Saarlased surusid uusi laevu esitlenud Tallinna Sadama nurka (FOTOD) (61)

Foto: Tambet Allik

Foto: Tambet Allik

Saaremaa inspiratsioonikonverentsil Virtsu–Kuivastu ja Rohuküla–Heltermaa liinile tellitud uusi laevu esitlenud Tallinna Sadama juhatuse liige Allan Kiil (fotol) jäi saarlaste küsimusterahe all kohati jänni.

Et sadama esindajal olid kaasas detailsed joonised selle kohta, kuidas autod, veokid ja kõik muu laevadel endale koha leiavad, tekitas just aluste mahutavus konverentsil viibinutele teravaid küsimusi.

Väinamere Liinide juhataja Urmas Treiel juhtis tähelepanu esitluse arvülevaatele, kus oli selge sõnaga öeldud, et uuele laevale mahub korraga kümme autorongi. Praegused laevad mahutavad neid aga 16. “See tähendab vaid 60 protsenti praegustest laevadest,” märkis Treiel.

Sisuliselt võtavad autorongid uuel laeval enda alla neli sõiduautorida täies ulatuses. Vaid nende kõrvale jääb kummalegi poole üks rida sõiduautodele ehk korraga mahub laevale kümme autorongi ja 62 sõiduautot.

Praegused laevad mahutavad kümnele autorongile lisaks 104 sõiduautot. “Ma usun, et saarlased saavad kinnitada, et 8–10 autorongi või pikka veokit, bussi või kümne autorongi pikkuses muid kõrgeid sõidukeid, on laeva peal korraga tavaline nähtus,” tähendas Treiel. Olemasoleva statistika põhjal tõdes ta, et igast viiendast reisist jääks tulevikus suuri veokeid kindlasti maha.

Küsimusele, kas Tallinna Sadamal on sellisele olukorrale lahendus olemas, Tallinna Sadama esindajal rõõmustavat vastust anda polnud. “Ega siin rohkem midagi vastata ole. Läheb peale 10–12 rekat ja nii palju sõiduautosid, kui mahub. Rohkem siia ei mahu,” tunnistas Kiil. Ta pakkus, et võib-olla peaks siis uued laevad lihtsalt tihedamini või kiiremini sõitma.

SA Saaremaa Turism juhatuse liige Angela Nairis tõi aga seepeale välja, et tihedamini sõitmine eeldab kahtlemata ka suuremat dotatsioonisummat. “Mitu aastat võitleme sügisese graafiku tihendamise eest. Riik lubab igal aastal, aga jätkusuutlikkust ei ole ning igal aastal võitleme jälle uuesti,” osutas Nairis, küsides otse, kust võtab Tallinna Sadam kindluse, et riik annab neile näiteks keset suve selle lisaraha tihedama graafiku jaoks.

Allan Kiilil tuli seepeale tunnistada, et ka selle küsimusele tal vastus puudub. “Seda ma ei oska tõesti öelda, kas siis antakse või mitte,” möönis Kiil.

Tallinna Sadama esindajalt uuriti ka, mis saab juhul, kui 2016. aasta juulis ütlevad uute laevade ehitajad, et laevade valmimine viibib ja need antakse üle alles jaanuaris. Kiil ei välistanud, et selline asi võib juhtuda, kuid märkis, et neil on erinevad olukorrad läbi mängitud. “Sõitmata sel juhul ei jää,” kinnitas Allan Kiil. Ta möönis, et probleem võib siiski tekkida jää tulekuga, seda just Hiiumaa liinil.

Tema sõnul on laevad ehitada lubanud firmad praeguse seisuga kinnitanud, et teevad alused igal juhul õigeks ajaks valmis. “Nad saavad väga hästi aru, millise pinge all me praegu töötame. Kui ükskõik milline asi siin ligadi-logadi on, siis Elroni juhtumi näitel on näha, et seda ei andesta keegi.”

Print Friendly, PDF & Email