
HARULDANE KÜLALINE: Kopteripiloot Tarmo Must tutvustab kordoni juhile Tanel Nuudile oma lennumasina võimalusi. Foto: Sander Ilvest
“Oleksin ma natuke noorem, tuleksin ka ise piirivalvuriks,” kiitis Kuressaare kopteriangaari avamisel Kuressaare Ehituse juht Tõnu Toompuu kordonist avanevat miljonivaadet.
Tõnu Toompuu andis piirivalvuritele üle helikopterit meenutava sepistatud “õhuvõtme”. Ühtlasi olid võtme valmistanud Valjala sepad andnud nõusoleku kopterile vajadusel varuosi valmistada.
Loomulikult tõid külalised uuele majale kingitusi. Minister Ken-Marti Vaher kinkis kaks kella, piirivalveülem õunapuu, mil nimeks “Krista”, linnapea Mati Mäetalu Kuressaare linna lipu, Tallinna lennujaam foto ning Kuressaare lennujaam hiidtaime, mis pagasikäruga kohale toodi. Päästjad kinkisid aga koroonalaua, sest see meenutavat kopteri maandumisplatsi.
20 päeva Kuressaares
Angaariga kordonihoone võimaldab PPA lennusalgal hoida üht kolmest Augusta Westland 139 helikopterist osa aastast statsionaarselt Kuressaares. Reaalsus on aga see, et sel aastal paikneb kopter alates juulikuust Kuressaares 20 päeva.
Piirivalve lennusalga juhi Kalmer Süti sõnul on praegu puudu üks kopterimeeskond ja loomulikult ka raha nendele palga maksmiseks. “Aprillis palkasime kaks pilooti, nüüd otsime aktiivselt vintsioperaatorit ja pinnaltpäästjat,” ütles Sütt.
2014. aastal on kopter Kuressaarde planeeritud vähemalt neljakümneks päevaks. Muul ajal on angaar tühi. Kaks tehnikut tuleb kohale kas koos kopteriga või autoga maad mööda, kui on vaja kaasa võtta varuosi või seadmeid.
Plaanide kohaselt peaks kopter Kuressaares alaliselt olema aastast 2018. Selleks ajaks peaks riik juurde soetama veel ühe kopteri.
Siseminister Ken-Marti Vaher ütles, et tal on heameel viibida kahe aasta jooksul juba kaheksandal siseturvalisusega seotud objekti avamisel. Kuressaare hoone kohta arvas minister, et angaari kohta näeb see ilus välja.
Ministri järel sõna võtnud PPA piirivalveosakonna juht Rando Kruusmaa teada sai Kuressaare piirivalve 63 aasta järel endale oma maja.
Kuigi piirivalvurite palk on kasin, saavad nad teenimiseks nüüd ideaalsed tingimused. Kruusmaa tuletas meelde, et Euroopa Liidu välispiiri ei valvata mitte ainult Eesti idaosas, vaid ka põhjas ja läänes.
Kopteriangaari 16 meetri laiune uks on ilmselt ainulaadne Saaremaal. Piirivalvurid saavad sügisel navigatsioonihooaja lõppedes ka oma kaks kaatrit varju alla tuua. Kogu PPA autoparki hakatakse remontima kordonihoones.
Siin hoitakse ka masinate talvekumme. Eraldi ruum on merelt tulnud päästevarustuse pesemiseks ja kuivatamiseks. Ning teenistuskoertele on neli reguleeritava temperatuuriga boksi.
Kopter on kiirabi pikendus
Uut maja uudistanud Kuressaare haigla juhatuse esimees Viktor Sarapuu jäi nähtuga rahule, kuid täpsustas, et kopter on vaid kiirabi pikendus. “Kui autoga ei saa hädasolijale mingil põhjusel ligi, siis toovad nad kannatanu maale,” selgitas Sarapuu. Raskete haigete transport haiglast haiglasse toimub aga samadel alustel nagu seni.
Hoone kogumaksumus oli 3,4 miljonit eurot, millest 40% finantseeris Euroopa Liidu välispiirifond.
Niisiis analoog Saaremaa sadamaga…Lubati kõvasti kruiisilaevu,aga neid võib aastas ühe käe sõrmedel üles lugeda…Nii ka kopteritega….Lubati ühe kopteri pidevat viibimist Kuressaares,aga tuleb välja,et ainult 20-nel päeval aastas…
Lubati ühe kopteri pidevat viibimist Kuressaares,aga tuleb…
Kas suudad meenutada, kes, millal ja kuidas sellist asja lubas?
Kõige lähem asi sellisele lubadusele, mida suudan meenutada, on ka ajakirjaniku tõlgendus asjast:
“…Rajatise valmimistähtaeg on 24. juuni, aga Tõnu Hundi kinnitusel hakkab kopter alaliselt Kuressaares asuma alles järgmise aasta sügisest. “1. juulist on olemas valmidus, mis tähendab, et kopter on Kuressaares ilmselt nädalakaupa, aga kindlasti tihedamini kui seni,” kinnitas Hunt.”
(Tänu Hunt — PPA peadirektori asetäitja piirivalve alal).
Siin on ruumi sõna alaliselt tõlgendamisel — parvlaevade Saaremaa, Muhumaa ja Hiiumaa kodusadam on ka lennujaama külje all olev Roomassaare sadam aga palju neid kodusadamas näha saab?
Tubli tulemus! See oli aastal 2006 kui panin Kuressaare kordoni koos kopteriangaari ja maandumisväljakuga riigieelarve strateegiasse sisse ja täna on ta valmis. Multiotstarbeline laev sai valmis juba natuke varem.
Lihtsalt on heameel, et kunagised tegemised on päädinud kasutoovate lahendustega.