Parvlaevahanke “õlitamiseks” pidi kuluma 3,8 miljonit (10)

REKORDPISTISE VÕTJA? Eelmise aasta novembris esines Allan Kiil Nasva klubis saarlastele ja rääkis innustunult Tallinna Sadama plaanidest Väinamere praamiliikluses. Juba siis uuris tema valgustkartvaid tegemisi kaitsepolitsei.  Foto: Tambet Allik

REKORDPISTISE VÕTJA? Eelmise aasta novembris esines Allan Kiil Nasva klubis saarlastele ja rääkis innustunult Tallinna Sadama plaanidest Väinamere praamiliikluses. Juba siis uuris tema valgustkartvaid tegemisi kaitsepolitsei.
Foto: Tambet Allik

Prokuratuur usub, et Tallinna Sadama eksjuhid said altkäemaksu 1,9 miljonit eurot, kuid üleandmist ootas veelgi suurem summa.

Prokuratuur kahtlustab, et Tallinna Sadama juhatusse kuulunud Allan Kiil (52) ja sadama juhatuse esimees Ain Kaljurand (50) pidid saama altkäemaksu kokku 4,1 miljonit eurot. Eesti Ekspress kirjutas eile, et lõviosa meeleheast, kokku 3,8 miljonit pidi minema Kiilile parvlaevade tellimuse õlitamiseks.

Prokuratuuri kahtlustuste kohaselt oli 530 000 eurot mõeldud Kiilile ja Kaljurannale kahe peale. Seda maksid Eesti firmad ESTEVE Terminal ja HTG Invest, kes korraldavad Tallinna Sadamas kaubavedusid ning olid huvitatud tööst ja headest suhetest sadama bossidega.

Hoopis suuremad summad liikusid seoses parvlaevade tellimisega. Nendega tegelemine oli Allan Kiili pärusmaa. Ta uuris laevade ehitamise võimalusi Soomes, Koreas, Türgis ja Poolas. Sadama nõukogu ette jõudis kolm pakkumist.
Kalleimaks osutus Soome tehas, järgnes Poola tehas, kõige soodsam oli Türgi oma. Eestlased pelgasid, et türklased ega poolakad ei suuda nelja laeva õigeks ajaks valmis ehitada. Seetõttu telliti kummastki tehasest kaks parvlaeva.

Eesti Ekspress märgib, et suur osa altkäemaksust on välja makstud ja sadama nõukogu kavatseb selle raha tsiviilhagide kaudu kätte saada. Kiilile lubatud, kuid üle andmata jäänud summad lähevad ilmselt tehaste täiendavaks kasumiks. Kui just uurimised Poolas ja Türgis seda välja ei nõua.

Altkäemaksud vormistati konsultatsioonide ja muude sarnaste lepingute nime all. Laevaehitajad pidid raha maksma kompaniidele, mis asuvad mitmel pool maailmas ja on eestlaste kontrolli all.

Kaitsepolitsei tutvustas minister Urve Palole (SDE) oma tärkavaid kahtlustusi ühe juhatuse liikme osas juba siis, kui Palo mullu majandusministriks sai. Palo teavitas kahtlustest ka nõukogu esimeest Remo Holsmerit Reformierakonnast. Kuna parvlaevalepingute protsess oli pooleli, otsustas nõukogu sama juhtkonnaga jätkata ning pikendas Kiili ja Kaljuranna lepinguid.

Poliitringkondades on skandaal juba mõju avaldanud. Urve Palo teatas, et lahkub valitsusest – ametlikult küll vastuseisu tõttu Reformierakonnaga, kuid täiesti selgelt mõjutas teda ka surve seoses parvlaevaliikluse allakäigu ja Tallinna Sadamaga toimunuga, kirjutas Eesti Ekspress.

Print Friendly, PDF & Email