Saarlased vaidlevad riigi ärihuvide üle

Uute parvlaevade toitlustaja konkursi vaidlustanud OÜ Novabeta ei saanud õigust halduskohtus ning kaebas otsuse edasi ringkonnakohtusse.

Vaidlus käib selle üle, kas konkurssi korraldanud firma TS Laevad OÜ oleks pidanud tegema riigihanke või ei. Kohus on vastupidiselt Novabetale arvamusel, et ei oleks. Kohtuga samal arvamusel on varem olnud ka riigihangete vaidlustuskomisjon.

Novabetat kohtus esindav Lextali vandeadvokaat Alar Urm ütles Saarte Häälele, et poolte arvamused lähevad lahku asjaolus, kas TS Laevade täidetaval ülesandel ehk parvlaevaliikluse korraldamisel on äriline iseloom. Nimelt sätestab riigihangete seadus, et hanke peab korraldama juhul, kui ettevõte täidab ülesannet avalikes huvides, kuid sellel pole ärilist iseloomu.

“Puudub isegi vaidlus selles, et parvlaevade opereerimine mandri ja suursaarte vahel on “ülesanne avalikes huvides”, vaid vaidlus on selles, kas sellel ülesandel on äriline iseloom,” selgitas Urm ehk teisisõnu kas laevaliikluse korraldamine on lihtsalt avalik teenus või puhas äri.

Kohus jättis kaebuse rahuldamata, sest leidis, et kuna TS Laevad OÜ saab selle teenuse osutamiseks raha, siis on avalikul ülesandel äriline eesmärk täiesti olemas ja seega ei ole ettevõte hankija.

“Seaduse mõte on meie hinnangul, et ärilist iseloomu tuleb tuvastada ettevõtte asutaja ehk riigi vaatepunktist. On ilmne, et riik ei korralda praamiliiklust selleks, et saada sealt muinasjutulisi kasumeid. Riik ei ole seda sektorit korraldama asunud eesmärgiga täita riigikassat, vaid ikkagi selleks, et praamiliikluse toimimine oleks tagatud, saarte inimesed õnnelikud ning et kaubandus ja turism toimiksid,” selgitas Urm Novabeta seisukohta.

Vandeadvokaat märkis, et küsimuses, mis on äriline iseloom või selle puudumine, ei ole jõutud üksmeelele ka Euroopa Kohtu praktikas.

“Seega on mõnetine segadus selles küsimuses paratamatu, kuid lähtudes seaduse mõttest on ilmne, et riigile kuuluvad firmad nagu TS Laevad OÜ, kes täidavad riigi finantseeritavat ja avalikes huvides ülesannet, peaksid olema hankekohuslased,” rääkis Urm. “Ta peaks olema kohustatud ostma oma asju ja teenuseid hanke korras – see muudaks TS Laevad OÜ tegevuse palju läbipaistvamaks, vähendaks korruptsiooniohtu ja säästaks rahalisi vahendeid.”

Kuivõrd dotatsioon vedude jaoks tuleb tema sõnul maksumaksjatelt, siis mida läbipaistvamalt ja säästvamalt TS Laevad OÜ majandaks, seda vähem peaks riik tulevikus dotatsiooni maksma.

 

Print Friendly, PDF & Email