Kui peaminister Jüri Ratas tahab omavalitsustele anda senisest oluliselt suurema otsustusõiguse, siis riigihalduse minister Jaak Aab laitis maha seaduse muudatuse eelnõu, mille kohaselt saare ja mandri vahelist parvlaeva- ja lennuliiklust hakkaksid korraldama Saaremaa, Muhu ja Hiiumaa vald ise.
“Rahandusministeerium teeb ettepaneku mitte toetada ühistranspordiseaduse ja kohaliku omavalitsuse korralduse seaduse muutmise seaduse eelnõu,” leiab riigihalduse minister Jaak Aab.
“Mandri ja suursaarte (Saaremaa, Muhumaa ja Hiiumaa) vaheline parvlaeva- ning lennuliiklus hõlmab oma olemuselt rohkem kui ühte omavalitsusüksust, tegemist on mitme maakonna vahelise ühistranspordi liiniga, mille korraldamine on riiklik ülesanne ja mille korraldamisega peaks riik jätkama.”
“Samuti looks ühistranspordiseaduse täiendamine pakutud sõnastuses olukorra, kus suursaare omavalitsusorgan võib enda algatusel korraldada parvlaevaliine, lennuliine ning kaugliine paralleelselt riiklike liinidega, arvestamata maakonna ja üleriigilist liinivõrku, mis ei oleks mõistlik riigi raha kasutamine,” märgib Aab.
Reformierakonna fraktsiooni algatatud eelnõu eesmärk on anda õigus korraldada saare ja mandri vahelist parvlaeva- ja lennuliiklust kolmele – Saaremaa, Muhu ja Hiiumaa – vallale.
Aabi erakonnakaaslane, peaminister Jüri Ratas teatas alles eelmisel nädalal, et valitsuse eesmärk on suurendada linnade ja valdade otsustusõigust ja vastutust kohaliku elu korraldamisel, et omavalitsused saaksid terviklikumalt planeerida piirkonna arengut ja pakkuda elanikele paremaid avalikke teenuseid.
Reformierakonna idee parvlaeva- ja lennuliikluse korraldamise surumine Saare-, Muhu ja Hiiumaa valdade kanda vastu on ka hiidlased.
Parvlaevaleping on küll üks ja lennulepinguid kaks aga mõlemad eriliigilesd lepingud tegelikult üks ühendatud anumad värk. Hiiumaal on küll elanikke 3 korda vähem, kui Saaremaal (maakonnas) aga nii parvlaevaliikluse, kui ka lennuliikluse puhul suurem osa riigi rahast läheb Hiiumaa liinide teenendamiseks. Vedajale teevad Hiiumaa liinid kahjumit ja kasum tuleb Saarema liinidelt. Kui vallad hakkaksid seda asja korraldama, siis sisuliselt hakkavad nad raha lugema. Riik raha aga juurde ei anna ja kaotaksid hiidlased ning riid on garanteeritud seniks, kuni kehtivad praegused lepingud. Kirjeldab ju näiteks tänanegi kirjutis “TS Laevad toob ralli ajaks liinile kolmanda laeva” kuidas Hiiumaa liinilt tuuakse suur laev Saaremaa liinile. Lennuliikluses sama olukord — Saaremaa lennuaegasid varasemaks muuta ei saa, sest hiidlased ei luba.
Hiidlased on juba pikka aega teistsuguses olukorras, kui saarlased. Hiidlased teevad koostööd, Saaremaal juba aastaid räägitakse koostöö tegemisest. Minule ei ole silma jäänud, et kumbki kohalikest lehtedest oleks kajastanud näiteks OÜ TS Laevad uue juhi Jaak Kaabeli kohtumisi Saaremaal ettevõtjate ja omavalitsusjuhtide esindajatega parvlaevaliikluse planeerimise teemal. Küll aga pandi niiviisi koostöös paika septembri lõpus TS Laevade ja hiidlaste vahel Hiiumaal. Hiidlastel on selge seisukoht oravate ideele: Seda, mis praegu parandamist ei vaja, pole vaja parandada.
Siit on kohe näha, kes tegelikult asja pealt kasu lõikab.
Volli, ma ootan ikka oma küsimustele vastust, isiklikult sinult. Palun selgita mulle.
tehtagu kaks laevakompaniid paralleelselt sõitma. Saarlased kasutagu SLK parvlaevateenust ning mandri omad sõitku selle Palo praamidega. siis oo keik rahul ning ei pea saarlasele oma rada värvima kai peele.
Miks peab laevafirma ja saarlaste OMA valitsuse vahel veel ministeerium olema? Vollike, saarlased suudavad ise aru saada, mida neile vaaa, keegi Tln-st ei pea seda laevafirmale tölkima. Sinu viha mingi erakonna vastu ei peaks sind lollusi kirjutama panema.
ÜTSi prg 51 lg 3 annab teada:
3) Liiniluba antakse viieks aastaks, kui taotleja ei soovi seda lühemaks ajaks. Liiniluba riigisisesele liinile ei saa taotleda lühemaks ajaks kui kaks aastat. Liiniluba võib anda põhjendatud ulatuses lühema kehtivusajaga ka juhul, kui liin, mille teenindamiseks liiniluba taotletakse, häirib liinivedu, mida kavandatakse korraldada avaliku teenindamise lepingu alusel ja selle kohta on Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ) nr 1370/2007 artikli 7 lõike 2 kohaselt avaldatud teave Euroopa Liidu Teatajas.
Algselt oli kavas ÜTSi koguni sisse kirjutada konkreetne kommertsvedude keeld avaliku teenindamise lepingu kõrval, et kaitsta avaliku teenindamise lepingu täitmise eest Riigi poolt maksmisele kuuluvat raha, kuna selle suurus sõltub otseselt lepingulise vedaja piletitulust. See olnuks aga otseses vastuolus igasugu eurovärkidega, sest kõiki üldhuviteenuse pakkujaid tuleb kohelda võrdselt.
Sisuliselt ei saa 10 (9) aasta jooksu TS Laevade kõrvale kedagi tulla Virtsu-Kuivastu liinile ei kommertsalusel ega lisa avaliku teenindamise lepinguga, sest see “häiriks” kehtivat avaliku teenindamise lepingut ning arvestada tuleb ka http://www.ts.ee/uudised?art=892 asja — see on ju oravate enda algatatud ning siis süüdistaksid nad võimulolijaid Riigile kahju tekitamises või lepinguga börsiettevõte süüdistaks Riiki.
Juur jama on kokku keeratud ning omavalitsuste kraesse pole seda mõtet oravatel küll ajada.
Saarlane, ära ole vihane ja mõtle oma peaga — kuidas hiidlased suudavad selgitada ja ka saada, mida nad tahavad aga “saarlastel” on ainult üks jutt “saarlaste OMA valitsusest”?
Eesti Vabariigi ja TS Laevad OÜ ning OÜ TS Shipping vahel sõlmitud sõitjateveo avaliku teenindamise leping Rohuküla-Heltermaa ja Virtsu-Kuivastu parvlaevaliinil kohaselt korraldab vedu Riik aga kõik muudatused kooskõlastatakse Hiiu- ja Saaremaa maavalitsustega. Teatud juhtudel võivad maavalitsused otse vedajaga kokku leppides graafikut muuta.
Täiesti loogiline, et need lepingulised maavalitsuste õigused tulevad üle Hiiu- ja Saaremaa vallale peale haldusreformi, millega kaotatakse maavalitsused (jätame lihtsuse mõttes Muhu praegu mängust välja). saarlased suudavad ise aru saada, mida neile vaaa, hiidlased suudavad ka. Probleem pole ju siiani arusaamises vaid arusaama realiseerimises, milleks haldusreform juba annab võimalused — kogukonna esinduste, KOVide, vahelt kaob ära maavalitsus. Saame esmalt selle “OMA valitsuse” tööle nende kohustuste ja õigustega, mis peale haldusreformi tema õlule langevad ja siis hakkame ministeeriumeilt funktsioone üle võtma. Parvlaevaliikluse korraldamine on hoopis teine ka mastaapsem ja keerulisem asi, siis ei piirdu asi Eesti seadustega, vaid ka igasugu eurojurad tulevad lisaks juba hanke läbiviimisel.
Teoreetiliselt suursaarete ja mandri vahelist parvlaevaliiklust saavad aga hakata peale seadusemuudatusi korraldama Hiiumaa ja Saaremaa vallad alles siis, kui leping TS-Laevade ning TS Shippinguga hakkab lõppema. Sinna on aga pikki aastaid aega ning omavalitsused ei saa sinnani midagi korraldada, sest asi on ära korraldatud selle ajani. Seadusemuudatusega seda asja nii lihtsalt hetkega seisata või tagasi keerata ei saa, nagu oravad oma ühe seadusemuudatusega soovivad teha.