“Olen ka varem korduvalt rõhutanud, et paratamatult ei ole Saaremaa valla 2018. aasta eelarve näol veel tegu ühe suure valla eelarvega, vaid 12 ühinenud omavalitsuse kokkuliidetud erinevate eelarvetega,” kommenteerib Andres Tinno arvamusavaldust Saaremaa vallavanem Madis Kallas.
Põhjus selleks on väga lihtne: riigi poolt ühinemiseks antud aeg kohalikest valimistest oktoobris vallavalitsuse esimese tööpäevani 1. jaanuaril oli ebapiisav.
Kuna ajapuudus oli meile eelnevalt teada, siis oligi ainus variant minna käesoleva aasta eelarve kokkupanekul välja just sellise mudeli peale. Olen korduvalt rõhutanud ka seda, et Saaremaa vallal tuleb sel aastal vähemalt üks lisaeelarve ja siis saab Saaremaa valda eelarveliselt juba ühtse tervikuna vaadata. Pigem tuleb lisaeelarveid siiski rohkem kui üks.
Konservatiivne eelarve
Eelarve on koostatud väga konservatiivselt, näiteks on praegusel valitsusel kindel põhimõte, et netovõlakoormus tohib olla maksimaalselt 60% ja üle selle vaid väga äärmuslikel juhtudel. Sellise põhimõtte hoidmine ei olnud lihtne ülesanne, sest mitmes senises vallas oli laenukoormus planeeritud üle 85% või oli selleni juba jõutud. Seetõttu pidi valitsus tegema raskeid otsuseid ja teatud investeeringud tuli lükata edasi aastatesse 2019–2020.
Mis puudutab palgakulusid, siis ka siin saan veel kord kinnitada, et praeguse eelarve palgakulud on moodustunud senistest valdadest ja Kuressaare linnast tulnud palgakulude summana ning oleme ka ise seda meelt, et see number võiks olla väiksem.
Samas tuleb arvestada, et ühinenud omavalitsustes on KOV-süsteemis töötajaid üle 1500, kellest üle poole on lasteaedade ja koolide töötajad. Juba eelarve teiseks lugemiseks on kulude protsent langenud, sest lisanduvad riigipoolsed tulud, mida esimeseks lugemiseks veel laekunud polnud, näiteks varasema maavalitsusega seotud tulud.
Peame leidma täiendavaid ressursse
Täna saab kinnitada ka seda, et valitsemise personalikulud, mis praegu on tugevalt üle 10%, langevad juba paari kuuga eeldatavalt mitme protsendi võrra, sest paljud töökohad viiakse vallavalitsuse struktuurist välja, näiteks koristusteenus, koduhooldustöötajad jm.
Siiski ei peaks me vaatama üksnes seda, kui suur on meie personalikulu, vaid seda, kui palju suudame Saaremaa jaoks ära teha. Ehk näiteks laste koolitoidu või lasteaedade toidu maksumust ei peaks me katma töötajate palkasid kärpides või töötajaid koondades, vaid peame selleks leidma täiendavaid ressursse. Nende otsuste tegemiseks peab vald olema töötanud kindlasti kauem kui praegused 30 päeva.
Vaata kus laveerib: Valitsemise kulud üle 10% – tegelikult üle 14%
No huvitav, kuidas Madis Kallas kommenteerib oma venna ja oma naise tööle võtmist valla palgale?
Neid sugulasi veel .
Pole probleemi, mida ei saa lahendada lisaeelarvega. Kui siiski on olemas selline asi, siis seda saab lahendada II lisaeelarvega.
See Kallase protsendijutt ei ole vale — suhe erinevate ridade vahel muutub tõesti. 60% vs 85% võrdlus on aga 100% häma. 60% ongi seadusega lubatud maksimum ja seda serveerida kui “praegusel valitsusel kindel põhimõte” tähendab lihtsalt praegusel valitsusel kindel põhimõtet võtta võlgu nii palju, kui saab. Kena kondina kasutav number “85%” on siis pikki aastaid ilma laenukoormuseta elanud Torgu valla soovi enne likvideerimist võtta suur laen Torgu asjade tegemiseks aga isegi kui Torgu oleks võtnud 150% laenu oma tulubaasist, siis Saaremaa valla laenukoormust ei mõjutaks see pisike tilk isegi poole protsendipunktiga!
“Maavalitsuse tulude” värk on väga mitmetahuline. Näiteks rahvastikutoimingid tehti enne “haldusreformi” maavalitsuses ja kõigis maakonna omavalitsustes va Kuressare linn (seetõttu Kuressaarel oligi vaja “sünnikirjade kätteandmist”, sest valdades tegi lastest vallakodanikuks vähemalt kohalik vallasekretär aga Kuressaare lapsed tekkisid elanikeregistrisse eimillestki — said linnakodanikuks maavalitsuse töötajate abiga). Muhus ja Ruhnus olukord ei muutunud ja Saaremaa vallas tulid maavalitsuse funktsioonid maakonnakeskuse omavalitsusele aga sisuliselt hoopis vähenes rahvastikutoimingute teostaja mitmeteismelt pelgalt ühele isikule — ainult Saaremaa vald ja siin peks hoopis kokkuhoid tekkima.
Nende oodatavate “maavalitsuse tuludega” on üks probleemike — see ei ole mitte “vaba raha” tulude poole peal vaid täiesti sihtotstarbeline.
Lisaks on Saaremaal “maavalitsuse tuludega” veel üks suur probleem seoses omavalitsuste ja maakonna lammutamisega ja see on kõige määravam asi kogu selle “Ühtse Saaremaa” saaga juures ning puudutab ka Muhu ja Ruhnu valda. Pea kõigis maakondades on omavalitsused üle võtnud maavalitsustelt Maakonna arengu kavandamise ülesanded, sh maakonna arengustrateegia koostamine, turvalisuse nõukogude koordineerimine, terviseedenduse ülesanded ja maakonna kultuurikorraldus ning samuti Siseriiklike regionaalarengu programmide korraldamine funktsioonid.
Ei ole seda tehtud Saare Maakonnas! Reorganiseeriti küll SAK SAKiks aga see seltskond pole vist üldse aru saanud, mis muutuste tuules nad on — https://arhiiv.saartehaal.ee/2018/01/11/saaremaa-arenduskeskus-muutuste-tuules/#comment-789495
Jõudu tööle!
Kahjuks vallavanem vist ei jaga raamatupidamist. Tulude suurenemine ei muuda personalikulude suhet põhikulude sees.
Mingid asjad võiks ikka endale selgeks teha, enne kui nii tähtsale ametikohale ronitakse
Vallavanem on kursis ainult Kihelkonna asjadega`Kuidas ikka selle Abaja sadamaga ikka on,maismaale ju sadamat vist ei saa ehitada?
Me keegi pole kohe sündides finantsgeenjused, aga noor mees, küll ta elu jooksul õpib, tubli poiss, et julges sellise raske ameti vastu võtta ja seda suppi helpida. See on ju nii inimlik, et kui võimalik, siis ikka võtaks omad tööle ja kui need on sama tublid, kui Madis ise, siis miks mitte, mina teeksin täpselt samuti!
Ei õpi! Mõni ongi kohe selline põikpäine ja tuim teadmiste omandamise suhtes.
Mul ei ole Kallase vastu midagi,kuid selle ametnike hulga suhtes küll.Neid on ikka tõest palju.üks ei tea mis teine teeb.Ja veel millised palgad????
Saarlasega täpselt sama arvamus.
Madisel on kohta vaja vaid riigikogu valimisteks, ei enamat! tahab sama moodi Hansot teha, aga seda ei tohi lubada, las maadleb parem siin need neli pikka aastat.
Oma lapsemeelsusest ülsaamiseks ja poliitkultuuri mõistmiseks peaks Madis seda artiklit kindlasti lugema
https://www.meiemaa.ee./index.php?content=artiklid&sub=2&artid=80354
Kas tõesti leidub Riigikogu valimiste ajal veel lolle kes madisele oma hääle annavad? Vaevalt küll, saga kui mõni annab, siis on ta ka ise samasugune lapsesuu ja tanki topitud tegelane.
See on tõesti huvitav?
Mis ametid nendel on?
Äkki keegi valgustab?
“Ehk näiteks laste koolitoidu või lasteaedade toidu maksumust ei peaks me katma töötajate palkasid kärpides või töötajaid koondades, vaid peame selleks leidma täiendavaid ressursse. Nende otsuste tegemiseks peab vald olema töötanud kindlasti kauem kui praegused 30 päeva”
No vaadake lapsesuud – oma palga sai kohe paikka, ametnike armee oma ka, kuid laste toiduraha see oodaku paremaid päevi
Prioriteedid, miks midagi tehakse on ikka täiesti paigast ära
Tahtsite sotse etteotsa, saite! Tegemist seltskonnaga EILIHAEGAKALA. Mida te tahate nn universaaltestest, see ju sama mis tropp igas augus, kas mingeid teadmisi on, pole vahet, tähtis ilus näolapp ja hea jutt.
Tegelikult meenutab praegune mõttetu koalitsioonivalitsus siin inimese ühte kehaosa, ehk siis tagumikku. Selles on kesikud vasakpoolseks kannikaks, oravad parempoolseks ja sotsid asuvad seal keskel kust aeg ajalt pahahaisulist sooja õhku välja tuleb. Nii mulle vähemalt tundub, ja tundub seepärast, et kogu nende senine tegevus on just sellise mulje jätnud.
Hr Kallas on juba 3 aasta jooksul korduvalt vabandanud ja lubanud edaspidi paremini talitada.
Kahjuks pole selle aja jooksul arengut näha vaid peame kuulama järgmis vabandusi
Kui ikka spordis ei tulnud tipptulemust, siis ei maksa seda ka juhtimises oodata. Igga selline Harju keskmine tase, no aga saarlestele kena küll :-)
Ei ole teile, vinguviiulitele, iial miski ega keegi piisavalt hea :(
Sellist inimest pole ilma peal ilmselt olemaski, kes teie arvates selleks vallavanemaks meil üldse sobiks. Või kui on, kes see imeinimene oleks siis, kulla vingatsid ? Oleks kohe huvitav teada :D
Kallis suslik, mitte KEEGI pole hea, vaid, see KEEGI teeb midagi totaalselt valesti ja väidab, et teeb õigesti.