Tehumardi ralli veteranid said kokku (4)

Tehumardi ralli veteranid said kokku

MEHED OLID PAREMAD: Vello Õunpuu hinnangul on Eesti praegune rallitase päris hea, kuid vanasti olid mehed paremad. “Vahe on rahakotis,” leiab ta. Foto: Irina Mägi

Nädala eest laupäeval osales üle 30 endise rallimehe Tehumardi ralli kokkutulekul, millega tähistati tänavu 39-aastaseks saava legendaarse võidukihutamise sünnipäeva.

Tehumardi rallit 1992. aastani korraldanud ja kokkutuleku organiseerinud Slavik Bõstrov ütles, et tal oli õnn olla kunagi ralli alguse juures ja päris pikka aega seda ka teha.

“Mingi hetk hakkasid niinimetatud vanakesed mulle peale käima ja rääkima, et kas me ei võiks kunagi kokku saada ja möödunud aegu meenutada. Eduard Raide võttis vähemalt kaks korda mul nööbist kinni ja ärgitas vanade rallimeeste kokkutulekut korraldama,” rääkis Bõstrov taaskohtumise mõtte sünnist.

“Elu läks edasi ja palju on muutusi olnud. Võtsin end kokku, sest lubadus sai antud ja tuli ära teha. Mehed tahavad oma mälestusi meenutada ja neid jagada. Siis oli hoopis teine aeg, kuid midagi me ikkagi tegime ka.”

Noored kipuvad võssa

Viljandist Zaporožetsiga kohale sõitnud ja omal ajal koos Arvo Rebasega Tehumardi ralli kaks korda võitnud Endel Kabral ütles, et Eesti rallis on praegu tublisid poisse, kes saavad masinatest jagu ja teevad häid sõite, kuid neil on veel arenguruumi.

“Teiste hulgas teie Saaremaa poisski, aga noored kipuvad palju võssa minema. Sõiduoskused on puudulikud, masinad võimsad, ja õnne peab ka olema, kõik asjad kokku,” lausus ta.

Kabral ei osanud öelda, kas vanasti olid mehed kõvemad, aga märkis, et asi püsis siis suuresti entusiasmil, sest masinaid oli vaja ise ehitada, kuna rallimehaanikuid tol ajal veel ei olnud.

“Sel ajal oli tehnika tase ka ikka tunduvalt teine,” märkis Kabral. “Žigulid, Moskvitšid, sapikad ja Volgad, muud ei olnud. Teed olid kõveramad ja kiirused väikesed. Rehve polnud võtta, mis said, panid alla, praegu vali, mis tahad.”

Kokkutuleku sportlikus osas võisteldi maanteesõidus, granaadiviskes ja viktoriinis.

Maanteesõidu kontrollpunktid olid Tehumardi mõõk, Salme muinaslaev, Mõntu sadam, Sõrve külastuskeskus, Lõu majakas, Lõmala sadam, Taritu rahvamaja, Viidumäe torn, Kipi talu Marta-Lovise külalistemaja, Bellingshauseni sünnikoht ja Tehumardi mälestuskivi.

Ajakontrollpunktides tuli ajakaardile võtta punkti läbimise aeg, mis oli ette antud. Kõikide punktide läbimise korral kontrollaja sees määrasid paremusjärjestuse lisakatsed. Kokku osales võistlusel 14 ekipaaži. Koosviibimise lõpetas nostalgiaõhtu. Taas saadakse kokku järgmise aasta septembris.

Õunpuu rallil ei stardi

Endine Nõukogude Liidu koondise liige ja Tehumardi ralli kolm korda võitnud rallilegend Vello Õunpuu sel aastal Saaremaa rallil ei stardi, kuid ta ei välista, et teeb seda edaspidi.

Eelmisel aastal come back’i teinud Vello Õunpuule lõppes mullune Saaremaal kihutamine juba esimesel katsel rajalt väljasõiduga. “Lihtsam on katkestada esimesel, kui viimasel katsel, sest vähemalt rehvid jäävad alles ja bensiini ei kulu,” tõdes endine rallipiloot.

“Kahju, et see asi niimoodi pooleli jäi. Mehe viga, tegin väikese sõiduvea. Põhiliselt hakkas asi ikka sellest, et legendi tegemisel tuli kolonnis sõita 30-ga, sellist asja pole ma elus kunagi teinud. Meie ajal oli see ikka vaba.”

Vello Õunpuu hinnangul on Eesti praegune rallitase päris hea, kuid vanasti olid mehed paremad. “Vahe on rahakotis,” märkis ta. “Siis said sõita kõik, kes soovisid ja kellel oli tahe olemas. Nüüd saavad sõita ainult need, kellel tagataskus midagi on. Praegu on Eestis ka kiireid mehi, kuid palju on selliseid, kellel on lihtsalt suured toetajad. Ott Tänak on Eestis number üks, siin tal vastast pole, ja loodan, et ta saab ikka välja, sest oleks ka maailmameistrivõistlustel ilus vaadata sinimustvalget lippu.”

Õunpuu sõnul sõitis 70.–80. aastatel 10 km pikkusel katsel 3–4 sekundi sisse kolm-neli venda, praegu on vahed aga 10–15 sekundit, kuigi tehnika on kõigil sama.

“Meeste sõidutase on erinev,” arvas ta. “Tol ajal oli ikka nii, et kiire mees sai etteotsa, teised jäid tahapoole. Praegu on rehvid, millega sõidetakse, autod ja kogu tehnika edasi läinud. Siis olid žigullid ja moskvitšid kõik ühe tasemega.”

Print Friendly, PDF & Email