada hüdroga.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLtVTeqDuMvOcq6bsaYjGPT1MmGlkjF5s5
Kogu seeria kus näha ka see millal õhkpadi purunes. Kiirus OLI alla 5kmh.
Kirjutise juurde sobib
Seotud artiklid
https://arhiiv.saartehaal.ee/2017/01/11/uued-parvlaevad-ei-pruugi-suurtele-soidukitele-sobida/
Olin, nägin, tean…
Seekord tõesti purunes treileri tagarataste hüdrosüsteem sest jäi kinni (ülestõstetuna) pealesõidu rambi ja laeva ühenduskoha taha, kuna küüru allasõit on väga järsu nurgaga. Kiirus oli olematu, võib öelda 0,5km/h. Laevapersonal oli yegutsemas professionaalselt ja neile pole pretensiooni, küll aga laeva piletimüügi osakond võiks jagada andmeid laeva pealesõidu kallete kohta ja uurida ning täpsustada mis treiler ja kuidas laevale saamine toimub.
Antud olukorras oleks tõesti päästnud prusside paigaldamine treileri tagaratastele, et tõsta treileri tagumist osa ning seeläbi muuta küür ületatavaks vigastusteta.
Kes need küürakad laevad tellis?
Kes ikka muu kui Urve Palo sotsiaaldemokraat !
Mu arust paistab videost õhkpadja lõhkemine. Pneumosüsteem
Mina olin madrus, kes seda treilerit laevale juhendas. Jah, treileri põhi puudutas seda “küüru”, kuid hüdrovoolik päris kindlasti laeva tekki ei puudutanud. Autojuht helistas oma ülemusele ja ütles, et jälle see sama voolik katkes, mis just parandatud sai. Ma loen neid kommentaare ja imestan, kuidas inimesed kirjutavad tõe pähe seda, mida nad arvavad.
Jutuks hea küll madrus, sinu laevast jubparemat olla ei saagi, eks? voolik ei pidanudki puudutama, piisas sellest et ühele sillale langes põhimõtteliselt kogu treileri koormus ja käiski pauk. Koormus langes ühele sillale sest laevale pealesõit on ebanormaalse kaldenurgaga. PS. üks voolik ei maksa eur2300…
Jutuks hea küll, Sirle Arro checkbthis. Ma lihtsalt valgustasin asjade tegelikku käiku. Olgu siis täpsustuseks lisatud, et treiler sai peatatud ja juht üritas seda veel tõsta. Kui hüdrovoolik seisval treileril katkes, prantsatas kogu krempel tekile. Tõenäoliselt oligi koormus telgede vahel ebaühtlaselt jagunenud. Igatahes ei ole võimalik, et hüdraulika laeva külge takerduks, kui see just maad mööda ei lohise. Laeva konstruktsiooni ma ei kommenteerinud.
“Arro, soovitades kõikidel laevale sõitvatel sõidukijuhtidel järgida ikkagi alati kalda- ja laevameeskonna juhiseid.”
Kas treiler sõitis seal videos üle 5 km/h? See Tallinnas istuv mutt võiks korra pea kontorist välja pista ja vaadata milline tegelik olukord on. Mis see sõidukiirus siia puutub? Täiesti uskumatu kui halb praamiteenuse pakkuja.
Selge. Süüdlane leitud! Palo, maksa treiler välja ja astu tagasi. Igaks juhuks võiks Ratas ka sama teha. Võta poliitiline vastutus!
Mart Saarsoo, jutuks hea küll, aga, pauk käis ja hüdro õli jooksis laevaöe siis kui kolmest sillast esimene sai täis koormuse rambi või mille iganes pihta sõitmisel. Usu, et autojuhi kõne sisu ei kinnita kuidagi seda, mis katki läks ja kuidas.
Fakt on, et laeva peale ja mahasõit on projekteeritud valesti. Punkt!
Muidu oled tubli laevatöötaja ja Sinu töö on korralik.
Sellist küürakat ja riiuleid täis sõna otsese mõttes küna annab ikka välja mõelda.
Selliste madalate haagetega üle “küüru” sõitmisel tuleb eelnevalt nii nina kui ka haagis õhuga maksimaalselt üles tõsta. Normaalasendis sellised asjad juhtuvadki- enda kogemused mega poolhaakega.
“Sirle Arro” ja “reisija” misasja te plädisete siin internetis. Ega madrus seda laeva ei tellinud. Täielik absurdikas lasteaed. Madruse poolt tãiesti adekvaatne vastus “saarlane” kommentaarile.
Miks Leedo praamidel seda ei juhtunud? Saab ainult unistada endistest mugavatest, ohututest Tuule grupi praamidest. Millal ometi lõpeb see poliitiline…?
kahe küüruga kaamlivarvas
Leedo endale hea artikli kommenteerimiseks leidnud.
Haagisel oli selle murdepunktini, kus tõesti langeb ühele sillale enim raskust, ju oma hea 6-7 meetrit minna!
Kui haagist tõstes asjad pauguga lõhkema hakkavad, on tegu kas vana, sobimatu või vana ja sobimatu tehnikaga. Iseenesest kuue silla peal sellist mölakat vedada… nojah, nüüd leiti ka suur patuoinas XD
tarkuritele saarlane-olin ,nägin…. ja mart saarsooo-selliseid haagiseid EI tõsteta HÜDRO süsteemiga,vaid pneumoga-ei purunenud HÜDROsüsteem,vaid õhkpadi-arenege vähe enne kui tarka TULETE PANEMA.
Need praamid on risud, VANARAUDA!
On ikka parajad kopsikud küll
Maga kaineks ennast! Videost on ju näha, et telg oli täpselt nn kyyruni j6udnud, kui pauk käis. Aga Sa olid vist puu otsas w juure all, kui vanajumal m6istust jagas.
Kuule tark. Hari ennast veidi.
Kas oled kunagi lowbed Noteboomi näinud?? Tundub, et mitte, kui sonid õhkpatjadest
Viimane aeg oleks mega ajuhooldus ette v6tta!