Postimees: parvlaevaprojekt miljonitega miinuses

Ajaleht Postimees kirjutas, et Tallinna Sadama parvlaevaprojekt, mida veel aasta eest esitleti kui suurt edulugu, läheb plaanitust miljoneid eurosid kallimaks ja lubatud kvaliteetset teenindust lähema poole aasta jooksul parvlaevaliikluses ei näe.

“Tallinna Sadam on selles parvlaevaprojektis pidevalt aastases ajadefitsiidis,” ütles Postimehele üks sellesama riigiettevõtte kõrge esindaja juba suvel. Sisuliselt tähendab see, et lubadused avalikkusele on helgetes, reaalsus paraku tumedates toonides.

“Pessimistide hala”

Ometi valitses samas riigiettevõttes veel aasta tagasi täiesti teistsugune meeleolu. Kiidukooriga ühines ka osa ajakirjandusest. “Kes kahtleb Türgi laevaehitajate suutlikkuses ehitada järgmiseks suveks valmis kaks Tallinna Sadama tellitud parvlaeva, peab end kuidagi smugeldama Sefine tehasesse luurele. Eile seal avanenud vaatepilt põrmustab pessimistide hala,” teatas ajaleht Meie Maa aastataguses artiklis bravuurikalt ja kiitis, kuivõrd suurte jõududega töö käib ja milliseid rekordeid Türgi laevaehitajad purustavad.

Ajakirjanike toonast naiivsust betoneerisid muidugi ka kuude kaupa Tallinna Sadamast väljastatud pressiteated, mis aina rääkisid, kuidas tehas on laevaehituse graafikust ees küll nädala, küll kaks nädalat. Uue operaatorfirma TS Laevad juht Kaido Padar on kogenud PR-mees ja trikitas avalikkuse lihtsalt ära. Nüüd tunnistab ta ka ise, et oli laevaehitajate lubadusi uskudes liiga sinisilmne.

Halvad uudised said lõpuks avalikuks suve alguses, kui Postimees kirjutas, et must stsenaarium on see, et neljast uuest laevast jõuab õigeks ajaks Eestisse vaid üks. Tegelikult oli toonane must stsenaarium hoopis optimistlik. Nüüdseks on selge, et see üks laev ei jõua kohale isegi mitu kuud pärast Vjatšeslav Leedolt opereerimise ülevõtmist.

Tähtajaks, 1. oktoobriks oli uuel operaatoril ette näidata vaid üks alus. Päevinäinud Regula, mille riigiettevõte ostis suvel turuhinnast neli korda kallimalt Leedo käest. Riigiettevõte oli sundseisus ja pidi rentima liinidele asenduslaevad. Nendeks said Vjatšeslav Leedole kuuluvad St. Ola (14 900 eurot päev) ja Harilaid (6000 eurot päev) ning Olav Miilile kuuluv Hiiumaa (17 500 eurot päev). Postimehe artiklis ei mainitud Ionase rentimist, mis läheb TS Laevadele maksma samas suurusjärgus St. Olaga.

Saarele vaid jalgsi

Otse öeldes said Leedost ja Miilist kogu valitsuse naha päästjad. Reaalselt võttes oli sel hetkel turul saadaval vaid paar Harilaiuga samaväärset alust. Neid rentides saanuks tagada saartele hädavajaliku kauba- ja kütuseveo. Reisijad pääsenuks saartele vaid jalgsi. Pole raske arvata, mida oleks asjade selline käik tähendanud majandusminister Kristen Michali ametipositsioonile.

Tallinna Sadam on nentinud, et kokkuvõttes ollakse selle projektiga juba sügavas miinuses. Augusti lõpus oli eelarves ette nähtud 124,5 miljonit ületatud 5,5 miljoniga. See arv paraku kasvab, sest augusti lõpus arvestas sadam teadmisega, et oktoobriks on Eestis kohal kaks uut laeva. Nüüd saame parimal juhul ühe novembriks, kui sedagi. Ja Leedo asenduslaevadele peab sõlmima uued rendilepingud.

Print Friendly, PDF & Email