“Kui kuus aastat tagasi kirjutasin Õpetajate Lehele Eesti kooli helesinisest tulevikust, arvates, et see juba paistab, siis nüüd on ta käes,” kirjutab Saaremaa ühisgümnaasiumi lehes SÜG-Press koolijuht Viljar Aro.
Kuus aastat tagasi sai kirjutatud… Ja see tulevik juba paistab. Ja selle unistuste kooli jaoks ei pea mitte midagi tegema. Ja raha ka pole vaja. Kuigi alles sai värske ministri küsimusele kolmest suuremast haridusprobleemist vastatud, et vaja on raha:
1) õpetajate palkade oluliseks tõstmiseks, mis tooks kooli meie lõpetajate paremiku;
2) abiõpetajate palkamiseks ja klassijuhatajatöö väärtustamiseks, millega saaks tegelikult ellu viia individuaalset lähenemist ja õpetada erivajadusi arvestavalt;
3) kõiksugustel olümpiaadidel, võistlustel, konkurssidel ja festivalidel osalemiseks.
Sisuga peaks toime tulema – kui usaldatakse ja lastakse.
Vanavanem mõistab paremini
Roosa unistuse võtmeks on tegelikult meie riigi keskmise kooli keskmise õpetaja 50-aastane vanus, mis suureneb pidevalt, ja juba mõne aasta pärast on keskmine õpetaja vanaisa või vanaema. Sellest ka uudishimu, mis see võiks enesega kaasa tuua.
John Gribble´i “Parima vanaisa käsiraamat” maalib üsna värvilise pildi. Kindlasti on vanaisal oma rollist ka koolis raske välja minna ja nii saabki vanavanemast õpetaja õpilastest paremini aru, usub neid rohkem ja on lihtsalt pidevalt heldinud.
Tõelisel vanaisal keerleb magama minnes pidevalt peas “Karumõmmi unelaul” ja ta veedab rohkem aega kohalikus mänguasjade poes. Tõeline vanaisa hakkab 40 aasta taguse mineviku asemel rääkima 20-aastasest tulevikust. Tõelise vanaisa meelistegevuseks saavad joonisfilmide vaatamine ja fotografeerimine. Inimesed märkavad pigem ta naerukurde kui kortse laubal.
Victor Hugo on öelnud: “On olemas isasid, kes oma lapsi ei armasta, kuid ei ole vanaisa, kes oma lapselast ei jumalda.” Raamat on täis tõdemust, et vanaemadest ja vanaisadest pedagoogiline kaader saab olla ideaalse kooli vundament.
Naisõpetajate tulevikuvisiooniks sobiks Alison Maloney “Parima vanaema käsiraamat”. Sealt ka Lois Wyse’i tsitaat: “Emast saab tõeline vanaema siis, kui ta ei pane enam tähele kohutavaid asju, mida tema lapsed teevad, kuna ta on võlutud imelistest asjadest, mida tema lapselapsed teevad.”
See on täpselt see, mida tõeliselt õpetajalt oodatakse. Lõplikult kaob ka PISA-probleem, et lastele koolis ei meeldi. Kes siis vanaema ja vanaisa juurde ei tahaks?
Rahaprobleem kaob ise
Ka rahaprobleem kaob iseeneslikult. Heldinud ja staažikad õpetajad ei räägi juba ammu enam innustunult palgast. Tiba rohkem kui kümme aastat läheb linnulennul ja õpetaja keskmine palk tõuseb järsult üle 50 protsendi. Pension lihtsalt lisandub – sõltumata valimislubadustest.
Usun, et sellise kuldaja kulminatsiooni tähistatakse kõikjal keskmise õpetaja 75 aasta juubeli tähistamisega. Õnneks saavad umbes selleks ajaks suureks ka lapselapsed…
Mis edasi saab? Vanaemad ja vanaisad õpetavad elutarkust, aga noored õpetajad süstivad energiat, julgust ja noorushullust.
Tegelikult on vaja mõlemaid. Küllap on kõige põhilisem haridusküsimus täna hoopis õpetajaküsimus. Meie haridusmaastikul peaks olema väärikas koht igas vanuses õpetajal.
Jah,koolis peab õpetama nii kaua,et sured tahvli ees nagu lahingus, ikka esirindel…Ja,kui keegi abi küsib,siis tuleb vastata,et ma ei saa isegi aru,mida õpetan….Tänapäeva põhilause on see,et otsige ise arvutist ja mina saan selle eest palga.
Kui õpetaja keskmine vanus on selles koolis 50 aastat ja keskmine õpetaja vanaisa-vanaema, siis mis tasakaalust me räägime. Kui noori peale ei tule siis kes teil kümne aasta pärast õpetab? Hoiame aga ikka iga hinna eest pensionäridest kinni ja ülistame ka veel, et 75 ja ikka töötab. Lapsed ja noored tahavad oma ümber näha rohkem energiat ja nooruslikkust mitte ainult vanaemasid ja vanaisasid, kes heldinult heietavad kuidas neil kõik omal ajal oli.
Ja otse loomulikult ootaks, et austet koolijuht oma (vahel läbimõtlematus) uutmistuhinas neil vanaema-ealistel õpetajatel laseks oma tööd teha. Ja oma roosad ideed natuke rohkem läbi mõtleks mitte isikliku vaid ühiskondliku/laste heaolu tasemel, siis elaks SÜG-i tegemistele kahel käel kaasa.
Ei ole hullu! Loodan, et õpetajate vananemine on maailma iseregulatsiooni loomulik osa. Et saabuks tõeline põhjus sajanditetaguse industriaalajastu koolikorralduse lõpuks. Et lõpeks 45-minuti kaupa klassipingis igavlemine. Et võetaks kasutusele tehnoloogia võimalused, kuid rõhutataks tehnoloogiat, kui teisejärgulist abivahendit. Esikohale kerkiksid tõelised ÕPETAJAD, keda pole palju, kuid kes suudaksid lastele maailmas kulgevaid protsesse süsteemselt ja ausalt esitada, põhjuslikke seoseid seletada, üksiku aine välistele küsimustele vastata ja kui vaja, siis ka tunnistada enda piiratust. Piisab, kui sellised õpetajad liiguksid koolist kooli külalislektoritena – toimuks õpetajate rotatsioon. Õpilased võiksid sageli kohtuda erinevate põnevate isiksustega…
No jah, ilus on unistada. :-)
Kuid, kas tahaks keegi vaielda, et kogu ühiskond ja majandus või riik pole KOOLI PRODUKT??? Kuni õpetajad ei suuda vastutustundega kaugemasse tulevikku vaadata (lähituleviku suhtes on nende töö väga hea!), läheb nii, nagu seni. Näis, kui kauaks tänast tarbimispidu jätkub…
ehk vaja on karismat, mitte reumat
Üks isa on rohkem väärt kui 100 õpetajat.
Kas sm.Aro kirjeldab oma tegevusetust või lolle tegevusi?
Juba antiikaegadest peale on olnud õpetajateks vanemad ja kogenumad inimesed, noortel õpetamise juurde asja ei olnud.
Õpetajaks ei õpita, õpetajaks saadakse elukogemuse ja teadmistega.
Äkki on täna probleem hoopis sinna poole kaldu, et vanemaid õpetajaid ei saadeta koolitustele, et kaasaegsemaid õppemetodeid endale selgeks teha?
meil on väga palju väärikaid ja häid õpetajaid,
vanus ei ole sealjuures määrav,
aga on ka vastupidiseid näiteid,
kuidas saab õpetaja töötada aastakümneid,
kui oma ainet lastele edasi anda ei oska,
vot see on küsimus ?!
Ei oleks julgenud arvatagi, et koolis nii vana õpetaja on, kes isegi antiikaega veel mäletab….Harjutamiseks peaks koolile puunukud hankima,mitte inimkatseid tegema. Kes neid õpetajaid koolitab? Kullaga lõpetanud õpilased või…Õpilaste õpetamise juurde neil asja pole?