
SAAREMAA KAART KA RUHNUS: SOL-i büroo direktori Veiko Viili arvates piisaks Ruhnus vaid väikesaare oma kaardist. Foto:Sander Ilvest
Kuressaares turistidele ja muidu uudistajatele abiks mõeldud suured Saaremaa kaardid on vananenud, kuid raha nende väljavahetamiseks ei ole.
Suurtele kaartidele on näiteks märgitud Sõrve poolsaarel kruusateed, mis on juba aastaid mustkatte all, ning Mõntu sadamast väljuv laevatee Ventspilsi.
Palju puudusi
Uue tänava parklas olev kaart pärineb tegelikult 2007. aastast. Nii ütleb kiri kaardi allservas. Parem pole lugu Kitzbergi tänava bussiparklas. Sealne Kuressaare linna
kaart on koostatud 2003. aastal. Sellelt puuduvad nii golfiväljak kui ka jalgrattateed, mis on vahepealsetel aastatel rajatud. Linnaservas asuvate kaubanduskeskuste asemel laiutab kaardil samuti tühjus. Samasugune suur kaart tervitab Kuressaarde saabujaid linnapiiril Auriga keskuse juures. Sellel on kiri, et kaardi andmed pärinevad veebruarist 2006.
Kuressaare turismiinfokeskuse juhataja Karmen Paju sõnul paigaldas Uue tänava parklasse kaardi Saaremaa omavalitsuste liit (SOL), tehes seda Virex-projekti toel. Toona paigaldati üle maakonna sellised infotahvlid vaatamisväärsuste juurde. Kui maal on kaardid Paju teada seoses Siluri geopargi rajamisega uuendatud, siis linnas on
kaart samaks jäänud.
Karmen Paju sõnul ükski turist nende poole eksitava kaardi pärast pöördunud pole. “Pigem tulevad nad meie juurde aastatetaguste turismibrošüüridega, milles on aegunud info,” ütles Paju.
SOL-i büroo direktor Veiko Viil nentis, et paraku kaardid aja jooksul tõepoolest aeguvad. Et raha uuendamise jaoks pole, tuleb valida, kas võtta kaardid hoopis maha või jätta alles. “Välikaart ei ole odav lõbu,” kinnitas Viil. Kuigi projekt viidi läbi enne tema ametisse asumist, ei usu Viil, et projekti raames maale paigaldatud kaardid oleks välja vahetatud. Küll aga on uuemad kaardid paigaldatud Kuivastu maantee äärde.
Kallis lõbu
“Vahetasime ära kaardi Virtsus. Uusi kaarte on juurde tulnud, aga pigem on neid ikka veel liiga vähe,” ütles SOL-i büroo juhataja. “Isegi kui kaardi info ei vasta 100% tõele, on neist siiski abi,” lisas Viil.
Juhul kui metallalus samaks jätta, läheb ühe kaardi asendamine maksma suurusjärgus 1000 eurot. Kokku on selliseid suuri kaarte maakonnas üle kuueteistkümne. Kaugem neist asub Ruhnus Ringsu sadamas.
Seda, et vallad ise kaarte uuendama hakkaksid, Veiko Viil oma sõnul ei usu.
Need on ju pisiasjad!Ise kohtasin pool kümme õhtul metsavaheteel nõutuid sakslasi,Berliinis trükitud kaart käes ja otsisid Kaali kraatrit!Ja kaardil oli kraater KALLI KÜLLAjoonistatud!Jawohl!
Ei usu,et asja kergemate võtetega parandada ei anna – on kindlasti entusiaste kel käed küljes ja kogu nn. kaardiparki välja vahetama ei pea.Euroopast nipetnäpet jaoks rahanatukest ei saa nigu jääb ära ilmselt selles aastast eurohäda-näljapakikeste laus jagamine.
Jah loomulikult saab seda koduste vahenditega “parandada”. Voiks lausa kutsuda Suvesangarid probleemi lahendama. Kindlasti leiab voimalusi et kaart peaks vastu kuuma, külma, märja, päikese vintsutustele.
Igal suvel on päris palju välismaalasi, kes Kalli külast kraatrit otsivad. Olen ka sellist kaarti näinud, kus kraater peal, püüa siis selgitada, et see kaart ei ole õige :)
No mida vingumist! Arendame turismi aga et parandada kaarte mis on ju turistidele esmatähtis, siis ei leita seda kopikat. Kes kurat küll meil Saaremaal neid asju korraldab, tundub et mitte keegi sellest suurest ametnike armeest ei jaga mitte muhvigi.Tehti mingi Saaremaa märk, mida kellegile vaja ei ole, selleks saadi kohe raha.
praamil jagatavad paberist väiksed kaardid on samuti vigased seda just kruusateede osas
Eelmine suvi pildistasin paljusid neid kaarte. Hea on võrrelda, kuidas aastatega asjad on muutunud. Ega päris reaalajas kaarti saagi teha ja tulevikuperspektiive on raske arvestada — oli ju ”kindel” plaan ühendada Mändjala ja Tehumardi jalg- ja jalgrattateed aga tegelikkuses lõpeb see jalgrattatee täieesti mõttetu vaatamisväärsusega — ohutussaarega ülekäigurada, mis viib mittekuskile, keske maanteed. :)
Et kaardil märgitud kruusatee on tolmuvabaks saanud — see on positiivne üllatus kohale jõudes.
Miks käiakse Salmel asuvast Viking Burgerist bensiini küsimas?
Sest paljudel kaartidel on selles asukohas siiani tankla.
Õnneks on üle tee Jungal autoremonditöökaojas alati ”üks kansa enda tarbeks”, mille ta on nõus hädalise aitamiseks vaheltkasuga maha müüma. :)
Võibolla oleks lahenduseks teha need kaardid ainult põhjana, millele saab siis tingmärgid peale kleepida – siis on võimalik neid stende ajakohastada ilma tervat kallist kaarti vahetamata. Saaks lisada ka QR-tagid jne aga kahjuks ongi probleem selles, et neid Saaremaa turismi teemalisi porrtaale on nagu seeni peale vihma — mälu järgi suutsin loetled kaheksat.
Nüüd on aga küsimus — Kes selle võiks oma hoolde võtta?
Maavalitsus? Naer saalis.
SOL? Kui tõesti SOL ise jääb sellega tegelema, siis nõustun Rauliga, et Aardam tuleb SOLli eest otsast maha võtta!
Turisimiinfokeskus?
Saaremaal võiks selleks olla TAK — mtü Saarte Turismiarenduskeskus.
Nende kaartide koostamisel ei saa ju SAK-i ja SOL-i poolt loodud maakonda katvast turismi katusorganisatsioonist ei üle ega ümber.
Rahastamises ei ole küsimus, oskaks TAK ainult raha sishipäraselt kasutada! ;( Pole ju unununenud, kuidas TAK raha kulutab — http://bb.tt.ee/album_pic.php?pic_id=1004
Oi, see on küll väga väike viga, kui kaardil märgitud kruusateele sõites avastad kohapeal, et ohhoo! – nii kena must kate kruusa asemel!
Kindlasti on palju tõsisemaid ja tähtsamaid punkte, mida uus ja ajakohane kaart parandaks võrreldes vana kaardiga oma ajale jalgu jäänud punktidega. Ehk leitakse see raha, et viga parandada – muidu on ju häbi turistide ees.
Aga mida see SOL siis üldse suudab?
Ainult igale uuendusele vastu olla, k.a. uutele ja kaasaegsetele turismikaartidele :)
huumor kuubis on see SOL, eesotsas nendega kes seal on