Allan Kiil organiseeris laevadele kallimad mootorid (18)

UUTE LAEVADE TOOJA: Allan Kiil saarlastele uusi laevu tutvustamas. Foto: Tambet Allik

UUTE LAEVADE TOOJA: Allan Kiil saarlastele uusi laevu tutvustamas. Foto: Tambet Allik

Merendusringkondades tekitavad küsimusi uute parvlaevade ehitusega seonduvad detailid, mis tehniliselt on kuriteokahtlustuse saanud sadamajuhtide vastutusel, kirjutas Postimees.

Näiteks laevaehituse järelevalve. Kui Vjatšeslav Leedo laevadel saadi hakkama ühe järelevalvajaga, siis riik kavatseb selleks palgata kaheksa inimest. Järelevalvet teeb rahvusvahelise mõõtmega Baltic Workboats, mis ehitab väikelaevu laiale maailmale.

Hiljutiste uudiste valguses tekitab tagantjärele hulga küsimusi järelevalvaja kiire leidmine projektile ilma mingi konkursita. Merendusringkonnad ei ole sugugi kindlad pealtnäha laitmatu renomeega ettevõtte suutlikkuses teha parimat järelevalvet. Näitena tuuakse ettevõtte enda ehitatud uue parvlaeva Vormsi vastuvõtmisel avastatud kümned puudused, osa suuremad, teised pisemad.

Teine aspekt on laevade mootorid. Need telliti uutele parvlaevadele samuti Baltic Workboatsi käest. Jõuallikateks on vana Mercedese tehase toodang – MTU-d. BWB omanik Margus Vanaselja nimetab neid maailma parimateks mootoriteks, millele on Eestis olemas järelhooldus tema endaga seotud ettevõttes.

Mootorite valimise loo muudab huvitavaks aga asjaolu, et laevaehituse esialgses projektis olid MTU-de asemel sees hoopis meresõitjate seas rohkem hinnatud Wärtsilä jõuallikad. Kuidagi asendati need projektis MTU-dega. Kui Wärtsilä asunud uurima, kuhu võiks mootorite osas teha omapoolse hinnapakkumise, teatanud Tallinna Sadama asejuht Allan Kiil, et pole mõtet: MTU-d olevat igal juhul odavamad.

Postimehe andmeil siin Kiil eksis. MTU-de soetamishind võib olla mõne miljoni euro võrra soodsam, kuid koos nende kümne aasta ekspluatatsioonikuluga kujuneb see tõenäoliselt kallimaks, kui olnuks Wärtsilä mootorid. Sest MTU-d on mõeldud sõjalaevadele, mis tähendab, et neil on valmisolek kiireks stardiks sadamast. See tähendab kiireid pöördeid, mis omakorda toob praegustest Wärtsilä mootoritega varustatud parvlaevadest poolteist korda suurema kütusekulu, sagedasema varuosade vahetuse jms.

See muudabki asja kokkuvõttes kallimaks. See oli muuseas põhjus, miks Leedo üheksa aastat tagasi oma uutele parvlaevadele mootoreid valides MTU-d kõrvale lükkas, väidab sõltumatu riiklik kõrge merendusekspert.

Vanaselja nimetas neid argumente Postimehelt kuuldes “Leedo lapsejutuks”. Tegelikult olevat kiirekäigulised MTU-d sellel liinil palju paremad kui keskmise käiguga Wärtsiläd.

Paraku ei nõustu Vanaseljaga isegi SLK omanikust Vjatšeslav Leedost sõltumatud meresõidueksperdid Eestis. MTU-de valiku üle imestasid rahvusvahelisel merendusmessil isegi eestlastega kuluaarivestlust pidanud Türgi laevatehase esindajad, nentides, et tellija soov on paraku täitmiseks.

Print Friendly, PDF & Email