Triigi ja Sõru uus laev ei pruugi parem tulla (3)

Urmas TreielRiigi jaoks on kaalumise koht, kas Sõru ja Triigi liinile on vaja sama suurt parvlaeva kui praegune Kõrgelaid või väiksemat. Ettevõtjad ja vedaja leiavad, et vaja on suuremat ja võimsamat laeva.

Läinud nädalal majandus- ja taristuminister Urve Paloga kohtunud Saaremaa ettevõtjate teatel on minister kinnitanud, et Triigi–Sõru liini jaoks kavandatakse uue laeva ehitamist. Saaremaa ettevõtjate liidu (SEL) juhatuse esimehe Terje Nepperi sõnul saab selleteemaline arutelu teoks lähitulevikus, kuid juba praegu on saarlased ja hiidlased jõudnud ühisele seisukohale, et laeva soetamisel peab arvestama liini eripäradega ja ühendus peab toimima ka rasketes ilmastikutingimustes.

“Samuti tuleb juba vaadata lähitulevikku, kus laeva mahutavus peab toime tulema viie aasta jooksul 50-protsendilise kasvuga,” märkis Nepper. Niisamuti peab uue laeva kandevõime olema vastavuses liinimeetritega, et tagada veokite, busside ja väikesõidukite samaaegne ülevedu.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi avalike suhete osakonna juhataja Rasmus Ruuda sõnul pole veel otsustatud, kas ja milline laev Sõru–Triigi liini jaoks ehitatakse. Ta möönis, et veeteede ametil on lepinguline optsioon tellida lisaks üks Ormsö- ja Kihnu Virve sarnane parvlaev. Need laevad mahutavad 200 reisijat ja 30 sõiduautot, lisaks kümme autot ripptekile. Kiirus on neil 12 sõlme. Praegune Kõrgelaid mahutab tema sõnul 30 sõiduautot ja 190 reisijat, kiirus on samuti 12 sõlme.

Muu hulgas nentis Ruuda, et enamik aastast jäävat Kõrgelaiu ressurss kasutamata. Sõidukite ja reisijate üleveovõimekust on tema sõnul võimalik reguleerida reiside arvuga.

Ta märkis, et kui võrrelda Ormsöd ja Kihnu Virvet Kõrgelaiuga, siis on esimeste eelised suurem sõidukite mahutavus ning laeva pole vaja sadamas ümber pöörata. Samuti on Ormsö-laadi laeval parem manööverdusvõime ja merekindlus.

Väinamere Liinide juhataja Urmas Treiel (fotol) ütles, et kui rääkida kavandatavast uuest laevast, siis ei saa rääkida “lihtsalt ühest laevast”, vaid kahe suure saare ühtse majandusruumi arengumootorist.

Uus laev peab suutma tagada saartevahelise ühenduse stabiilsuse, andma uue kvaliteedi ja panema aluse ühtse majandusruumi tekkimiseks. Treiel tõi välja, et aastaid samal tasemel püsinud tihedusega reisigraafik ja olemasolev laev ülevedu suurendada ei võimalda. Tippaegadel on laev täis ja pea igast neljandast reisist jäädakse mahagi. Normaalseks ei saa lugeda ka olukorda, kus laevale tuleb suurema mahutavuse huvides paigutada sõidukeid üliväikeste vahedega.

Ormsö-tüüpi laev liini läbilaskevõimet Treieli sõnul tegelikult ei suurenda. Veelgi enam, mis puutub veokitesse ja bussidesse, siis läbilaskevõime hoopis väheneb. Uue laeva kandevõime on nimelt 90 tonni, Kõrgelaiul aga 170 tonni.

Kõrgelaid mahutab normaalse väljumisruumiga rohkem sõidukeid kui kavandatav laev, märkis Urmas Treiel. Tõsi, ripptekiga mahutaks laev rohkem, kuid rippteki paigaldamine vähendaks laeva kandevõimet. Sellega oleks laeva kandevõime 80 tonni. Seega saaks nõnda laevale võtta vaid ühe raske poolhaagisega 45-tonnise veoki korraga.

Laevade kiiruste vahe ei ole aga nii suur, et see võimaldaks liini läbilaskevõime seda puudujääki korvata täiendavate reisidega.

Samuti ei saaks päeva lõikes pikendada sõidugraafikuid. Seda tulenevalt nõuetest, mis on meretöö seaduses laevapere liikmete töö- ja puhkeajale kehtestatud. Oluline on seegi, et uue laeva masinate võimsus oleks suurem. Liiniteenistuse juhi Tiit Kruuse sõnul on Ormsöl sarnaselt Kõrgelaiuga peamasinate koguvõimsust ligi 2000 kW. “Ilmatundlikkus on seega analoogne Kõrgelaiu omaga ehk piir on 15–18 m/s, kui sadamaid rekonstrueerida,” märkis Kruuse.

Samas on Ormsö süvis 2,7 m, Kõrgelaiul aga 3,1 m. Seda on oluline märkida põhjusel, et mida suurem on süvis, seda parem on laeva jääläbivus. “Ja mida suurem on süvis, seda väiksem on tuuletriiv ja parem kursil püsivus,” ütles Kruuse.

Arvestades Triigi ja Sõru vahelist veeteed, peaks uue laeva süvis olema Kruuse kinnitusel 3,2 meetrit.

Print Friendly, PDF & Email