“Läinud aasta 12. detsembril saatis Saaremaa vallavolikogu opositsioon volikogu esimehele märgukirja, millega taotleti Tori jõesadama projektiga seotud rahaliste kohustuste võtmise otsuse tühistamist. Miks?” küsib Saaremaa vallavolikogu liige Mart Saarso.
Esiteks rikuti otsuse menetlemisel kohaliku omavalitsuse korralduse seadust ja korruptsioonivastast seadust.
Lühidalt ja ilma paragrahvinumbriteta seisnes rikkumine volikogu liikme Mihkel Undresti aktiivses ja jõulises osalemises otsuse eelnõu aruteludes. Dokumendi “Saarte kalanduse strateegia 2014–2020” lisas “Nimekiri arendamist vajavatest sadamatest” on antud Tori jõesadama pidaja kontaktiks MTÜ Tori Sadam ja Kalurite Ühing, mille juhatuse liige on Mihkel Undresti poeg Mart Undrest.
Projekti Tori jõesadama ehitamiseks tellis EstKONSULT OÜ käest nimelt sama mittetulundusühing. Seega võitles Mihkel Undrest volikogus oma poja juhitava mittetulundusühingu huvide eest, mida aga eelnimetatud seadused ühemõtteliselt keelavad.
Mitte onupoja-, vaid pojapoliitika
Teiseks esitas abivallavanem Mart Mäeker oma ettekandes volikogu liikmetele valeandmeid, nagu oleks Tori jõesadam 2016. aastal olnud lossitud kala koguste järgi Saaremaal kolmandal kohal. Maaeluministeeriumi ametlike andmete järgi oli tegelik koht alles 13. ning 2017. aasta septembri lõpu seisuga alles 28.
Kolmandaks esitati veeteede ameti peetavasse sadamaregistrisse valeandmeid, nagu eksisteeriks Tori jõesadamas kai.
Tegelikult ei leia kaid ei loodusest ega ka ehitusregistrist. Sadamaseaduse tähenduses on sadam veesõidukite sildumiseks kohandatud ja sadamateenuse osutamiseks kasutatav maa-veeala ning seal asuvad sadama sihtotstarbeliseks kasutamiseks vajalikud ehitised (sadamaehitised). Just need kolm komponenti, maa-ala, veeala ja sadamaehitised on vajalikud, et sadam saaks seaduse tähenduses olemas olla.
Neljandaks. Tori jõesadama rekonstrueerimise rahastamiseks esitas Kuressaare linnavalitsus läinud aasta 25. septembril taotluse PRIA-le. See taotlus põhineb sadamaregistrile esitatud valeandmetel, sest rekonstrueerida ehk ümber ehitada saab midagi, mis on juba olemas, Tori jõesadamat saab aga ainult ehitada, sest seda siiani lihtsalt ei ole.
Kokkuvõttes aeti mitte onupoja-, vaid pojapoliitikat ning valetati vallavolinikele, veeteede ametile ja PRIA-le.
12. jaanuaril saabus Saaremaa vallavolikogu esimehe Tiiu Aro allkirjaga vastus märgukirjale. Selle lugemine võtab siinkirjutaja lihtsalt sõnatuks.
Klassikaline JOKK-olukord
Tiiu Aro vastusest selgub, et ta ei leia, et volikogul oleks alust kahtlustada Mihkel Undrestit seaduse rikkumises, kuna sadam kuulub Saaremaa vallale ja Mart Undresti juhitava mittetulundusühinguga puuduvad vallavalitsusel hetkel igasugused kokkulepped. Huvitav küll, kokkulepped puuduvad, aga MTÜ Tori Sadam ja Kalurite Ühing tellib projekti vallale kuuluva sadama ehitamiseks…
Seega JOKK-olukord ja vastus kõige klassikalisemal kujul, kuigi kogu eelnõu menetluse käigus isegi ei püütud tegelikke huvitatud osapooli varjata.
Lossitud kala koguste kohta esitatud valeandmete asjus lubage tsiteerida volikogu esimehe vastuskirja: “Volikogu esimehena ei kahtle vallavalitsuse esindaja ettekande tõesuses, vaid eeldan, et vallavalitsuse poolt volikogule otsuste tegemiseks antav info on tõene ja seaduslik.
Kahtlus valeandmete esitamise kohta ei ole piisav põhjendus volikogu otsuse kehtetuks tunnistamiseks.” Niisiis volikogu esimees “ei kahtle” ja “eeldab”, vaevumata kontrollima avalikke andmeid maaeluministeeriumi kodulehel. Kui abivallavanema esitatud andmed erinevad kardinaalselt ametlikest andmetest, siis kas see on kahtlus?
Sadamaregistrisse esitatud valeandmete kohta on vastamine edastatud vallavalitsusele. Siinkirjutajale pole vastust tänaseni saadetud.
Tsiteerin vaid ühte lauset volikogu esimehe vastuskirjast: “Volikogule esitatud materjalide kohaselt on Tori jõesadama territoorium veesõidukite sildumiseks ehk siis ka sadamateenuse osutamiseks kasutatav maa- ja veeala.”
Kas saite sellest segasevõitu lausest aru? Mitte sõnagi sadamaehitistest, sest neid ju ei ole. Sellise lähenemisega võiks sadamaks kuulutada ja registrisse kanda suvalise jõesuudme või rannalõigu ning asuda registrisse kantud sadama “rekonstrueerimiseks” avalikku raha välja petma.
Miks ma sellest kirjutan? Nimelt selleks, et Saaremaa rahval ehk valijatel oleks aimu, kuidas toimub laiapõhjaline vassimine Saaremaa vallavolikogu laiapõhjalises koalitsioonis, sest kardetavasti rahvast enne järgmist valimiskampaaniat suuremat ei kõnetata.
“Miks ma sellest kirjutan? Nimelt selleks, et Saaremaa rahval ehk valijatel oleks aimu, kuidas toimub laiapõhjaline vassimine Saaremaa vallavolikogu laiapõhjalises koalitsioonis, sest kardetavasti rahvast enne järgmist valimiskampaaniat suuremat ei kõnetata.”
Tõepolest, miks sa sellest kirjutad? See, mismoodi toimub töö laiapõhjalises valitsuses, kus teid ei ole, on selge ka ilma sinu jutukestega. Aga sa ei ole otsustajate poolel, ega saagi olema!
Mida siinkohal õelda või küsida? Ega polegi midagi küsida või õelda. Vaadates Vallavalitsuse ja Volikogu juhtide süüdimatuid nägusi langeb enamik küsimusi ära. Polegi kellegi käest midagi küsida. Juhtlammas tegi “mää” ja kogu ülejäänud kari hakkas ka innukalt määgima. Mis aga seda nn sadamat puudutab… Lugege muinasjuttu “Kuninga uued rõivad.” Sõna rõivad asendage sõnaga sadam. Ja kõik saab selgeks.
Kuna taotluses on esitatud valeandmeid, ei tohiks PRIA sadama rekiks toetust anda. Kui ta seda teeb, siis on põhjust uurida, miks. Et asi ei läheks veelgi piinlikumaks, peaks vallajuhid nüüd üles näitama riigimehelikkust, oma viga sama avalikult tunnistama, kui varem seda on õigustatud, ja suunama selle 100 000 € sinna, kus seda ka päriselt hädasti vaja on.
Saarte kalandus juhatus ootan teie tagasi astumist
Kelle huvides? See peaks ju juba ammugi kõigile teada olema, et kelle huvides. Hämmastama paneb aga hoopis see, et millise innuga viskuti dzotile, et kaitsta valeandmete esitajat. Aga siin ei ole ka midagi imestada, selline see keskerakonna, reformierakonna ja sotside käekiri juba kord on. Väga kahju, et meil on selline valelik ja rahva arvamust mittearvestav vallavalitsus ja volikogu. Kui ei oleks olnud volikogu liikmete Mart Maastiku, Mart Saarso ja Jaen Teär’i (e) ning linnakodaniku komisjoni liikme Jüri Kuuse tublit tööd tõe väljaselgitamisel, siis olekski see Tori jõesadama saaga kinni mätsitud ning tõde kalevialla peidetud.
Kipper, mis asi see veel on?
Mis sa Mihkel siin nüüd enam kurjustad ja sajatad, ela oma elu mõistlikult, teisi inimesi austavalt ning sa tunned peagi, et oled õnnelikum kui eales varem.
Kipper on alla 200 brutoregistertonnise mahutavusega laeva ja väikelaeva juhi (ehk kapten)
Miks see halb on, kui linna väike kalasadam tehtaks? Saaks hommikul kala sealt nõudmas käia, äkki isegi regulaarne kalaturg igal laupäeval jne. Miks see halb oleks?
Kas keegi on ütelnud, et kalasadama tegemine linna halb oleks?
Probleem ongi ju selles, et “keegi” väitis, et linnas juba ON kalasadam.
On kaks erinevat asja, üks neist on täiesti uue sadama ehitamine ja teine on vana, endise sadama rekonstrueerimine. Tori juhtumi puhul taheti olematut sadamat juba toimiva sadamana näidata ja suudeti isegi see jõeäär sadamana lasta sadamaregistrisse kanda. Asja aeti ja dokumendid esitati nagu soovitakse olemas olevat sadamat rekonstrueerida. Kui oleks kohe hakatud asja ajama nii, et plaanitakse uus sadam ehitada, siis oleks kogu see pritseduur tulnud ka teisiti vormistada. Mis puutub aga kalasadamasse Kuressaares, siis on see juba Kuressaare sadama näol olemas ja mitte keegi ei keela kaluritel oma kalapaatidega sealsete kaide ääres silduda ning seal ka rahvale värsket mala müüa.
“onu heinolik” poliitika saarte kalanduses ootab ees loomulik lõpp,edu selles!
Halb on see sellepärast, et kalasadamat tahetakse läbi pettuse ja aeda paarsada meetrit juba olemasoleva väikesadama kõrvale. Halb on see sellepärast, et meie vallajuhid ei tunneta olukorda vallas. Justkui Tori sadam oleks prioriteetsem võrreldes näiteks auklike, tolmavate külateedega.
Ms mötlesin ,et valge pulbritaoline aine mita töstjad enne püünele astumist kätele määrivad
Ma ei saa aru, miks asjaosalised sellega Pealtnägijasse ei pöördu. Eile oli just selline rahade kantimise lugu seal ja üleskutse, et taolistest asjadest neile teada antaks.
Sina nn. “kalur Torist” mine Tori paadisadamasse ja ära aja pläma !
Saarso on tegija ja sõitnud jahiga “Lennuk” maakerale tiiru peale. Sina oled könn, kes pidagu suumulk kinni, kui mehed asjast räägivad.
Ponel,
Kummaline, nad on tõesti tõsiselt selle vastu, et Tori jõesadam ja ümbrus ilusti korda saaks, see ei saa ju nii olla. Paras ports kalureid ja hobikalureid ja hulk kalavastalisi ei saa sellest kuidagi aru.
Volikogu opositsioon peab selle kohta avalduse esitama prokuratuurile, paragrahve paistab siin piisavalt olema.
Just just mis ajast Saare Jüri kalapüügiasjatundjaks on saanud..et valla esindajana seal toimetab, pigem ikka Undresti käemees seal
Ei tea küll kedagi, kes vastu oleks kui asju ausalt aetaks, vastasseisu on tekitanud susserdamine.
Palju on sellest Tori jõesadamast kirjutatud ja on nagu palju selgusetut. Mul on selguse saamiseks kaks ettepanekut:
Saaremaa valla volikogu teeb väljasõiduistungi Tori jõesadamasse ja taotlust kaitsev ametnik näitab volikogu liikmetele, millised sadamarajatised vajavad renoveerimist ja millises mahus. Volinikud saavad oma silmaga vaadata olukorda ja käega katsuda;
Kala koguste osas on siekontrolöril võimalik kaluritega rääkida konkreetsetest kogustest ja seejärel Maksu- ja Tolliametist kontrollida, kas nimetatud koguste realiseerimisest saadud tulu on deklareeritud.
Paljusid probleeme ei ole võimalik kaugjuhtimise teel lahendada, tuleb minna probleemile nii lähedale, et käega katsuda saab.
Sellel plaanil on tõe väljaselgitamise mõttes jumet.
Naljatilgad..kas keegi tõesti arvab, et asjatajad seal asjast aru ei saa, midal meie raha eest tehakse..Undrestitele majaesist korda ja sildumiskoht poleks ka paha..tore on aga tehku seda oma raha eest ja jätku vald ning fondid sellest skeemist välja.
Kui selline vassimine ja valetamine leiab ka kinnitust, siis on tõesti usaldus Saaremaa valla volikogu ja valitsuse vastu hävitatud juba eos.
Eks siin kommenteerivad ikka need inimesed kes kalapüügist ja kalandusest ise suurt midagi ei tea. Mis saab olla kellegil selle vastu,et Tori jõe ümbrus ilusasti korda tehakse ja et kalamehed sealt oma paatidega saaksid merele minna.Ega Saarso ise kaa nii puhas poiss pole kes seda asja kõige rohkem laidab. Tema kohta leidub internetis nii mõndagi huvitavat kui nime googeldada
Kinnisturaamatu järgi on Tori jõe suudmesse jääva Kalurite tee 4 korterite ühisomanikeks Mihkel Undrest ja Mari Undrest. Vägisi läbisurutav sadam jääb sealt 70 meetri kaugusele. Ju siis on, mille eest võidelda.
Kommenteerin siin, sest tean, et vallavalitsuses vale ja sahkerdamine omade kasuks käib pidevalt – olen seda väga ligidalt näinud. Tehakse jokk skeem, kellelgi pole kraesse karata. Kui kellelgi ütlemiseks läheb, noh siis leitakse lollike kelle inimlik eksitus juhtus olema.
Tehakse küll puust ja punaseks, aga mõni ei saa endiselt aru, milles siin probleem on. Ainult teised kaaa, teised kaaa oskab öelda.
Eesti keeles kasutatakse täpsustavaid laevakapteni nimetusi: merelaeva kapten, jahtkapten, reisilaeva kapten, kaugsõidukapten (kaugsõitude õigusega kapten), lähisõidukapten (lähisõitude õigusega kapten), sadamakapten (sadamajärelevalve ülem), metskapten (ilma erihariduseta laevajuht), kipper (väikese laeva juht, tihti ka omanik).
Kapteni kutse saamiseks tuleb lõpetada laevajuhi koolitus mereõppeasutuses ning läbida nõutav meresõidupraktika praktikant-madrusena või madrusena, vahitüürimehena ja vanemtüürimehena. Kapteni kutseoskusi kinnitab lipuriigi väljastatud diplom või tunnistus.
Eestis kehtivad järgmised kapteni kutset tõendavad tunnistused ja diplomid:
väiksema kui 200 kogumahutavusega laeva kipri tunnistus (lühendatult RSK-200)
väiksema kui 500 kogumahutavusega laeva kapteni tunnistus (lühendatult RSK-500)
väiksema kui 3000 kogumahutavusega laeva kapteni diplom (lühendatult VKN)
3000 ja suurema kogumahutavusega laeva kapteni diplom (lühendatult KKN).
Kui jahtkapten nimetab end kapteniks ja paneb kolm paela peale, ka nii võima. Kõik, kes teevad kutselist kalapüüki oma Kassega, on ka kipperid(omanikud). Jahtlaeba kapten on jahtlaeva kapten, juurde pole tarvis rääkida, et on kapten.
Tegelikult on olemas veel ka METSKAPTEN ning PIRAATKAPTEN.
Metskapten on kirjas!
mis need kaptenid ja valged pulbrid asjasse puutuvad???
Kaptenil on 4, mitte 3 paela!
Soodustuskelmuse katse?
Saarlastel juhtub. Saarlasel suri küülik. Mattis selle ilusti maha, aga matmist nägi juhtumisi pealt naabri koer. Kui matja matusepaigalt oli lahkunud, kaevas koer küüliku välja, ja tassis oma õuele, istus ise õnneliku näoga kõrvale. Koera peremees vaatas aknast ja ehmatas hirmsasti, et tema koer on tapnud naabri küüliku. Mees võttis jänku, viis tuppa vanni, pesi šampooniga puhtaks, föönitas ära, ja õhtuhämaruses hiilis naabri küülikupuuride juurde, ja pani jänku tagasi oma puuri. Järgmisel hommikul küüliku peremees läks oma loomi toitma ja ehmatas end soolasambaks. Kallis küülik hauast üles tõusnud…… Asja arutati veel kuid nii kohaliku poe taga, kui kohalikus kirikus ja rahval oli peamurdmist kauaks, kauaks…..saarlased ajavad saare asja …..
kurat, isegi siit kaugelt väljamaalt piinlik lugeda, mis teil seal toimub! Aro mine ära pensile, Undrest samamoodi, lõpetage ära see varastamine!
Undrestil ju Türju rannas uhke sadam juba olemas ,ainuke häda selles ,et sinna ei saa randuda ükski väike lodi ka mitte,kuna merevett nõnda vähevõitu.