“Pärast mandri ja saarte vaheliste laevaliinide operaatori vahetumist on püsielaniku soodustuse määrust tõlgendatud ja rakendatud klientidele kahjulikult,” ütles Saarte Häälele riigikogu saarlasest liige Kalle Laanet, kelle initsiatiivil 14 Reformierakonna fraktsiooni liiget ministrile arupärimise saatsid.
Probleem püsielaniku soodustustega on kestnud oktoobrist 2016, mil uue operaatori tulekuga mandri ja suursaarte vahelisele laevaliinile asuti rakendama uut piletimüügisüsteemi.
Sõidusoodustust käsitlevat määrust on püsisoodustuse saajate osas tõlgendatud saarlaste jaoks varasemast hoopistükkis kahjulikumalt. Pead ju hoopis teistmoodi tõendama, et sul on õigus püsielaniku soodustust saada.
Kui varem sõlmiti operaatoriga püsikliendilepingud ja arveldusi tehti kuu lõpus või sai seda sooduskaardiga teha kohapeal, siis nüüd on süsteem üles ehitatud teistmoodi, soodustuse saaja poolt vaadatuna kahjulikult.
Võõra autoga soodustust ei saa
Toon näite. Saaremaal elav eakam inimene soovib sõita Tallinna arsti juurde, aga oma autot tal ei ole või ei saa ta seda mingil põhjusel kasutada. Ta laenab pealinna sõiduks naabrimehelt auto. Kuna teda tehnilises passis auto kasutajana aga kirjas ei ole, ei ole tal ka võimalik saada püsielaniku soodustust.
Samamoodi puudutab see sõidusoodustuse teema ettevõtteid. Kui tõendamise aluseks on, et ettevõte peab tehnilises passis olema registreeritud kui auto kasutaja või vastutav kasutaja, siis tänapäeval tegutseb Saaremaal mitmeid ettevõtteid, kes rendivad oma veoautosid erinevatele juriidilistele isikutele. Ettevõtted, kes neid autosid kasutavad, ei saa aga olla tehnilises passis kirjas, kuna liisingettevõtted lubavad tehnilises passis kasutajaks märkida ainult kaht juriidilist isikut.
Seega – püsielaniku sõidusoodustuse määrust on tõlgendatud ja rakendatud TS Laevade klientidele kahjulikult. Mis ongi meie kaebuse põhiapellatsioon.
Ma olen suhelnud majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga sel teemal mitmeid kordi. Eelmise valitsuse ajal tuldi vähemalt riigikokku ja kuulati ära, mida uue valitsuse puhul on palju tahta.
Arupärimine kui äärmine võimalus
Detsembris pidi ministeeriumist ja TS Laevadest antama mulle andmed üleveo mahtude kohta. Praegu on juba veebruar. Olen ministri nõunikule kahel korral viidanud, et neid andmeid pole mulle ikka veel saadetud. Pidin valima äärmusliku tee info saamiseks ehk esitama ministrile arupärimise. Sellele peab minister riigikogu täiskogusse vastama tulema 20 istungipäeva jooksul.
Kurb on see, et nende probleemide lahkamise tõttu meedias – mis on samuti äärmuslik meede – kaotavad kogu Saaremaa ja Hiiumaa. Need, kes iga päev saarte ja mandri vahet ei sõida, loevad, et nendel liinidel on pidevalt probleemid ega hakkagi saartele tulema. Nii väheneb turistide hulk, kes saartele soovivad sõita.
KOMMENTAAR
Villu Vatsfeld, Saaremaa ettevõtjate liidu juht, AS-i Saarte Liinid juhatuse esimees:
Ettevõtjate liidu juhtkond on riigikogu liikmetega soodustuse teemal suhelnud ja toetab igati nende arupärimist. Määruse tõlgendamine uuel avaliku liiniveo perioodil tekitab Saaremaa ettevõtjate hulgas jätkuvalt küsimusi ja seda näiteks nende ettevõtjate jaoks, kes on registreeritud ühel saarel, kuid tegutsevad mõlemal. Eelmise operaatori ajal tõlgendati määrust paindlikumalt. Soodustuse saamiseks piisas kas reisijast või sõidukist.
Näitena saab tuua ka AS-i Saarte Liinid kui regionaalsete sadamate haldaja, kellel on töötajaid ja sõidukeid nii Saaremaal kui ka Hiiumaal. Kuna äriühing on registreeritud Saaremaal, siis ettevõtte poolt Hiiumaal kasutatavad sõidukid Heltermaa–Rohuküla liinil soodustusi kasutada ei saa, küll aga kehtivad seal sõitja soodustused. Samal ajal kehtivad Hiiumaal kasutatavatele sõidukitele soodustused Kuivastu–Virtsu liinil, kus sisuline vajadus nende jaoks puudub.
Loodame, et riigikogu liikmete esitatud päringus toodud küsimustele leitakse lahendused, mis lähtuvad saarte ettevõtjate praktilistest vajadustest, mitte formaalsustest.
Laanet, NÜÜD alles ärkasite?!?
…samad sõnad siit,huvitav,kus te olite siis,kui võimul olite?Kui palju te rahva eest hoolisite siis,kui võimul olite,kas nüüd nobedasti uue erakonna alustamisel ja teie vanu vigu parandades olete väga nobedad “kõri kallale asuma”Olete ikka uskumatud.Selles erakonnas on ehk paar ülivõimast eesotsas,kes seal kamandavad,mitte kogu erakond!
Imelik jah, et te artiklit enne kommimist läbi ei viitsinud lugeda.
“Probleem püsielaniku soodustustega on kestnud oktoobrist 2016..”
“Detsembris pidi ministeeriumist ja TS Laevadest antama mulle andmed… ”
Ma olen suhelnud majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga sel teemal mitmeid kordi…”
Laanet küsib õieti saarlastele muret tekitava jama kohta, nagu ei teaks, millise erakonna valitsemise ajal normaalselt toimiva praamiühenduse lammutamine toimus. Simsoni vastus võiks üldjoontes kõlada järgmiselt, et kõik need inimesed, kes sellise allakäigu riiklikul tasandil korraldasid võetakse vastutusele ja saavad karistatud Eesti vabariigi seaduste järgi.
Pole veel kordagi olnud omal vajadust sõita saarlasena reede õhtul Virtsust Kuivastu või Pühapäeva õhtul Kuivastust Virtsu, kas siis Saarlastele kehtib ka see kallis tipptunni hind?
Minu meelest on arupärimine õigustatult esitatud.
Olles Saaremaal sündinud, elanud ja iga kuu kord või kaks sünnikodus vanematel abiks käimas, siis uus soodustuse kord enam soodustust ei võimalda. Tulemus on et külastan vanemaid nüüd märksa harvem, kuna praamipilet on poole võrra kallim. Lisaks ka kohalikele ettevõtetele tuleb seeläbi ka vähem käivet, kuna üks suu käib vähem toidupoes. Kindlasti on ka palju veel teisi sarnase murega juhtumeid. Summeerides teeb see mainimisväärse numbri, mis Saaremaa ettevõtlusel jääb saamata. Kogukond ei arene ja siis me imestame miks kõik äärealadelt välja rändavad.
Sinu aju ja demagoogia on super. Laanet VISATI keskist välja, sest paljastas sinu isanda Savisaare Venemaalt raha nurumise. Simson võiks jah käkikeerajad Palo ja Partsi vastutusele võtta, selle osas olen nõus.
“Tulemus on et külastan vanemaid nüüd märksa harvem, kuna praamipilet on poole võrra kallim. “- kui sul see hinge kinni võtab siis saaremaa poodide käivet sa niikuinii ei kõiguta.
Asi selles ongi, et ma olen lugenud nii seda artiklit kui ka muid seda teemat puudutavaid artikleid.
Tegutsema aktiivselt asutakse alles nüüd. Mis keelas seda neil juba eelmise a kevadel teha, kui tingimused avalikus said?
Järjekordne valmistevankri vedamine käib ilmselt.
Kolm korda lugesin Aigari kommentaari otsast lõpuni läbi. Kas tõesti ongi nii?
Selles ju ongi see kurjajuur, et lisaks saartel elavatele inimestele ka mandrimehed kasutasid “saarlase soodustust” korra või paar kuus Saaremaal käimiseks ja “Kindlasti on ka palju veel teisi sarnase…” ning “Summeerides teeb see mainimisväärse numbri”
Loe korraks veel ja kohe hoolega! K.Laanet:”Probleem püsielaniku soodustustega on kestnud oktoobrist 2016.”
V. Vatsfeld: “Eelmise operaatori ajal tõlgendati määrust paindlikumalt. Soodustuse saamiseks piisas kas reisijast või sõidukist.” Uus operaator alustaski 1. oktoobril, mitte eelmisel kevadel. Määruse muutusest pole juttugi olnud.
Kus Laanet enne oli või uskus ta tõesti, et asi paremaks ja odavamaks läheb.
Ärgu seletagu, kasutaja pidi olema ka Leedo ajal tehnilises passis kirjas, ilma selleta firma sellele sõidukile s-kaarti ja seega soodustust ei saanud – käisin mitme auto dokumentidele mnt-s kasutajaid lisamas. Niipalju on aga kindlasti paremaks läinud, et ts laevad annab normaalsele firmale krediiti – leedo ei andnud vist ühelegi uuele tulijale – käisime korduvalt küsimas erinevate juhtide käest – laiutati vaid käsi – ole nii hea krediidi reitinguga kui tahes – krediiti ei saa – maksa meile ette. Uued praamid on aga täielik tagasiminek – ustega üksteise mõlkimine alles algab ja varsti selgub et Leedo ühe laeva asemel tuleb 2 laevaga sõita (ei jõua 1h10 sõita) – vot see on siis lubatud kokkuhoid meie poliitikute moodi.
Just, milleks murda pead, et kuidas rahvas püsiks Saaremaal – vastus on ju selge – korralikud toimivad soodsad ühendused lennuki ja praamiga maailma. paljud elaks meelsasti Saarel, teeks tööd, kasvõi kaugtööd või käiks lennukiga Soome, Rootsi või Norrasse tööle, aga teenitud raha investeeriks Saare maakonda.