“Lehepealkirjad räägivad palju kavandatavast Saaremaa sillast, kuid kiputakse unustama, et tegelikult plaanitakse siiski mandrit ja Muhu saart ühendavat silda,” kirjutas neljapäevases Äripäevas ettevõtja Erik Ehasoo.
Kui Saaremaa võib silla rajamisest tõepoolest kasu saada, siis Muhule on silla mõju selgelt negatiivne.
Kuigi Muhu saare rahvas ei ole olnud oma brändi loomisel nii edukas kui näiteks Kihnu rahvas või Setumaa inimesed, on neil siiski selgelt eristuv kultuur ja isegi oma keel (mis ei ole sama kui Saaremaal – näiteks ei ole Muhu keeles eristuvat ö-tähte nagu saarlastel). Muhu ühendamine sillaga on oht selle kultuuri säilimisele.
Pidev maanteemüra
Muhu moto on “saar, kus aeg puhkab” ning saare peamised väärtused on paiga erakordne rahu, vaikus ja ökoloogiline puhtus. On selge, et neid väärtusi on aina raskem kaitsta, kui ööpäev läbi kostab taamal maanteemüra – suvisel ajal, kui praam on saabunud, olen mõõtnud märkimisväärset mürataset mitme kilomeetri kaugusel maanteest, keset paksu metsa.
Pidev maanteemüra on maailmas kasvav probleem, mille puhul on tõestatud, et see mõjub halvasti nii inimeste kui ka loomade tervisele. Näiteks Muhu mesilaste elujõulisus kipub olema märkimisväärselt parem kui Mandri-Eestis.
Tänu piiratud parvlaevaühendusele on saare öine liiklus minimaalne ning metsloomadel pimedas ohutum ja muretum liikuda.
Muidugi võib arutada, et ehk olekski aeg Muhul edasi liikuda ning ehitada saarele hotellid, spaad, golfirajad jms. See on muidugi võimalik, kuid kes on vähegi viimastel aastatel Muhu külades ringi liikunud, on märganud vastupidist trendi – kui ehedalt ja ajastutruult on hakatud taastama vanu talukomplekse, külamiljöösid ning Natura 2000 raames ka rannamaastikke.
Turismi, turunduse ja brändi loomise seisukohalt näen Muhul paremat võimalust arendada edasi oma olemasolevaid suundi eksklusiivse, ökoloogiliselt puhta ja tõeliselt rahuliku saarena. Silla mõju läheks vastuollu kõigi nimetatud teguritega.
On mõistetav, miks silla pooldajad on peamiselt saaremaalased – nemad saaksid projektist selgelt majanduslikku kasu, samal ajal kui Muhu peaks kandma selle pikaajalist koormust.
Saaremaal ei jää läbiva maantee vahetusse lähedusse ka suuremaid asulaid. Samas, erinevalt Saaremaast ei ole Muhus enam suuremaid tööstusi ega mahukamat põlluharimist, mida silla ehitamine aitaks elavdada.
Muhulastelt tuleb arvamust küsida
Kui silla ehitamise plaaniga jätkata, tuleks esimese asjana saada Muhu rahva selge nõusolek.
Kusjuures kogu Saare maakonna elanike arvamuse küsimine oleks ülekohtune muhulaste suhtes, sest siis saaks sõna ka need, keda plaani negatiivsed mõjud ei puuduta.
Rahva arvamust tuleb aga küsida, kuna silla mõjud Muhule on palju laiaulatuslikumad kui vaid keskkond ja liiklusefektiivsus. Otseselt või kaudselt mõjutab ju sild muhulaste omapärast kultuuri ja saare rahva identiteeti.
Kui nõusolek saadud, tuleb teha kõik võimalik, et vähendada negatiivset mõju Muhu saarele – suurenenud koormusega maantee äärde tuleb ehitada müraseinad, loomadele ökosillad ja tunnelid. Kui erasektori algatus neid kulusid ei kata, tuleb need kulud katta maksumaksjal.
Milline on mu enda side Muhuga? Olen inimene, kes on lummatud Muhu erilisest kultuurist ja pärandist ning tunnen Muhuga kõige tugevamat isiklikku sidet.
Lisaks on mul Muhus suvila, kuhu plaanin luua oma püsiva kodu.
Kusjuures tean, et minu töö saab alati olema tugevalt seotud ka Tallinnaga (ehk pean väga tihti Muhu ja mandri vahet liikuma).
Loe postitust SIIT!
mees sa kuivastust kaugemale oled ka saanud? kogu liiva keskus õitseb ju suuresti tänu sellest autodevoost
Osta mõistust ,tuleb sild võib liiva asutused laudadaega kinni lüüa
Järgmiseks-praamid Orissaarde, jama jah, et see Saaremaa väike naaber söuke oo
Muhulastel on eriti lõbus peateele välja sõitmised praamiaegade järgi rihtida,35 minuti graafikus asi ikka eriti hull!
Sild hajutab autode koormust ja selline probleem kaob.
Õnnetu inimene, kes tõi oma rumaluse leheveergudele. Ju mõni mõni mandri suvitaja sosistas kõrvu, mida vaja kirjutada. Kuuldavasti pidi eriti tuules olema keegi onu Igor G. Riigikogust.
Ei ole mingit põhjust arvata, et ainult silla pärast hakkab liiklus mitmekordistuma.
Selle tagurliku artikli kirjutajal soovitan hakata auto asemel hobukaarikuga liikuma, mobiiltelefoni asemel telegramme postijaamas saatma, elekter majast eemaldada ja jätkata kõige kaasaegse vastu sõdimist, sest kõik uus ja ajanõuetest tulenev muudab olemasolevat pöördumatult.
Saarlased peavad meid oma jalamatiks ja plaanivad oma ehitisi võõrale maale. Minu akna alla silda ei ole vaja ja ma ei taha seda. Ei tea ka kedagi teist, kes tahaks. Ei tahaks ma seda ka korraliku kompensatsiooni eest. Muide, käin ka Tallinnas tööl ja kodu vahet sõidan paar korda nädalas. Kui saarlased-hiidlased sildu soovivad, tehku siis omavahel ja Heltermaalt Haapsallu. Aga nagunii siia mingit silda ei tule, pole mõtet muretseda.
Kas oled mõelnud, kui mitu reisi praamid päevas või kuus või aastas teevad; kui palju põletavad kütust ja eraldavad heitgaase; kui palju tossavad autod sadamates; kas oled märganud autode kolonne sõitmas maanteel, ving üleval? Kas oskad ka kella kasutada ja arvutada, et kui sa käid paar korda nädalas mandril tööl, siis sellest sadamas ja praamil viibid kokku umbes kahe tööpäeva jagu aega kuus. Kas sa selle ajaga oskaksid midagi paremat peale hakata?
Kui see sind mõtlema ei pane, siis sind keskkond lihtsalt ei morjenda.
Ma ei või – ikka inimesed eufoorias sellest sillajamast – no ei tule seda silda . Eeldus et sild end ära tasuks on see et on sõitjaid . Arendajate lubatud 14 eurise pileti puhul pekas saarel toimuma pidev jaanipäevamöll – 10 000 autot ööpäevas peaks seda ületama . Kogu eesti autopark peaks iga kuu käima saaremaal – iga kainelt mõtlev inimene saab aru et see on jama
Väga õige jutt! Keegi ärimees lihtsalt tuleb ja ehitab silla, rahvaga polegi nagu vaja aru pidada!
No mingi sillaiheleja mõtetu kommenaar – kui laev üle sõidab , siis autod ju mootorit ei hoia käivitatuna , üle silla sõites auto mootor ju töötab . Kui hakkab rohkem autosid käima , reostuskoormus ju kasvab . Dildade peale ja mahasõitudel tekib nagunii peatusi – kasvõi pissipausiks – eks katsu sillal seda teha !
Vaata, selle sadamas olekuga on nii, et kui ma kodus olen, siis ma olengi sadamas ja mulle siin meeldib ja ma tahan, et siin oleks sadam alati. Ka sõidan ma praamiga hoopis rohkem, kui Sa arvad, näiteks käin ma Virtsus poes ja praami peal on niisamagi tore olla. Sillaehitaja sellest muidugi aru ei saa. Sillaehitaja siin ei ela, aga meie kandi inimeste elu ümber korraldada soovib küll. Ja noh need autod tossavad sillal hoopis rohkem, kui paar praami kokku, olgu need või poolakate ehitatud.
Praamil võib näiteks raamatuid lugeda. Millal sillaehitaja viimati raamatu läbi luges? Kui kaks korda nädalas edasitagasi sõita, siis kuus tuleb kokku mitte kaks ööpäeva, vaid kaheksa tundi, sadamasse sõita võib vabalt ka kaks minutit enne väljumist. Sillaehitaja on ka kõva matemaatik samal ajal.
Säilitame saarelise omapära ja kultuuri. Mina olen nõus! Aga sel juhul peab keegi selle loodusläheduse, saarelisuse ja kultuuri säilitamise kinni maksma. Loobume igasugusest tööstusest, ehitame kohalikust materjalist onne, kasvatame kivide peal kartulit ja elu on lill? Paraku selliseid rahvakultuuri-inimesi kuigi palju ei ole. Turism ka elatab väheseid ja sedagi 3 kuud aastas. Aastate eest küsiti gümnasistidelt, et kas soovivad silda. Enamus arvas, et on siiski tore vahetevahel laevaga kodukanti külastada. Aga mina ei ole turist, ma elan siin!
2.5m küladtajat. Igalt inimeselt 10€ küsida. Kasumit hakkab tootma 20 aasta pärast.
Ei see sild sinu sadamat ei sulge ja sa saad seal istuda ja käia paadiga Virtsus poes edasi. Mulle kui põlisele muhulasele silla mõte meeldib
3,6 milj. ülesõitu ikka , alles siis saad 14 eurise piletiga 20 aastaga asja nulli . Muidugi siis tahab sild juba remondikest saada
Samas miks sa ei või ausalt ütelda, et käime muhukad koos Iklas poes, mitte Virtsus (ha-haa) ja tagasitulles praamil, jah tõesti, on juba väga hea olla. Aga vaata, kui silla saame ja Kadri teeb tasuta transpordi, siis saame tihemini Iklas (Virtsus ?) poes käia.
Tubli. Kaitseme saare omapära nagu Ölandil. Seal cá 25000 elanikku kuid turiste suviti cá 500000. Silda kindlasti ei tule, Eesti riik ei suuda toetada seda äri kasumisse. Võõrvägede eest ka kindlam. Kui kriisiks läheb, kaotavad kõik oma tuleviku kasumid.
Muhu vallavalitsus peaks hakkama mõtlema silla(tunneli, tammi) maksu kehtestamise peale…
Naabersaar Bornholm
https://youtu.be/I3MiduSFl1k
^Loobume igasugusest tööstusest, ehitame kohalikust materjalist onne, kasvatame kivide peal kartulit^……- ah et siis varsti kaob saarelt tööstus ja kõik muu, sest pole silda!–saarlastele on alati peale makstud ja tuhandeid aastaid ilma sillata elatud!
Kas saaremaal on elu tõesti nii halb juba, et sul pole isegi elektrit enam ilma sillata…oh samu meie küll!
Mul on koju pere juurde olulisem jōuda!
Iga inimese üks reisiots lüheneks 40 min! (praegu peab bronn sadamas olema 20 min enne + 30 min sõit). Saare elanikuna võiks oma aega niipalju ikka väärtustada. Ja turistidele, kes ka 3 tunniga teise euroopa otsa saavad lennata, aga nt tallinnast kuressaarde tiksud ikka 4 tundi. Meil on probleeme, et inimesed lähevad ära, elanike arv kahaneb, sellega majandus kukub. Aga kui me tahame pildil olla, siis vajame arengut. Ja sild ei tule ju homme, need praamid saavad siin aastaid sõita, kui enne ära ei lagune. Kunagi mu majandusõpetaja kasutas väljendit, et võime muutuda “elevantide surnuaiaks” – ei kõla just ilusa tulevikuna.
Täpselt minu mõte. Ja sild toob ainult rahvast juurde.
sama siin, tahaks öelda et uju teiselepoole saaremaad oma muhu saarega! kuu aega istud vaikuses seal ära siis on hala taga et miks siin midagi ei toimu!
täna õnne et teil on selline asend saaremaa suhtes
Oot aga kas te tahate õelda siin kõnelejad, et PRAAMID TOODAVAD KASUMIT?!?! Sellele makstakse ju koguaeg ainult peale.
Sild arengu edenemise võti – anname kohe nobeli preemia ! Ehitame silla ka üle viljandi järve , üle kubija , küll ka põlvas mõne lombi leiame ja areng kasvab !!! No seda juttu ei usu isegi vist “väljasurnud elevant” mitte.
Aja võidust võib pigem saada phyrose võit – ülesõit kallineb kordades , nii et kiiruse eest pead maksma ajakuluga muud tööd tehes . Turist – no mida tuleb see turist saarele vaatama : 9 kuud on suusailm ja 3 kuud sitta suusailma , kärakas ka kallis . Suur osa lätlasi vaid laevasõidu pärast tulevad – sild välistaks nad , sest sildu saavad nad täiesti tasuta riia linnas ületada nõrkemiseni
Ega seda keegi väidagi et praamid kasumit toodaks – lihtsalt sild tuleks kordes kallim -m.o.t.t.
redy to work, mate certificate from RAUMA seamans school
Meni kiireks,Rauma ja ilusat pyhapåeva https://youtu.be/k34wVkPcj4E
https://www.facebook.com/coolmariners/photos/a.501376989958392.1073741828.500460470050044/1557269307702483/?type=3&theater
Ei hakka kuigivõrd rohkem autosid sõitma, keda see välja mõeldud “saare eripära” huvitab. Pole seal miskit eripära. Autoliiklus hajub. Autod sõidavad üle saarlaste jalamati ei peatu praegu Muhus sellepärast, et seal pole midagi teha, mahajäänud kolgas. See ongi kogu eripära. Kirjatüki autor näitas ilmekalt seda oma halisemisega. Kui nüüd tekib võimalus vabalt liikuda, ehk siis hakkab ka Muhus midagi toimuma.
Ma oma lolli peaga sageli Liival kinni pidand ja seal poes käind, nüüd loen, et see muhulaste ei sobi. Ma siis enam Muhus kinni ei pea ja oma raha sinna ei jäta, seal oma “ärimehed”! Tea, mis äri kirjatüki autor ka ajab?
sul ontlikud vanemad. kena ajakohase ja pasliku nime maimuksele pannud.
Kulla Jüri,pane Eesti mandri maakondade sissesõidu teedele tõkkepuud ette ja tõsta iga tunni tagant need viieks minutiks ülesse,et nende taha kogunenud autod saaksid edasi sõita,siis näed mis hakkab juhtuma!
rahvas on poolt mõned üksikud pooletoobised on vastu
aga minu arvates kirjutab artikli autor õiget juttu. Olen temaga nõus. Sild parandaks mõne probleemi kui toob sada probleemi juurde.
Elu läheb edasi ja silla üle on ka vingujatel hea meel kui see lõpuks valmis saab- No ei usu ma, et praegusel sillavastasel oma paat sadamas loksub. Ikka läheb üle silla ja tunneb tehtu üle headmeelt. Eestlane on ju kõigele uuele ikka algul vastu kui see just pole tema tegemine.
Tuleb sild ,siis just sillaihelejad hakkavad röökima et miks nii kallis ja miks ikka teatavatel aegadel peab järjekorras ootama (mingit tõkkpuuvaba asja nagunii ei tule )
Aga eks ole ikka nagu vanasõnad :tark õpib teiste vigadest , loll ei enda omadestki!
Miks peaks Liiva kannatama, pigem vastupidi. Kui praegu kohvitab ja sööb turist praamil siis silla puhul teeks ta seda palju tõenäolisemalt Liival.
Mida see turist saarele üldse tuleb !? Praegu see laevadõit meelitab . Ja laeval turist eriti ei söö , ta vaatab merd ja laeva -sõit ju vaid 25 min
Väga närviline raha on sul.
Kui mälu ei peta, oli see vist 1905. aastal või veelgi varem, kui Prantsusmaal kehtestati kord, et sõitva auto ees peab liikuma inimene lipukesega. Et liputab ja hoiatab saabuva monstrumi eest. Täna, enam kui 100 aastat hiljem kardame meie siin Saaremaal ja Muhus, et ehitatakse sillamonstrum. Kas peaksime ka oma liputaja välja mõtlema? Et hoiataks. Aga ehk peaks ka Väikese väina tammi üles kaevama? Oleks kena ja rahulik. Et need mõtted lõpuni mõtelda, soovitan: lugege veelkord Andrus Kiviräha Rehepappi. Ehk aitab mõtetel selgineda.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1716116091785746&set=p.1716116091785746&type=3&theater&ifg=1
Marile/- mina ei taha mingil pildil olla! / kui sul on isu, saada Kroonikale oma pildid…;)
Õige!
Kenad veiderdajad! Või arvate, et sillata Muhumaa autorivi kahaneb! Ei! Kasvab, ja varsi peab me riik neid parvlaevu juurde muretsema. See muretsemine kestab seni kui neist laevadest saab ujuvsilla kogu! Siis peab aga ka teise siukse asjapuu veel tegema kuna need ujuvelemendid roostetavad ja tahavad remonti. Sel elementsillal on veel üks puudus – see kurinahk äi taha ankruteta mette paigal püsida!
Aga muidud eelis on ka sest need praamikajutid on suure kaubandushalli allata! Sii saab terve euroopa shoppamas käia!