Muuseumi uunikumile puhuti taas hing sisse (4)

TA LIIGUB SIISKI: Saaremaa muuseumi töökoja juhataja Kalle Siiner ja peavarahoidja Priit Kivi poseerivad uunikumauto kõrval, millega nad tulevikus saavad lossi ümber pidulike ürituste ajal auringe teha. TAMBET ALLIK

TA LIIGUB SIISKI: Saaremaa muuseumi töökoja juhataja Kalle Siiner ja peavarahoidja Priit Kivi poseerivad uunikumauto kõrval, millega nad tulevikus saavad lossi ümber pidulike ürituste ajal auringe teha.
TAMBET ALLIK

Eelmise nädala lõpus käivitas Saaremaa muuseumi töökoja juhataja Kalle Siiner aastakümneid Vikil Mihkli talumuuseumis varju all seisnud veoauto GAZ-MM mootori.

 

Vanuri remonti alustas ta sel aastal autole uue (vana ajaloolise) mootori paigaldamisega. Nüüd saadi masin sõitma.

“Tegu ei olnud kindlasti taastamisega. Vaatasin lihtsalt, palju tast alles on ja mis teha annab,” jäi Siiner tagasihoidlikuks. Kuigi sõiduriista mootor tuli välja vahetada, oli selle käigukast väga heas korras.

Starter on laenatud

“Sõprade tuttavate abiga sai puuduvad jupid kokku aetud. Osa, näiteks starter, on laenu peal. Herki Heinsalu Valjalast andis selle isa tehtud aiatraktori pealt. Marek Vendel loovutas roolikarbi kaane, kolleeg Jüri Penu pani käe külge rataste vahetamisel ja Rene Jalakule ka tänud abi eest,” kiitis ta toetajaid.

Kalle Siiner kutsus kõiki lehelugejaid, kellel kuurinurgas sobilikud varuosad vedelemas, temaga ühendust võtma. “Ennekõike on puudu igasuguseid iluvidinaid, nagu bensiinipaagi ja radiaatorikorgid, kojamehed, signaal ei tööta. Puudu on armatuurinäidikud ja kummid on kulunud, kuid nagu jutuks oli, on ka mitmed käiguosad laenatud,” julgustas ta inimesi muuseumiga ühendust võtma.

Ajaloost vähe teada

Auto läikima löömine pole tema eesmärgiks. “See on ikkagi museaal. Mina proovin ta liikuma saada ja ütleme, konserveerida. Säilitada olemasolev olukord, kuigi mootor tuli juba välja vahetada,” tunnistas Siiner.

Ajaloolisele autole pole ette nähtud ei suunatulesid ega turvavöösid. Bensiini kulub 50-hobujõulise mootoriga masinal paarkümmend liitrit saja kilomeetri kohta. “See on lihtsa ehitusega auto, millel jõudu omajagu. Seetõttu ta sõja ajal nii hinnatud oligi, et oli lihtne ja läks läbi pori,” arvas Siiner.

Saaremaa muuseumi peavarahoidja Priit Kivi selgitas, et auto on muuseumi kogus arvel 1982. aastast. “Muuseumis võis ta olla juba varem, kuid masina ajaloost on seni vähe teada. Näha sai teda Mihklil. Linna toodi ta vist 2005. aastal,” meenutas Kivi lühidalt auto ajalugu.

Igapäevaselt turiste vedama selle autoga kindlasti ei hakata. “Aga miks mitte mõnel esindusüritusel temaga mõni tiir teha,” nentis peavarahoidja. Vanatehnikast on muuseumil veel traktor, mis kuulub linnuse tornis asuvasse nõukogude aja ekspositsiooni, paar mootorratast ja traktor Lanz Bulldog, mis seisab Upal ametikooli õuel. Praegu Priit Kivi oma sõnul uutest tehnikaeksponaatidest ei unista.

Print Friendly, PDF & Email