Provintsiteatripäevadel võidutses Salme vallateater

GRAND PRIX: Katrin Paju, Kaidi Ottis, Elika Sepp ja Maire Sillavee (seisab) Salme vallateatrist said teenitud võidu. MAANUS MASING

GRAND PRIX: Katrin Paju, Kaidi Ottis, Elika Sepp ja Maire Sillavee (seisab) Salme vallateatrist said teenitud võidu.
MAANUS MASING

Pärnu-, Lääne-, Hiiu- ja Saaremaa 5. Provintsi­teatripäevad pakkusid nii naljakaid, tõsiseid kui ka üpris kentsakaid tükke.

Kahe päeva jooksul toodi Lümanda kultuurimajas lavale 16 etendust. “Oli väga tugevaid ja suhteliselt nõrku, taseme kõikumine oli väga suur,” iseloomustas žürii liige Jaak Allik Saarte Häälele festivalil nähtud lavastusi ja kinnitas, et parimad olid tõesti väga tublid.

Salme vallateatri võidukaks osutunud lavastuse “Majakavahi tüdrukud” kohta ütles Allik, et kolm näitlejat moodustasid väga ühtlase ansambli ja tekitasid tõelise teatri tunde.

“Laureaadid olid igaüks isepidi,” lisas ta. Hiidlaste kompositsiooni “Palukesi mitmest sekist” puhul tõi Allik välja eeskujulikku rollijaotust ja huvitavat materjalivalikut. Nimelt esitati katkendeid eesti huumoriklassikast. Jaan Tätte draama “Meeletu” Tornimäe näiteringi Tungal esituses oli aga Alliku sõnul täiesti võrreldav professionaalsete truppide sama näidendi lavastustega. “Kiitust väärib loo kangelase erakordselt täpne psühholoogiline avamine ja samal ajal olid ka kõrvalosad väga head,” märkis ta.

Provintsiteatripäevad lõpetanud Albert Uustulndi “Kaugused kutsuvad” Nasva näiteringilt tuletas aga ilusti meelde aega, mil Saaremaalt hakkasid laevad Atlandi poole sõitma. Žürii ristis nostalgiahõngulise tüki suurlavastuseks. “See oli midagi nii ehedat, tõeliselt hea suutäis soolast,” ütles žürii liige Toomas Lõhmuste. Sama meelt oli ka žürii kolmas liige Andres Ots.

11 etendust Saaremaalt

Jaak Allik tõi veel välja, et nelja maakonna festivalil oli tegelikult tervelt 11 etendust Saaremaalt. “Tohutu teatrihuvi ja väga palju huvitavaid näitejuhte on Saaremaal. Annaks jumal, et see tobe haldusreform seda ära ei lõpetaks,” lisas ta.

Salme vallateatri juhi ja lavastaja Maire Sillavee sõnul tuli võit tõelise üllatusena. “Selle looga on kaasas käinud selline tõkendite rada,” kommenteeris ta Kadi raadio hommikuprogrammis. Nimelt jäi pärast kolme naise väljavalimist üks osatäitjatest lapsepuhkusele ja teine sai tööle Rootsi ja Tallinna vahet sõitva laeva peale. Lavastust ära ei jäetud, kuid prooviaegadele seadis see omad piirid. Edasi lükkus ka esietendus, mistõttu oligi Lümandas päris esimene kord, kus suurema publiku ees üles astuti. “Mõnel moel oligi nii parem, sest läksime tarkade ja kogenud meeste silme alla nõu ja õpetust saama,” arvas Sillavee tagantjärele.

Nimelt andsid žüriiliikmed osalejatele konstruktiivset tagasisidet. Seda tehti avalikult pärast iga teist etendust. “Ei olnud nunnutamist ja kätel kandmist,” iseloomustas Sillavee žürii tööd. Kiideti kõike, mis kiitust vääris ja samas suunati tähelepanu ka nõrkadele kohtadele ning mõnel puhul ka kahtlase väärtusega materjalivalikule.

Näiteks Saare vene seltsi “See, kes avab ukse” (autor ukraina dramaturg Nadežda Mirošnitšenko, lavastaja Ellen Teemus) puhul kiideti taevani osatäitjaid Renata Damsevic-Hoogandit ja Olga Kobat. Lõhmuste ütles lausa, et Tallinnas tegutsev Vene teater oleks õnnelik, kui neil niisugused näitlejad oleksid. Samas loo enda kohta žüriil just häid sõnu ei jagunud. Lõhmuste märkis, et rohkem kui tunni kestnud etenduses oli nii palju “verbaalset massi”, et see hakkas üle ajama. Allik sõnas aga, et tal ei tekkinud kontakti näidendi tekstiga. “Puudus tegevus ja konflikt,” lisas ta.

Kriitilised noodid

Küllaltki kriitilised oldi veel näiteks Läänemaalt tulnud Matsalu näitemängu seltsingu valiku suhtes. Virve Osila “Juhtum haiglas” pani tõele au andes rahva saalis naerma, kuid oli hea maitse piirist üsna mitme kilomeetri kaugusel. Lõhmuste tõdes, et tal tekkis õuduskramp ja et selline “võigas-verine” huumor ületas tema empaatiavõime. Andres Ots lisas omalt poolt, et tema kehitab niisuguse huumori peale õlgu.

Ürituse peakorraldaja Ulvi Põld ütles, et tema mäletamist mööda pole nii suurt üritust Lümanda kultuurimajas veel toimunud. “Vaadates truppide arvu ja rahvarohkust läks väga hästi,” sõnas ta rahulolevalt.

Põld tõdes, et ainus suurem murekoht, mis korraldajatel oli, puudutas lava valgustust. 1980. keskpaigast pärinev süsteem pidas siiski vastu ja näitlejaid pimedasse ei jätnud. Veidi kahju oli Põllul aga sellest, et huvi festivali vastu leigeks jäi. Nimelt moodustasid valdava osa publikust festivalil osalenud näitlejad, lavastajad ja teised asjaosalised. Samas oli Provintsiteatripäevade näol tegemist tõelise teatrirahva peoga.

“KAUGUSED KUTSUVAD”: Kaarel Valgma, Urmas Lehtsalu ja Helen Kaert Nasva näiteringi etenduses. MAANUS MASING

“KAUGUSED KUTSUVAD”: Kaarel Valgma, Urmas Lehtsalu ja Helen Kaert Nasva näiteringi etenduses.
MAANUS MASING


Tulemused

  • Grand prix: Salme vallateatri “Majakavahi tüdrukud” (Tove Appelgren), lavastaja Maire Sillavee
  • Laureaat
    Tornimäe näiteringi Tungal “Meeletu” (Jaan Tätte), lavastaja Krista Kütt
    Nasva näiteringi “Kaugused kutsuvad” (Albert Uustulnd), lavastaja Valve Heiberg
    Hiiumaa Kärdla kultuurikeskuse “Palukesi mitmest sekist”, lavastaja Koit Randus
  • Parim meesosatäitja: Meelis Pärn, Tornimäe näitering Tungal
  • Parim naisosatäitja: Helve-Esta Sillamaa, Hiiumaa Kärdla kultuurikeskus
  • Eripreemia särava lavastajadebüüdi eest: Maret Kaju, Kihelkonna näitering
  • Eripreemia rolli eest, mis meelest ei lähe: Urmas Lehtsalu, Nasva näitering
  • Eripreemia meel­de­jääva rollisoorituse eest: Piret Treiman
Print Friendly, PDF & Email