Pealinna palju kõlapinda kogunud tasuta ühistranspordi teema valguses analüüsis tasuta ühistranspordi võimalikkust Saare maakonna kohalikel liinidel maavalitsuse transpordinõunik Taavi Kurisoo.
Osutus, et keskmiselt suureneksid kohalike omavalitsuste kulutused ühistranspordile seeläbi ühe protsendi võrra.
Kurisoo tõi välja, et maakonna elanike arv on viimastel aastatel stabiilselt vähenenud. “Tallinn ja Keila on viinud kohalike omavalitsuste võitluse elanike pärast uuele tasemele, pakkudes sissekirjutatud linnakodanikele tasuta ühistransporti,” tähendas Kurisoo.
See pani ta oma sõnul mõtisklema, kas Saare maakonna omavalitsused suudaksid samaga vastata.
Saare maakonna bussiliinivõrgu ülalpidamiseks kulus riigil mullu 1,209 miljonit eurot ja piletitulu oli 424 000 eurot. Riigi toetus moodustas 74 protsenti ja piletitulu 26 protsenti.
“Saare maakonna puhul saaks tasuta ühistranspordi kehtestada ühiselt kohalikud omavalitsused, makstes kinni piletitulu osa ühistranspordi kuludest ning kulud jagataks vastavalt elanike arvule,” selgitas transpordinõunik.
Summade suurust omavalitsustele aitab Kurisoo sõnul ehk mõista asjaolu, et Saaremaa KOVide eelarve oli 2012. aastal kokku 30 miljonit eurot. “Tegelik kulude kasv kohalikele omavalitsustele on kolmandiku võrra väiksem, kuna nad maksavad juba praegu kinni õpilaste sõidud ning Kuressaare linn lisaks ka pensionäride sõidud,” tõdes ta.
Lisaks jääksid tasuta ühistranspordi puhul ära piletimüügi ja kontrollimiste kulud. Keskmiselt suureneksidki KOVide kulud Taavi Kurisoo mõttekäigu järgi ühe protsendi võrra.
Omavalitsusjuhid, kellega Saarte Hääl eile tasuta transpordi teemal kõneles, leidsid, et mõttel on jumet ja KOVid võiks üheskoos seda arutada küll.
Torgu vallavanem Tiit Põld tõi välja, et kui kulud jagataks vastavalt elanike arvule, siis nende valla puhul oleks see suhteliselt soodne lahendus. Arvutuste kohaselt tuleks Torgul välja käia ca 4000 eurot.
“Mina oleksin kartnud isegi hullemat summat,” oli Põld üllatunud, et Torgu vaid sellise summaga hakkama saaks. “See on originaalne, kui mõelda. Ei ole üldse paha mõte,” arvas Põld. Tasuta ühistranspordi teema üle pole Tiit Põllu sõnul varem mõtteid mõlgutatud.
Leisi vallavanem Ludvik Mõtlep päris nii kahe käega poolt just polnud, kuid temagi arvas, et lähemat arutelu idee väärib. “Tallinnas oli see väga hästi läbi mõeldud idee, mis tõstis Tallinna rahvaarvu kõvasti. Selle arvelt võidavad nad kõvasti tulumaksus,” rääkis Mõtlep.
Tema ei usu, et tasuta transport Saare maakonda inimesed tagasi tooks. Vähemalt mitte sel määral, et KOVid saaksid lisanduva tulumaksurahaga katta ühistranspordi kulusid.
Kuuldes, et Leisil kuluks selle võimaldamiseks ca 25 000 eurot, oli Mõtlepki meeldivalt üllatunud. “Utoopiline see summa pole,” arvas ta, kuid tõi välja, et erinevad kulud kasvavad pidevalt, mistap ei näe ta, et sel ideel praegu kandepinda oleks.
Kärla vallavanem Villi Pihli sõnul vajaks mõte põhjalikumat kaalumist, sest tegelikult ju poleks see tasuta transport, kui KOVid selle kinni maksaks. “Sellisel juhul maksaks selle kaudselt kinni siiski valla inimesed ise, kaasa arvatud need, kes ühistransporti ei kasuta,” sõnas Pihl.
Kärla vallavanem Villi Pihli sõnul vajaks mõte põhjalikumat kaalumist, sest tegelikult ju poleks see tasuta transport, kui KOVid selle kinni maksaks. “Sellisel juhul maksaks selle kaudselt kinni siiski valla inimesed ise, kaasa arvatud need, kes ühistransporti ei kasuta,”
Aga see panekski ehk ka neid inimesi rohkem ühistransporti kasutama kes autoga sõidavad .Kuna kütte hind ju aina tõuseb .
Meil on kaks vajalikku teemat üleval. OV – e ühinemine, tasuta ühistransport.
Ühinemist takistavad mugavad ametikohad. Vaja oleks mõelda ametnike ümberõppele. Selleks on üks tarvilik valdkond – kogukonnateenused.
Peaksime juhtimiskulusid oluliselt vähendama ja selle suunama kogukonnateenustesse.
Tasuta bussitransport ei too elanikke juurde kuid on tunduvalt mõistlikum tegu kui priiskav juhtimine.
Samad lood on ka meie pensionisammastega laste ja maaga. Soosida laste töökasvatust, õpilasettevõtete majandamist ja maa ühist majandamist.
Kõik väikemaaomanikud võiksid oma maade majandamiseks luua kohaliku Saaremaa Pensionimaa Fondi. Kirve reegel on, et 10ha maad peaks tooma keskmise kuupalga. Kui maa on hästi hooldatud. Kel huvi investeerida saaks eelisõiguse kaasliikmetelt maad juurde osta…. Ühiselt korraldada rentimist ja enampakkumisi, arendusi….
Seega mõtteiva selles, et OV juhid häälestage end kogukonnateenustele ja mõelge kui Eesti mehed Paju lahingus. Ühiselt Eesti eest!
Majandus on sõja leebeim vorm. Ja Eestit ei hoia enam koos majandus vaid väiksemad kodanike maksukulud, mis ka suunatud valdavalt kogukonnateenustesse. Inimestel peab olema tahe oma asju ise korraldada.
Selline elanikepõhine arvutamine paneks Kärla taas ebaausasse olukorda. Sest Kärla peaks tasuma ka nende ca 350-400 inimese eest, keda kohalik asutus klientideks kutsub ja need vallaelanikud kasutavad ühistransporti küll pea olematult.
Tasuta ühistransport oleks mõeldav ka Saaremaal ???
Võibolla alustaks siiski üldse ühistranspordi võimalikkusest Saaremaal!!!
…Rahulolematus ühistranspordiga on uuringu tulemuste kohaselt tingitud ennekõike sellest, et sõiduplaanid ei vasta inimeste vajadustele – 80% rahulolematutest nimetab seda ühe põhjusena, öeldes, et sõidugraafik on liiga harv või sõidukid käivad valedel aegadel.
Kolmandikul juhtudest on rahulolematuse põhjusena mainitud, et ühistransport ei sõida vajalikku kohta või sellega liiklemine võtab liiga palju aega. Rahul ei olda ka seetõttu, et bussipeatus asub kodust kaugel ja bussiga liiklemist peetakse suhteliselt kulukaks.
…
http://arhiiv.saartehaal.ee/2013/01/25/saarlased-pole-rahul-uhistranspordiga/
Lisaks jääksid tasuta ühistranspordi puhul ära piletimüügi ja kontrollimiste kulud. — no see jutt on täiesti läbimõtlemata — pisikese Keila veel tulemusteta näidet ei saa otse üle tõsta terve Saaremaa peale.
MIKS 11,25 km² 9900 elanikuga Keila tegi kogu linnasisese ühistranspordi KÕIGILE tasuta? Sest Keila linnaliini aastane piletitulu on suurusjärgus 600 -1000 eurot aastas. Piletimüügi seadmete rakendamine ja kasutamine maksaks poole rohkem. Mastaapides on ikka nii suur vahe, et Keila linnaliine saaks võrrelda Saaremaal juba korra olnud tasuta ühistransporditeenusega – Auriga Ekspressiga.
Ka Kuressaare ja Keila suur erinevus on see, et Keila linnaliinidega tegeleb Keila linn (tegelikult ostab siise teenust MTÜ-lt Harjumaa Ühistranspordikeskus), Kuressaare liinidega tegeleb aga seadusevastaselt Saare Maavalitsus.
Kirjutisest ei kajastu kuidagi see, kas tasuta saarlastele või tasuta kõigile. Kurisoo oskas isegi Tallinna ja Keila ühte lausesse täiesti kõrvuti panna. Tallinna lahendus tõstab piletimüügi ja kontrollimiste kulusid ja Keila lahendus ei saa töötada, sest nii ei ole võimalik üldse nii suures mastaabis ühistransporti korraldada – Torgu vallavanem Tiit Põld imestab siis, et miks vald maksab seda 4000 eurot, kuna bussid käivad ikka valedel aegadel ja kord on turiste pungil täis jnejne aga millal palju ja kuhu sõidetakse – selle kohta pole mingeid andmeid. Tallinna vaalidatorid on vaja just ühistranspordi korraldamiseks. Auriga ekspressis ja Keilas saab seda teha silma järgi, mitte aga hajusasustusega maakonnas.
PS. Mis seadusemuudatus jõudis just Riigikogus teisele lugemisele?
Eesti territooriumi haldusjaotuse seaduse, kohaliku omavalitsuse üksuste ühinemise soodustamise seaduse ja ühistranspordiseaduse muutmise seaduse eelnõu.
Eelkõige peaksid olema tasuta ühendused saarte ja mandri vahel, neid veeteid tuleb võtte kui maanteepikendusi. Jätke juba ükskord see mõttetu targutamine ja tehkem midagi konkreetset ära. Ja see konkreetne olekski tasuta saarte-ja mandrivaheline ühendus.
Nõus: Saarlastele saarte ja mandrivaheline sõit tasuta, see oleks õiglane. Riik hüvitagu !
…olen ka eelkirjutajaga nõus,et eelkõige tuleks see ülekohus kaotada saaare rahva käest raha võtmine üle väina sõidu eest.Ainult kogu aeg aina tõstetakse hinda,kus siin õiglus on???Elame ju kõik ühes ja samas Eesti riigis!
Kõigepealt olgu praamisõit saarlastele tasuta!
Loll häma! Kas meie ametnikel paremaid ideid pole, miks ametnikud midagi uut ei suuda pakkuda.
Tasuta ühistransport maakonnas, ajab naerma!
Kui palju on vaja juurde busse, et need massid kõik linna tööle vedada, ka need, kes oma isiklike autodega sõidavad. Sellist liinivõrku ei suudaks tasuta keegi ülal pidada ja rahvas seejuures aina nõuaks.
Ega siis Tallinna tasuta transport jää viimaseks, sealt tuleb rahvale veel enne valimisi uusi häid üllatusi.
Saaremaa kahvatub oma järgimatkimistega, kui neist uldse midagi välja tuleb!
Miks ei võiks Kuressaare olla esimene linn, kus suudab pakkuda kõige odavamat toasooja ja kõige odavamat vee ja kanalisatsiooni hinda. Need ju linnaettevõtted!
Pidage nüüd ikka! Millega siis härra Leedo kultuuri toetab? :)
Vollil õigus,
kui kõige lähem bussipeatus jääb 3km kaugusele,võib isegi peale maksta,ikka ei kasutaks ühistransporti
Kultuuri ei toeta mitte seltsimees Leedo, vaid maksumaksjatena kogu Eestimaa rahvas.
No nii kahju, kui nükkest aru ei saada! Kohe päris ausalt – kahju!
Kurb jah, kui te ise teiepoolt nõndanimetatud
nükkest aru ei saanud. Te tundute ju suisa juhm omevat. Kommenteerija “kultuur” vihjas ju sulaselgelt (läbi lillede), et kogu rahvas toetab läbi Leedo maksumaksjatena kultuuri.
Kuule Volli. Tead ära mölise siin!!! Ma pole õnneks vene kroonus käinud, kuna lõpetasin ülikooli alles 9 aastaga ja kui taheti võtta olin kahe lapse isa juba, aga hr. Okupandi käsilasega puutusin kokku keskkoolis ja … MÜTS PORRI Tema ees.
Saarlane jääb ikka saarlaseks – naljavaene on ta olnud ja saab ka edaspidi olema! Ei siin aita ei ussi- ega püssirohi! Eks te vaielge ja mornitsege edasi, kui see teite hingele palsamina mõjub!
KOhalikud valimised tulemas, eks juba eeltöö alanud, tundub nii!!!
Ei lasta kommida 28.nov2012 ,uuendust bussisõidu asjus?
kuidas puudega ravas toetusest ilma jätta!
http://arhiiv.saartehaal.ee/2012/11/28/maakonna-bussiliinidel-kaob-mitu-soodustust/
Tere! Kuivastu sadamas kõigile nn sissesõidu maks.Korvab ehk midagi.
Tegelikult on kõik tasuta asjad majanduse toimimise häirimine.
tasuta bussisöit-see on imelihtne!valdade ühinemisel jääb üle 13 vallavanemat ehk köigi nende palk oleks näit koos maksudega 1300 eur kuus ehk kokku aastas 202800 eur:)
Siis sõidaks isegi! :)
Kipperil väga õige jutt ja ühtlasi parim kommentaar siin.
Palun pakkuge normaalseid sõiduplaane maakonnale!!!
nii ikka pole päris õige, et paljudest kohtatest sõidab päevas linna ja sealt tagasi vaid 1-3 bussi!!
Asi on tõsiselt hõredaks muutunud, ning pea võimatu seda ühistransporti kasutada, kui just pole meeletult aega!
Et siis sõidame külavahebussiga tasuta Kuivastusse ja siis kiirliiniga raha eest edasi.
Lomonossovil on siin tõsiselt õigus – toetused ei võimalda turumajandusel toimda.
Kui mina laps olin, lubati, et tulevikus on transport tasuta, on iseliikuvad kõnniteed ja lõpuks kaob raha hoopis ära.
Tundub, et oleme sinna järjekordselt teel.
Ega tallinlastel ei ole väljaspool Tallinna tasuta sõit. Kui tasuta, siis ikka Saaremaal. Kohalikel niigi odavam praamisõit!
oled õigel teel:)
Keilas on buss kõigile tasuta, mitte vaid elanikele.