Koolitus toob väikelaevaehitajatele vettpidavad tüüplepingud (2)

Eesti väikelaevaehituse liit (EVL) korraldab 28. veebruaril Suure Töllu puhkekülas väikelaevade tüüplepingute koolituse. Laevaehitajate sõnul on ettevõtmist pikisilmi oodatud.

Lindvarti juht Kristjan Kana, kes tüüplepingute projekti Saarte Koostöökogus kaitsmas käis, nentis, et teema on olnud üleval mitu aastat. Eriti just väiksemate ettevõtete puhul. “Praegu sisuliselt sellised lepingud puuduvad ja kokkulepped on puhtalt usalduse peal,” selgitas ta.

Seni probleeme pole tekkinud, aga kui vaadata üldist arengut, siis varem või hiljem need tekivad. “Kui saavad olema tüüplepingud, mida iga ettevõte hiljem oma vajaduste järgi kohendab, tekib ettevõtetel suurem garantii,” kinnitas ta.

Teine nüanss asja juures on see, et aina enam on suuremahulisi remondi- või hooldusprojekte, mida praegu ei julge väikesed ettevõtted vastu võtta just lepingupõhja puudumise pärast. Riskid on lihtsalt liiga suured.

EVL-i kõneisiku Anni Hartikaineni sõnul küsisid mitmed väikelaevaehitajad, kas liidul on diiler- ja müügilepingute põhjasid ja ta teadis, et mõnel kauem tegutsenud Euroopa erialaliidul on sellised põhjad tõesti olemas. “Tuligi mõte esitada vastav projektitaotlus Leader-meetmesse ja meile ka sellised tüüplepingud teha,” tähendas ta. Tellitud tüüplepingute paketti sai ettevõtjate palvel lisatud ka remondileping, kuna see on mõnevõrra eripärane. Lisanduvad kliendi laeva hoiustamine, remondi käigus tehtavate tööde määratlemine jm.

Väikelaevade müügi puhul on pädevad lepingud olulised, kuna tehingute mahud on suured ja kliendid enamasti teistest riikidest. “Riskid on suured. Seda eriti praeguses majandussituatsioonis, kus müügitehingud ja maksed kipuvad venima.” Teine aspekt on usaldusväärsus. “Kui ettevõttel on pädev müügidokumentatsioon, siis see ju tekitab palju kindlama tunde ka ettevõtte toodangu suhtes.”

Hartikaineni arvates võib koolitus huvi pakkuda ka näiteks autorestaureerijatele. “Oodatute ring ei ole piiratud vaid väikelaevaehitajatega,” rõhutas ta.

Tüüplepingud koostav advokaadibüroo Hallmägi ja Pohla vandeadvokaat Martin Männik märkis, et teadaolevalt pole projektid, kus korraldatakse selliseid koolitusi ning neid finantseeritakse EL vahenditest, tavapärased. Seda rõõmustavam on, et selline võimalus nüüd tekkis.

Koolituseks töötas advokaadibüroo läbi väikelaevaettevõtjate esitatud kasutatavad projektid.

“Selle käigus koostame lepingute projektid, kus on võimalikult maandatud väikelaevatootjate riske võimalike õigusvaidluste puhul, arvestades selle valdkonna spetsiifikat,” selgitas Männik.

Koolitusele saab 20. veebruarini registreeruda väikelaevaehituse kompetentsikeskuse kodulehel.

Print Friendly, PDF & Email