Kolmapäeva keskpäeval algas Kihelkonna vallavolikogu istung tavapärase vallamaja saali asemel uuenduskuuri läbinud ajaloolises Vilsandi päästejaama majas.
Kaheksanda punktina päevakorras andis Vilsandi saarevanem Neeme Rand koos saarevaht Margit Tättega vallavolinikele ülevaate arengutest Vilsandi saarel.
Eile Tallinnas viibinud Neeme Rand ütles, et Vilsandi jaoks on kõige olulisem ikkagi transpordiküsimuste lahendamine.
Teist hooaega on saarega ühenduse pidamiseks kasutatud väikelaeva Vilsandi, kuid madalast veeseisust tingitud mootoririkke tõttu oli ühendus saarega eelmisel nädalal häiritud. Seega on saareelanike jaoks kõige olulisem sadamate arendamine.
Seni on majandus- ja kommunikatsiooniministeerium välja valinud Papissaare ja Vikati sadama, mida arendama hakatakse. Kuid kindlasti tuleb süvendada ka veeteed. Vilsandi põhjakaldal peaks saarevanema arvates olema sildumisramp, kuhu saaks maabuda ka ebasobiva veeseisuga, et inimesed kuiva jalaga kaldale jõuaksid.
Sildumiskoht põhjakaldal pikendaks 2–3 nädala võrra ka navigatsioonihooaega sügisel ja kevadel, kui Kuusnõmme laht on jääs.
Teine probleem on Ranna sõnul saare teede olukord. “Kasvav elanikkond toob kaasa rohkem sõiduvahendeid, mis teid lõhuvad,” ütles ta. Kuid kaitse-eeskiri ei luba kohalikust karjäärist kruusa kaevandada. Seega tuleb teede täiteks vedada materjali üle laidude, mis rikub saarevanema meelest loodust tunduvalt rohkem kui kunagisest rannavallist materjali võtmine.
Kohalike jaoks on veel oluline ekstreemsete ilmastikuolude korral, nagu sügistormid ja nõrk jää, reisijate turvalisuse tagamine. Plaanis on soetada päästevarustus: kuivpäästeülikonnad ja liin, et ennast ja kulgur Argo läbi Käkisilma vinnata.
Esmatähtsate avalike teenuste kättesaadavuse tagamiseks ärgitavad vilsandlased Kihelkonna vallavalitsust ehitama varustusekuuri, milleks on juba planeeritud kinnistu saare keskel. “Seal hakatakse hoidma pääste- ja lumetõrjevarustust, mootorsaani ja universaalsõidukit,” loetles Neeme Rand.
Arendamaks ettevõtlust, milleks Vilsandil on ja jääb peamiselt loodusturism, tuleks saarevanema arvates levitada rohkem infot. See ei maksa palju ja on lihtsasti teostatav.
Kaugemas tulevikus oleks vaja Papissaare sadamasse viiva kolme kilomeetri pikkuse ajaloolise munakivitee kõrvale ehitada ühe autorea laiune mustkattega riba, sest mitu korda päevas rappumist kannatada on kohalike elanike autodele liialt suur koormus, leiab Rand.
Papissaare munakivitee kõrvale asfalttee ehitamine võib olla mugav ja funktsionaalne. Aga, kas Te olete sellist vaatepilti Lääne-Euroopas varem näinud. See ei ole üldse esteetiline nagu ka see, et ajaloolise puitmaja külge Kadriorus ehitatakse asja üle läbi mõtlemata ebasobiv uusehitis. See on see Eesti häda.
“Kasvav elanikkond toob kaasa rohkem sõiduvahendeid, mis teid lõhuvad,”
Jah, enne oli Vilsandil 1 elanik ja nüüd 3, autot saarel omab neist vist üks, seega enne polnud ühtegi autot ja nüüd on 1 auto. Oi-oi kui palju probleeme ja kui suured vajadused, Kihelkonna valla eelarve ei pea küll sellele vastu.