“Olen minagi küll ja küll passinud tundide kaupa praami oodates sadamakail, nii Virtsus kui ka Kuivastus, ometi pole ma kunagi õhanud, et “oi, oleks nüüd sild, saaks ruttu üle mere!”,” ütleb Muhus elav saarlasest muusik Ivo Linna.
Kui sillateema nüüd taas üles kerkis, siis loomulikult olen sel silma peal hoidnud.
Silla ehitamise eest võitlev ettevõtja Raivo Hein helistas mulle ja küsis minu arvamust. Ma ei hakanud kätega vehkima või odasid lennutama. Ütlesin talle, et mõtlen veidi selle asja peale ja olengi mõelnud.
Olen lugenud silla pooldajate ja vastaste argumente. Mina võib-olla ei oska nii argumenteeritult ja teaduslikult rääkida, aga olen väga nõus muhulase Jaan Tammega, kelle sillateemalist arvamuslugu ma lehest lugesin (“Kui Muhut ees ei oleks!,”, SH 30.01).
Nüüd julgen küll tõsta käe püsti ja öelda: mina ei ole silla poolt. Ma ei poolda silda, kuna ma ei usu neid imemagusaid jutte, kuidas siis läheb saarlaste-muhulaste elu kohe kõvasti paremaks.
Ma ei usu ka seda juttu, et pärast seda, kui sild on valmis, saab sama rahanumbri eest üle väina sõita, mis praegu praamipileti eest maksta tuleb. Kuigi silla ehitamise eest seisjad väidavad, et selle koha pealt ei muutu midagi.
Maailma praktika on näidanud, et sellised jutud ei päde kuskilt otsast. Sild on ju ülikallis ning see investeering peab end ära tasuma.
Kui nüüd hingelise poole pealt rääkida – saarte võlu on see, et need on saared. Kui meie saared on “nabanööriga” mandri külge ühendatud, siis muutuvad need Tallinna eeslinnadeks.
Ma olen saarlane ja tean, mida see staatus endaga kaasa toob. See tähendabki seda, et kui on torm, siis valmistu selleks, et sa ei pääsegi liikuma. See ongi see saarte eripära.
Miskipärast kujutan ette, et kui tuul puhub kiirusega 28 meetrini sekundis, ei lähe sellest sillast hiir ka üle, autodest rääkimata.
Miskipärast tundub kõige tähtsam palju raha teenida ja väga kiiresti igale poole liikuda. Samas ei arvestata sellega, et meie keskkond on nii haavatav. Selle, mida loodus on tuhandeid aastaid kujundanud ja loonud, hävitab buldooser kümne sekundiga. Seda ei taasta enam mitte kunagi. Just saarte haavatavus on minu jaoks kõige tähtsam asi.
Võime siin rääkima, et kui sild tuleb, hakkab meil kõik väga ilus olema, aga me ei tea ja paljud meist ei saagi paraku teada, mis toimub kolmekümne, neljakümne, viiekümne aasta pärast. Nii on laias laastus ka Eesti mandriosaga, kus igale poole kerkivad aina uued tööstuspargid, aina rohkem toodetakse midagi, tegelikult aga hävitatakse looduskeskkonda.
Kujutan ette, et kui sild tuleb ja nii-öelda turistide või siia sõitvate inimeste hulk drastiliselt suureneb, siis loomulikult saavad ettevõtjad sellest kasu. Sellel võib aga olla teine mõõgatera, mis keerab asja väga kihva.
Selge on see, et mandri ja Muhu vahel peaks olema praegusest tihedam laevaliiklus. Selle asemel, et kusagile raha loopida, tuleks Virtsu ja Kuivastu liinile tuua lisalaevad. Suvel, kui rahvamassi rohkem liigub, peaksid laevad sõitma vabagraafiku järgi või nii, et kui laev tuleb, siis ta kohe ka tagasi läheb. Usun, et see lahendaks asja väga hästi.
Loomulikult on sillal, nagu igal asjal, pooldajaid ja vastaseid. Mina siis kuulutan, et olen silla vastane.
Tore,et Iff võttis seisukoha!Mulle see meeldis,sest olen hakanud mõtlema tuleviku Saaremaale!!!Olen vastu sillale,tunnelile!
Aga plastaknaid soovitab küll osta. Kas oma kodus ka on, vot see on küsimus.
ja Väikese väina vahelt võiks silla ära kaotada ja pisikeste paatidega sõitma hakata.
Varem Iff küll sellist jama juttu ei ajanud.
Igaüks kes oskab arvutada võib välja arvutada palju sillaületus maksab -need numbrid (vaheldudes -10;14;17)on naljanumbrid ,see tuleks oluliselt kallim. Saarlasi üritatakse moosida odavama piletiga -see võib olla aga pettus kuna püsiühendus ei ole transport ja seal erisusi teha ei saa . Nii et mängu tuleb riigidotatsioon mis saaks olema kordades kõrgem kui praamidel kuluv
Erinevalt sinust on iffil kahe kõrva vahel aju
a)Sadamas ootamine kasvatab saarelist identiteeditunnet seega võtame laevu liinilt poole vähemaks
b) Töötlev tööstus kus “midagi” toodetakse tuleks sulgeda ning inimestele anda oskused kadakast võinugade valmistamiseks kodustes tingimustes Ässad Saaremaa tööstusliidrid võiks kadakast kapaga hakkama saada.
c) Sunnismaiseid,saaremaiseid reservaadielanikke tuldaks uudistama lähemalt ja kaugelt mis rikastaks märgatavalt turismi
Kui siiani oldi kimpus, et Leedo raamatupidamine oli läbipaistmatu ja äkki saab ta rikkaks, siis riigi praamid on kindlalt riigile tohutult kallimaks läinud. Kui aga suurusjärkude võrra kallim rajatis tuleb, siis on vajalik riigipoolne dotatsioon kordades suurem, et sillaületaja vähegi suudaks üle sõita!Aee on nagu SMS-laen, tuleb kergelt, aga… Tuleme korrakski maa peale tagasi!!! Ja Valimiste lähenemisega on see avantüür kindlalt seotud.
Miks sa arvad, et Reedal aju ei ole?
Mis takistab Virtsu Kuivastu liinil riigilaevade kõrval ülevedusid toimetama konkureeriv erafirma,samadel tingimustel riigilaevadega,jõuaksime selleni,et laevad ootaks reisijaid,reisijal oleks võimalus valida,kelle laevaga sõita,konkurents oleks ka edasiviiv jõud,silla arutelu on juba jama,jäägu saared ikka saarteks
lennureisid võiks üldse ära jätta, piisaks sanitaarkopterist küll haigla katusele.
mandril tööl käijatele olgu praamipileti hind vähemalt kahe-kolmekordne. Saaks oluliselt vähendada praamide sagedust ja riigi dotatsiooni.
iffisarnased jõukad, sõnakad ja tegusad pensionärid peavadki oma kodurahu eest saartel võitlema. Mis nad tulevad seia meite kadakaid vahtima?!
iffil paluks alustada reklaamikampaaniat otsa-vaarandi-valgre laulu vastu sest eks see ju on üks punaohvitseri luulu.Tahab linalakka jaaniööl…
Sild on puhas petukaup! Ettevõtjad rääkisid alguses, et ehitame ise ja riigi raha ei huvita. Nüüd imbub välja, et laenuraha andja on huvitatud riigi kindlatest garantiidest ja ettevõtjad püsivast rahavoost ehk riigi dotatsioonist. Keda siin lollitatakse ja miks?
Vastus: riigi raha ehk ülisuure dotatsiooni puudumine
Ei ole siin mingit petukaupa, pigem on kõik juriidiliselt OK ja mingit pahatahtlikkust siis ei ole. Silda on hädasti vaja, sild on see, mis meid lausa kosmilise kiirusega viie Euroopa rikkama riigi hulka viib. Just tänu sillale vabaneme vaesusest, viletsusest ja kogu rahvas koondub nagu üks mees meie usaldusväärsete riigi-ja vallajuhtide taha, et siis üheskoos särasilmselt sõita üle silla helgema tuleviku poole. Sild on see, mida mööda sõites jõuame ELDORADOSSE!
Lennuk peab jääma. Kui sinusugused eluheidikud sest teenusest lugu ei oska pidada siis on see sinu enda mure. Ära hakka oma sillajama lennukiga siduma, kaks täitsa omaette maailma.
Mitte mandrikate praamitasu tõsta vaid omad peaksid üldse tasuta sõita saama.
Aitäh, Ivo Linna! Toetan kirjutet mõtteid. Igal inimesel peab olema “oma saar”, turvaline paik, ja see võibki olla veidi kaugel, natuke salapärane ja pisut kättesaamatu. Kõik, kes vajavad enda ümber rahvamassi, suurlinnakära, tehnikat, mugavusi jne, võivad iga kell asuda elama mistahes maailma nurka – oleme vabad inimesed vabal maakeral. Saaremaa on kui killuke vihmametsa, Eestimaa serva peal ja see peaks nii jäämagi!
Kui Muhust ja Saaremaast üleüldse hoolida tuleb silda kahel käel toetada! Muidugi Iffi-taolised ja teised saartel puhkajad seda ei tahaks. Aga kogu saarlaste elu ei ole ainult puhkajate teenimine! Meie, need pärismaalased, pärissaarlased oleme seda silda ammu, juba aastakümned, igatsenud ja seda me just tahame! Ja kui riik hoolib oma kodanikest-saarlastest, siis suudab ta üleveo hinna kindlasti lahendada, ükskõik mil viisil.
Vaevalt tal endal plastikud.
Järjekordne lambuke. Mis see sild sulle annab? Esmalt palun ütle, kui tihti sa praamisabas üldse oled? Ehk kord kuus või? Mida sa vingud siis. Mitte ükski turist, ükski kaubavedu või ükski soome ehitaja ei tule silla pärast Saaremaale tihedamini. Kui siis, vaid silda uudistama.
Toetan Iffi selgitusi. Kui tuleb erakapital, siis see on suunatud üksnes kasumi tootmisele. Ja lubadused, tuletagem meelde üksnes praami toitlustaja lubadust, et kuulus kiluvõileib jääbki maksma 1 euro. Palju on aega möödunud ja vaadake hinda nüüd??? Jätkem meelde, silla projekt ei ole heategevusprojekt!
Turisminduse ettevõtjad loodavad, et turist jõuab kiiremini kohale, aga sama kiiresti ka ära siit.Ilmselt ei vaja ta siis öömaja, jõuab päevaga ringi peale ja õhtuks läinud – pole ju enam saar, mis ma ikka siin passin. Ja see tuleb mitte teeninduse tasemest vaid mõttemallist.
Loomulikult -ja mitte vaid turism . Kuna sillaületus tuleb rämedalt kallis ,siis kaob ka tööstus . Kinnisvara odavneb ,ka paljud nn suvesaarlased kaovad -siis ju vahet pole kad saaremaa või võrumaa
ei usu mina ka, et sild midagi muudab, praegu jh on praamisabad, pärast tuleb kirves piletihind, niikuinii keegi sellise lahendusega rahul ei ole
Aitäh, oli hea seisukohavõtt. Mina ka ei poolda silda. Olen ka pärismaalane ja pärissaarlane. Seega, Ain, ära võta endale õigust kõnelda minu nimel. Raivo Heinal võivad olla head kavatsused. Kindlasti on see tema eneseteostuse projekt. Kas suure rahalise kasu projekt? Vaevalt. Aga mitte ka kahjumlik. Väike, samas väga pikaajaline kasum tänaste algatajate järeltulijatele on ses projektis.Kas mäletate, kui kaua Leedo käes ülevedu oli? Näe tüdineti temast, hakati sõimama ja suliks pidama. Aga nüüd me räägime väinaületusmonopolist vähemalt 50 aastaks.
Vaja on head,tihedat ja stabiilset, ilma altkäemaksude ja skandaalideta laevaühendust.
Ei mingit silda-Saaremaa kuningriik -ainult lubadega ja hr. Undrest kuningaks.
Iffi jutt õige, kui sild ära tehakse on laevaliiklus läinud ja silla ületamistasu kohta riigil kontroll puudub. Pole raske arvata, mis siis saama hakkab. Pealegi Heina sugused ärimehed ei lepi oma raha investeerides madala tootlusega.
Iffil on absoluutselt õigus, olen samuti täiesti silla vastane.
Saared jäägu ikka saarteks.
Aastapäevad tagasi oli Raivo Heinaga pikk intervjuud Raadio Kadi aastavahetusprogrammis.
Kui otsida pealkirja (sisukokkuvõtet) toonasele jutule, siis mina pakun sellist asja:
Lollid teevad tööd, targad investeerivad (või leebemalt Tähtis on investeerimine, mis sulle passiivset tulu hakkab tooma)
K: Miks Raivo Hein tahab silda teha?
V: Tähtis on investeerimine, mis sulle passiivset tulu hakkab tooma.
Kasu/kahju, kokkuhoid/kulu, meeldib/ei_meeldi … sellist mõttetut suhtekorralduslikku sõda saab sellel rindel asendustegevusena pidada ja võimaluse selleks asjaks annab ainult ühe mehe laiskus — maavalitsus.ee/saaremaaplaneering
konkreetselt siis https://www.riigiteataja.ee/akt/323072013006 !!!
See “PR-sõda” on aga selle investeerimisprojekti juures vajalik, sest esimene asi (või viimane asi) asja juures ongi planeering. Mainekujundusega tuleb aga esimene rinne ära võtta!
Mis sa Volli siin eputad nagu puberteedieas plika oma kaldkirja ja rasvasema tekstiga. Mis sa arvad, et oled ainulaadne ja teised seda ei oska? Ise oled juba vana mees aga ikka veel lapsearuline.
Kas teil on vaja kiiret laenu 2% e-kirjaga meile nüüd: marekhaval@gmail.com
aitäh
marek