Klassikalise laulu konkurss “Võluhääl” peaks hakkama täitma seda innustavat ja turgutavat rolli, mis on tarvilik, et me laulurahvana ikka edasi kestaksime.
Poplaulukonkursse on üle Eesti hästi palju, klassikalise laulu omi vähe, tõdes “Võluhääle” festivali idee autor, Orissaare muusikakooli lauluõpetaja Anne Kann. “Me kutsume ennast laulurahvaks ja koorikultuuri kandjaks. Aga professionaalsetesse kooridesse on lauljaid leida väga raske,” selgitas ta ja lisas, et “Võluhääle”-laadseid konkursse ongi vaja just selleks, et klassikalise koolitusega lauljaid veidike ette kasvatada.
Kann on oma töös jõudnud äratundmisele, et eksisteerivad n-ö klassiku hing ja poplaulja hing ning et õpetajal on nende mõjutajana võimalik üsna vähe ära teha. “Kõik on muidugi õpitav ja palju sõltub inimese karakterist ja töötahtest, aga lapse pealt näeb ikka üsna selgelt ära, kes klassika suuna peale sobiks,” nentis ta.
Rohkem klassikalist laulu
Poplauluga tahavad tegeleda kõik ja pole ka ime, seda tuleb nii uksest kui aknast. “Ma pean pop-jazzist väga lugu, see on väga põnev ja tore, aga ennast pean siiski klassikahingega inimeseks. Ja ma leian, et klassikaline laulmine on siiani olnud alahinnatud ja seda võiks rohkem väärtustada,” selgitas Kann.
Konkursijärgsetes aruteludes žüriiga jäi kõlama mõte, et muusikakoolides võiks lastele laulmist palju rohkem õpetada ka erialana. “Instrumendi õpetust peetakse esmatähtsaks ja laulmine juhtuks justnagu iseenesest. Unustatakse justkui ära, et inimese kõige ürgsem ja õrnem instrument on just tema hääl,” sõnas Kann. Ta lisas: “Ma tahaksin kummutada arvamuse, et instrumendi õppimine on raskem kui laulmine. Laulmist tuleb õppida samuti terve elu nagu viiulimängu ja ega täpselt ei tea, kas laulmist saab kunagi päris lõpuni selgeks õppida. Ideaalvariant oleks muidugi see, kui laulmine ja instrumendiõpe käiksid käsikäes ja võrdsel tasemel.”
“Võluhääle” konkurss on pannud piltlikult öeldes jala maastikule, kus praegu on astujaid vähe. “On lava, on naturaalne pill, on naturaalne hääl ja lõpuks ime, mis sellest häälest sünnib,” kirjeldas Kann sellel maastikul avanevat pilti. Aga see on pind, millele saab tugineda meie koorikultuur, laulupidude traditsioon ja tuntus laulurahvana.
Soovivad suuremat kõlapinda
Festivali kunstiline juht Triin Ella tõdes, et konkurss sujus plaanipäraselt, suuremate viperusteta. “Selle tagas just Orissaare inimeste tohutu töö ja valmidus pingelistes olukordades kiiresti otsuseid vastu võtta! Õnneks oli meie usin korraldustoimkond mõelnud neile “sajale pisiasjale” ning lahendused leiti kiiresti.”
Ellal on hea meel, et korraldajate kaks eesmärki sai saavutatud. Esiteks propageerida noori laulma ilma võimenduseta, tuginedes sealjuures klassikalisele häälekoolile, teiseks pakkuda muusikaõpetajatele omavahelist suhtlemist ühes klassikalise häälekooli koolitustega.
Saadud positiivne meeleolu tõi ka otsuse, et tuleva aasta novembrikuus tuleb “Võluhääl 2016”. “Juba seekord oli galakontserti tulnud kuulama erakordselt suur hulk inimesi, meie mõte on, et tulevikus saaksid võitjad Saaremaal veelgi rohkem üles astuda,” rääkis Ella. Juulikuus tavatsetakse öelda, et Saaremaa on ooperisaar, miks siis ei võiks olla, et Orissaares toimub igal sügisel noorte klassikaliste lauljate aastasündmus “Võluhääl”, lisas ta.
“Võluhääl 2015” võitjad
8-10-aastased
I koht – Anette Ella, juhendaja Anne Kann
11–13-aastased
I koht – Karl-Mathias Saarse, juhendaja Tiiu Schüts
14–16-aastased
I koht – Kaisa Padur, juhendaja Külli Kiivet
17–19-aastased
I koht – Darja Gusseinova, juhendaja Rena Bõkova
Juhendajate preemiad: Tiia Puhvel, Külli Kiivet, Rena Bõkova
Kontsertmeistrite preemiad: Kairit Levit, Marika Lang, Nataliya Machrova
vaid esimesi kohti!!! Kas tõesti ei väärinud mainimist teised ja kolmandada kohad? Samuti eripreemiad? Kas tõesti ei olnud mainimist väärt kasvõi needki saarlased, kes julgesid osa võtta esimesest selletaolisest festivalist? Samuti nende juhendajate nimetaminegi oleks palju juurde andnud artiklile, sest Saaremaal , s. t. Orisaares ju toimus konkurss. Kahju, et nii toimitakse! Soovitaus: Omasi ju hoitakse: mõte filmist Jääaeg
ehk antakse lugeja poolt andeks ja kommentaar- sisu tuleb välja ikkagi! Vabandust vigade pärast!
http://festivo.araan.ee/voluhaal-2015/tulemused/
Millest lauluõpetaja artiklis tegelikult pajatada tahab? Et Orissaare muusikakoolis pole laulueriala, siis ollakse kibestunud ja pahane, et instrumendiõpe toimib. Niisiis – tuleb pilliõpet halvustada! Iga koorijuht teab ju suurepäraselt, et koorilauljaid jagub aina rohkem nii laulupidudele (laulukaare alla 25 000) kui harrastuskooridesse. Osad koorid ei saagi laulupeol peale, kuna soovijaid on liiast,aga pillimehi on võtta iga aastaga aina vähem. Samuti teab iga asjasse-puutuja, et Eestis pole peale RAM-i enam ühtki palgalist profkoori, ka Fila koor on ammu projektipõhine. need endised profid lauljad on sunnitud leidma rakendust mujal, heal juhul teevad oma väikseid sutsakaid FIE-dena, kuid enamasti kahjuks sootuks muudes ametites.
Kust Sa selle halvustamise välja lugesid? Kuskil pole ju öeldud, et seda pole vaja vms., lihtsalt igal pool pole seda võimalik erialana õppida ja neid võimalusi tuleks avardada. Orissaare Muusikakooolis on laulmine erialana täiesti olemas, see neil kodulehelgi kirjas, kui otsida viitsid.
millisest laulueriala õpetusest me räägime nii varases eas – lastel pole veel väljakujunenud häält, et hakata seda klassikalise häälekooli põhimõtetel vintsutama. Üsna pensik on ka kuulata neid n.ö. sätitud ja maskis häälega lapsi laulmas meie laste lauluvõistlustel. See ei ole minu jaoks loomulik.
Klaverit ei tohiks ka lastele õpetada, sest käed on välja kujunemata. Ja puhkpille – mida need väikesed kopsud küll kannatama peavad!!! Trummidest ei hakka kõrvade pärast üldse rääkima…