Altkäemaksuskandaal viib ka praamiärini (4)

Üleeile lahvatanud Tallinna Sadama juhtide korruptsiooniskandaali niidid viivad suure tõenäosusega ka Väinamere parvlaevaliikluse korraldamiseni.

Kaitsepolitsei pidas üleeile kinni Tallinna Sadama juhi Ain Kaljuranna ja juhatuse liikme Allan Kiili. Neid kahtlustatakse suures ulatuses altkäemaksu võtmises pikema aja jooksul. Seaduse järgi on selle mõiste järgi tegemist suurema kui 40 000-eurose summaga. Kaitsepolitsei on siiski öelnud, et antud juhtumis on tegemist palju suurema summaga.

Majandusminister Kristel Michal ütles, et tegu on suure ulatusega altkäemaksujuhtumiga. “Kõiki neid episoode, detaile saavad tutvustada prokuratuur ja kapo, aga levinud infos on osake tõtt,” rääkis Michal Ärilehe vahendusel. Tema sõnul pole tegu üksikjuhtumiga, vaid suurema ja tõsisema asjaga. “Need on süsteemsed juhtumid ja toimunud pikema aja vältel. Selle tõsidus rullub lahti, kui kõik esmased uurimismenetlused on läbi viidud.”

Erinevate ajakirjandusväljaannete sõnul on tegemist nii parvlaevaliikluse kui ka sadamate teemaliste juhtumitega.

BNS tuli eile õhtul välja uudisega, et Tallinna Sadama korruptsioonikaasus on osaliselt seotud Poola laevatehasega, kust Tallinna Sadam on tellinud kahe parvlaeva ehituse.

BNSi andmetel on kriminaalasja raames viidud esmane menetlustoiming läbi ka Poolas ning uurimine puudutab Tallinna Sadama parvlaevatehingut sealse ettevõttega Remontowa Shipbuilding.
Remontowa Shibuildingu juhatuse sekretär ei kinnitanud Postimehele infot, et ettevõttes on politsei käinud Tallinna Sadama parvlaevatellimusega seoses teavet hankimas.

Ka Postimehe andmeil puudutab oluline osa kaitsepolitsei kriminaaluurimisest saarte ja mandri vahelise laevaliikluse suurprojekti, mille Tallinna Sadam sai aasta tagasi enda juhtida ja mille ettevõte võtab tuleva aasta 1. oktoobrist ettevõtja Vjatšeslav Leedolt üle.

Nii Tallinna Sadama nõukogu esimees Remo Holsmer kui ka majandusminister Kristen Michal kinnitasid eile pressikonverentsidel, et vaatamata altkäemaksuskandaalile pole parvlaevahange ohus. Michal lubas, et tema ministrina, ministeerium ja Tallinna Sadam võtavad vastutuse selle eest, et parvlaevahange jõuaks õigeks ajaks valmis.

Ministri sõnu vahendab ka Ärileht. Parvlaevahankest rääkides ütles Michal, et kuna ministeerium oli uurimisest teadlik, siis püüti tegevusi dubleerida, et Kaljuranna ja Kiili kinnipidamisel saaks Tallinna Sadam tegevusega edasi minna ja partneritele kinnitada, et koostöö jätkub.

Michali sõnul tegeletakse riigiettevõtete juhtimise korrastamisega ja ta kinnitas, et see paraneb. Minister Michal tuleb oma sõnul peagi välja plaaniga, mis ühendab erinevad riigiettevõtted nagu Saarte Liinid, lennujaam jne ühte haldusettevõttesse.

Harju maakohus otsustas eile mõnevõrra erandlikult, et Ain Kaljuranna ja Allan Kiili vahistamisotsust täna ei tule. Kohus tutvus eile õhtul tõenditega ja otsustab täna hommikul, kas Kaljurand ja Kiil tuleb vahi alla võtta või mitte.

Täna hommikul möödub ka 48 tundi nende kinnipidamisest. Seega peab kohus kindlasti otsuse tegema. Vastasel juhul pääsevad mehed vabadusse. Kohtupraktikat arvestades on selline käik üllatav. Tavaliselt teeb kohus otsuse kohe.


Postimees: oht laevaehitamisel

Ajaleht Postimees kirjutas eile, et siseinfot omavad inimesed on korduvalt vihjanud korruptsiooniohule laevade ehitamisel Türgis ja Poolas. Lihtsustatuna: ei ole saladus, et suurtel tehingutel on oma hind. 120 miljoni eurosest tehingust (nelja parvlaeva ehitamise hind – toim) võib otsustaja hiljem endale saada viis kuni seitse protsenti ehk minimaalselt 6 miljonit eurot.

Kõnekas seik leidis aset läinud aasta suvel Saksamaal suurel laevandusmessil, kus türklased pakkusid seal osalenud Eesti laevaärimeestele tehingu eest otsesõnu raha. Eesti ärimeeste vastus oli: selle murega peab pöörduma tellija ehk Tallinna Sadama poole.

Print Friendly, PDF & Email