Tume saladus: laevahindades laiutab 17,5-miljoniline vahe (12)

UUED JUHID: Eelmisel nädalal käisid TS Laevad OÜ juhatuse esimees Kaido Padar ja juhatuse liige, saarlane Mart Loik Saaremaa ettevõtjatele uutest laevadest rääkimas. Ka siis ei soovinud nad uute laevade hinda täpsustada. “Lõplik maksumus on selge siis, kui laevad on kohal, aga summadest siiski veel ei räägiks,” kostis Padar. TAMBET ALLIK

UUED JUHID: Eelmisel nädalal käisid TS Laevad OÜ juhatuse esimees Kaido Padar ja juhatuse liige, saarlane Mart Loik Saaremaa ettevõtjatele uutest laevadest rääkimas. Ka siis ei soovinud nad uute laevade hinda täpsustada. “Lõplik maksumus on selge siis, kui laevad on kohal, aga summadest siiski veel ei räägiks,” kostis Padar.
TAMBET ALLIK

Riigikogu liikme, Tallinna Sadama korruptsiooni uurimiseks moodustatud komisjoni esimehe Artur Talviku abil õnnestus Eesti Ekspressil avada majandusministeeriumi ja Tallinna Sadama enam kui aasta aega kiivalt varjatud uute parvlaevade maksumuse saladust.

Eesti Ekspress kirjutas, et oktoobris võtab Tallinna Sadam enda kätte laevaliikluse mandri ja suursaarte vahel. Riigifirma tellis selleks kaks laeva Poolast ja kaks Türgist. Artur Talviku sõnul joonistub lepingutest esimese kummalise asjaoluna välja Poola ja Türgi tehastes ehitatavate laevade hinnavahe, mis on 17,5 miljonit. Kusjuures laevad on pea identsed.

Varjamine on täielik absurd

“Kuidas küll sadama nõukogu, kes nägi neid lepinguid, ei esitanud küsimust, miks on hinnavahe nii suur?” küsib Talvik. Pealegi sisaldas Türgi odavam hind käibemaksu. Kuna Poola on Euroopa Liidus, siis seal tehase hindadele käibemaksu ei lisandu.

Saarte Häälele ütles Artur Talvik, et tegemist on totaalse absurdiga. Ta märkis, et eelmisel neljapäeval oli neil juhatusega ühine koosolek ning seal täitis juhatus nõukogu suuniseid.

“Need olid ebameeldivad ja ajasid harja punaseks,” märkis ta. “Me oleksime pidanud kirjutama alla mingisugusele paberile, mis nõudis meilt igasuguse info mitteväljastamist. Nad tahtsid blokkida meie jaoks igasuguse avalikkuse,” rääkis Talvik.

Normaalseks seda pidada ei saa. “Kui mingit asja, mis normaalses ühiskonnas peaks avalik olema, nii kiivalt varjata üritatakse, siis tekitas see erilise huvi asja vastu,” selgitas ta.

Artur Talvik ei pelga, et karistusseadustiku andmeil võib ärisaladuse avalikuks tegemine tuua talle kaela krimi-
naalasja. “Kui keegi tahab mu vastu kriminaalasja algatada, siis andku tuld. Ma ei karda seda mitte kopka eest – valesti pole ma midagi teinud,” kinnitas ta.

Talviku eesmärk polnud ärisaladusi paljastada, vaid tõstatada avalikkuses jõuliselt tükk aega ülal olnud küsimus. “Riigi asjaajamine peaks teistmoodi käima ja see on asja tuum,” leidis ta.

Mis edasi saab, Talvik arvata ei osanud. “Ma siiralt tahan, et siin riigis aetaks asju teisiti. Kui mingite ärisaladustega üritatakse varjata informatsiooni, siis tekitab see küsimusi.”

Tema on seda meelt, et kui börsiettevõte tuleb lagedale plaaniga osta laevad, siis ütleb ta avalikkusele ja aktsionäridele kohe, millise hinnaga see ost tehakse.

Kuigi sadam on Eesti rahvale kuuluv ettevõte, pole ta parvlaevade soetushinda avalikustanud. Ei tunamullu, kui laevaehitajatega käed löödi, ega mullu, kui sadama juhatuse liige Allan Kiil laevahankel võetud altkäemaksu kahtlusega töökoha kaotas ja mitmeks kuuks trellide taha pandi.

Ain Kaljurand väitis oktoobris 2014 Postimehele, et kahjuks ei saa laevade hinda kommenteerida, sest see on lepingutingimuste järgi konfidentsiaalne. “Saan öelda, et hinnad üllatasid positiivselt. Praegu on tellija turg,” ütles Kaljurand. “Alla 30 miljoni on [ühe laeva] hind. Ühes tehases on hind natuke odavam kui teises.”

Kallis laev võrdub kallis pilet

Hinnaküsimus on oluline, sest mida kallim on laev, seda kallim tuleb pilet, seda rohkem peab riik teenusele peale maksma. Ekspress uuris oktoobris parvlaevade hinda vandeadvokaat Carri Ginterilt, kes altkäemaksuafääri ilmsiks tulekul ajutiselt sadama juhatusse nimetati. Ginter ütles, et sadam avalikustaks hinna, aga poolakad on vastu.

Sama edutult lõppesid ka praegu laevadega opereeriva Vjatšeslav Leedo ja tema äripartneri, laevaomanik Olav Miili katsed. Leedo kutsus korduvalt üles hindu avalikustama, kuid sama hea olnuks peaga vastu praami joosta, kirjutas Ekspress.

Arvestades, et varasema info kohaselt maksavad neli uut parvlaeva kokku 120 miljonit eurot, ja oletades, et Poolast tellitud parvlaevad oleksid kokku 17,5 miljonit kallimad kui Türgist tellitud laevad, oleks kahe Poolast tellitud parvlaeva hind kokku 68,8 miljonit eurot ja kahe Türgist tellitud laeva hind kokku 51,3 miljonit eurot. Seega on ühe Poolas ehitatud parvlaeva maksumus 34,4 miljonit eurot ja Türgis ehitatul 25,6 miljonit eurot ehk kahe parvlaeva hinnavahe on 8,8 miljonit eurot.


Sadam keerutab edasi

TS Laevad keeldus eile kinnitamast või ümber lükkamast väidet, et Poolast tellitud laevad on 17,5 miljonit eurot kallimad kui Türgi omad.

“Hanke ja konkursi puhul küsitakse pakkumisi erinevatelt tehastelt ja tarnijatelt. Eesti suursaarte ja mandri vahelise laevaliikluse teenindamiseks tellitavate uute parvlaevade puhul tegid Tallinna Sadamale ehituspakkumise neli tehast,” ütles TS Laevad juhatuse esimees Kaido Padar.

Ükski neljast tehasest ei suutnud tema sõnutsi nii lühikese aja jooksul ehk 19 kuuga nelja parvlaeva ehitada. “Riskide jagamiseks ja tellimuste õigeaegse valmimise tagamiseks tehti otsus tellida laevad kahest tehasest,” selgitas ta.

Pakkumiste hulgast valiti laevaehitajateks Türgi ettevõte Sefine ja Poola Remontowa, kes esitasid parimad pakkumused. “Türgi pakkumine oli odavaim, aga 2016. aasta 1. oktoobriks poleks tehas nelja laeva valmis saanud. Poola laevatehas tegi hinna poolest järgmise pakkumise,” ütles Padar.

“Vastavalt Tallinna Sadama ja laevatehaste vahelistele lepingutele on lepingutingimused konfidentsiaalsed, eelkõige on see olnud laevatehaste soov. TS Laevad ei saa ega tohi neid ühepoolselt avaldada.”

Padari sõnutsi on tegemist Eesti riigile olulise teenusega.

Ta märkis, et nad jagavad infot oma pädevuse piires ega hoia ühtegi teemat rohkem varjatuna, kui see tuleneb lepingutingimustest. “Kommenteerides kahe laevatehase hindade erinevust, siis pakkumiste erinevus tulenes peamiselt erinevusest tööjõukuludes ja tehaste oma kuludest.”

 

Täiendatud neljapäeval, 21.01.2016

Tallinna Sadama turundus- ja kommunikatsiooniosakonna juhataja Sirle Arro teatas, et Tallinna Sadam on võtnud eesmärgiks, et kogu parvlaevade ehitusprojekti maksumus ei ületaks 120 miljonit eurot. Ehitusprojekti kogumaksumus hõlmab endas parvlaevade ehitamist, ehitusjärelvalvet, laevade tehastest Eestisse toimetamist ning võimalikke ehituse käigus tehtavaid muudatusi ja täiendusi, mis võivad osutuda vajalikuks, kui need on tellijale vajalikud või soodsamad näiteks hilisema odavama ekspluatatsiooni tõttu.

 

Print Friendly, PDF & Email