20 aastat tagasi: hiidlased saidki lõpuks parimatele naabritele külla

Foto: Enno Raun / Saaremaa muuseum

Foto: Enno Raun / Saaremaa muuseum

17. juunil 1995. aastal andis Triigi sadamas otsad parvlaev Vårdö ja võttis kursi Orjakule. Pardal poolsada prominenti, mõned autod ja kaks lihtreisijat.

Esimene tavareisija juhtus olema hoopis mandrimees, vahendab toonane ajaleht. Liikluspolitseinik Kallas Tallinna lähistelt Sakust oli puhkusel ja Saaremaal sõpradega kalal käinud. Nüüd läks ta Hiiumaale isale külla.

Veel eelmisel õhtul ei olnud tal täit kindlust, et avareis hommikul toimub. Olla öeldud, et tulgu sadamasse ja eks siis paistab, kas laev sõidab. Põhjuseks süvendustööd Orjaku sadamas, mis tõepoolest lõppesidki õhtul enne avareisi. Esimene reis oli sõitjatele prii.

Toonane Saarte Liinide juht Ants Tammleht ütles vanu aegu meenutades, et liin sai avatud üleüldse tänu Ahvenamaale. Tollal olid saarte kontaktid tihedamad ja Tammlehe sõnul tulnud sealsete kolleegidega jutuks, et kahe Eesti suurema saare vahel pole ühendust. Ahvenamaa mehed olid öelnud, et neil on laev olemas. Nii läkski käiku skeem, kus Saarte Liinid sai Ahvenamaalt laeva, mille nad omakorda rentisid Saaremaa Laevakompaniile, kes sellega sõitma hakkas.

See laev oligi toonase nimega Vårdö, mis varem Ahvenamaa saarestikus sõitnud. Kuigi Väinamere parvlaevandusse nii-öelda uute tuulte toojaks peetakse Regula saabumist 1997. aastal, oli esimene ikkagi just Vårdö.

Vårdö kapteniks saanud Tiit Jõgi meenutas, et aprillis sõideti Ahvenamaale laeva vaatama. “Ega meil seal ju valikut olnud, võtta tuli see, mida pakuti,” rääkis Jõgi ja ütles, et laev oli aus. Mais 1995 toodi Vårdö Saaremaale ning 17. juunil alustaski see kurseerimist Triigi ja Orjaku sadama vahet, mitte Triigi–Sõru nagu tänapäeval. See liin võeti kahe saare vahel kasutusele 2000. aastal. Laev sõitis kuus korda nädalas ja kaks korda päevas.

Edasi  loe laupäevasest Saarte Häälest.

Print Friendly, PDF & Email