Saaremaa vallavolikogu kaks komisjoni lükkasid tagasi vallavalitsuse soovi rahastada Tori sadama rekonstrueerimistöid, kuna polnud rahul konkreetse projekti ja tulevikuplaanide puudumisega.
Ettevõtlus- ja majanduskomisjoni ning ehitus- ja keskkonnakomisjoni teisipäeval toimunud ühisel istungil ei saanud heakskiitu Saaremaa vallavalitsuse soov panustada 100 000-eurose omafinantseeringuga Tori jõesadama rekonstrueerimistöödesse.
“Komisjonid otsustasid, et seda ei saa volikokku saata, kuna me peame saama normaalsed põhjendused,” ütles ettevõtlus- ja majanduskomisjoni liige Mart Saarso. “Kõik jättis hämara ja ebaselge mulje ning tundus, et tegu ei ole päris ausa mänguga.”
Tema sõnul tekkis küsimus, miks ei suudetud seda teha enne haldusreformi linna eelarvest ja miks on asi visalt edenenud, kui see on nii hea projekt. “See on katse äsja valitud volikogu ära petta, see on järjekordne näide, kuidas maksumaksja rahaga soovitakse ehitada kellelegi erasadamat.”
Mart Saarso sõnul oli abivallavanem Mart Mäekeri põhjendus niivõrd pinnapealne, et sealt ei olnud võimalik midagi välja lugeda. Saarso väitel ei päde Mäekeri väide, et asi on vaja kiiresti ära teha, muidu kaotatakse PRIA finantseering.
“Kui küsisime, kellele seda sadamat vaja on ja kui palju on kasutajaid, siis vastati, et on vaja kohalikele kaluritele,” rääkis vallavolinik. “Aga kui palju on kohalikke kalureid? Sada tuhat eurot valla raha ei ole peenraha. Kui taotletakse raha, siis on kindlasti olemas huvigrupp, kes seda tahab, kuid konkreetset vastust me ei saanud.”
Mart Saarso hinnangul ei saanud olla rahul ka konkreetsete projektide ja plaanide puudumisega. Infot, mis täpselt selle raha eest ehitatakse, mis saab sadamast pärast valmimist ja kes hakkab seal toimetama, abivallavanemalt ei saadud.
“Mart Mäekeri vastus oli, et tõenäoliselt tehakse sinna mingi MTÜ, aga see on ju absurd,” märkis Saarso. “Ma tahaks näha, kes need inimesed on, ja see peaks juba enne teada olema, et me näeks, kes on selle idee taga, ja siis vald otsustab, kas see on meie prioriteetide hulgas või mitte. Valame selle raha betooni ja siis vaatame, mis me edasi teeme – see on ju nõme. MTÜ paneb võib-olla mingil hetkel aia ümber ja ei luba sinna kedagi.”
Volikogu rahanduskomisjon kiitis aga eelnõu heaks. Komisjoni liikme Jaanis Prii sõnul leiti, et kui on olemas inimesed, kes seda sadamat vajavad ja on olemas võimalus leida selle rekonstrueerimiseks väljastpoolt valla eelarvet vahendeid, siis miks mitte seda toetada.
Jaanis Prii lisas, et kindlasti on meil olemas inimesed, kes Toris uut ning tänapäeva tingimustele ja võimalustele igati vastavat sadamat vajavad. “Minge ja vaadake, seal ju paadid uhkelt seisavad,” lausus ta.
Kuressaare linnavalitsuse pressiesindaja Kristiina Maripuu ütles, et otsuse eelnõu on siiski volikogu tänase istungi päevakorras ja seal saab volinikele anda ka täiendavaid selgitusi. “Seega toob selgust volikogu istung,” sõnas ta.
Tori jõesadama omanik Kuressaare linn esitas septembri lõpus oma projekti PRIA-le Euroopa Merendus- ja Kalandusfondi 2014–2020 rakenduskava meetme 3.3 “Kalanduspiirkonna kohaliku arengu strateegia rakendamine” toetuste 2017. aasta II taotlusvooru.
Taotletud toetuse suurus on 56 000 eurot, kuid ehitusprojekti esialgne kogumaksumus on 154 686 eurot. Seega on omafinantseeringu suurus orienteeruvalt 100 000 eurot.
Linnavalitsus kiitis otsuse eelnõu oma istungil heaks ja suunas selle otsustamiseks Saaremaa valla volikogule, sest omafinantseeringuks nõusoleku andmine on volikogu pädevuses.
Tori jõgi sai iseseisvaks jõeks
Põduste jõe harujõest sai Tori jõesadama rajamisega kaasnenud asjaajamise tulemusel iseseisev veekogu, sest keskkonnaregistri pidaja kannab Tori jõe veekogude registrisse.
Registrisse kandmine on vajalik seoses Tori jõesadama rajamisega.
MTÜ Tori Sadam ja kalurite ühingu eestvedamisel kavandatakse Tori jõesadamasse paatide sildumiseks ja veeskamiseks betoonkaid (pikkus 88 m, laius 3,8 m) ning slippi (pikkus 15 m, laius 3 m) koos sinna juurde kuuluvate pollarite, puitvendrite ja rattatõkkega. Ehitusprojekti esialgne maksumus on 154 686 eurot.
Keskkonnaregistri andmetel on Tori jõgi Põduste jõe loodustekkeline suudmeharu. Tori jõgi on nime saanud Tori kõrtsilt, mille ümber kujunes Tori küla, mis aastast 1929 on Kuressaare linna osa, Tori jõe leiab 1894. a kaartidelt.
Ain Lember
Olen mitukümmend aastat Kuressaares elanud, iga nädal korduvalt Põduste jõe mõlemat suubumisharu ületanud aga sadamat, kus seisaks paarkümmend eraisikute paati ja kümmekond kutseliste kalurite paati siiani kummagi jõeharu peal näinud ei ole. Linna poolse silla kõrval on viimased aastad mõned paadid seisnud aga millisest Tori jõesadamast jutt käib, ei saa aru. Iseenesest võiks seal linnapoolse haru linnapoolsel kaldal ju midagi sellist nagu Salme jõe äärdes olla. Kui aga see muutub mingi seltskonna eraomanduseks, siis seda küll vaja ei ole. Neid maksumaksja raha eest ehitatud ja pärast erakätesse läinud kaikohti niigi juba küll ja veel. Lihtrahva paadid millegipärast ikka renoveeritud ja Saaremaa merele avamise sildi all ehitatud sadamate kõrval roogudes. Algus on kõikide nende projektide juures väga ilus, aga lõpuks vajuvad need mingi tegelase – tegelaste erakätesse. Kui, siis mingi munitsipaal asi.
See on juba mitmes kirjutis sellest, kuidas Linnavalitsus kiitis otsuse eelnõu oma istungil heaks ja suunas selle otsustamiseks Saaremaa valla volikogule,… ja mind Saaremaa valla sõrulasest maksumaksjana huvitab ka, millest üldse jutt käib.
SH, ärge laskuge Jaanis Prii “Minge ja vaadake, seal ju paadid uhkelt seisavad” tasemele ja järgmise kirjutise juurde pange pilt ja kaart, millest (mitte kellest) jutt on — asjast ei ole ju võimalik muud moodi üheselt aru saada, kui isegi jõgi ise alles sai registris kirja.
Kas see “Tori kalasadam” ongi see koht, mis kirjutise https://arhiiv.saartehaal.ee/2014/05/30/kalurid-tahavad-tori-joe-aares-kala-muuma-hakata/ juures pildil ning Kuressaare linn ongi asjaga venitanud nii kaua, kuni saab selle Saaremaa valla kraesse ajada?
Torise on olemas kalurite sadam mis on ehitatud kalandusfondi ja linnaraha eest.
Kalasadama kai asub jahklubi slipist linna poole aga kahjuks need tohi kalurid seda ei kasuta.Tori sadama üks juhatuse liiga on Mart Undrest
Kuulge inimesed, aitab juba selle Undresti jamadest. Ja miks üldse peaks Tori jõe kalda ääres mingi sadam olema, liiatigi veel maksumaksja raha eest ehitatud. Tuletan siinjuures lugejale meelde Mõntu sadama saagat (ka selle sadama faarvaatri süvendamisse tahetakse matta 400 000 € maksumaksja raha). Kui laevaühendusest Lätimaaga asja saab, siis on see mõistlik Kuressaare ja Riia vahelise liinina, Mõntu ja Ventspilsi vaheline liin on utoopiline ega tasu ennast iial ära. Aga see selleks, Kuressaares on juba sadam, seda oleks vaja vaid veidike täiustada ning kõik kalapaadidki mahuksid sinna ilusasti ära, vaja oleks vaid koostööd sadamavaldajaga. Head otsustajad, tulge ükskord ometi juba mõistusele ning ärge laske inimestel, ettevõtetel ja asutustel elada üle oma võimete.
Väga hea idee. Selline asi tuleb kindlasti ära teha. Et see jääks ainult kutseliste jaoks vaid ka harrastajatele
Rumalamat mõtet ei saagi enam olla.
et,kui kusagilt kõlab läbi sõna undrest,siis saab ka kõige mõttetumettevõtmine rahva raha!
Õige härra Mart Saarsoo, raha tuleb lugema hakata, mitte seda lolli moodi jagada.
Ehitage kõigepealt linna korralikud kõnniteed, remontige linnatänavad ja külavaheteed. Alles siis võiks kõne alla tulla raha pimeraiskamine sadamatele ja seda juba siis tõesti korraliku ja asjatundliku järelvave all!
Tee pealt ei paistagi, aga jõe suue on paate täis. See on lihtsalt nii roogu kasvanud, et paadid seal roostikus ei paista välja.
kai pealt on ju hea raha pesta
vaata Mõntu merekaarti ,pilt süvenamatagi ilus ,paar kohta vajaks vaid ülekäimist Vee erikasutusloal naljamahud
Linna tänavad ja kõnniteed on tõesti jubedad ja häbiks meie linnale. Eriti hullud on kõnniteed pargis ja Raiekivi säärel. Ei tea, kas kergliiklusteed lõhuti Raiekivi säärel ära ralli ajal või mitte, kuid üleöö on need muutunud tükati läbimatuteks. Kas tõesti on linnavalitsuse tegelastel midagi viga silmanägemisega või on korruptsioonipisik nende selget ja ausat ilmavaadet ähmastanud, kuid selge on see, et ikka püütakse raha raisata sinna kuhu vaja ei ole ning linnarahva jaoks olulised tööd jäävad tahaplaanile või sootuks tegemata.
Tori paadisadamas, mis asub Kuressaare linna maal, tegutseb 10 kutselist kalurit, harrastuskalureid üle kahekümne. 2016 lossitud üle 10tonni kala, tänaseks 6,5 tonni(01septembri seisuga).Uus määrus lubas Kuressaare linnal esimest korda projekti esitada. Keda siin tahetakse petta? Kelle erasadam? Kes siin hämab? Vastus: EKRE
Kas siin pole mitte kellegi Undresti nimelise tegelase huvid mängus?
Paraku see nii ongi, et Luressaare sadam seisab suuresti jõude ja peale 3-4 kuulist navigatsioonihooaega ei seila sellesse sadamasse ei turistide purjekaid ega kaatreid. Ainult noored purjetamise huvilised harjutavad ning treenivad seal, kuid suuremalt jaolt seisab sadam täiesti kasutamatult. Tõesti, miks ei võiks ka kalurid seda kasutada, selline mitme funktsiooniga sadam oleks palju atraktiivsem ja mõnusam. Pealegi võiksid kalurid seal otse müüa oma püütud kalu ning muid mereande.
Toris jahisadamas on juba olemas kaluritele ehitatud sadam linna ja saarte kalanduse pealt antud rahaga koos korraliku kaiga ja kõrval on slipp paatide veeskamiseks.Paber kannatab kõike seda ei tasu võtta puhta kullana 10 tonni kala.Kui ei ole sadamat siis ei ole ka võimalik esitada kalanduse andmeid sellele sadamale.Sõrves anti käsk kõigil kaluritel märkida kala püügi kogused ühe sadama arvele.
Ära Juhan aja jama! Ja loll jutt suhu tagasi.
Kala maaletoomine taetud kohas nimetatakse lossimiseks, neid on ümber Saaremaa sadakond.
Kuressaare linnas on vähemalt 40-50 harrastuskalurit. Kui sadam valmis, on kohad kõik täidetud. Mine parem pane ennast järjekorda, kui et siin lollust kirjutada
See klanni päälik ise öelnud mul pole neid vaja lihtsalt hanked hanked.
Saab küll korrastada Tori jõe suudmeala ja väikse kai saab ka koos slipiga ehitada, aga kõik kellel seal paadid on ja sealt merel käivad või kellel see plaanis on kui kai oleks valmis minge ja näidake ennast Saarsoole siis saab. Mingisse õigusakti tuleks ka kirja panna, kellele peab ennast näitama kui tahab millegi tegemiseks avalikes huvides miskit toetusraha linna või valla käest küsida.
Kus saab? Panen ennast ka järjekorda juba pikalt ette ära
Kas sinna ka läti laevad randuvad kui iga ämbritäis 1eur maksab saab päris laevatatava augu.
sadama korrastamine ja algatused asjakohased. Aga kalapüük enamsti kevad-sügisel kui veeliiklus väike ja praeguse sadama võimalused kasutamata! Kalakogus,mida nimetati ei ole tõene ja küllap rohkem fiktiivne? On vajalik näidata püüdjad, paadid(kassed)ja kala liigilised kogused ning püügivahendid? Kohe asi täpsem ja põhjendused selgemad?
Oma ebakompententsust jälle näitamas. Kõik see on numbritena kirjas maaeluministeeriumi kodulehel, alajaotus kalapüügiandmed
siis saab ka Mõntu kaluite osas selgust