Ettevõtluse arendamise sihtasutus (EAS) otsustas toetada Lõmala sadamat 158 000 euroga, et puhastada setetest sadama sissesõidutee ja akvatoorium.
“Tahame parandada teenuseid, panna juurde toodreid ning puhastada faarvaatri ja akvatooriumi, et oleks hõlpsam ja turvalisem seda sadamat kasutada,” ütles MTÜ Lõmala Sadam eestvedaja Andro Roosileht, kelle sõnul kandis meri möödunud suvel sadamasse liiga palju setteid.
EAS-i regionaalarengu keskuse valdkonnajuht Marge Sargma ütles, et Lõmala sadamateenuste ja meresõidu teenuste parandamise projekti kogumaksumus on 226 000 eurot, millest 163 000 eurot kulub sadama süvendamiseks ja kaadamiseks.
Lisaks on plaanis ka rida muid kulutusi: parandatakse kaid, täiendatakse navigatsioonimärgistust, paigaldatakse WiFi ja valveseadmed, rajatakse laste mänguväljak ning kalasuitsutamise ja grillimise kohad jne. Kõik kavandatud tööd tehakse ära selle aasta jooksul, kuid eelseisvaks hooajaks süvendamist ilmselt teha ei jõua.
Andro Roosileht avaldas lootust, et kuigi rahvas peab Lõmalat eelkõige kalasadamaks, hakkab seal pärast süvendamist ka hulganisti purjekaid käima. “Selge see, et Saaremaa rannikumeri on madal ja keeruline navigeerida, aga Lõmala ei ole sugugi lootusetu koht,” märkis arendaja. “Mina küll usun, et oma viis aastat saame me nii akvatooriumi kui ka faarvaatrit kasutada ilma igasugu hoolduseta.”
Salme vallas asuvas Lõmala sadamas on kaks ujuvkaid ja statsionaarne kai kokku 27 kaikohaga. Sadama ametlik süvis on 1,7 meetrit (süvendati 2,5 m sügavuseni), süvendatud faarvaatri laius on 15 meetrit ja faarvaatri pikkus 385 meetrit. Sadamat saavad kasutada väikelaevad, jahid ja kalapaadid.
Väikesadamate võrgustiku arendamise meetmest otsustas EAS 2,4 miljoni euroga toetada 16 väikesadama arendamist. Seekordses voorus said toetuse vaid sellised sadamad, kes suudavad vajalikud arendustööd teha käesoleva aasta sügiseks, sest rahastamiseks kasutatakse veel Euroopa Liidu eelmise finantsperioodi vahendeid.
Toetuse eesmärk on kaasa aidata sellise väikesadamate võrgustiku loomisele, kus sadamateenuste kättesaadavus oleks tagatud iga 30 meremiili tagant. Lisaks sadamavõrgustiku tihedusele on oluline külastajatele vajalike teenuste olemasolu tagamine sadamas.
Teadaolevalt esitas väikesadamate võrgustiku meetmesse taotluse ka Kuressaare linnavalitsus, et saada toetust Kuressaare sadama arendamise projekti jaoks. Eile avalikustatud toetusesaajate hulgas Kuressaare sadamat aga polnud.
“Meil on Saaremaa osas praegu üks otsus tegemata, aga võib-olla tuleb juba lähiajal rõõmustav uudis ka selle kohta,” ütles Marge Sargma.
Käesoleval perioodil 2014–2020 on väikesadamate toetuseks planeeritud 5 miljonit eurot ja täiendavalt on kavas läbi viia vähemalt kaks taotlusvooru. Uus voor avaneb umbes aasta pärast.
Süvendada sadamat, mis on aegade läbi pidevalt kinni vajunud-on ilmselge raha raiskamine. EAS peaks uurima,milleks seda raha tegelikkuses kasutada soovitakse.
ÜKS PISIKE EDELATORM JA SADAM JÄLLE KINNI…
TEHKE PAREM PISIKE LÕKE JA PÕLETAGE SEE RAHA RAHVA NÄHES ÄRA SIIS NÄHA KUHU RAHA LÄKS!
Vahel jääb küll mulje, et seal EASis töötavad pooletoobised, et ei taipa kuhu raha anda. Juba läbi sajandi on kõigile teada, et Lõmala sadam ei kõlba sadamaks, see on surnult sündinud projekt. Süvendamisel ei ole mingit mõtet, aga kui ikkagi selleks raha eraldatakse,siis tuleks ka tõsiselt jälgida, kuhu see raha tegelikult läheb.
paraku, seda sadamat jäädaksegi süvendama, meri siin karm ja mis võtad, meri tagasi toob.oleks hea teada külastanud aluste statistikat? oli 1 või kaks “laeva”?
Artiklist lugedes selgub ,et 163.000 euri kulub ainult süvendamisele ja kaadamisele Kahetimõistetavaks jääb asjaolu kas akvatooriumi süvendus -1,7 m on plaanis teha -2,5 meetrini või on juba tehtud?
Akvatooriumi pikkus on sadamas 385m ,laius 15 m ja olemasolev veesügavus -1,7 on planeeritud süvendada/tud -2,5 ni seega 385x15x0,8=4620 m2
Väljastatud vee erikasutusluba võimaldab teostada küll pea 2x rohkem ja paigutada liiva vaid maismaale ( millisest kaadamisest on jutt)
KKA väljastas Mittetulundusühing’ule Lõmala Sadam (registrikood 80267668) vee erikasutusloa nr L.VV/325085 kehtivusega kuni 30.09.2015 Saaremaal asuva Lõmala sadama süvendamiseks kuni -2,5 meetrini, mahus 8250 m³. Süvendatud pinnas paigutatakse Lõmala külas asuvale Välja tee 2 kinnistule
Kokkuvõtteks : Kas EAS on muutnud reglementi ja finatseerib ka enne rahataotlusotsuse kinnitamist juba teostatud süvendustööd või alles hakatakse süvendama ning ajakirjanik on eksinud andmetega artiklis.?
Tavapärane hind süvendustöödel pumpsüvendajaga kaldast kuni 500 m jääb vahemikku 4,5-5,5 eur/m3
Vajaduspõhine süvendus artiklis esitatud andmete põhjal oleks max 25410 + km euri
Vee erikasutusloa alusel aga kogu mahtu realiseerides max 45 375 + km euri.
Kas väljapumbatavat liiva kasutatakse omatarbeks või saadakse liiva müües sellest osa pumpamisele kuluvat raha täiendavalt tagasi ehk kellele kuulub krunt Välja 2?
Palju küsimusi ja loodan väga ,et ajakirjanik selle ala võhikuna on andeksantavalt eksinud selgepiiriliste faktide kajastamisel
Hoone on ilus ja las ta siis olla, aga paate või laevu seal ei käi ega hakkagi käima. Kas on valimistega mingi seos või?
Miks laevu sadamas ei ole? Üks põhjus on kindlasti ummistunud faarvaater ja väljapääs merele. Teine põhjus- külad on jäänud hõredaks tänu kolhoosikorrale, eriti aga uue Eesti Vabariigi käitumisele maarahvaga. Kui süvendustööd saavad tehtud, peaksid omanikud hakkama tegelema ka sadama ekspluteerimise teemaga aktiivsemalt, seahulgas ka reklaamiga. Läänepoolt tulevatele purjetajatele oleks näiteks läbi Lõmala sadama Kuressare külastamiseks ca 100 km meritsi sõidu asemel vaja ainult 23 km mööda maanteed sõita.
Veel Lõmala sadamast. Sadam on olnud tegevuses sadu aastaid, kuni Saare Kalur ta likvideeris, saatis 80-ndatel aastal siinna veel buldooseri, mis lükkas hunnikusse viimased hooned( kalurite võrgumajad, soemaja, kauplusehoone jne.). Olla olnud esimees Pitka isiklik korraldus. Omal ajal, 50-ndatel aastatel, töötas seal kohati suveperioodil ligi 100 inimest (kalurid, kalatöötlejad, ehitajad jt.)
Väga hea ja 5+ mehele kes viitsib aga õhku on tõepoolest jutu numbrites kuhjaga sees. Poleks vaja eputada .Ju lehte loevad ka sellised inimesed kes puude taga metsa näevad.
Jah, Lõmala sadam oli praeguse propagandapläma mõistes üsna suur tööandja. Inimesed sõitsid jalgrattaga tööle, mõni jala, inimesi jätkus, tööd jätkus, sest kala oli meres piisavalt, kala tuli kaldal mingitesse nõudesse sorteerida. Nüüd on aga vabamüürlastel ja nende jüngritel arvamus, et kõik peab ühes hunnikus olema. Ei tea, mis sellega saavutatakse. No inimese elu tehakse lihtsalt mõttetult hulluks.
Tore, et sadam saab süvendatud. Ja igati asjalik külastuskeskus ning asukoht!
Loodan siiski, et tegusad inimesed kes asja veavad ei pööra tähelepanu kibestunud vingukottidele :)
Eks ole Kuressaare sadam ka koos oma valulise algusega koha leidnud.
Edu Lõmala sadamale ka :)
Kindlasti saab süvendatud ja väga hea aga summa eest 163000 eurot saaks veel 3 -4 sadamat süvendada samas mahus nagu Lõmalas planeeritakse
http://www.saarteliinid.ee/upload/Editor/AS%20Saarte%20Liinid%20hinnakiri%202015.pdf
JUVSÜVENDAJA WATERMASTER KASUTAMISE TASU
• Hinnad kehtivad juhul, kui lepinguga ei ole sätestatud teisiti
10.
I – II gr pinnase 1 m3 kaevamine / pumpamine
6,00 € / m3
III – IV gr pinnase 1m3 kaevamine / pumpamine
7,00 € / m3
V gr pinnase 1 m3 kaevamine
8,00 € / m3