Laevavrakid 30738, 30737, 30736, 30735, 30734

Laevavrakk rgnr 30738

Eksperdihinnang_30738-4

Vaade vraki leiukohale. SubZone Oy 2014.

Veeteede Amet lokaliseeris purjelaeva vraki Apollo madalast põhjas 2013. aastal. Muinsuskaitseamet teostas vraki dokumenteerimistööd 2014. aastal koostöös SubZone Oy-ga. Tegemist on kaubapurjekaga, mis on uppunud tõenäoliselt 19. sajandil.
Veeteede Ameti andmetel on purjelaeva vraki pikkus 29, 61 meetrit, laius 6,3 meetrit ja kõrgus merepõhjast 1,5 meetrit. Tegemist on hästi säilinud vrakiga, mis on säilinud tekiehitisteni.

Vrakk ulatub küll ainult kuni 1,5 meetrini merepõhjast välja, ent vraki külgedele on kandnud liiva ja teatud määral ka vraki sisse.
Suuremad kahjustused on tekkinud hukkumise hetkel. Tõenäoliselt on jõutud eemaldada kogu jooksev taglas. Tänaseks on vraki seisukord stabiilne, mida kinnitasid ka esimesed ülesvõtted vrakist. Läänemeres on head tingimused puidust vrakkide pikaajaliseks säilitamiseks.
Sekundaarseid traalimistööde tagajärjel tekkinud kahjustusi vrakil näha ei ole.

 

Laevavrakk Rgnr 30737

Eksperdihinnang_30737-5

Vraki kõrvale kukkunud mast. SubZone Oy 2014.

Veeteede Amet lokaliseeris purjelaeva vraki merepõhja mõõdistustööde käigus augustis 2013 hüdrograafialaeva Jakob Prei lehviksonariga. Muinsuskaitseamet teostas vraki dokumenteerimistöid 2014. aastal koostöös SubZone Oy-ga.

Tegemist on kaubapurjekaga, mis on uppunud Hiiu madalast kirdes tõenäoliselt 18. sajandi lõpus/ 19. sajandil.

Vraki leiukohas on toimunud sagedased traalimistööd, mille käigus on vrakki kahjustatud ja laeva tekiehitised on laiali paisatud ja traalivõrkude all.
Veeteede Ameti andmetel on purjelaeva vraki pikkus 26 meetrit, laius 6 meetrit ja kõrgus merepõhjast 2,61 meetrit. Purjekas on vajunud rohkem vasakule pardale, mille kõrval merepõhjas on palju erinevaid laevaehitusdetaile. Traalivõrke on kogu vraki ulatuses, eriti rohkelt on neid ahtris. Vöörtääv on püsti, alles on ankrupeli, mis on mattunud võrkude alla.

 

Laevavrakk rgnr 30736

Eksperdihinnang_30736-4

Vrakilt pärinev säilitusnõu. Maili Roio 2012.

Kaluritelt saadud informatsiooni põhjal lokaliseeriti purjelaeva vrakk Eesti Meremuuseumi välitööde käigus 22. juulil 2004. aastal. Kohalike kõnepruugis oli vraki nimetus “nisulaev”. Muinsuskaitseamet teostas vraki dokumenteerimistöid 2012. ja 2013. aastal.

Purjelaeva vrakk on pärit 19. sajandist. Vraki leiukohas on toimunud sagedased traalimistööd, mille käigus on vrakki kahjustatud ja laeva tekiehitised on laiali paisatud ja traalivõrkude all.

Vrakilt on üles toodud üks säilitusnõu (jn 2), mis arheoloog Erki Russowi poolt dateeritud 18. sajand II poolde/ 19. sajandisse. Tegemist on Westerwaldi tüüpi kivikeraamikaga, milliseid on kasutatud säilitusnõuna või-, hapukapsa-, koore-, pudrunõuna. Poti põhjal põletamiskorda tähistav järjekorranumber (pottsepad kasutasid ahje ühiselt, number aitas selgitada mitmenda põletuskorra tootega tegu.

Veeteede Ameti andmetel on purjelaeva vraki pikkus 27,16 meetrit, laius 6,61 meetrit ja kõrgus merepõhjast 3,53, meetrit.

 

Laevavrakk rgnr 30735

Eksperdihinnang_30735-6

Vaade osaliselt säilinud reelingule. SubZone Oy 2014.

Veeteede Amet lokaliseeris purjelaeva vraki Hiiu madalast läänes 2012. aastal. Muinsuskaitseamet teostas vraki dokumenteerimistööd 2014. aastal koostöös SubZone Oy-ga.

Tegemist on mootorpurjekaga, mis on uppunud Hiiu madalal 20. sajandi I poolel. Mootorpurjekad on purjelaevad, mida saab käitada ka mehaanilise jõuseadmega.

Veeteede Ameti andmetel on purjelaeva vraki pikkus 33,67 meetrit, laius 8,78 meetrit ja kõrgus merepõhjast 3,56 meetrit. Mootorpurjekas on hästi säilinud. Vähesel määral on traalimiskahjustusi. Tegemist on terviklikult säilinud vrakiga, alles on tekiehitised, mastid on maas.

 

Laevavrakk rgnr 30734

Eksperdihinnang_30734-6

Vraki ümber paiknevad laevajäänused. Merepõhi on vraki ümber on liivane ja kivine. SubZone Oy 2014.

Veeteede Amet lokaliseeris purjelaeva vraki Tahkuna poolsaarest põhjas 2012. aastal. Muinsuskaitseamet teostas vraki dokumenteerimistööd 2014. aastal koostöös SubZone Oy-ga.

Tegemist on kaubapurjekaga, mis on uppunud tõenäoliselt 18. sajandi lõpus/ 19. sajandil.

Veeteede Ameti andmetel on purjelaeva vraki pikkus 23,4 meetrit, laius 5,7 meetrit ja kõrgus merepõhjast 2,23 meetrit. Vrakk ulatub küll ainult kuni 1,5 meetrini merepõhjast välja, ent vraki külgedele on kandnud liiva ja teatud määral ka vraki sisse.

Suuremad kahjustused on tekkinud hukkumise hetkel või ka hilisemate päästetööde käigus. Tõenäoliselt on jõutud eemaldada kogu jooksev taglas.

Print Friendly, PDF & Email