Päevad on andnud arutust. Ja ERR tegi uudise mu sõnadest, mis kummalisel kombel ei väljenda päris seda, milleni ma ise olen jõudnud. Jah, ma olen tõepoolest Ahmed. Ma olen valmis ka elu hinnaga kaitsma nende karikaturistide elu, aga ma ei oska heaks kiita üht osa nende tegevusest. See on teistele inimestele kannatuste põhjustamine.
Euroopa kultuuri ühe osana näis mulle ka “Teise” kultuuri austamine. See, mida akadeemilises kirjanduses tähistatakse ka pigem suure tähega. L’Autre, the Other. Muidugi ei ole see meie põhiväärtus, sest täpselt samal viisil on Euroopa üritanud kogu maailma vormida oma koloniaalse ja imperialistliku mudeli järgi.
Pigem on teise kultuuri respekteerimise nõue tekkinud reaktsioonina sellele ülekohtule, mis saatis näiteks indiaanlaste hävitamist Ameerikas. Rääkimata paternalismist, millega prantslased suhtusid magreebi või inglased india kultuuri oma suhteliselt edukate koloniaalkampaaniate käigus. Soovi korral võib sellesse kompotti lisada veel tükikese kantiaanlikku eetikat ja siis saame arusaamise, et meil ei ole õigust otsustada, mis peetakse teises kultuuris pühaks.
Veel vähem on meil aga õigust alandada teise kultuuri pühadust. Iseäranis puudub see õigus meil siis, kui püha ei riiva meie igapäevaelu. Ma arvan, et on väga lahe, kui me oskame oma kultuuri tabusid kahtluse alla panna. Mulle väga meeldib, kuidas juudid naeravad juutluse üle või neegrid teevad neegrite teemalisi nalju, aga ma ise ei kiirusta neid alandavaid nalju välja mõtlema.
Jah, mul on tõsiseid probleeme sellega, kui teatav islami äärmusvool paneb toime terroriakte või kui naine loobitakse kividega surnuks, sest teda vägistati jne.
Mul võib olla tõsiseid probleeme sellega, kui mõned moslemid ei austa Euroopas ühiselu reegleid, aga need probleemid ei ole seotud Muhamedi pühaduse kontseptsiooniga, sest miks muidu saavad miljonid teised moslemid elada, ilma et nad Muhamedi “käske” järgides neid probleemseid asju teeks. Muhamedi pühadus ei ole mind ahistava käitumise ainus eristav tunnus.
Kui päris aus olla, siis puutun ma ju moslemitega väga harva kokku. Näiteks, kui ma kõrbematka ajal beduiinilt vett palun. Kas sel puhul on mõistlik oma sõnavabaduse demonstreerimiseks pugeda tagasi soomustatud maasturisse kuulipilduja taha ja ütelda midagi sarnast: “Aitäh vee eest… Aga kuna ma olen kuulnud, et teie kultuuris on perel väga suur väärtus, siis pean vajalikuks lisada, et üks teie pere mõtteline liige on ilge värdjas.” – “Keda te silmas peate?” – “Muhamedi loomulikult.”
Sõnavabadus on meile püha ja mingil moel oleme valmis oma pühaduse kaitseks põhjustama teistele ka kannatusi. Mõni Charlie Hebdo varasematest Muhamedidest oli tehtud vaid vastase alandamiseks viisil, mis lõpetab dialoogi.
Sõnavabaduse peamine funktsioon ideaalmaailmas oleks ju ikkagi dialoogi edendamine. Kui ma ütlen sulle “Sa oled loll”, siis selline väide ei kutsu väitlema vaadete erinevuste või tõe teemal. See on üpris vastupidine valgustusaja ideaalidele. Selline väide provotseerib vaid emotsionaalset vastandumist, millel puudub edasikaebamise õigus. Seepärast peegeldab taoline Muhamedi karikatuur vaid ülbust ja üsna imperialistlikku soovi näidata, et “Teise” kultuur ei ole midagi väärt, kuna ta ei tunnista samu põhimõtteid, mida austatakse Läänes.
Mõni pahatahtlik võib nüüd kohe küsida, kas ma tahaksin midagi keelata, sest ma olen ju riigiametnik. Ei. Ma ei taha midagi riiklikult keelata ja ma räägin vaid iseenda eetilisest kompassist. Ja ma tõesti arvan, et niipalju, kui ühiskond vastu peab, peab ta taolised eetilised küsimused ise avalikus ruumis läbi väitlema.
Kuid kuidas siis seada piiri, et me ei peaks oma mõtteid täiesti lukku panema? Seegi probleem on tõsine, et me enesetsensuurina ei sulgeks ennast musta kasti. Mul ei ole head vastust, kuid tundub, et mõistlik kompromiss on kusagil seal, kus ühest küljest vaatad, kas “Teise” kultuuri mingi arusaam sind tegelikult ka ahistab või oled sa selle probleemi endale ise välja mõelnud. Ja teisest küljest peab lihtsalt teise kultuuriga pidevalt suhtlema, sest tabud ju muutuvad ajas.
Lisaks tuleb oma kultuuri ja kogukonna sees tõepoolest kogu aeg piire kombata. See, mis jääb loodetavasti alles, on põhimõte, et teisele ei pea kannatusi või alandusi põhjustama.
Julgeolekuga on sel teemal ka oma side, aga see ei ole antud juhul isegi peamine. Eestis ju siin ja praegu islamiterrorism ei ähvarda.
Julgeoleku teemat puudutab see aga läbi üldisema arusaama, et kui tahad probleeme selja taha jätta, siis tasub otsida ühiseid huvisid tulevikuperspektiivis ja mitte keskenduda sellele, kuidas on võimalik teist alandada minevikuperspektiivis.
Ilmar Raag
kultuuritegelane ja kommunikatsiooniekspert
Tänan sind Ilmar selle minu arvates äärmiselt vajaliku seisukohavõtu eest. Tunnen, et ka mul endal pole enam vajadust lehe ruumi raisata, et väljendada täpselt sama seisukohta. Ma loodan, et enamus saarlasi, muhulasi ja üldse meie arhipelaagi inimesi on Ilmariga nõus. Vägivallale tuleb öelda “ei” aga sellele eenevale, lausa provotseerivale teise rahvuse alandamisele ja mõnitamisele tuleks öelda lausa tuhandekordne “ei”. Kahjuks on selline käitumine omane just nn. suurrahvastele. Mina arvan, et enne kui asuda alandamise teele, tuleks süüvida oma rahvuse minevikku, analüüsida ja püüda mõista tänases maailmas toimuvat. Prantslased, kes püüavad olla üks vana Euroopa juhtriike, seda nii kultuuriliselt kui majanduslikult, peaksid seda tegema erilise innu ja mõista sooviga. Paraku teevad seda nende eest täna samas Euroopa kodus elavad väikerahvad, nende seas ka mõni “matsi” rahvas.
Aitäh, suur tänu, Ilmar!! Olen Sinuga just sama meelt! Ning tean, et ka väga paljud teised on seda. Nukker on näha, kuidas ja kuhpoole meie riigilaevukest kallutatakse … Siinkohal oleks kindlasti mõistlik korra kogu “vabaduse” jutu kisendavast lärmist eemalduda, peatuda ja (endalt) küsida: VABADUS, MILLEKS?
Kena tasakaalukas kirjutis.
Kui nüüd veel teaks, mis ”ERRi uudisest” Ilmar Raag kirjutab, siis oleks kõik ka arusaadav.
Kahjuks ei ole sinu jutt suht sageli arusaadav. Kas kommid vindisena,või on asi sootuks milleski muus, aga segast sa paned.
Volli pole kl 11.14 enam ammu vindine, on hoopis pohmakas ja siis tulevad eriti targad mötted!
Käristatud artikkel. Miks peaks turist veeandja pereliiget ilgeks värdjaks sõimama. Kust tulevad autoril sellised mõtted- eneseväljendusvajadus?
Ma ei kujuta ette maailma kus ei saa ennast vabalt väljendada kartes et…
Avaldatud karikatuurid ei olnud minu meelest liialdus arvestades mis seal maailmajaos toimub.
Kui sageli sa “seal maailmajaos” käid, kui palju inimesi “sealt” isiklikult tunned, kui palju on sul “seal” sõpru, kui palju vaenlasi? On sul üldse aimu teistest kultuuridest? Ära võta massimeediat puhta kullana, seal on palju pealiskaudsust, ühekülgsust, kolonialistlikku, rumalat ja muud sellist. Sellest Ilmar siin kirjutabki…
ahaa palju sa ise käid seal ja kas tunned isiklikult Keda?? Vähem demagoogiat.