Eile Saarte koostöökogule esitletud Saaremaa–Läti laevaühendust käsitleva uuringu koostajad leiavad, et hiljemalt sel sügisel tuleks välja kuulutada riigihange, mis näitaks ära tegeliku huvi kavandatava liini vastu.

MÕTLEME VEEL: Uuringu koostanud Jüri Sakkeus (vasakul) ja Aado Keskpaik ning Saarte koostöökogu juht Terje Aus eile enne uuringu esitlust.
Irina Mägi
Uuringu käigus saadeti võimaliku käitamishuvi kohta päring 16 välisfirmale, kellest ei vastanud mitte ükski. Uuringu koostajad Aado Keskpaik ja Jüri Sakkeus möönsid esitluse järel küsimustele vastates, et huvipuuduse taga on kaks probleemi – sesoonsus ehk liini nähakse toimivana vaid suveperioodil, ja turu suurus, õigemini selle väiksus. Need asjaolud ei ärgita aga riske võtma.
Viiest päringu saanud Eesti ettevõttest reageeris kolm, kellest reaalselt on praegu Mõntu–Ventspilsi liini vastu huvi olemas Kihnu Veeteedel oma parvlaevaga Reet. Alus mahutab kuni 150 reisijat ja 20 sõiduautot ning ülesõit kestaks viis tundi.
Roomassaare–Riia liini opereerimise vastu avaldas uuringu käigus huvi aga firma Sea Wolf Express OÜ. Ettevõte kavandab reise Vene päritolu tiiburlaevaga A-902 Hydrofoil sõidukiirusega 40 sõlme ja mahutavusega 25 reisijat. Orienteeruv sõiduaeg on 2,5 tundi ja firma plaanib laevaliini testimist juba sel suvel. Positiivse kogemuse korral algaks täismahus opereerimine järgmisel aastal, kusjuures puhtalt kommertsalustel.
Sea Wolf Express tahab Tallinna ja Helsingi vahel testida ka ekranoplaane ehk vee kohal liikuvaid sõidukeid. Juhul kui need end õigustavad, saab need tuua ka Riia liinile. Ekranoplaani mudeli EP-15 sõidukiirus on 100 sõlme ja ilmastikukindlus on tiiburiga võrreldes oluliselt parem. Uuringu koostajad soovitavad jätkata potentsiaalse operaatoriga tihedat suhtlemist ja vajadusel aidata kaasa liini käivitamisega seotud probleemide lahendamisel.

TIIBUR: Sea Wolf Express kavandab tiiburlaevaga A-902 Hydrofoil proovireise Roomassaare ja Riia vahet juba sel suvel.
RDC Aqualine
Mõntu–Ventspilsi liinile tuleks aga hiljemalt sel sügisel Saaremaa valla ja Ventspilsi linna koostöös läbi viia riigihange. Hange võiks olla kolmeks aastaks võimalusega seda pikendada ning selle ettevalmistamisel on soovitav teha tihedat koostööd rahandusministeeriumiga ja vajadusel majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga.
Juhul kui hange ebaõnnestub või selle täitmise tulemused ei õigusta ootusi, on üks edasimineku võimalusi riigihanke kasutamise kõrval kaaluda koos Ventspilsi linnaga omavalitsuste osalusel uue operaatorettevõtte moodustamise vajadust ja otstarbekust.
Saaremaa vallavolikogu liige ja Mõntu sadama omanik Mihkel Undrest ütles, et Ventspilsi–Mõntu ühendusega tuleks edasi tegeleda laiemat pilti vaadates ja pikendada liini Gotlandile. See võimaldaks anda laevale tööd ka talvel.
Mõistlik on Roomassaare – Riia liin. See elavdaks muu hulgas taksondust ja kohalike turismibusside tööd. Ka oleks põhireisija sealtpoolt riialane, kes ehk ei ole meie teenusepakkujatele väga hinnatundlik. Eeldatavasti hakatakse ka Riia pool pakkuma saarlastele marsruudi teenuseid.
Masinate ülevedu, nagu seda soovitakse teha Mõntust, ei tundu olevat nii efektiivne.
Ise teema on see, kui paljud inimesed julgevad astuda kõikuvale minilaevale.
Huvitav – miks eelmine liin Mõntust Lätti ära lõpetati? Öelge see ka välja.
Kas ei tasunud enam ära? läks pankrotti? miks?
Kas reisijad said otsa? kas Mihkel võttis liiga kõrgeid sadamamakse?
Miks läheb nüüd paremini?
Lihtsalt kordan ennast:
Volli
01.03.18, 16:32
Igal liinil on kaks otsa (või rohkem).
Meie Maa ja Saarte Hääle ajakirjanikud, te olete ju konkurendid. Jalad p.rse alt välja ja kajastage ka seda, mida Lätlased asjast arvavad!
Lätlased on juba pika sammu võrra asjast ees ja teemaks pole Lätis mitte Eesti (Igaunija) saare Saaremaa (Sāmsala) Mõntu (Mintu) sadamaga ühendus Venstspilsiga vaid palju pikem laevaliin, millest oleks kasu lätlaste kõrval ka saarlastel rohkem – üks liin, mitu suunda.
Kas tõesti on meie ajakirjanike “merega piiratud tarkuse” tagamaa ainult selles, et “Läti-Saaremaa” liini korral tuleks “sidrunid” kohalikele poliitkartellidele aga “Läti-“Saaremaa”-Rootsi” laevaliini puhul, mis Lätis arutlusel ja mis on odavam ja palju lennukam lahendus ka Saaremaa poolt vaaduna, tuleb sellist võimalust lihtsalt ignoreerida – initsiatiiv on ju mujal?! Saab ka nii, et üks ei sega teist aga “teist” pole mõtet maha salata.
Olge siis tublid ja EDU!
EDU! veelkord.
Kirjutisest kajastub juba sama asi — Aado Keskpaik ja Jüri Sakkeus ei teinud mitte halba tööd vaid jõutigi probleemi olemuseni: “… Uuringu koostajad Aado Keskpaik ja Jüri Sakkeus möönsid esitluse järel küsimustele vastates, et huvipuuduse taga on kaks probleemi – sesoonsus ehk liini nähakse toimivana vaid suveperioodil, ja turu suurus, õigemini selle väiksus. Need asjaolud ei ärgita aga riske võtma. … ja “…Saaremaa vallavolikogu liige ja Mõntu sadama omanik Mihkel Undrest ütles, et Ventspilsi–Mõntu ühendusega tuleks edasi tegeleda laiemat pilti vaadates ja pikendada liini Gotlandile. See võimaldaks anda laevale tööd ka talvel.”
Mihkel ise merendusinimesena pani Gotlandi jutuga pisut mööda
Jälle üritatakse riigi raha oma kaukasse tirida. Ärimehed!? Tõesti või? Mõkud, kes ei oska ausas konkurentsis mitte sentigi teenida. Paha hakkab juba!
No kui Reet hakkab Mõntust Ventspilsi sõitma, tuleks Mõntut vähemalt kümne meetrini süvendada. Kadri peaks igaks juhuks ülekande juba täna ära tegema.
Praeguse alkoholi poliitika juures tasub see kindlasti ära
Mis Reet, pigem ikka INGEL! Ei saa olla enam lollimat mõtet ning ebarentaablimat majandamist kui see tuulestviidud plaan Mõntu-Ventspilsi liini avamise oma. Minister Kadri eraldas Mõntu sadamale juba 400000 EUR-i ning ta tegi seda kas meeltesegaduses või tõesti kangest tahtmisest omadele raha kinkida. Selge on aga see, et see 400000 EUR-i on mahavisatud maksumaksja raha või siis veelgi täpsemalt väljendades – merre uputatud raha. Mis puutub aga Roomassaare – Riia liini avamisse, siis sellel plaanil on jumet ning avalik huvigi on selle liini avamise vastu positiivne.
Kuressaare-Riia liin tasuks muidugi ennast pikapeale ära, kuid Mõntu-Ventspilsi liin mitte iialgi ning maksumaksja peaks selle toimimiseks päevast-päeva oma kukrut kergendama.
Selle Reeda panniga ei sõidaks isegi tigu mitte, rääkimata rahuloikest saarlastest ja lätlastest
Töesti,miks mitte Kuressaare-Riia,see meelitaks oluliselt rohkem reisijaid ligi nii siit kui sealt poolt?Miks ma pean laevale saamiseks kuhugi pärapõrgu sõitma?Las see Undrest mürab üksi oma Mõntus,metsa sees mere ääres!
Kas Riia-Roomasaare lennuliin ei tuleks odavam?
Mõntu liin toimis hästi ja kõik olid rahul. Üks sädeinimene promob aktiivselt Kuressaaret, milleks, kui pole kes asja veaks. Mõntus on olemas. Edu.
Ainult vesilennukiga lennates.
Huvitav kes? Ega sa selle asja vedajaks ometigi seda Undrestid ei pea? Kui jah, siis lubage palun hirnatada – hi-ha-ha-haaa!
Transport ja eriti meretransport on kallis äri. Tasub ta kõige paremini kui ta on KIIRE. Merel suurt kiirust saavutades tõuseb maksumus proportsionaalselt kiiruse kasvuga. Seetõttu on tasuvad laevaühendused enamasti suhteliselt AEGLASED ja lühima vahemaaa vahel või suurlinnade vahel kuid siiski suhteliselt aeglased – Stockholm-Riia, Tallinn-Stockholm jne
Kuressaarest Riiga on ca 100 miili ehk 180 km. Pea sama pikk maa kui Kuressaarest Tallinna, ainult et merd mööda. Kiirlaevaga ei leia me reisijaid kes selle lõbu eest on nõus 100+ eurot maksma. Sest isegi kiirlaevaga kestab reis ca 5 tundi – sama ajaga jõuab bussiga Kuressaarest Riiga ja vähemalt poole väiksema piletihinnaga.
Saaremaa ja Läti vahelise laevaühenduse arendamiseks on esmalt mõistlik leida koht Läti rannikul Mõntu sadama vastas, ehitada sadam vajalike parameetritega, võtta väiksem parvlaev ja liiklus käima lükata. Vahemaaks 36 km ehk 20 miili. Ajaliselt mandri ja Hiiumaa vahelise liiniga võrreldav. Ja hinnalt tarbijale vastuvõetav.
Kuule inimene, saa ükskord ometi juba aru, et Mõntu ei sobi reisisadamaks ja seda juba ainult seepärast, et see asub keskustest liialt kaugel võsas. Kui Lätimaaga üldse mingisugust meretransporti arendada, siis ikka kas Roomassaarest või koguni Kuivastust. Mis puutub laeva kiirusesse ja hinnasse, siis on tänapäeval endiselt aeg raha ning mitte keegi ei taha oma aega raisata mingisuguse künaga Mõntust Ventspilssi sõitmisele, liiatigi veel siis kui tuleb meresõidule lisaks raisata tunnikene sõiduks Kuressaarest Mõntusse ja tagasi. Mis sajandis sina, Toomas, küll ometigi elad?
Huvitaja
Mis kutsuks mind kasutama seda laevaliini ? Alustan sõitu suvehommikul 6.30 Orissaarest, et jõuda Mõntust väljuvale laevale kell 8.00 . Sõidan 5 tundi (laevaga Reet )Ventspilsi ja tagasi alustan sõitu kell 16.00 ning olengi kodusaarel tagasi kell 21.00. Veel veidi autosõitu ja jõuan Orissaarde kell 22.30. Minu reisipäeva pikkuseks kulus 16 tundi, millest kauni Ventspilsiga tutvumiseks jäi mul aega 3 tundi. Transpordile kulutatud rahasummat ei taha ma mainidagi. Ilus suvepäev oli ! ?????????????
Laevaühendust pidada on majanduslikult otstarbekas lähimate maismaapunktide vahel Järelikult Mõntu-Ventspils See on nii
Kasemaal õige suhtumine ja arusaam .Kahtlejale test Milline variant on majanduslikult tasuvam MÕNTUST-KURESSAARDE laevaga või MÕNTUST -KURESSAARDE BUSSIGA,AUTOGA
Loodan ,et mõistad
Loll jutt kohe suhu tagasi!
Kasemaal ei ole mitte mingisugust arusaama ega majanduslikku mõtlemist, selles see tema traagika hetkel seisabki.
ERR-i väitel sõidab SeaWolf hoopis hõljukiga, mitte tiiburiga. https://www.err.ee/690678/reisijate-vedamiseks-saaremaa-ja-lati-vahel-ilmutas-huvi-kaks-firmat
Kuulge unustage see Mõntu sadam ära.Ühendage ikka tsivilisatsioon-tsivilisatsiooniga.Inimesed ei pea hakkama laevale pääsemiseks meeletut metsarännakut korraldama.Ajage seda asja nii et sellest võidaks Kuressaare ja terve Saaremaa majandus,mitte ainult Mõntu Undrest.Mõtetu ainult ühte meest nuumata.
Meil on kõik loome põhine, meie välja hõisatud ideed ei ole tasuvad, pigem projektipõhised ja kustuvad, nagu ühepäeva liblikad.
Kahju, et suurte ideedeni ja nende elluviimiseni siin saarel ei jõuta, igaüks tahab ikka ja jälle ainult oma mätta otsas nokitseda.
Kurb, aga nii see on!
Tore et vastakaid arvamusi on. Mulle meeldib kui inimesed väitluses argumente kasutavad, mis on põhjendatud, möödetavate ja võrreldavate tulemustega. Logistiliselt olemasolevatest sadamatest on vast Lätis parim Kolka kalasadam. kaardi järgi 26 miili ehk 41 km. Ehk siis poole lähemal kui Ventspils.
Kus on need inimesed, kes seda kõike kasutavad? kulud ületavad tulud-kahju aga nii see on
Esimese kommenteerija käest küsiks, mis vahe on Mõntul ja Kuivastul? Miks Mõntu võrreldes Kuivastuga on rohkem võsas?
Mitte ükski liin eriti ju ei toimi -vaid riia-kuressaare-riia liinil oleks mõeldavust suure tiiburiga . Mõntu sadama liin oleka mõttetus kuubis
mõntu on tõepoolest mõttetus.
Ei ole Mõntu mingi mõttetus. Sadam on, bensiinijaam on, ilus sõit läbi Sõrve poolsaare. Kõik on olemas. Ega elu ei pea tiirlema ainult linna lähedal.Eeelmine kord oli liinil kasutajaid ja on praegugi huvitatuid Mõntu- Vespilsi liini vastu. Edu korraldajatele.
Pigem võiks kohe Gotlandi sihiks võtta. Riiga autoga on suhteliselt lihtne sõita, vaevalt see laevasõit konkurentsis jätkusuutlik oleks. Aga Gotlandile pääseb praegu väga suure ja kuluka ringiga mis vähemalt kaks päeva kestab. Selline otseühendus oleks võimalus kogu Eestile.
Asi on väga lihtne, Kuivastu on mandrieestlastele tunduvalt lähemal kui Mõntu. Võimalik, et veelgi rentaablim oleks hoopiski Virtsu-Riia liin, kuid siis tõuseksid saarlased tagajalgadele ning kukuksid koledasti kiruma. Mis siis õieti on näiteks Kuivastu eelis Mõntu ees? Esiteks ei asu Kuivastu võsas ning ääremaal nagu on seda Mõntu. Teiseks on Kuivastust väljudes merel olemine tunduvalt huvitavam, turist näeks Viirelaidu ja Pärnu lähedal asuvaid Munalaidu ja Manilaidu ning olenevalt laeva kursist, ehk ka Kihnu saart. Merel olles ei hakka nii igav kui Mõntust Ventspilssi sõites. Kui veel mõtet edasi arendada ning mõelda sellele, et kui on valminud sild mandrimaa ja Muhu vahel, siis oleks üks väike laevasõit ka mandriinimeste jaoks üks suur elamus ning sisukas ajaveetmise võimalus. Mis aga eriti oluline, Riia on meie linnadega võrreldes suurlinn ning sealt oleks potentsiaalseid turiste kümneid kordi enam siia sõitmas kui on seda Ventspilsist või Kolkast. Aga Kuivastu eeliseid on veelgi. Suuresti on aga nii, et seda laevaliini Kuivastust Riiga ei avata iialgi ning hea oleks juba seegi kui saaks avatud laevaliin Roomassaarest Riiga. Mõntu las jääda kiratsevaks kalasadamaks, nagu on see sadam senini olnud – ei ole mõtet raisata maksumaksja raha sellele mis mõttetu ja perspektiivitu on. Kui aga Kadri just nii väga tahab sinna raha matta, siis tehku ta seda oma isiklikust rahast. Ministri palk peaks seda ju ometigi võimaldama. Nii lihtne see ongi!
Sa jätsid jälle oma hommikused rohud võtmata.
Küsimus? Kas ehk Riia Stockholm laev saab Saaremaal peatuse teha, olen ammu unistanud.
Suure tõenäosusega mitte, siis tuleks Tori sadamat veel väga palju süvendada.
Virtsu-Kuivastu liin ei tasu ära,kuidas saab mingi mõntu-ventspils?
See võsa jutt on võhiku jutt, pole teist nii korras ja kena sadamat kui Mõntu. Võsa on igalpool mujal mitte Mõntus ja Läti paistab.
Kui Virtsust tahad Riiga minna siis osta purjekas ja naudi seda
Kui Kadri aitab, küll siis tasuma hakkab.
Oh issand, või Mõntu pole võsas! Nii võsas pole isegi Võsa Pets omal ajal olnud kui on see Mõntu. Linna poolt tulles peab ikka eriliselt hoolas olema, et seda sadamakest seal näha.
Toomas Kasemaalt arukas ja loogiline kommentaar. Aga ei suuda me seda mõistlikult hinnata, edasi arendada ega ka tarku vastuargumente tuua. Vabandust, see, kes Virtsust purjekareisi soovitas ja mõni veel, oli küll mõistlik-humoorikas lugemine.
Õppida tuleks enam kui 10 aasta tagusest kogemusest. Siis oli reisi pikkus 4 tundi ja see oli ülim piir. Täna peaks see veel lühem olema. Ja ei pea nägema ainult Riiat ja Kuressaaret. Tullakse mujalt ka. Tugevasti tõusis leedulaste osakaal Saaremaa külastajate hulgas, poolakaid hakkas endisest palju rohkem tulema, soomlased tegid pikka ringi – Hiiumaa – Saaremaa – Läti. Aga ära lõppes liin siis, kui tuli masu ja Läti riigi dotatsioon ära kukkus.
Kahjuks ei saa ma Teiega nõustuda.
Saaremaa ei ole Holland/Amsterdam, mis on niikui sipelgapesa, ööpäev töö aga kes ei riski see sampat ei joo.
Greetings from Turku
Selle laevaliini uuringutele kulutatav energia ja raha tuleks kasutada sell nimel,et Kuivasu-Virtsu
vaheline praamiühendus oleks kõigile tasuta.
Käiks aastaringselt rohkem turiste ja külalisi.Säiliks turistidele praamisõidu omapära.
Mujal elavad ja töötavad inimesed käiks sagedamini kodus või vanematel abiks.
Ettevõtjatel oleks lihtsam konkureerida mandril asuvate konkurentidega.
Kõik see kokku tooks rohkem raha Saaremaale.
Üks küsimus “võsatajale”: Kui Mõntu sadam asub keskustest liialt kaugel ja võsas, siis kuhu ehitati meie kuulus Saaremaa Sadam, mille kaudu pidi igal aastal tuhandeid paksu rahakotiga kruiisituriste saarele saabuma? Kas mitte samamoodi keskustest kaugel ja võsas? Ometi tambiti sinna miljoneid ja erinevalt Mõntust pole sellest sadamast siiani väljunud ükski laev saarlastest huvireisijatega pardal. Nii et Saaremaa Sadamaga võrreldes on Mõntust meile siiski rohkem kasu olnud ja võib veelgi olla. Tõsi, mitut sadamat ühendav laevaliin oleks huvitavam, näiteks võiks möelda, kas oleks jumet pikal liinil Ventspils – Mõntu – Visby (Gotlandil) – Rönne (või mõni muu sadam Bornholmil) – Klaipeda – Ventspils, kusjuures sõita võiks laev seda ringi kord n-ö päri-, kord vastupäeva. Kes sooviks, saaks ära käia Ventspilsis, kes Klaipedas, Gotlandil või Bornholmil ning mõne päeva pärast tagasi koju. Või siis teha peatusi kõigis neis sihtkohtades nii kaua kui soovi on.
See Ninase süvasadam oligi suurim lollus mis siinmail on korda saadetud. See sadam on justkui postament LOLLUSELE ja karta on, et Mõntust saab selle väikeveli. Mis puutub Teie poolt väljakäidus ulmelistesse liinidesse Visby-sse ja Rönne-sse, siis unistusteks need jäävadki, sest reisijaid ei oleks ning laevad sõidaksid alatäituvusega. Hoidkem ikka oma pead kained ning arvutamiseoskuse vähemalt gümnaasiumitasemel- siis ei ole hirmu, et lollusi ikka ja jälle korratakse.
Tuleb meelde üks vana lastesalm: kes teisele nime annab, see ise seda kannab. Kui lapsed hakkasid üksteisele hüüdnimesid andma, üksteist nö paika panema ja loominguline hoog otsa sai, siis öeldi nõnda.
Tamme sadam Ninasel on sõjaline objekt, täpsemalt NATO tagavarasadam. Kes asjadest vähegi jagab, see teab, et seal pole tavapärast sadamataristutki, Näiteks pisivee äraandmine, puhta vee võtmine, kõigest muust rääkimata. Ega siis üks pisike kaipealne kohvik pole veel sadamataristu. Ja kel mälu rohkem, see mäletab, mis sündmusega sadam aastal 2006 avati.