Riigi sadamaid haldaval AS-il Saarte Liinid on Vjatšeslav Leedo ettevõtetelt Saaremaa Laevakompanii ja Väinamere Liinid jäänud sadamatasudena saamata ligikaudu miljon eurot.
“Suurusjärk on miljon. Tingitud on see sellest, et sadamatasud on tasumata,” ütles Saarte Liinide juhatuse liige Jaanus Tamkivi ettevõtte esitatud võlanõude kohta BNS-ile.
Hagi tagamiseks on kohus teinud määruse parvlaeva St. Ola arestimiseks. Määrusele pole Tamkivi sõnul praegu veel vaiet esitatud.
Tamkivi avaldas lootust, et ehk suudetakse vaidlused sadamatasude osas veel mõistlikult ära lahendada.
“Ma ikkagi loodan, et need asjad lahenevad ära mõistlikult. Kuigi see mõistliku lahendamise aeg on juba mööda läinud. Kui me oleme jõudnud juba arestimiste juurde, siis see mõistlik vaidlus on ilmselt juba läbi,” sõnas ta.
KOMMENTAAR
AS-i Saarte Liinid väidetav nõue on Väinamere Liinid OÜ, mitte parvlaeva St. Ola omanikfirma OÜ St. Ola Maritime vastu. Seetõttu on juba ainuüksi teise äriühingu vara arestimine täiesti põhjendamatu.
Väinamere Liinid esitas möödunud aastal nõuded Saarte Liinide vastu, kuna sadamate haldaja jättis täitmata sadamateenuste osutamise lepingust tulenevad kohustused. Sellest tulenevalt kandis Väinamere Liinid vedajana olulist kahju. Saarte Liinid pole aga võlgnevusi tasunud ja Väinamere Liinide nõuded ületavad AS-i Saarte Liinid nõudeid. Seetõttu ei ole Väinamere Liinid OÜ-l võlgnevust AS-i Saarte Liinid ees, kuna vastastikused nõuded on Väinamere Liinide poolt tasaarvestatud.
Saarte Liinid on sajaprotsendiliselt riigile kuuluv äriühing, mille aktsiad kuuluvad majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile (MKM). Seejuures ei täida ka MKM varasema operaatori Väinamere Liinid OÜ-ga sõlmitud suursaarte sõitjateveo avaliku teenindamise lepingut ja viivitab ühistransporditoetuse maksmisega. Kuigi ministeeriumil puudub õiguslik alus väljamaksete tegemisest keeldumiseks, ei ole ministeerium tänaseni varasemale operaatorile 296 570 euro suurust kohustust täitnud, millele lisanduvad viivised. Riigile osutatud reisijateveo teenuse eest ühistransporditoetuse maksmise tähtaeg oli seejuures juba 20. oktoobril 2016.
Väinamere Liinid OÜ
Palo on tagasi puldis
Tavaliselt maksab ikka laev sadamatasusid, mitte vastupidi. Oleks hea täpsustada, millised kohustused jättis sadam täitmata, muidu on see jutt tühi tuul(elaevad).
Kui on olemas leping, siis selle kehtivuse ajal omandivormi ei tohi vahetada ilma lepingu teise osapoole nõusolekuta.
To Jyrka
Milline seadus keelab omandi müüki, üleandmist või muud tehingut kui sellest ei muutu lepingu ese. Teise lepingupoole nõusolekut oleks vaja juhul kui eelmainitud tehingu tulemusel muutuks lepingu sisu.
Minu arust on siin tegemist sellise nähtusega nagu merivõlg. Sadamatasusid peab ka siis maksma, kuid puudub formaalne leping.
Vt ka LAEVA ASJAÕIGUSSESADUS –
§ 73. Merivõla seotus laevaga
Merivõlg läheb laevaga kaasa selle võõrandamisel, olenemata sellest, kas omandaja teadis laeva koormatusest merivõlaga, samuti läheb merivõlg laevaga kaasa laeva registreerimise koha või lipu vahetumisel.
to jyrka
Ainult see osa võlast mis oli enne üleminekut teisele firmale. Samahästi võiks siis arestida ka Hiiumaa palju uuem ja ilusam laev. Samuti käib merevõla arvestus iga laeva kohta eraldi st. arestida tuleks kõik alused vastavalt nende osale võla tekkes. Kuna seda aga pole tehtud järelikult on mingi leping Saarte liinide ja Väinamere liinide vahel mis vabastab laevad personaalsest sadama tasust jättes nende tasumise väinamere liinidele. tegemist on sisemere liiniga ja Merevõla seadus on ikkagi rohkem mõeldud rahvusvahelisele liiklusele kus puudub võimalus iga sadama ja laevaomaniku vahelise lepingu sõlmimiseks .