Kus asub Eestis spaasaar?

suveniirid1

Vaieldamatult on suveniir riigi või piirkonna visiitkaart ja mainekujundaja, mis edastab selle paiga unikaalsust, ajalugu, väärtushinnanguid ja kultuuritraditsioone. Paraku on suveniiri mõiste Eestis devalveerunud ja viitab sageli maitsetule kasutule esemele. Turistid kipuvad Eestist suveniiriks ostma matrjoškasid ja merevaiku, kuid seda enamasti pealinnas.

Saaremaa suveniirikaubanduses on endiselt esindatud dolomiit ja kadakas. Saaremaa meenekonkursside senised võistlustööd on olnud väga erinäolised, mille valmistamisel on kasutatud erinevaid materjale ja tehnikaid. Ka pakutud maitseelamused – Saaremaa kadakasiirup, Mustjala Mustardi naturaalsed sinepid jms – on saanud külastajatelt positiivset tagasisidet.

Vau-efekti pole

Suveniirikonkursi eesmärk on olnud mitmekesistada Saare maakonda ja Kuressaaret tutvustavate ning piirkonna mainet kujundavate meenete valikut ning virgutada kohalikku loomepotentsiaali. On heameel tõdeda, et konkurss on soovitud tulemusi andnud ja suveniiritegijate hulgas on see väga populaarseks osutunud. Paraku seda ühte ja ainsat vau-efekti suveniiri, nagu Eiffeli torn Pariisis või kuulsad Hollandi puukingad, pole veel leitud. Seega on käsitöömeistritest loomeinimestel võimalus oma potentsiaali jätkuvalt rakendada.

Hea suveniir võiks kanda endas loodussäästlikkuse, praktilisuse ja pikaealisuse põhimõtteid. Iga ese peaks pajatama oma kordumatu loo ja väärtustama lokaalsust. Hea, kui valmistamisel kasutataks kohalikku materjali, tööjõudu ja loomepotentsiaali.

Palju on veel teha

Ühest küljest hoiab suveniir elus kultuuri traditsioonilisemat osa ja annab võimaluse demonstreerida ja müüa midagi just sellele kultuurile omast, eripära. Teisest küljest aga, olles ületanud teatud piiri, on tal võime saada osaks ülemaailmsest trendist, muutudes nii kogu maailma kultuuri üheks osaks ehk sümboliks.

Osaledes hiljuti Tallinna Raekoja platsil toimunud suurüritusel “Ava lava, Tallinn!” ja tutvustades puhkusevõimalusi Põhja-Eestis, oli mul rõõm vestelda Eestit väisavate inglastega, kes otsisid Eestist spaasaart. See on väga tugev argument Saaremaa sihtkohaturunduses ja mõistagi võiks avada ukse ka värsketele meenemajanduse mõtetele.

SPA bränd on tublide investorite ja ettevõtjate poolt loodud, kuid sihtkoha tuntuse saavutamiseks on veel palju teha.

Karmen Paju, SA Põhja-Eesti Turism tegevjuht ja juhatuse liige


KOMMENTAAR

ergo ooöupErgo Oolup, MTÜ Visit Saaremaa tegevjuht:

Suveniir on see, mille turist ostab reisilt kaasa, et talle jääks mälestus sellest reisist, maast ja inimestest. Igapäevaselt näen, et lisaks meenele soovivad nad selle müüjalt kaasa ka ostetava asjaga seotud lugu. Lugu, mida siis koju jõudes õhinal koos teiste reisimuljetega jagada. Lugu, mis oleks põnev, meeldejääv ja omapärane.

Saaremaa suveniir peab panema põnevalt rääkima ja seda võiks olla võimalik osta ainult siit. Headest lugudest on tihtipeale puudus, aga meil on olemas eeldused nende üles leidmiseks.

Print Friendly, PDF & Email