Ergo Oolup: optimist küll, kuid kahe jalaga maa peal (3)

Ergo Oolupi arvates tuleb juhina näha ennekõike võimalusi. IRINA MÄGI

Ergo Oolupi arvates tuleb juhina näha ennekõike võimalusi.
IRINA MÄGI

Teisipäevast MTÜ Visit Saaremaa juhataja ametit pidava Ergo Oolupi sõnul pole oluline mitte ainult see, kuidas teised meid näevad, vaid ka see, kuidas me ise ennast kodusaarel tunneme.

Milline on sinu varasem kokkupuude turismindusega?

Otseselt turismiga olin seotud aastatel 2005–2006, kui ma töötasin AS-i Kuressaare Sanatoorium müügi- ja turundusosakonna juhatajana. Minu juhtida oli hotellide Saaremaa Valss, Meri, Rüütli ja Merineitsi vahetu müük ja turundamine. See oli üsna aktiivne periood. Sellest on küll juba kümme aastat möödas, aga paljud inimesed on tänaseni tuttavad, mis mind praeguses uues ametis kindlasti aitab.

Ka teistel töökohtadel olen olnud seotud ennekõike inimeste teenindamisega. Ma pole kunagi tegelenud tootmisega, vaid kogu aeg tegutsenud teenindussfääris ja inimestega suhelnud. Ja viimased aastakümned olen hõivatud olnud just ettevõtete juhtimisega. Ettevõtted on loomulikult olnud erinevad ja aastate jooksul muutub ka üldine olustik, kuid oma põhiolemuselt on juhtimine ikkagi sarnane.

Milline sinu toonane turismivaldkonna kogemus täna vaadates tundub?

Igati positiivne. Kui oleks olnud teistpidi, siis ma ilmselt poleks siin tagasi. Mälestused on väga head. MTÜ Visit Saaremaa roll on ühendav ja tegijaid omavahel kokku viiv, kunagine kogemus on just sellise sisuga.

Turismivaldkonnas tegutsejate huvid ja arusaamad on sulle selged?

Ma usun küll.

Ja sa pole juba jõudnud kahetseda, et sellel konkursil osalesid ning kokkuvõttes ametikohale valituks osutusid?

Ma olen esimest päeva tööl. Mõningaid kohtumisi on juba varem olnud. Olen püüdnud end kurssi viia. Ootused ja hetkeseis on mulle selge. Ja kahetsusest rääkides – kas selline päev peaks üldse tulema?

Võib-olla mõni näeb tegevusplaani ühtmoodi, teine pisut teistmoodi, aga põhieesmärk, et klient, turist Saaremaa üles leiaks, on kõigil üks. Ühendamise mõtet, et tekiks sünergia ja ressurss koondatakse ühte kohta, et sellest sünniks kõigile kasulik asi, seda ei vaidlusta keegi. Kuidas asju täpselt teha, millest alustada, see on juba taktika küsimus.

Asjaolu, et MTÜ loomine on läinud üle kivide ja kändude, sind tulevikku silmas pidades kuidagi ettevaatlikuks ei teinud?

Ma olen optimistliku ja positiivse suhtumisega, aga ka kahe jalaga maa peal. Arvan, et protsessis oli parajas koguses emotsioone, aga tänaseks on need lahtunud. Me peame tegelema praktiliste küsimustega. Minu praeguse teadmise juures ei näe põhjust pessimistlik olla. Eks inimesi ole ju kahte tüüpi ja ma olen seda ikka illustreerinud kingamüüjate näitega. Kaks meest lähevad Aafrikasse kingi müüma. Üks teatab koju, et siin on võimatu kingi müüa, sest kõik käivad paljajalu. Teine aga teatab, et saatke kingi juurde, sest müügipotentsiaal on tohutu. Küsimus on, kas nähakse võimalust või võimatust. Kui ma näeksin ainult võimatust, siis ei oleks ma selle koha peal õige mees. Juhina tuleb pigem ikka näha võimalusi.

Millised on esimese töönädala olulisemad tegemised?

Algus on tegus ja tihe. Kohtumisi on plaanis palju. Asutajate ja tulevaste liikmetega, ma olen päris mitmesse volikogusse juba kutsutud. Minu stiil on olla ise aktiivne, mitte oodata, mis ja kas sünnib, vaid ise protsesse liigutada. Küll ma oma päevad ära sisustan.

Visit Saaremaa koosneb seni ikka veel kahest liikmest – Kuressaare linnast ja Pihtla vallast. Milline on olnud tagasiside valdadele saadetud liitumiskutsele?

Saaremaa omavalitsuste liidu koosolekul olen osalenud, rääkisin pisut endast ja oma plaanidest, olen kokku saanud ka Lääne-Saare valla esindajatega ja mulle on neist kohtumistest jäänud positiivne mulje.

Liitumiskutsete menetlemine on hea võimalus inimestega kokku saada ja asju arutada. Minu huvi on see, et MTÜ saaks aktiivsed liikmed. See pole ju ühe inimese ettevõtmine ja asi töötab siis, kui liikmeskond on ka ise aktiivne. Tunneb huvi, räägib kaasa, annab ideid ja mina püüan need kokku panna.

Kas oled jõudnud juba ka turismiettevõtjatega liitumise osas kohtuda ja konsultatsioone pidada? Mis neist on välja koorunud?

Ma olen kohtunud SA Saaremaa Turism esindajatega ja nendega on protsess käimas. Nad on liituma oodatud, tagasiside on seni olnud positiivne. Nii et ma loodan sihtasutuse liikmetest ka häid ja aktiivseid Visit Saaremaa liikmeid. Kuidas see tehniliselt toimuma hakkab, ma hetkel öelda ei oska.

Ühing ei tohiks eksisteerida iseenda pärast, vaid peaks olema liikmetele vajalik.

See arusaamine on mul küll olemas, et nad tahavad kuuluda kusagile, millest neile on kasu. Ja see kasu tuleb neile selgeks teha, tuleb selgitada, mis praeguse seisuga võrreldes muutub.

Kas seda oleks võimalik sõnadesse panna?

Praegu ei ole ma selleks päris valmis, aga lähiajal tahan ma kindlasti selle sõnastada ja Visit Saaremaa kasulikkuse välja tuua.

Pihtla vald jättis Saarte geopargi rahastamise selle aasta eelarvest juba välja. Kas see kõneleb peatsest ühendamisest Visit Saaremaaga?

Ma ei oska seda praegu lähemalt kommenteerida. Ülemaailmne geopargi liikumine on tänuväärt ettevõtmine, seal on tugevad tegijad. Potentsiaal on olemas, alus on loodud, seda saab edasi arendada ja selle peale uusi asju ehitada. Ma võin ütelda, et MTÜ Visit Saaremaa eesmärk on luua avalikku ja erasektorit ühendav tugev organisatsioon, kus oleks palju liikmeid.

Messihooaeg on läbi, aktiivse tegutsemise aeg ukse ees. Milline Saaremaa positsioon uue hooaja lävel tundub?

Oma varasemaid kogemusi ja meie töötajate käest saadud värskemat infot kõrvuti pannes võin öelda, et potentsiaal on hea. Kui me võtame viimase, Tallinnas toimunud messi Tourest, siis seal toimus erinevate pakkujate poolt aktiivne turismitoodete müük. Tulemused olid head, meid leitakse messihallist ilusasti üles. Kui me läheme aga kaugemale, Riiga, Vilniusse, Helsingisse, siis seal turundame pigem Saaremaad kui sihtkohta. Märksõnadest rääkides on murekoht meie ühendused. Küsitakse, kuidas siia saab, kas saab. Aga huvi ei ole kindlasti vähenenud.

Messidel käimine on piltlikult öeldes teooria, turismihooajal toimuv aga praktika. Kuidas need kaks poolt omavahel tagasisidet annavad?

Turundus ja müük peavad olema omavahel mõõdetavad. Kui oled ühte kohta mingi summa panustanud, siis peaks teises kohas olema võimalik mõõta, kui palju müük kasvas või ei kasvanud. Kui ei kasva, siis peavad sellel olema mingid põhjused. Turunduse jaoks omakorda tehakse otsuseid ju ka mingi info põhjal. Ei ole nii, et lihtsalt käid kusagil ja vaatad niisama ringi.

Mida koguda, kuidas koguda, kuidas nende andmete põhjal analüüse koostada ja analüüsidele tuginedes mingeid otsuseid vastu võtta – seda osa tahaks ma ka kindlasti MTÜ raames tõhustada.

Ma olen püüdnud küll vältida Exceli tabelitesse takerdumist, kuid otsuste tegemisel on teatud numbrid siiski vajalikud. Argumendid peavad tuginema millelegi rohkemale kui ainult kõhutundele, kuigi sageli on ka viimasest päris palju kasu. Nii et selles osas tahame oma liikmetele kindlasti olla hea partner ja see on kindlasti üks koht, kust see nõndanimetatud kasu pool välja peaks paistma.

Saaremaad tuleb jätkuvalt müüa, et mitte pildilt kaduda?

Teinekord jääb mulje, et kui räägitakse turismist, siis on tegu valdkonnaga, mis on kitsalt mõeldud ainult turistile. Aga tegelikult me ju turundame Saaremaad kõige laiemas tähenduses. Ka neile, kes võiksid siia tulevikus ehk elamagi tulla. Me ei saa siin ühte teisest eraldada. Igal piirkonnal ja kandil on oma eripärad, aga kaugemalt vaadates sulab pilt kokku ja nähakse ikkagi ühtset kuvandit. Tähtis pole sealjuures mitte üksnes see, kuidas väljast tulijad meid näevad, vaid ka see, kuidas asi meile endile kätte paistab ja kuidas me ise endid siin tunneme.

Print Friendly, PDF & Email