
VÕIMETE KOHASELT: Jaak Haameri sõnul teeb keskkonnainspektsioon tööd täpselt nii palju, kui neil ressurssi on. Foto: Sander Ilvest
Suvine aeg on keskkonnainspektsiooni jaoks tihe tööaeg. Lisaks maakonna oma kogukonnale saabuvad siia turistidehordid. Keskkonnainspektsiooni Saaremaa büroo juht Jaak Haamer ütleb, et probleeme leidub ja nendega tegeletakse täpselt nii palju, kui aeg ning töötajate arv ja töövõime lubavad.
Samas tõdeb Haamer, et ükski inspektor ei ole üliinimene ega suuda olla üheaegselt mitmes kohas.
Vestlusest Jaak Haameriga koorub välja, et üks suviseid probleeme on autodega randa sõitmine ja telkimine selleks mitte ettenähtud kohtades.
Kuidas keskkonnainspektsioonil (KKI) suvi möödus?
Suvi on läinud kiirelt ja töiselt. Meil on olnud igasugust tegevust: juuli- ja augustikuus vähipüügi kontrollimine, enne seda kontrollid puhkealadel, tavapärased reidid. Suvel on meil koostöös PPA ja päästeametiga rannapatrull, selle raames käisime Saaremaa rannikul, kontrollisime rannas sõitmist, telkimist, lõkketegemist.
Telkimine ja sõitmine rannas – on see probleem?
See on probleem teatud piirkondades ja see tuleneb pigem inimeste teadmatusest. Ei teata, et rannas ei tohi autoga sõita, parkida ja telkida. Paljudel juhtudel oleme piirdunud suulise hoiatusega ja selgitanud, et päris sellist sõitmist ja telkimist väljaspool selleks ettenähtud ala ei tohiks olla. Üldjuhul inimesed saavad aru.
Rikkumiste sisu on sageli sarnane: autoga üritatakse sõita otse veekogu äärde, sõiduk pargitakse rannaliivale või metsa alla, telgitakse ja tehakse lõket selleks mitte ettenähtud kohas. Privaatsema telkimiskoha otsingul sõidetakse teinekord ka edasisõitu keelavast märgist mööda. Siinkohal võib põhjuseks tuua ka selle, et puhkamiseks ettevalmistatud alad on inimesi täis. RMK-l on küll hästi väljaarendatud telkimisalade võrgustik, kuid need on suvel täis. Pole lihtsalt kohta, kuhu oma telgi paned. Siis minnaksegi paratamatult kusagile mujale. Eks siin on mõtlemist ka puhkealade ettevalmistajale – äkki on vaja puhkealasid suurendada, et kogu nõudlus saaks rahuldatud?
Samuti tuleb arvestada, et paljud meie saared ja rannikualad on kaitse all ning seal tohib liikuda ja tegutseda nii, nagu vastava kaitseala kaitse-eeskiri ette näeb. Seoses sellega on Saaremaa büroos algatatud ka neli väärteomenetlust.
Ma tahaks makse maksta niipalju kui ressurssi on.
Aga sa ju maksadki seda igakuiselt vastavalt laekuvale ressursile :-)
Siinkohal tahan juhtida lugejate tähelepanu asjale, et on olemas kaks täiesti erinevat asja – keskonnaamet ja keskonnaispektsioon.
Keskonnaispektsioon ei otsusta, kuidas asi peab kuskil käima — tema kohus on teha järelevalvet, kas asi käib nii nagu keskonnaametis otsustatud, kuidas asi peab käima.
Kui tekib probleem, et asi peaks käima nagu natuke teisti, siis tuleb asju klaarida keskkonnaametiga, mitte inspektsiooniga.
Ah, mis seal vahet Väinamere Liinid, Saarte liinid, Tuular, August Mälk kirjutas juba ammu oma “Väinamere Isandad” — üks Leedu kõik! ;)
Nojah-nojah, muinuskaitse asjapulgad ajavad sama juttu. Samas, vaadates kuda eelmainit inspektsiooni logodega masinad suurematel maanteedel vuravad, siis julgen väita, et nende seas siiski leidub supermänne.
Paluks kõvasti mitte lüüa!