Küll vanaduses aega on karskust pidada?

olleloomNoored on alati joonud, joovad praegu ja ka tulevikus ning selle vastu ei saa, leiab nii mõnigi. Samas on neid, kes on teist meelt ja arvavad, et noorte alkoholitarbimist on võimalik vähendada – näiteks kampaaniate abiga.

õilme salumäeÕilme Salumäe, Kuressaare linnavalitsuse haridusnõunik, Saare maavalitsuse alaealiste komisjoni aseesimees:

Eks maailm ole väga erinev, väga erinevad on ka noored oma suhtumise poolest alkoholi tarbimisse. Kindlasti aga on noorte alkoholitarbimise osas mingid trendid. Tean näiteks noori ja noorte seltskondi – mitte ainult gümnasiste, vaid ka veidi vanemaid –, kes on täiesti alkoholivabad. Moodi on läinud ka alkoholivabad peod. See ei tähenda, et see praegune habras seis ei võiks mingil hetkel jälle muutuda.

Alaealiste komisjonil neid juhtumeid, mis puudutavad noorte napsitamist, ikka jätkub. Ma ei ütleks aga, et nende arv oleks aastatega märkimisväärselt muutunud.

Arvan, et noortele suunatud kampaaniatel on noorte alkoholitarbimisele kindlasti mingi mõju. Viimaste aastate kampaaniad erinevad varasematest selle poolest, et kui varem toodi lihtsalt välja sõnum, et alkohol on mürk ja seda ei tohiks tarbida, siis nüüd on rõhuasetus liikunud pigem keelu selgitamisele ja avamisele, inimestele mõistetavaks tegemisele. Et mis on joomise sisuline tagajärg, mitte see, et midagi tohib või ei tohi teha.

Ka see, kus ja kui palju alkoholireklaame noored näevad ja millist elustiili need reklaamid välja pakuvad, mõjutab alkoholitarbimist. Mõjutab seegi, kes on noorte eeskujud ja keda neile eeskujuks tuuakse. Kui mõni noorte iidol propageerib alkoholivaba ja tervislikku eluviisi – ma arvan, et see on väga tõhus. Sel puhul on kasutegur väga suur.

Eks ikka küsitakse, kas neid kampaaniaid juba küll ei saa. Samamoodi on näiteks helkurikampaaniaga, aga igal sügisel on jälle põhjust seda ette võtta. Samamoodi on ilmselt ka alkoholivastaste kampaaniatega.

arnek-grubnik-paremalArnek Grubnik, Kuressaare avatud noortekeskuse Noortejaam juhataja:

Arvan, et on noori, kelle jaoks on trendikas mitte juua. Jätkuvalt on aga hulgim selliseid noori, kes leiavad, et joomine on väga popp.

Arvan, et midagi on ühiskonnas siiski muutunud. Ei ole enam tingimata nii, et kui on reede õhtu, siis tuleb kindlasti pühapäevani pidu panna ja see peopanemine tähendab joomist. Ma tahaksin vähemalt loota, et on nii. Ka statistika näitab, et tarbimine on vähemaks jäänud. Samas on narkootikumide tarbimine tõusuteel.

Arvan, et alkoholivastaseid kampaaniaid on vaja. Teadlikkuse tõstmine on oluline. Samamoodi on ju helkurikampaaniatega – nendeta ei seisaks helkuri kasutamine inimestel nii hästi meeles. Ja jalgrattakiivri kasutamine – ilmselgelt teavad noored sellest hoopis rohkem ja saavad selle vajalikkusest paremini aru kui täiskasvanud. Seda just tänu kampaaniatele, loengutele ja koolitustele.

Tervise Arengu Instituudi praegune kampaania “Aitäh, ema! Aitäh, isa!” on päris huvitav. Arvan, et see torkab küll kõrva ja silma, ka noortele.

gerli-gullGerli Gull, Kuressaare gümnaasiumi 11.c klassi õpilane:

Mul on kaks tutvusringkonda – ühed on koolikaaslased ja teised trenniga seotud sõbrad. Trennikaaslased ei tarbi väga alkoholi, aga koolikaaslaste hulgas on tarbimine minu arvates väga suur. Pidudel eelistatakse kindlasti kanget alkoholi, niisama istumistel lahjat.

Mina olen suhteliselt kindel, et noori ei mõjuta alkovastased reklaamid või muud taolised asjad. Mõjutavad aga sõbrad ja üldiselt panevad nad üksteist pigem alkoholi tarbima kui sellest loobuma.

carlos-liivCarlos Liiv, Saaremaa ühisgümnaasiumi 11. klassi õpilane:

Minu tutvusringkonnas käib alkoholi tarbimine käsikäes pidudega ja ega seal lahja alkoholiga piirduta. Kuigi tundub, et minust palju nooremad tarbivad alkoholi rohkem kui minuvanused. Pidusid peetakse peaaegu iga nädal.

Kahjuks ei oska ma midagi välja pakkuda, et noored joomise lõpetaks. Ise ei näe ma joomisel lihtsalt mõtet. Sõpradega on tore aega veeta ja niisama istuda, kuid selleks pole minu meelest alkoholi vaja.

Oma elu võib täiskasvanuna ka rikkuda, kui alkoholil enam nii tugevat mõju  inimese arengule pole.

Igasugustest kampaaniatest ja reklaamidest pole kasu olnud ega ole ka tulevikus, sest need mõjuvad võib-olla mõne minuti. Siis kutsub sõber järgmine nädal peole ja reklaam on peast pühitud. Lapsevanemad peaksid ise oma lastele alkoholist rääkima ja neil rohkem silma peal hoidma.

Print Friendly, PDF & Email