
BUSSID PEAVAD JÄÄMA: Laimjalas elav Ruth Riis käib bussiga linnas tööl 5–6 korda kuus. Kuigi üksinda on bussipilet odavam kui autosõit, ei sobi talle õhtupoolsed tagasisõiduajad.
MAANUS MASING
Saare maakonna sisestel bussiliinidel on reisijate arv tänavu esimesel kolmel kuul võrreldes aastataguse esimese kvartaliga vähenenud enam kui 10 800 võrra.
“Saare maakond ei ole bussiliinide kasutatavuse poolest Eestis halvim, vaid pigem keskmiste hulgas, aga muidugi teeb reisijate arvu nii drastiline vähenemine meid murelikuks,” nentis Saare maavalitsuse arendusnõunik Karl Tiitson.
Reisijate arv langes aastases võrdluses 106 985 inimeselt 96 169 inimesele. Tiitson tõdes, et reisijate arv on iga-aastaselt langenud 2007. aastast alates. Osaliselt on selle taga maakonna rahvaarvu vähenemine – eriti mõjutab reisijate arvu just õpilaste vähenemine. Teisalt läheb inimestel Tiitsoni sõnutsi ilmselt järjest paremini ja eelistatakse autoga sõita, sest bussigraafikud ei saa rahuldada kõigi nõudmisi. “Buss ei vii uksest ukseni ning samuti tuleb arvestada suurema ajakuluga,” märkis ta.
Hea näide selle kohta on tema sõnul liini muutmine selliselt, et buss käib Baltic Workboatsi tehase juurest läbi enne tööpäeva algust ja pärast tööpäeva lõppu. “Kui firma esindajad pakkusid, et liini võiks kasutama hakata umbes 30–40 töölist, siis tegelikult on see arv pigem üks või kaks.”
Bussiliiklus maakonnas ei saa arendusnõuniku hinnangul muutuda jätkusuutmatuks. See on riigi pakutav avalik teenus, mille kasutajate hulgast sõltuvad väljumissagedused ja piirkonnad, mida teenindatakse.
Täpseid põhjuseid, miks nii järsk langus just nüüd on toimunud, arendusnõunik öelda ei osanud, kuid kinnitas, et maavalitsus teeb kõik, et bussiliiklus rahuldaks reisijate vajadusi.
Arendusnõuniku sõnul võib nüüd küll toimuda see, et liine, millel sõitjate arv kahaneb minimaalseks, võib ees oodata optimeerimine. Praegu veel ühtegi sellist liini aga tekkinud pole.
Hiiumaal katab piletitulu ainult 11% kogu bussiliikluse maksumusest, Jõgevamaal 13% ja Põlvamaal 18% ning neil on Karl Tiitsoni sõnutsi täiesti toimivad liinivõrgud, samamoodi nagu Saaremaal, kus piletitulu kattis 2015. aastal 24,8% bussiliikluse maksumusest. Selle aasta esimeses kvartalis oli piletitulu kilomeetri kohta 23,9 eurot. “Seega on Saaremaal reisijate arvu ja piletitulu languses veel pikk maa minna, enne kui jõutakse Eesti halvimate hulka.”
Samas möönis ta, et reisijate arvu langus teeb maavalitsust murelikuks ning nad otsivad põhjusi, miks reisijate arv ikkagi nii suure hooga väheneb. Selles osas, et liinivõrk vastaks inimeste vajadustele, tehakse koostööd vedajate ja valdadega. Aga kui reisijad või potentsiaalsed reisijad oma muredest-soovidest teada ei anna, siis jäävad maavalitsejate käed lühikeseks.
Suuremaid muudatusi saab liinivõrku sisse viia järgmise vedaja leidmisel 2019. aastaks.
Kertu Kalmus, Andres Sepp
Drastiline kahanemine
2016 | 2015 | 2014 | |
Liinikilomeetreid | 384,2 | 383,8 | 388,4 |
Sõitjaid | 96 169 | 106 985 | 117 228 |
Piletitulu € | 87 032 | 97 434 | 90 717 |
Bussiga ongi ajakulu suurem,sest 70km/h ei tõmba mitte busse kasutama.
See on kõige tobedam loksumine.
Busside kiirus võiks ikka vastavuses lubatud kiirusega meie teedel.Või ei kannata need bussid seda välja.
Kui kümme peatusevahet(30km) sõita bussiga,siis selleks kulub 40 min.
Kui sõita 85-90km/h,siis kulub 20 min.
Peatuste peale arvestada 1 minut ühele peatusele,oleks 10 minutit varem sihtkohas.Ja see oleks ka normaalne.
..bussiga ja juba ammu. Asi pole kiiruses vaid nendes ümberkorraldustes mida on aastate jooksul prakitseeritud, et inimesed kasutaksid rohkem enda sõiduriista, mitte bussi. Kui ikka maainimene saab hommikul linna ja õhtul enam buss koju ei too, siis otsib inimene abi automanikult. Nii lihtne see ongi.
Sõidaks küll bussiga, aga liin suleti ja aasta enne sulgemist ei olnud see mitte tühi – lausa suur buss sõitis ja oli osades lõikudes üsna täis.
Kui liine suletakse, on ju ka loogiline eeldada et reisijate arv väheneb.
Aga kuhu ma sõidan bussiga kui näiteks Kuressaarde sõidab buss kell 15 ja tagasi kell 13?
SELLINE AMETNIKE EBAKOMPETENTNE AMETLIK TEKST TEEB LIHTSALT HAIGEKS !
Busside liikumine vähentati, aga totateerimise nõue aina kasvab ja palka saavad olematud ametkonnad.
Saaremaa siseliinide logistika on NULL. Ei maksa imestada, et keegi ei sõida.
Aga seda ju sellise logistikaga taotletud oligi!
Et lõpuks võiks viimase bussi ka käigust maha võtta, sest keegi ei reisi.
Peale liinide logistilisi ümberkorraldusi kasutan bussi minimaalselt, sest lisaks halvemale väljumisajale kulub nüüd 35 km läbimiseks ligi 2 tundi ja need loksumiskilomeetrid tuleb mul veel kinni ka maksta! No milleks!? Ikka tuleb autoreis sättida, kahjuks.
Tõesti kummaline jutt ametnikult, paistab, et mees ei tunne oma tööd ja vaatab ainult exeli tabelit. Reisijate arvu vähenemise põhjus on ju see, et nn liinide optimeerimisega muudeti need selliseks, et inimene lihtsalt EI SAA bussi enam kasutada. Kui buss sõidab minu sihtkohta kell kaks päeval, aga bussiga koju saaksin alles kell 8 järgmisel hommikul, siis palun väga, ma ei kasuta seda bussi ja liini.
Minul isiklikult ei hakka ka tööpäev 14.25 ja see on ainuke buss päevas mis meilt käib. Tagasi Kuressaarest üldse ei saa. Järgmine bussipeatus on 10 km pärast. Palun väga, proovige nii tööl käia.
hmmm, asi on palju ikka hinnas, miks mina ei sõida. Kaugliinide hind on üle mõistuse, seda ei saa vaadta ühe poole hinnaga, vaid ikka tuleb enamasti arvutada iniemstel edasi-tagasi piletihinda. Tallinna pilet 12-16 eurot, edasi tagasi kuni 32. Selle eest saab 30 liitrit kütust juba. Ma lähen parem kahekesi kellegiga koos autoga.
Samamoodi maakonnasisesed liinid. Kui võtta 2 inimest korraga ja edasi-tagasi hinda, siis on see ju kallis.
Statistika näitab juba ise, et 2007 aasta kui hakkas vaikselt juba majanduskriis tulema, siis enam ei jäänud aha inimestel kötte. Palgatase on praegu samal tasemel, mis 2007 aasta ja toiduhinnad ning bussipiletite hinnad koos küttehinnatõusuga on tõusnud tunduvalt. Enamasti ikka toodi ette, et tõstame piletihindu kütusehinna tõusuga. Kui nüüd oli kütusehind languses pikalt, miks bussipiletite hindu ei langetatud?
Hind määrabki reisjate arvu. Ega siis noored kooliõpilased kõik mandrile ei ole kolinud nagu siin välja toodud oli.
Eks see osade bussiliinide ärajätmine mõjutas paljusid maalt tööl käijaid, meie liinil kadusid nädalavahetusel sõidud ära, aga ega siis kõik ei saa käija sellisel töökohal mis ainult argipäeval on, see rohkem suurepalgaliste lõbu. Enamus teenindajate tööpäevad on ka nädalavahetusel ja öhtutundidel. Eks see ikka peab ju kuskile mõjuma kui busside päevaseid sõiduringe ja sihtkohte vähemaks võetakse, ja siis õeldakse, et inimene ei söida bussiga, ei saa ju kindel olla, kui kaua mingi bussiliin sõidab peab muid lahendeid otsima kas linna kolima või transporti otsima
Seda nimetatakse ääremaa sündroomiks, kõik kaob vaikse sahina saatel. Ega see statistika pane busse rohkem sõitma!
Parem lahendus on üheotsa pilet Tallinna, tasuta transport, kõrgemad palgad, odavamad hinnad, suurem kaubavalik, rohkem töökohti ja kindlustunnet enesega toime tulekuks, rohkem erinevaid võimalusi vabaaja veetmiseks, no mida veel.
“Selles osas, et liinivõrk vastaks inimeste vajadustele, tehakse koostööd vedajate ja valdadega.”
Aga kuhu jäävad inimeste ehk potensiaalsete reisijate arvamused, soovid ja vajadused??
Kui te tahate nii väga valdadega koostööd teha, siis kirjutage välja kui palju valdades ametnikke bussiga tööl käib? Las ma pakun – suur ümmargune null. Eks põhjuseid on mitmeid.
Aga mind ajab kole kurjaks, et inimeste vajadustega ei arvestata. AMETNIKUD, SAAGE OMETI ARU, ET BUSSIGA EI SAA MAAPIIRKONNA INIMESED TÖÖL KÄIA, SEST LIINE VÕETAKSE PIDEVALT VÄHEMAKS JA BUSSI MAAPIIRKONNAS NÄEB KUI KUUVARJUTUST.
Siit ei lähe vahemikus kl 9-16 ühtegi bussi linna ja viimane tuleb tagasi juba kl 17.15. Polegi võimalust millegagi sõita…
Muide, neil kolmel päeval nädalas, mil hommikune buss sõidab läbi Sandla, on buss tavaliselt ka täis. Tasuks ehk mõelda, et Laimjala teed sõitvad bussid läheksidki sealtkaudu, sest suure maantee ääres eriti asulaid polegi.