Konkurents maakonna leivaturul on ägedamaks muutunud (1)

TÕELINE HITT: Saare Leiva juhi Janar Vaima sõnul on tarbijad uue, Saaremaa merenädala ametliku leiva, Abruka leiva väga hästi vastu võtnud. Foto: Raul Vinni

TÕELINE HITT: Saare Leiva juhi Janar Vaima sõnul on tarbijad uue, Saaremaa merenädala ametliku leiva, Abruka leiva väga hästi vastu võtnud. Foto: Raul Vinni

Läinud aastal jõudsalt tegevust alustanud Muhu Pagarid on Saare maakonna leivatööstuses konkurentsi varasemaga võrreldes tänavu veelgi teravdanud, tootjate endi sõnul on see igati teretulnud nähtus.

“Aus konkurents on hädavajalik osa turust,” nentis uustulnuk, vaid umbes aasta pagariturul tegutsenud OÜ Muhu Pagarid juht Martin Sepping. “Meie igatahes ebaausa konkurentsi üle kurta ei saa ja tõenäoliselt sama ütlevad kõik kohalikud leivatöösturid.”

Käesoleva aasta tulemustest rääkides ütles Sepping, et kuna nemad on leivaturul ikkagi alles uus tegija, siis on nad konkurentidega mõnes mõttes erandlikus olukorras. “Tuleb tõdeda, et erinevalt vanadest tegijatest on meie toodangu maht tänavu esimesel poolaastal mullusega võrreldes hüppeliselt kasvanud,” ütles ta. “Kuid selle põhjuseks on asjaolu, et oleme kujunemisjärgus ettevõte ja alles kompame oma piire ja võimalusi, mida kujundavad turu nõudlus ja teiselt poolt meie pagarite suutlikkus pingetele vastu seista.”

Kui Muhu Pagarid möödunud aastal tegevust alustasid, tõid nad turule seemnetega Muhu leiva, millest üsna pea kujunes tõeline menutoode. Näiteks selle aasta kevadel aset leidnud Eesti parima toiduaine messil kuulutati Muhu leib koguni rahva lemmiktooteks.

Martin Sepping ütles, et tänavu nad oma sortimenti veel laiendanud ei ole. “Küll peame aga plaane rajada veel üks pagaritöökoda kuskile mandrile,” lisas ta. “Vajalikud sammud oleme selleks teinud ja kõige eelduste kohaselt peaksid need sihile viima hiljemalt südatalvel. Kui asi juba konkreetsem, anname sellest kindlasti ka avalikkusele teada.”

Praegu turustab Muhu Pagarid oma toodangut peamiselt Saare maakonna ärides. Seppingu sõnul on neil väga head suhted Saare Selveri ja Saaremaa tarbijate ühistuga. Kaugeim ja praegu ainuke koht mandril, kus Muhu leiba võib osta, on Nopi pood pealinnas.

Merenädala ametlik leib Saare Leivalt

Saaremaa vanima ja suurima leivatootja OÜ Saare Leib juht Janar Vaima tõdes, et neil pole esimene poolaasta just kõige paremini läinud. “Tänavu on müüginumbrid mullusega võrreldes ikka mõnevõrra nigelamad,” märkis ta. “Kuid eks aastad ole erinevad ja ega kõik saagi kogu aeg hästi minna.”

See-eest on aga Saare Leib sel aastal välja käinud uudistoote, mis juba on valitud peagi algava Saaremaa merenädala ametlikuks leivaks. Jutt käib enamalt jaolt rukkijahust valmistatud Abruka leivast, millele on lisatud linaseemnejahu ning idandatud rukkiteri.

“Seepärast võibki vist öelda, et see on igati tervislik leib,” tõdes Saare Leiva juht ja lisas: “Et üha teravnevas konkurentsis kuidagi vee peal püsida, peame pingutama ja teistest kuidagi silmnähtavalt eristuma ja nii igal aastal.”
Janar Vaima sõnul tuli mõte teha nende uudistootest Saaremaa merenädala ametlik leib tegelikult Kuressaare linnavalitsuselt. “Leib ise valmis juba kevadel täielikult meie ettevõttes, tarbijani jõudis see aga maikuu lõpus,” rääkis ta.

Praegu on Abruka leiba valmistatud ligikaudu 4000 pätsi ja seda saab osta vaid Saaremaa kauplustes.

Kuna aga tarbijad on uudistoote väga hästi vastu võtnud, siis pole välistatud, et peagi hakatakse seda ka mandrile tarnima. “Kindlasti mõtleme ka selle peale, et oma uudistootega osaleda sügisel algavatel toiduainete messidel,” kinnitas Vaima.

Ühtekokku on Saare Leiva sortimendis umbes 200 toodet ja neid võib osta kauplustes üle kogu Eesti. Ettevõtte juht ise arvas, et ehkki pääs suurtesse kaubanduskettidesse pole lihtne, on neid seni päästnud Saaremaa nimi. “Mandri-Eestis see ikka müüb väga hästi,” märkis ta.

Küsimusele, kas neil on kavas lähiajal ka välisturule siirduda, vastas Janar Vaima eitavalt. “Kunagi me oma toodangut Soome viisime, kuid praegu enam mitte,” nentis ta. “Pagaritooteid on ju üldse raske eksportida, sest nende realiseerimistähtajad on lühikesed. Pealegi oleme püüdnud hoida kõik oma tooted võimalikult tervislikud ja mitte lisada neisse säilitusaineid.”

Tooteareng peab käima pidevalt

Enam kui kaks aastakümmet pagariturul tegutsenud Karja Pagariäri OÜ juht ja omanik Aivo Kanemägi tõdes, et nende jaoks pole tänavune aasta märkimisväärseid muudatusi toonud.

“Esimene poolaasta on olnud mullusega võrreldes küllaltki sarnane,” märkis ta. “Toodangu maht on ligilähedaselt sama ja ka töötajate arv on jäänud samale tasemele.”

Toodangu sortimendist rääkides ütles Kanemägi, et siin peab areng käima pidevalt, kui soovid tihedas konkurentsis püsima jääda. “Uusi tooteid oleme pidevalt müüki lasknud, tänavu väärivad tähelepanu rukkijahust küpsetatud Posirose leib, mis sisaldab veel porgandit, röstsibulat ja rosinaid, ja Eriti teraline sai,” lisas ta. “Sügise poole on plaanime kindlasti midagi veel välja tuua.”

Eriti teralise saia kohta võib Karja pagariäri Facebooki konto ajajoonelt lugeda, et tegelikult pole see tavaline sai, sest traditsioonilise saia koostisosale nisujahule lisaks sisaldab see ka nisuidudega rukkijuuretist, päevalille- ja linaseemneid, purustatud rukkilinnaseid ning porgandit ja odralinnaseekstrakti. Toode on suhkruvaba.

Praegu turustab Karja pagariäri oma tooteid enam kui sajale firmale. Peale Saaremaa võib Karjas küpsetatud pagaritooteid osta veel Tallinnas ja selle lähiümbruses, kuid ka Pärnus, Tartus ja Viljandis. Ettevõtte möödunud aasta majandusaruandest võib lugeda, et 2014. aastal on Karja pagariäri peaeesmärk olemasoleva turuosa säilitamine ja kaubatarnete suurendamine eelkõige Tartu ja Viljandi suunal.


Eesmärgid: laiendada sortimenti, kasvatada käivet

Majandusaasta aruannete kohaselt on eesmärgid 2014. aastaks kõnealustel leivatootjatel osalt sarnased, osalt erinevad.

OÜ Saare Leib 2013. aasta müügitulu oli ligi 1,2 miljonit eurot ning aasta lõppes kasumiga. Suuri investeeringuid ei tehtud, tootearendus toimub samas pidevalt.

Tegevusplaanide koostamisel oldi pigem tagasihoidlikud ja arvestati, et jätkub majanduslangus.

Põhieesmärk järgmisel majandusaastal on Saare Leival uutele pakenditele üleminek, toodete täiustamine, sortimendi laiendamine ja turupositsiooni kindlustamine olemasolevatel turgudel.

OÜ Muhu Pagarid käive oli 2013. aastal ligi 53 000 eurot. Oma esimese majandusaasta lõpetas Muhus tegutsev pagaritööstus kasumiga. Mullu investeeris ettevõte põhivaradesse ligi 23 000 eurot. Ettevõttes töötas keskmiselt kolm töötajat.

2014. aastaks prognoosib Muhu Pagarid käibe kasvu vähemalt kaks korda, samuti kasumi kasvu, sest tootmine on suuremate koguste juures kuluefektiivsem.

OÜ Karja Pagariäri tegeles läinud majandusaastal aktiivselt võimaluste otsimisega turuosa suurendamiseks. Konkurents turul on aga väga pingeline.

2013. aasta investeeringutest olid olulisemad leivajahutuskambri õhujahuti väljavahetamine ja kaubaveoks vajaliku kaubiku Renault Master liisimine. Lisaks tehti mõned väiksemad investeeringud põhivarasse.

2014. aasta peaeesmärk on praeguse turuosa säilitamine ning vastavalt võimalustele ka suurendamine. Endiselt on aktuaalne kaubatarnete suurendamine Tartu–Viljandi suunal.

Samuti vaadatakse üle toodangu sortiment. Kindlasti tuleb ettevõtte hinnangul edasi arendada toodete originaalpakendeid.

Keskmine töötajate arv oli Karja pagariäris läinud majandusaastal 38.

Kertu Kalmus

Print Friendly, PDF & Email