Libedad maanteed puksisid liinibussid graafikust välja

KUIVASTU POOLE: Bussijuht Arvi Raaper tõdes, et libe küll on, kuid suurtel teedel midagi hullu pole. Foto: Tambet Allik

KUIVASTU POOLE: Bussijuht Arvi Raaper tõdes, et libe küll on, kuid suurtel teedel midagi hullu pole. Foto: Tambet Allik

Ida-Saaremaal ja Muhus olid teed teisipäeva hommikul nii libedad, et maakonnaliinide bussid hilinesid peatustesse kuni pool tundi. Sama päeva õhtuks oli olukord paranenud, kuid väiksemaid hilinemisi tuli ette ka eile hommikul.

AS-i GoBus logistik Ülle Magus-Lehtmäe ütles Saarte Häälele, et eilseks oli olukord normaliseerunud, kuigi hommikul natuke hilinemisi veel oli. Teisipäeva hommikul olid bussijuhtide jaoks kõige problemaatilisemad teed, mis jäid Nõmmküla, Siiksaare ja Tõnija ringile.

“Vesi oli peal ja vastavalt ilmale tuli valida õige sõidukiirus, et kõik reisijad ohutult kohale viia,” lausus Magus-Lehtmäe. Pühapäeviti sõidavad maakonna siseliinid alles lõunast ja siis probleeme polnud, lisas Magus-Lehtmäe.

“Võtsime ühendust teemeistritega ja juba õhtul palus bussijuht Orissaare teemeistrit kiita. Hommikul oli aga päris pöörane see olukord,” selgitas Magus-Lehtmäe, et päeva jooksul suudeti olukorda parandada.

Teisipäeval sõidus olnud bussijuht Toomas Tamme sõnas, et teisipäeva hommikul oli Kallemäelt Siiksaareni välja kiilasjää. Sama olukord oli ka Valjala ja Tõnija vahel. «Hommikul sõitsin ainult teise ja kolmanda käiguga,” märkis Tamme ja lisas: “Buss jäi ikka teele, aga sellist libedust pole ma enne kohanud.”

Tamme on bussijuht olnud üle kolmekümne aasta. Õhtuks olid tema liinile jäävad teed Tamme sõnul kas karestatud või soola- ja liivaseguga üle tehtud. Mõlemad on Tamme hinnangul küllaltki tõhusad.

Teine bussijuht Tõnu Uustal, kes üleeile sõidus oli, ütles, et teede hooldamisel võiks natuke ikka arvestada bussigraafikutega. “Bussid hakkavad ju kindlal ajal sõitma punktist A punkti B. Võiks kõrvalteede peale ka pisut mõelda,” lisas Uustal.

Teisipäeva hommikul alustas Uustal tavapäraselt Kuivastu sadamast ja Pädaste ringiga jäi ta pool tundi graafikust maha. Koguvasse jäi Uustalil tol hommikul üldse sõitmata, sest reisijaid sinnapoole minemas ei olnud, aga Orissaare lapsed tuli Tornimäele ja Kallemäele õigeks ajaks kohale viia.

Uustalgi kasutas peamiselt teist ja kolmandat käiku, sest kiiremini sõita ei saanud. “Esiratas pidi vahepeal ikka kraaviperves olema, et natukenegi ennast tee peal hoida,” lisas Uustal, tõdedes, et tee oli tõesti väga libe. Bussijuhiametit peab Uustal aastast 1981.

OÜ ATKO Liinid Saaremaa osakonnast öeldi, et neil probleeme ja märkimisväärseid hilinemisi polnud. ATKO bussid teenindavad peamiselt Saaremaa läänepoolset osa.

Maanteeameti Lääne regiooni hooldeosakonna peaspetsialist Mikk Tuisk ütles Saarte Häälele, et parim viis libeduse ennetamiseks on õigeaegne lumelükkamine ja ennetav tõrjevahendi puistamine.

Kui libedus on juba tekkinud, sõltub tehnoloogia valik sellest, kas tegemist on kattega teega või kruusateega. “Kattega teel tõrjutakse libedust soola või soolaliivaga. Kruusateedel karestatakse pind paksu lume- või jääkihi korral höövli või hooldemasina alusteraga. Vajadusel tehakse puistamine liivaga,” selgitas Tuisk.

Print Friendly, PDF & Email