Töötajate bussisõit ettevõttele maksuvabaks (1)

Möödunud nädalal Saaremaa ettevõtjate liidu juhatuse liikmetega kohtunud majandusanalüütik, endine rahandusminister Maris Lauri leiab, et oma töötajaid bussiga töökoha vahet transportiv ettevõte ei peaks tasuma erisoodustusmaksu. Mida arvavad sellest aga Saare maakonna ettevõtete juhid?

Maris Lauri, majandus­analüütik:

Kui inimestel on tööle piisavalt pikk maa ja ettevõtte poolt on korraldatud transport, et töötajaid ettevõttesse tuua ja hiljem koju tagasi viia, ei peaks see olema erisoodustusmaksu all. Arvan, et see oleks väga hea regionaalne meede. Osa ettevõtteid tegutseb asulatest väljas, osa inimesi sooviks aga küll käia tööl, aga kui töökoht on kodust 40–50 kilomeetri kaugusel, ei tasuks see sõitmist. Ühistransporti ei pruugi ju olla või ei sobi bussiajad.

Teine võimalus on, kui ettevõtjad teeksid koostööd ja tekitaksid ühistranspordis sellised liinid, millega inimesed tööle ja pärast koju pääseksid.

Kaupo Kirs, Merinvest OÜ juhataja:

Erisoodustusmaksu kaotamine on positiivne mõte. Meie veame töötajaid samamoodi bussiga ja loomulikult võiks see olla maksust vaba. Toome oma töötajaid bussiga kolm korda päevas, igaks vahetuseks Kuressaarest Mullutule ja pärast vahetuse lõppu viib buss inimesed tagasi. Bussiring käib Kuressaarest, aga loomulikult ei tule kõik meie töötajad Kuressaarest, osa inimesi käib ka oma transpordiga.

Ettevõtete ühise transpordiliini kohta arvan, et iga ettevõte peab tegelema ikka oma põhitegevusega.

Ühistranspordiliini saaksid moodustada ühes piirkonnas asuvad ettevõtted, meie tootmis­ettevõtted asuvad üksteisest selleks liiga kaugel.

Jaanus Põlluäär, OÜ Sandla Puit juhatuse liige:

Mina olen Maris Lauri mõtte poolt kahe käega. See on meie jaoks aktuaalne teema, kuna veame ka oma töölisi transpordimasinaga. Selle pealt erisoodustusmaksu maksta ei ole kindlasti mõistlik, eriti maapiirkonnas tegutseva ettevõtte jaoks. Ettevõte maksab peale, et inimestele tööd pakkuda.

Meile Sandlasse sõidavad inimesed nii linnast kui ka näiteks Orissaarest. Hommikul tuuakse töötajad kohale ja õhtul viiakse tagasi. Ettevõtte transporti kasutavad meie töötajatest umbes pooled – paarikümne inimese ringis. Oleme kombineerinud nii, et üks tööline on ise roolis ja kui ta tööle tulema hakkab, korjab teised ka peale.

Kunagi sai vist maavalitsusega ka räägitud ühistranspordi teemal, aga paraku ei saanud neid aegasid klappima. Vahel on ka nii, et mõni töö tuleb ära teha ja kui ollakse tööl 15 minutit kauem, ega siis ühistransport selle järele oota. Seega on oma transport ikka paindlikum variant.

Terje Nepper, Saaremaa ettevõtjate liidu juhatuse esimees:

Ma absoluutselt pooldan Maris Lauri ideed. Ettevõte on oma töölisi transportides niikuinii võtnud lisakulu. Seega ei pea ma õigeks, kui maksustatakse selle korraldamist, et inimesed saaksid tööle ja tagasi koju. Meie maakonnas pole töökohtade rohkus just kiita, samuti ei ole meil kiita lood bussiliiklusega.

Ei ole ju korralikku bussiliiklust ning paljudes kohtades ei saa inimesed kodust tööle ja töölt koju nendel kellaaegadel, kui oleks vaja. Kui ettevõtja on oma töötajatele transpordi organiseerinud, siis on igati mõistlik, et talle tullakse vastu ja erisoodustusmaksu ei võeta. See ei ole ju mingi erisoodustus.

Selles osas, et ettevõtjad koostöös bussiliini käiku paneksid, võib tekkida see probleem, et graafikute ja vahetuste kellaajad ei pruugi sobida. Pealegi asuvad suured tootmisettevõtted Saaremaal üksteisest üsna kaugel. Muidu oleks see igati mõistlik ja tervitatav idee.

Print Friendly, PDF & Email