MTÜ Saaremaa Ralli saatis Eesti autospordi liidule kirja, kus antakse teada, et oktoobris sõidetav 50. ralli jääb nende korraldamisel viimaseks.

ÜKSTEIST AASTAT: Einar Soe (vasakul) ja Toomas Sepp tunnistavad, et on ürituse korraldamisest väsinud.
IRINA MÄGI
Viimased 11 aastat ühe ja sama meeskonnaga Saaremaa rallit korraldanud Toomas Sepp tõdes, et iga asi saab kord otsa. “Meil ei ole tulevikuvaadet ja motivatsiooni,” tunnistas rallidirektor. “Maksimum on saavutatud, suuremaks ja laiemaks arenemise võimalusi enam pole. Saaremaal on piir täielikult ees ja seda taset hoida läheb järjest raskemaks.”
MTÜ Saaremaa Ralli juhatuse liige Einar Soe lisas, et ühte ja suurt põhjust korraldamisest loobumiseks siiski ei ole. “On hästi palju väikeseid asju, inimesed väsivad ja ammendavad ennast ning ei leia enam motivatsiooni jätkamiseks,” märkis ta.
Aasta-aastalt on Saaremaa ralli korraldamisel olnud keeruline leida inimesi, kes abiks oleksid. Raskemaks on asja teinud see, et pädevad inimesed on kolinud elama mujale. Ka kiiruskatseteks sobivate lõikude leidmisel on valik jäänud järjest ahtamaks, sest sobivad teed on pandud mustkatte alla. Asfaldirallit ei saa aga teha, kuna teede pindamise tehnoloogia ei luba nendel rallit sõita. Rahaliselt ei ole olnud ühelgi aastal lihtne eelarvet kokku saada ja kulupool on aasta-aastalt suurenenud.
Mõlemad mehed tunnistavad, et oht ralli ärajäämiseks on olemas. “Aga me kindlasti loodame, et keegi seda tööd jätkab,” sõnas Einar Soe. “See, et meie enam ei korralda, ei tähenda, et Saaremaa rallit enam ei tule. Lihtsalt üks korraldaja loobub. Me kõik tahame, et keegi läheb sellega edasi.”
Toomas Sepa soovitus uuele võimalikule korraldajale on, et see plaan tuleb enda jaoks põhjalikult läbi mõelda. Peab rääkima seni ettevõtmisega seotud olnud inimestega, sest jooksu pealt nii suurt rallit paraku ei tee. Samuti peab meeskonnas olema tema hinnangul inimesi, kes on olnud autospordiga tihedalt seotud ja ralli korraldamisega tegelenud.
“Tuumik peaks olema ikka Saaremaal,” rääkis Einar Soe. “Olgu uus tegija siis mandrilt, Soomest või kust iganes, ralli korraldamine on kohaliku eluga seotud. Korraldajate hulgas võib olla ka inimesi mujalt, aga ainult väljastpoolt tuleva jõuga seda ei tee.”
Eesti autospordi liidu peasekretär Alar Arukuusk ütles, et on saarlaste loobumisplaanidega kursis. “See on olnud suurte traditsioonidega väga jõuline ja arvuka osavõtjaskonnaga ralli ning kui tõesti peaks juhtuma, et Saaremaal seda enam ei korraldata, on kahju,” tõdes Arukuusk, avaldades samal ajal lootust, et saarlaste spordi üks firmamärke ikkagi edasi kestab.
“Täpset tausta me hetkel väga palju ei tea, eks see aja jooksul tuleb välja. Jalad ja käed on selle ralli tegemisega praegu tööd täis, laseme ralli ära teha ja siis hakkame sellega tegelema. Meie soov on, et see ralli korraldamine Saaremaal ikka jätkuks,” rääkis Arukuusk.
Praegu pole alaliidule peale Saaremaa ralli korraldajate keegi oma loobumisest teatanud ja taotluste ametlik esitamine septembris veel kestab. Eesti autospordi liit finantsiliselt rallide korraldamist ei toeta. Alaliit paneb ralli Eesti meistrivõistluste sarja, millega garanteeritakse, et osalejaid tuleb rohkem kohale ja osavõtumaksud jäävad ralli korraldajatele. “Pigem teeme koostööd reeglites ettenähtud kohustuste täitmiseks,” lausus Alar Arukuusk.
Viimati ohustas Saaremaa rallit ärajäämine 2001. aastal. Eesti autospordi liit ähvardas siis Saaremaa ralli ära jätta, kuna kahe aastaga oli rallit korraldanud Kogula auto-moto klubi võlg kasvanud Rahvusvahelisele Autospordi Liidule maksmata aastamaksude tõttu 40 000 kroonini ning 1998. aastal Eesti parimaks autospordiürituseks tunnistatud rallile otsiti asendajat mandrilt. Asjad hakkasid Saaremaa ralli jaoks positiivses suunas arenema pärast seda, kui detsembri algul sekkus sündmustesse Saare maavanem Jüri Saar. Ta kutsus kokku ümarlaua, et leida koos kohalike ärimeeste ja spordijuhtidega võimalikud lahendused Saaremaa ralli korraldamiseks.
Ümarlaua eesmärk oli maavanem Jüri Saare sõnul vaadata, kas Saaremaal on veel olemas inimesi, kes löövad käed ja ütlevad, et teeme ralli ära, või tuleb tunnistada, et ürituse läbiviimisest ei tule enam midagi välja.
Ettevõtmise vastu huvi ilmutanud sihtasutus Turvaline Saaremaa jõudis 2001. aasta jaanuaris maavanem Jüri Saare vahendusel Eesti autospordi liiduga kokkuleppele, et meie spordi firmaüritus hakkab ka tulevikus Saaremaa teedel kulgema.
Mehed on seni väga head tööd teinud. Au ja Kiitus neile selle eest! Olen enam kui kindel, et võistlus jätkub, heameele aitaks isegi kui minust vaid kasu oleks!
Siin Saares tehakse neid Kolvikaid ja Põllukaid. Võtke nendega ühendust äkki astuvad oma poisikeste kingadest suurte meeste saabastesse.
Mõistan neid täiesti, väga keeruline üritus korraldada. Tehtud on tublit tööd! Aga loodan siiski, et on uusi tegijaid.
Põlluka mehi kampa ei võeta (kuigi arvatavasti oleks seal kaasalööjaid kindlasti), sest SR korraldajad suhtuvad neisse kole üleolevalt, tahtmata aru saada, et suurde rallisse siirdujad peavad ka kuskilt alustama.
Muus osas on mehed tõesti head tööd teinud. Ma ei oska öelda, kas nad teevad seda tasuta või ei, aga minumeelest peaks korralduskomitee saama ka mingit korralikku tasu selle eest ja lisaks peaks Saaremaa ja ettevõtted ehk rohkem panustama rahaliselt. Ei maksa ära unustada, et enne talve on see viimane korralik rahateenimiskoht paljudele ja sealtpealt üksnes tulu lõigata, ise midagi vastu panemata, ei ole jätkusuutlik
Siia see koer maetud on…. kui keegi ei taha oma vaba aega ürituse nimel panustada ja tahavad “korralikku” tasu saada, siis ei tule eelarvega lihtsalt välja. Alati on kaasatud vabatahtlikke nii ajavõttu kui radade ettevalmistusse.. sponsorid ei oel lihtsalt nii rikkad
Mõttetu joomaüritus ja pikad praamisabad.
Saaremaa ralli on aasta spordi sûndmus ikkagi, ehk ikka veel korraldatakse. Tehtud töö eest ikkagi kiidusõnad. Põllukamehed ka tublid teevad ikka ja jãlle rallisi.
Joomarlust võib pidada iga külamees igal ajal ja igal pool.
Kuid selliste traditsoonidega ja ajalooga rallit igal pool ning iga külamees ei ole võimeline korraldama.
Loomulikult tuleb kiita ka põllukamehi, kuid tuleb arusaada, et see seltskond ikkagi sellise mastaabiga üritust ei korralda, see on fakt. Pigem on see mõttekoht nendel meestel, kes siin edukalt rahvarallisid on korraldanud.
Asja mõte oni, et kaasake põlluka korraldajaid, viige suurte asjadega kurssi. Kunagi saabub päev kui kõik me anname mingeid asju üle või edasi.
Abikäsi oleks kindlasti juurde võtta, kui kasvõi oma tuttavate kaudu lasete uurida, kes oleks nõus kaasa lööma. Ma ei mõtle siin kogemustega korraldajaid vaid lihtsamaid abilisi, kellest alatasa puudu on. Suu tuleb rohkem lahti teha ja küll siis leitakse ka lisajõud.
Mõistan täiesti neid. Toomas osaleb teistel rallidel ka abis, oma tiimiga. Lisaks muud tegevused. Loodetavasti leiab Auto Spordiliit mingi lahenduse, et 51. Saaremaa ralli oleks sama hea, kui varasemad!
Suure tänu peaks Einar Soe-le tegema, kes toetab Sar-Tech motorsporti jne!
Jumal tänatud!
tuleks ka uude punti, senisesse kahjuks ei mahtunud
tuleks ka uude punti, senisesse kahjuks ei mahtunud
Mõruda maiguga hea uudis!
Kuigi tehtud töö on igati korralik, siis tegelikkuses võidab sellest siiski iga saarlane kui ka Saaremaad külastav turist.
Lagastatud kruusateed, pikad praamijärjrkorrad ja olematu tulu turismisektorisse.
Igal algusel on lõpp ning see on kindlasti hea ning tunnustuslik lõpp.
Olematu tulu? Seeni oled söönud? Juba 6a tagasi oli ralli maakonda köige rohkem külalisi ja raha toov sündmus. Vastava uuringu tegi muide Kultuuriministeerium.
To: paneme Saaremaa kinni
Ava oma silmad ja näe asju globaalsemalt. Saaremaa on maailmamõistes surnud punkt, kuhu seda rallit tulevad vaatama vaid teatud hulk eluvõhikud ja muud igavlevad kohalikud.
Maailma, kui ka Eesti mõistes on see üritus üldises kontestis devalveerunud ( mida kinnitavad üheselt selle organiseerijad).
Pigem vaatan neid hambutuid naisi ja ärajoonud lottis silmadega madalaid laupasi kusagil mujal kui oma kodusaarel.( usu, see on minu reaalne kogemus sellelt “vahvalt” mõttetetust massiürituselt- järjekordne ülemõtestatud pühapäevane praamijärjekord).
Haha, pigem oled Sina oma mõtetes surnud, kui arvad, et Saaremaa surnud punkt on ;)
12 points to vemmal
Saaremaa ja ralli on kokku loodud. Kui sulle ei meeldi, siis vöid see nv minema minna.
Talvel surnud. Suvel elab. No, Itaalia ja Austria masinaid palju näinud. Pole midagi surnud. Ainult teie ajurakud.
Üks väike tähelepanek: Rallil on juubel 50 praegune juhtkond ainult 11 aastat vedanud millest tuleb selline eneseupitamine et ollakse asendamatud (endaarvates)ja nüüd sureb kohe kõik välja kui “mina” ei tee.. Asendamatuid ju pole tulevad uued ja paremad!
sa lugesid vist mingit muud artiklit. Kuskil pole sõnagi eneseupitamisest ega asendamatuks pidamisest. Mehed ütlesid et loobuvad korraldamist ja kõik. kui tulevad uued tegijad siis tulevad.
praeguste tegijate ees müts maha ja kummardus tehtud töö eest.