Laevakompanii: minister ajab jama (32)

Laevakompanii minister ajab jamaRohuküla–Heltermaa ja Kuivastu–Virtsu liinil parvlaevaühenduse korraldamise hanke võitsid riigile kuuluva AS-i Tallinna Sadam tütarfirmad OÜ TS laevad ja OÜ TS Shipping. Saaremaa Laevakompanii teatel võib aga ministeerium olla rikkunud nii riigihangete seadust kui ka konkurentsiseadust.

“Tallinna Sadama jaoks on tegemist äriprojektiga, mis tähendab, et detaile ei saa me avaldada,” ütles Tallinna Sadama kommunikatsioonijuht Sirle Arro, vastates küsimusele, kui palju maksavad neli uut laeva ja piletimüügisüsteemi väljaehitamine. Arro lisas, et pealegi ei ole praegu veel sõlmitud lepinguid laevade ehitamiseks ja piletimüügisüsteemi loomiseks.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) pressiteate järgi oleks Tallinna Sadamale makstav dotatsioonisumma kümne aasta peale ca 200 miljonit eurot, mis on ligikaudu 60 miljonit vähem kui konkureeriva Saaremaa Laevakompanii (SLK) pakkumise puhul. Samas on SLK-l kolm uut laeva juba olemas ja juurde tuleks ehitada vaid üks, Tallinna Sadama nelja laeva ehitamise maksumus on aga teadmata.

Tallinna Sadama teatel sõlmitakse parvlaevaliikluse opereerimiseks vajalike laevade ehitus- ja ostulepingud käesoleva ja järgneva nädala jooksul. Lepingud on kavas sõlmida kahe laevatehasega, kummaski neist ehitatakse kaks parvlaeva.

Majandus- ja taristuminister Urve Palo ütles, et Tallinna Sadam on laevade hankimiseks teinud tõsiseid jõupingutusi. “Mul on hea meel, et võitja selgus ausas konkurentsis kahe ettevõtte vahel ja võitis parim pakkumine,” lisas minister.

Saaremaa Laevakompanii juhatuse esimehe Tõnis Rihvki hinnangul on nii MKM-i kui ka minister Palo käitumine vastuoluline ja ministri jutt ausast konkurentsist jama.

Vastavalt seadustele ei tohi hanget läbi viia sama ametiasutus ega inimesed, kes on seotud hankes osaleva ettevõttega – antud juhul Tallinna Sadama ja selle tütarettevõtetega. SLK taotles komisjoni väljavahetamist, ent hankeotsus tehti siiski taotlust lahendamata, rääkis Rihvk.

“Lisaks on vaidlustatud nii Väinamere Liinid OÜ mittekvalifitseerimine esimesel parvlaevateenuse hankel ning praeguseks ka TS Laevad OÜ ja OÜ TS Shipping alusetu kvalifitseerimine äsjalõppenud hankel,” rääkis Rihvk. “Esimese hanke puhul on riigihangete vaidlustuskomisjon juba rahuldanud Väinamere Liinid OÜ taotluse esialgseks õiguskaitseks ning seetõttu on MKM-il keelatud mistahes hankelepingute sõlmimine.”

Seda enam on Rihvki sõnul kummastav lugeda Tallinna Sadama kommentaari, nagu hakkaksid nad lähinädalatel laevaehituslepinguid sõlmima.

SLK hinnangul on suur tõenäosus, et Tallinna Sadama tütarfirmade saarte ja mandri vahelistel liinidel opereerimiseks parvlaevade hankimise projekt kukub läbi.

“1. oktoobriks 2016 ei ole suursaarte ja mandrivahelistele liinidele võimalik tuua kõigile nõuetele vastavaid nelja uut parvlaeva. Seetõttu on riik võtmas suurt riski, kus praegu paberile joonistatud kokkuhoiuskeem muutub kokkuvõttes liialt kalliks projektiks, mille läbikukkumise tõenäosus on suur,” ütles SLK juhatuse esimees Tõnis Rihvk BNS-ile.

Print Friendly, PDF & Email